20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Kaffemaskiner  (Lest 5299 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Kaffemaskiner
« på: 22. Feb. 2012, 21:52 »
Når det nå ble lagt ut en survey om kaffemaskiner, så tenkte jeg det var kjekt å ha et tema om dette, siden jeg nå etter nyttår har vært så heldig å dele kjøkken med en kar med Nespresso-maskin og dermed fått muligheten til å bruke det. Digger det veldig - fantastisk lett å lage, og nå har jeg dog bare prøvd 4 forskjellige kapsler sålangt, men veldig kjekt med både mildere og sterkere espressotyper alt etter hva du ønsker og trenger. Vi har også sånn greie for å lage melkekrem eller hva faen det heter, det har jeg enda ikke testa ut faktisk.
Uansett - har folk tips til hvilke kapsler som er best, samt når jeg nå etterhvert skal ha egen - hva bør jeg velge slags maskin selv? Er langt fra noen kaffeentusiast, har faktisk ikke starta drikke kaffe daglig før når jeg fikk tilgang til denne Nespressomaskinen :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

coxie

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #1 på: 22. Feb. 2012, 22:17 »
Jeg har ikke peiling på dette med Nespressomaskiner og kapsler, men jeg har en gammel Mocca Master som jeg bruker til å trakte. Man må jo elske kaffe! Nordmenn er vel det mest kaffedrikkende folket i verden! Og det heter melkeskum, Kristoffer! Haha! Håper du finner ut av hva som kan passe best for deg etterhvert.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #2 på: 22. Feb. 2012, 23:27 »
Jeg kjøpte meg en Nespresso Lattissima F316 for en uke siden og er så langt strålende fornøyd. Kjøpte med en velkomstpakke med 250 kapsler av ulike merker så holder fortsatt på å smake meg gjennom produktene. Om noen har noen tips så mottas det med stor takk. Foreløpig favoritter her i gården er "Fortissio" lungoen og "Rosabaya de Colombia" espressoen.

Bruksanvisningen er så som så, så jeg prøver meg litt frem. Jeg har en sånn melkeskummer også, men i likhet med deg så har jeg ikke våget meg utpå den enda.

Mye spennende oppskrifter på Nespresso sine sider som jeg ser frem til å prøve etterhvert som jeg blir hobbybarista.

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #3 på: 22. Feb. 2012, 23:53 »
Har en nespressomaskin og både den og melkeskummeren er i aktiv bruk. Mine favoritt er nok lungovariantene. Jeg liker ikke kaffen altfor sterk, så kapslene med styrke på 4-6 er perfekt for min smak.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #4 på: 23. Feb. 2012, 09:19 »
Kapsler er noe drit! Har en De'Longhi med innebygd kvern til bønnene og melkeskummer. Fikk den til halv pris på Lefdal. Det er kaffe det!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #5 på: 23. Feb. 2012, 10:59 »
Jeg drikker svært lite kaffe. Har derfor aldri interessert meg det fnugg for slike kaffemaskiner. Vet knapt nok at det finnes. Har vel kanskje sett en slik maskin en gang, men aner ikke hvordan det funker.

Jeg kan å trakte kaffe med en Mocca Master, og jeg kan å koke vann. Det er mer kunnskap enn jeg egentlig behøver. :P
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #6 på: 23. Feb. 2012, 17:12 »
Trakter kaffe med denne jævelen her:



Severin Café Caprice, og faktisk testvinner hos TV2 Hjelper Deg (Norsk kaffeinformasjon som testet). Det beste var prisen, 600 pluss 60 i frakt til et pickup point her i Oslo. Dobbelt så dyr nå, da.
Søte, søte blekkspruter.

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #7 på: 23. Feb. 2012, 17:23 »
Kult at du startet en tråd etter å ha tatt undersøkelsen Kristoffer =)

Den tråden skal bli veldig moro å følge med på, siden jeg har et prosjekt gående om nettopp kaffe (og spesielt kaffe(kapsel)maskiner). Holdninger, meninger o.l. som kommer frem her er absolutt noe jeg kan få bruk for i rapporten, så diskuter i vei!

Personlig holder jeg meg til kaffetrakteren. Har også fått masse erfaring med diverse kapselmaskiner de siste ukene, og for min del er det viktigste at utvalget på kapsler er godt. Er ganske gøy å prøve diverse varianter, og man finner garantert noe man liker.
Er verdt å nevne at kapselpatenten snart går ut, dvs at snart blir det fritt frem for alle å produsere kapsler til alle maskiner. Nå er det jo slik at har man en Nespresso maskin så funker bare Nespresso kapslene.

Den nevnte undersøkelsen finner dere forresten i Chit chat tråden for dere som ikke har sett den. Igjen tusen takk til dere som har svart på den =)

Poster like gjerne link til facebook eventen for undersøkelsen, http://www.facebook.com/events/260273294047463/

Så hvis noen vil poste dette på veggen sin eller dele med sine venner hadde det hjulpet utrolig mye.
(beklager hvis dette blir sett på som spam eller mas fra min side)
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #8 på: 23. Feb. 2012, 17:41 »
Nå var jeg supersnill.
Søte, søte blekkspruter.

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #9 på: 23. Feb. 2012, 20:07 »
Nå var jeg supersnill.

Du gjorde meg nettopp veldig glad =)
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #10 på: 23. Feb. 2012, 20:25 »
Trakter kaffe med denne jævelen her: Severin Café Caprice

Same here :)

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #11 på: 24. Feb. 2012, 22:48 »
Kapsler er noe drit! Har en De'Longhi med innebygd kvern til bønnene og melkeskummer. Fikk den til halv pris på Lefdal. Det er kaffe det!

Hehe, godt mulig det er slik for kaffeentusiasten. Jeg regner jo med at kvaliteten er betydelig bedre med selvkvernede bønner av åpenbare grunner.

For meg er det først og fremst komfort og effektivitet som er det som gjør at kapsler slettes ikke er dritt. Som den eneste kaffedrikkeren i huset og med lite/stresset tid på morningene så er kapselmaskinen en gudegave for meg. Det å kunne lage bare en kopp på 20 sekund er rett og slett ideelt, og smaken er ikke sååå dritaktig heller synes jeg. Men så er jo jeg oppvokst på filterkaffe på moccamasteren type kruttsterk så kaffeløkene på tunga er nok ikke de mest sensitive sånn sett.  :D

Et annet generelt pluss - uavhengig av om det er bønner eller kapsler - er at det er rimelig smertefritt å bestille sånt på nett. Ett av mine mål er å fysisk tilbringe minst mulig tid i butikker som selger spesifikke varer som jeg på forhånd vet at jeg skal ha. Jeg bestiller blant annet hvite/sorte t-skjorter og ordinære sokker i bulk fra samme sted på nettet, så å gjøre dette med kaffe og bare slenge inn en bestilling annenhver måned er jo like ideelt.  :thumbu:

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #12 på: 24. Feb. 2012, 22:58 »
Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ingenting som kan måle seg med usilet kaffe fra svartkjel under åpen himmel. ;)

ratatosk

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1293
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #13 på: 25. Feb. 2012, 11:06 »
Bålkaffe under åpen himmel i fantastisk nordnorsk natur er helt klart en soleklar vinner ja:-)
Bare så jævla kjedelig å stå opp en time tidligere om morran for å lag bål i hagen...
sunt pueri pueri puerilia tractant

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Kaffemaskiner
« Svar #14 på: 25. Feb. 2012, 11:13 »
Godt poeng.