20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle til salgs  (Lest 302175 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1200 på: 16. April 2020, 12:50 »
Godt innlegg der fra Navimer. Legger jeg diskusjonen om Lysbakken død for min del.


Påstås av Jim White, kjent fra Sky og Talksport, at avtalen er signert og stemplet. Er nå kun en feilet owners’ and directors’ test som kan velte dette.

https://www.nufcblog.com/2020/04/16/report-staveley-has-legal-binding-agreement-in-place-point-of-no-return-to-buy-newcastle/
« Siste redigering: 16. April 2020, 13:04 av Geordie »
No fate but what you make

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1201 på: 16. April 2020, 13:18 »
Forståelig at folk er skeptiske til Saudi med sitt frynsete rykte som eiere, og jeg er helt enig i at Salman er en drittsekk av dimensjoner med null respekt for menneskerettigheter.

Men, han er en av flere som er minst like drittsekk i fotballverdenen, og selv om hans svin på skogen er mest synlige av de fleste andre eierne så er han desverre bare en av den samme Ulla som mange andre.
Kinesiske milliardærer i Wolves Har kommet seg i posisjon ved å støtte et regime som internerer minoriteter og bryter minst like mange menneskerettigheter som Saudi, selv om det kanskje ikke er like tydelig.
Abramovitsch er en oligark i lomma på Putin, og man finner mer en nok grums fra Russland om man ønsker.
Sheik Mansour i City er en direkte eier fra et regime som daglig slakter sivile i Jemen og bryter menneskerettigheter på hjemmebane.
Aston Villa er dopet av blodpenger fra et Egyptisk regime som henretter politiske motstandere og har full udemokratisk kontroll over befolkningen sin, og så videre og så videre, eierskapslisten goes on...

Jeg har selv bodd 1 år i Saudi, har oppholdt meg en lengre periode i Emiratene og har vært litt i Qatar på besøk hos familie som har jobbet der, så jeg har nok et litt annet perspektiv på hvordan ting fungerer i disse landene.

Men jeg er helt enig i kritikken av Salman, og forsvarer han absolutt ikke som person, poenget mitt er at folk sier han er den verste vi kunne fått basert på hvilke historier som har vært populære i media.
Han er like ille som mange andre eiere, hverken mer eller mindre, det er bare at det har vært litt ekstra synlig hos han de siste årene.
De andre på listen er ikke bedre bare fordi de skjuler ting bedre, de er like ille, og desverre så er fotballen blitt slik.

At vi nå får en ny eier er i mine øyne positivt, selv om det er en drittsekk på toppen av fondet.
Vi blir ikke verre enn noen av de andre i den samme klassen, men vi blir en del av gjengen og får endelig håp om sportslig suksess.

Selvfølgelig skulle fotballen(og verden) vært annerledes, men så lenge den er som den er, så er det dette vi kan juble for om vi ønsker en klubb i toppen av PL

Takk Navimer for eit veldig god innlegg!

Kvifor har me ikkje reagert like ille på desse eigarane som du nemner her og det at det ikkje er skreve noko som helst kritisk om nettopp desse.

Kvifor har ikkje Tv2 sporten for eksempel fokusert på dette før no? For all del, er heilt einige i at me må vera kritiske. Viss dette er dei nye eigarane so er det med ein bismak...
« Siste redigering: 16. April 2020, 13:23 av lgrinde »

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1202 på: 16. April 2020, 13:25 »
Eller at eieren til Sheffield United også er fra Saudi-Arabia? Prins Abdullah.

Abdullah bin Musa'ad bin Abdul Aziz er en saudisk prins og forretningsmann. Han er sønn av prins Musa'id bin Abdulaziz Al Saud og ble utnevnt til Saudi-Arabias generals president for ungdomsvelferd i 2014
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1203 på: 16. April 2020, 13:47 »
Eller at eieren til Sheffield United også er fra Saudi-Arabia? Prins Abdullah.

Abdullah bin Musa'ad bin Abdul Aziz er en saudisk prins og forretningsmann. Han er sønn av prins Musa'id bin Abdulaziz Al Saud og ble utnevnt til Saudi-Arabias generals president for ungdomsvelferd i 2014

Absolutt, det er alt for mange slike eiere i fotballen fra før.
Jeg tror nok det har vært lite fokus på det av hensyn til at man ønsker å beskytte produktet fra kritikk. Men når et navn som Salman dukker opp så er det et så belastet navn at kritikken blir obligatorisk..

Selvsagt trist for Newcastle at vi kommer til å få tyn for "blodpengene" og jeg tror ikke noen her hadde ønsket seg akkurat dette fondet på eiersiden, men nå må vi prøve å se det positive i situasjonen.
Det er Ashley endelig ut og forhåpentligvis sportslig suksess fremover :)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1204 på: 16. April 2020, 13:59 »
Rimelig elendig med whataboutism spør du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slå meg på brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling så ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke være så ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1205 på: 16. April 2020, 14:21 »
Er ingen her som forsvarer Saudi-Arabia vel? Tror det ikke er noen som mener det er greit det som har foregått/foregår der?

Men skal det være opp til Newcastle-fansen å være moralens vokter?
Jeg skal være veldig forsiktig med hva jeg kaster meg ut i her, for politikk er ikke min sterke side (veldig langt ifra). Så mulig jeg skyter på feil blink her.

Vi kan ikke styre hvem som eier oss. Det har de siste 10 årene vist.
Men hvorfor skal Kasper Wikestad skrive en blogg om "prisen av suksess" i disse dager, når "sportswashing" har foregått i over et tiår. Er det verre at PIF kjøper Newcastle, en at prins Abdullah kjøper Sheff Utd?
Eller alle eksemplene navimer kommer med (siterer uten å sjekke selv)?
PIF har kjøpt seg inn i Equinor (9. største aksjonæren i selskapet). Er det problemfritt? Jeg veit ikke jeg.

Selvsagt skulle jeg ønske at Amanda Staveley/PCP og Reuben-brødrene var de eneste som kjøpte Newcastle. Slik ser det dessverre ikke ut til å bli, men jeg er sjeleglad for å bli kvitt Ashley.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1206 på: 16. April 2020, 14:32 »
Rimelig elendig med whataboutism spør du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slå meg på brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling så ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke være så ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.

Skjønner poenget ditt, meningen var ikke å forsvare det på den måten heller.
Poenget var at det er et råttent system, og at Newcastle ikke blir noe verre enn noen andre bare fordi det er et litt mer belastet navn med i bildet.

Som sagt så tror jeg ikke noen her er fornøyd med at situasjonen er slik, men saken er nå en gang slik at vi ikke får gjort noe med det uansett, og da må man fokusere på håpet om sportslig suksess.
Så kan man bare håpe at fotballen generelt endrer seg til det bedre på lang sikt..

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1207 på: 16. April 2020, 14:33 »
Selvfølgelig kan ikke vi styre slikt, men vi trenger ikke lukke øyne og øre fullstendig, slikt de åpenbart har gjort i stor skala i England.
Poenget mitt er at det er jo helt håpløst å bruke det som argument at det er ok at vi har onde mennesker som eier i vår klubb når andre klubber har det samme.

Jeg har kjent i voksende grad på at det begynner bli stadig vanskeligere å sluke hele Premier League på grunn av pengene i spill, og da spesielt kilden til pengene. Det ville vært helt utenkelig før i tiden, men tenker det er en seier at Liverpool med sine eiere slår en klubb som ManShitty om ligatittelen. Og jeg er såpass glad i Newcastle United, at jeg vanskelig ser for meg at jeg skal klare legge interessen på hylla. Men det føles jævla råttent.
« Siste redigering: 16. April 2020, 14:37 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1208 på: 16. April 2020, 14:48 »
Selvfølgelig kan ikke vi styre slikt, men vi trenger ikke lukke øyne og øre fullstendig, slikt de åpenbart har gjort i stor skala i England.
Poenget mitt er at det er jo helt håpløst å bruke det som argument at det er ok at vi har onde mennesker som eier i vår klubb når andre klubber har det samme.

Jeg har kjent i voksende grad på at det begynner bli stadig vanskeligere å sluke hele Premier League på grunn av pengene i spill, og da spesielt kilden til pengene. Det ville vært helt utenkelig før i tiden, men tenker det er en seier at Liverpool med sine eiere slår en klubb som ManShitty om ligatittelen. Og jeg er såpass glad i Newcastle United, at jeg vanskelig ser for meg at jeg skal klare legge interessen på hylla. Men det føles jævla råttent.

Absolutt, ingen som liker det. Og enig i at PL og store deler av den internasjonale toppfotballen generelt blir vanskeligere å svelge med all korrupsjon og distansering fra vanlige mennesker.

Men vi må ikke glemme at den eieren vi nå endelig ser ut til å bli kvitt ikke er en engel han heller.
Kynisk moneygrabber som utnytter fattige mennesker, nekter ansatte sykepenger som blant annet førte til at en ansatt måtte føde på toalettet..
https://www.vice.com/en_uk/article/jmkemy/mike-ashley-sports-direct-select-committee


lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1209 på: 16. April 2020, 15:02 »
Å kaste henda i været og si "jaja, fotballen er bare penger i dag uansett" kommer vi til å gjøre tidsnok (ender sikkert der selv). Men at dette ikke taes opp i britiske medier i større grad er meget rart.

Videre synes jeg faktisk det er en vesensforskjell med eksemplene du drar opp i innlegget, Navimer. Utvilsomt er du avhengig av å ha regimet i ryggen i land som Kina, Russland etc. Men mener det blir feil å sammenlikne f.eks Fosun som eier Wolves, med Saudis statlige investeringsfirma. Oppkjøp av utenlandske fotballklubber er villet, strategisk politikk helt fra toppen, må heller sammenlikne det med PSG og City. Det handler ikke om å investere i en klubb for å sikre pengene sine utenlands (jamfør f.eks Abramovich).

Jeg har også bodd i autoritære regimer. Man kan selvfølgelig leve verdens beste liv i sånne stater som vestlig men alle skyggesidene får man ikke se, om man ikke åpner en utenlandsk avis. Så har du jo i tilfellet Saudi f.eks krigen i Yemen nå (bare for å nevne noe) som er en så jævlig katastrofe man kan tenke seg, og som vi implisitt (eller snarere direkte) skal bidra til å formilde som en annen trofekone.

« Siste redigering: 16. April 2020, 15:23 av lefsen »

AHN

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1210 på: 16. April 2020, 15:39 »
Noen tar på seg et større moralsk ansvar enn andre. Jeg klarer å glede meg over å bli kvitt Ashley og at klubben kanskje kan oppleve sportslig suksess. Oppkjøpet skjer nå uansett, det er det ikke noe vi, Wikestad, Lysbakken eller andre kan påvirke. Jeg synes det er en bismak med de nye eierne, men jeg har ikke noen mulighet til å påvirke dette. Frem til den dagen jeg faktisk kan påvirke dette gjennom en avstemming eller hva det måtte være, så unngår jeg å moralisere andre fans. Jeg mener det blir feil å legge et moralsk ansvar på supporterne, noe jeg er redd for vil skje på den måten media håndterer saken.

Det er ingen her som bruker whataboutism til å forsvare Saudi-Arabia, det brukes til å stille spørsmålstegn ved hvorfor media er kritiske til oppkjøpet av NUFC og ikke andre klubber. Jeg synes også dette er pussig.

Om noen ikke klarer å holde liv i NUFC-interessen sin med de nye eierne så er det selvfølgelig synd. Men det å glede seg over sportslig optimisme er ikke det samme som å lukke øyne og øre fullstendig.
« Siste redigering: 16. April 2020, 15:43 av AHN »

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1211 på: 16. April 2020, 16:45 »
Sku gitt mange fremtidige sesonger for bare å oppleve ein sesong fra 90 tallet igjen men det går jo ikkje. Blir det sportslig suksess blir det nok fort glemt hvor penga kommer fra. Håper nufc legendene kan komme tilbake til st James og få eit nermere bånd til klubben igjen.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1212 på: 16. April 2020, 17:44 »
Rimelig elendig med whataboutism spør du meg. Dersom jeg voldtar noen i 5 minutter kan jeg jo bare slå meg på brystkassa og tenke at der er jo tross alt mennesker som voldtar mye lengre. Sett i lys av det blir ikke min handling så ille.
Ettersom USA har valgt Donald Trump som president ville det jo ikke være så ille dersom vi valgte Jan Hanevold og Sylvi Listhaug som statsminister og propagandaminister, vel.

Eg skjønnar du diggar Lysbakken, men ver so snill ikkje bland Donald Trump inn her😂 Det siste eksempel verte berre heilt latterleg spør du meg.

Ja, viss dette går gjennom gir det meg ein uggen følelse. Samtidig er min interesse for NUFC per dags dato på ein «all time low». Dette reddar meg som Nufc-supportar.
« Siste redigering: 16. April 2020, 17:55 av lgrinde »

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1213 på: 16. April 2020, 17:50 »
Kan jeg igjen foreslå at vi her holder oss til et eventuellt salg av klubben, og hva det vil medføre på det sportslige og økomiske planet for klubben og byen Newcastle?

Så kan man diskutere moralske aspekter, politikk, milliardærer, whataboutism, Lysbakken, Donald Trump osv i andre egnede tråder?
« Siste redigering: 16. April 2020, 17:52 av Geordie »
No fate but what you make

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Newcastle til salgs
« Svar #1214 på: 16. April 2020, 18:13 »
Ble mye politiske ytringer her, så jeg våger meg ut med et helt annen spørsmål:

Om dette blir en realitet. Hva kan vi forvente av frisk kapital inn i klubben i løpet av 2020-2021?

Nå har jo virkelig Financial fair play kommet til sin rett. City er kastet ut av Champions Leauge og er under etterforskning for kluss i regnskapet. Hva kan de nye eierne bidra med?

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.