20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Den store drinktråden!  (Lest 15458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sebastian

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4239
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #30 på: 28. Feb. 2012, 00:41 »
Min kjære onkel gav med på bursdagen min søndag "Den komplette bar boken". 850 sider er nok å ta fatt på før neste kule!

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #31 på: 29. Feb. 2012, 10:40 »
Hørte om jägerbomb for ca ett halvt år siden, men neste gangen jeg var på fylla klarte jeg å overbevise både meg selv og personalet på utestedet at jägerbomb er en halvliter øl + shotglass jäger :-\ don't try this at home, kids!

Det er jo de som mener på at den originale jägerbomben skal ha øl, og jeg er slettes ikke uenig i det.  Denne uvanen med at "allt" skal blandes me energidrikk er vel (i et historisk perspektiv) relativt ny.  Jäger + øl bør dog serveres iskald, nesten frost på glasset, og ikke luke-warm slik man tradisjonelt risikerer å få spesielt i England. 

Forøvrig: til dere som blander sprit med sjokomelk/melk/fløte etc, jeg håper dere bruker skikkelige blandeglass til dette.  Det er en forferdelig stygg uvane her i landet at mange bare blander saker og ting i halvlitersglass dersom det er det første man finner i skapet, og man kan me det over tid risikere å gjøre glasset ubrukelig til å ha øl i :)

Og forresten, viktigste erfaring fra fjortissfylla?  Aldri bland 96 me milkshake.  Det skjuler IKKE smaken av den dårlige hjemmebrenten, og du sløser masse milkshake som ellers kunne vært god :D
Genius by birth. Slacker by choice.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #32 på: 01. Mars 2012, 10:35 »
Jeg tror nok det er svært lite kjent her til lands, at man ikke skal drikke melk eller lignende av ølglass. Ølglass bør vel egentlig også vaskes på en helt spesiell måte, har jeg hørt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #33 på: 01. Mars 2012, 11:13 »
Trodde det var allmenn-kunnskap det med melk, jeg.
Og ja, de skal vel egentlig vaskes på en helt spesiell måte - ellers er de på en måte allerede "ødelagt".
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #34 på: 01. Mars 2012, 11:17 »
Ølglass skal skylles i rent vann og tørkes. Ingen såpe av noe slag. Ølglass må ikke brukes til væsker som inneholder fett!

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #35 på: 01. Mars 2012, 11:45 »
Er ikke det veldig uhygienisk å ikke bruke såpe+?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #36 på: 01. Mars 2012, 11:55 »
Det skal vel gå helt fint med varmt vann! Skal jo heller ikke bruke såpe på teflonpanner heller eksempelvis!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #37 på: 01. Mars 2012, 11:59 »
Næh.  Såpens jobb er som regel bare å løsne smuss og fett, ikke å drepe bakterier.  Det er det varmen i vannet som skal gjøre.  Vaskemaskin uten såpe i er mer enn godt nok fra et hygienisk perspektiv.  På utesteder vaskes jo ølglassene fortløpende i disse damp-vaskemaskinene, som (skal høre til å) kun inneholde vann, ingen såpe.  (Jeg har dog hørt det finnes spesielle såper som kan brukes, som ikke legger igjen en tynn film på glassene.)  Det er jo heller ikke sånn at det på glass pleier å være matrester som sitter fast etc. 

Glassene skal vel også etter "skikkelig" tradisjon lufttørkes, ikke med håndkle, for da kan fettrester/stoffer fra tørkehåndkle føres over i glasset.  Oss vanlige dødelige som ikke lever av å kjenne forskjell på øl vil jeg nok uansett ikke tro klarer å kjenne forskjell på smak dersom det tørkes med håndkle heller.
Genius by birth. Slacker by choice.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #38 på: 01. Mars 2012, 12:01 »
Merkeligste jeg har hørt noen gang. Går jo ikke an å få en teflonpanne ren uten å bruke grønnsåpe om man feks har laget wok eller bacon.

Skal man ta baconfett vekk med varmt vann da,kristoffeR?  :P

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #39 på: 01. Mars 2012, 12:04 »
1.  Hvis du skyller pannen rett etter du har stekt me den så holder det lenge me springvarmt vann og oppvaskkost.

2.  Hvis det går litt lenger tid så det setter seg litt så fyller du pannen med litt vann, setter den på varm plate og koker opp, og før du vet ordet av det har allt smusset løsnet og du får skylt det lett av.

Genius by birth. Slacker by choice.

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #40 på: 01. Mars 2012, 12:06 »
Uten å være noen ekspert, trodde jeg i utgangspunktet såpen ved oppvask i aller størst grad er for å løse opp ting som sitter fast, mens varmt vann skal ta knekken på bakteriene. Men som sagt, kan det godt hende jeg tar feil her  :koko:

At meieriprodukter ikke skal brukes i ølglass er stort sett allmennkunnskap, men hender man kommer over folk som ikke vet det. Tror det går an å "reparere" dem igjen, ved å vaske glassene i klorin. Men setter en tier på at jeg ikke er den eneste som ikke har klorin tilgjengelig til enhver tid  :fisk:

Edit: Og Hakiki kom meg i forkjøpet på det første avsnittet  :sint:
« Siste redigering: 01. Mars 2012, 12:08 av Jon87 »

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #41 på: 01. Mars 2012, 12:59 »
og vips var dette blitt en oppvasktråd! XD

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #42 på: 01. Mars 2012, 13:13 »
Hehe. Dette med hva som skal være oppi ølglass samt hvordan det skal vaskes mener jeg kan være en viktig del av tråden.
Forøvrig, går det faktisk an å "reparere" ølglass ved å vaske de i klor?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

coxie

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #43 på: 01. Mars 2012, 13:31 »
Næh.  Såpens jobb er som regel bare å løsne smuss og fett, ikke å drepe bakterier.  Det er det varmen i vannet som skal gjøre.

Litt uenig her. Ser at du skriver som regel, så går ut ifra at du allerede vet at såpe bringer ned pH-verdien som gjør at en del bakterier ikke lenger vil være levedyktige.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Den store drinktråden!
« Svar #44 på: 01. Mars 2012, 14:02 »
går ut ifra at du allerede vet at såpe bringer ned pH-verdien som gjør at en del bakterier ikke lenger vil være levedyktige.

I og med at såpe er basisk skulle jeg tro den fikk pH verdien opp?  :blink:

Riktignok noen år siden 3KJ for min del, så legger meg flat hvis jeg skivebommer totalt...
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!