20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 786298 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #45 på: 29. Juni 2005, 09:32 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Sitat fra: "Joakim"
Star Wars er for tapere. Star Wars er for filmhatere. Star Wars er for folk som hater virkeligheten, og som tror på alt som ikke finnes.


Hva med LOTR? Hva med Drømmen om Narnia? Jeg elsker begge de to tingene, og har også sansen for Star Wars. Særdeles bra laget.

LOTR er en av mine favoritt filmer!! Har seff alle tre i ext. version og ser dem sikkert en gang i måneden.. Genilae filmer... Men det irriterer meg litt at filmene er så forskjellige fra boka.. iallefall treeren.. Når Frodo&co kommer tilbake til lommelun så har jo Saruman laget kaos der.. Men i filmene er det bare fryd og gammen... Dårlig av Peter Jackson...
ieron Dyer

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #46 på: 29. Juni 2005, 09:56 »
Sitat fra: "validus"
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Sitat fra: "Joakim"
Star Wars er for tapere. Star Wars er for filmhatere. Star Wars er for folk som hater virkeligheten, og som tror på alt som ikke finnes.


Hva med LOTR? Hva med Drømmen om Narnia? Jeg elsker begge de to tingene, og har også sansen for Star Wars. Særdeles bra laget.

LOTR er en av mine favoritt filmer!! Har seff alle tre i ext. version og ser dem sikkert en gang i måneden.. Genilae filmer... Men det irriterer meg litt at filmene er så forskjellige fra boka.. iallefall treeren.. Når Frodo&co kommer tilbake til lommelun så har jo Saruman laget kaos der.. Men i filmene er det bare fryd og gammen... Dårlig av Peter Jackson...


Eg har lese boka 3 gonger, og eg blir veldig skuffa når eg ser filmane. Eg blir ikkje kjempe skuffa men det er masse som skjer i filmen som det ikkje står i boka ein gong!

For å ta eit eksempel da: Sauroman dør ved Jarnagard(Skrivefeil?) . Ormtonge skubber Sauromann ned fra og han blir spidda.

I boka står det at Saroman og barbarar hat tatt over over Hobbitun, og laga eit helvete der oppe. Hobbitene kjemper imot, Ormtonge tar livet av Sauroman( pågrunn av noko han sa, husker ikkje kva).

Star wars er og blir konge. Nydelig historie, action, filmene har alt.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #47 på: 29. Juni 2005, 09:57 »
Sitat fra: "Hans Emil"
Sitat fra: "validus"
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Sitat fra: "Joakim"
Star Wars er for tapere. Star Wars er for filmhatere. Star Wars er for folk som hater virkeligheten, og som tror på alt som ikke finnes.


Hva med LOTR? Hva med Drømmen om Narnia? Jeg elsker begge de to tingene, og har også sansen for Star Wars. Særdeles bra laget.

LOTR er en av mine favoritt filmer!! Har seff alle tre i ext. version og ser dem sikkert en gang i måneden.. Genilae filmer... Men det irriterer meg litt at filmene er så forskjellige fra boka.. iallefall treeren.. Når Frodo&co kommer tilbake til lommelun så har jo Saruman laget kaos der.. Men i filmene er det bare fryd og gammen... Dårlig av Peter Jackson...


Eg har lese boka 3 gonger, og eg blir veldig skuffa når eg ser filmane. Eg blir ikkje kjempe skuffa men det er masse som skjer i filmane som ikkje står i boka ein gong!

For å ta eit eksempel da: Sauroman dør ved Jarnagard(Skrivefeil?) . Ormtonge skubber Sauromann ned fra og han blir spidda.

I boka står det at Saroman og barbarar hat tatt over over Hobbitun, og laga eit helvete der oppe. Hobbitene kjemper imot, Ormtonge tar livet av Sauroman( pågrunn av noko han sa, husker ikkje kva).

Star wars er og blir konge. Nydelig historie, action, filmene har alt.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #48 på: 29. Juni 2005, 12:14 »
Sitat fra: "Joakim"
Star Wars er for tapere. Star Wars er for filmhatere. Star Wars er for folk som hater virkeligheten, og som tror på alt som ikke finnes.


Ja, det virker jo som du har god peiling på film og mennesker da vertfall, og fantasi må du jo være totalt blottet for..... :o

Men over til Ringenes Herre...
Det er selvfølgelig ting PJ kunne tatt med i filmen, som for eksempel scourging of the shire kapittelet hvor Saruman blir drept av Grima hvor så noen skyter Grima med en pil. Men hvorfor ta det med? det ville ikke vært (faen, i mangel på andre ord) cinematografisk rett å ta det med slik som det er i boka! Frodo & co har nettopp ødelagt ringen, Aragorn er blitt konge av Gondor og alle er glad å fornøyd, vel, nesten alle! Men vertfall, dersom det hadde vært som i boka, ville det være en konflikt til, helt på slutten av reisen, som bare ville virke som uthaling av tid og ingen grunn til over hodet. I boka lar det seg gjøre helt fint. Men når filmens hovedplot er å ødelegge ringen og beseire Mordor, så blir det feil å legge inn en slik ting helt på slutten av en trilogi mener jeg da, så jeg syns det er helt greit at det ikke er med. Måten Saruman dør på er vel helt grei den åsså syns jeg. Har selv lest boka 3 ganger, og den er like bra hver gang.
Det jeg var litt skuffa over var at ikke Glorfindel var med, og at ikke Tom Bombadil var i Gammelskogen :)

Dere som liker LotR bør lese Bored of the Rings, det er ei genial bok, er en parodi på Ringenes Herre på noen hundre sider....den er fantastisk gøy, men så liker jeg engelsk slapstick humor :)

NB! Det var ikke kalt i filmkøen, var ganske digg egentlig, helt til det begynte å regne, da kunne jeg ikke lenger spille Baldur's Gate 2 på laptopen :(

Bjørn - taper
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #49 på: 29. Juni 2005, 12:21 »
Sitat
Men over til Ringenes Herre...
Det er selvfølgelig ting PJ kunne tatt med i filmen, som for eksempel scourging of the shire kapittelet hvor Saruman blir drept av Grima hvor så noen skyter Grima med en pil. Men hvorfor ta det med? det ville ikke vært (faen, i mangel på andre ord) cinematografisk rett å ta det med slik som det er i boka! Frodo & co har nettopp ødelagt ringen, Aragorn er blitt konge av Gondor og alle er glad å fornøyd, vel, nesten alle! Men vertfall, dersom det hadde vært som i boka, ville det være en konflikt til, helt på slutten av reisen, som bare ville virke som uthaling av tid og ingen grunn til over hodet. I boka lar det seg gjøre helt fint. Men når filmens hovedplot er å ødelegge ringen og beseire Mordor, så blir det feil å legge inn en slik ting helt på slutten av en trilogi mener jeg da, så jeg syns det er helt greit at det ikke er med. Måten Saruman dør på er vel helt grei den åsså syns jeg. Har selv lest boka 3 ganger, og den er like bra hver gang.
Det jeg var litt skuffa over var at ikke Glorfindel var med, og at ikke Tom Bombadil var i Gammelskogen :)


Enig i at det blir liksom ein dårleg slutt for dei som ikkje har lest boka. Eg forstår godt at J.R.R Tolkien ikkje ville lage film av boka. Siden han viste det ville forandre på inholdet. Hadde han levd i dag hadde det aldri vøre film om Ringenes Herre. ( hadde nok forsåvidt ikkje vært ein bok uten han og :P )
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #50 på: 29. Juni 2005, 12:24 »
Hehe... regnet er nok PC-ens verste venn ja...  :)

Personlig såå synes jeg at når en skal filmatisere en bok, så skal man følge innholdet... ikke endre storyen.. OG på slutten så har de endra storyen, og det likte jeg ikke.. btw, uthaling av tid.. filmen varer jo i en time etter ringen er kverka... de kunne brukt den timen på noe annet enn reisa til bilbo... og frodo skulle jo ikke være med båten...  En annen ting som irriterer litt er at Tom Bombadil ikke er med ja.. Hadde sansen for den karakteren. Men angående den saken så er jo hele storyen forandra der også.. Munti og Pippin skulle jo ikke kommet inn i boka før i grønsaksåkeren.. Ikke i Hobbitun.. Nei.. PJ skulle fulgt boka mer... etter min mening.. men så er ikke jeg ressigør heller da...
ieron Dyer

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #51 på: 29. Juni 2005, 12:34 »
Hehe, nei, det er akkurat det....man er jo ikke regisør heller da..:)

Men faktisk skal man lete en stund for å finne folk som er så dedikerte og opptatt av boka som de folka bak og i filmene var. De gikk jo konstant rundt med ei bok på settet, spesielt Christopher Lee var et vandrende Tolkien-leksikon.

Selvsagt er det mye som er forandret i henhold til boka, men slik som PJ hadde tenkt å fremstille den historien på så er det greitt. Hva så om at ikke Munti og Pippin dukker opp før i åkern, hva så om Lutringen av Hobsyssel (gaah, fælt ord) ikke er med på slutten, osv osv, hovedtrekkene i boka er med, de greier etterhvert å få frem det gode i Boromir, Faramir skjønner hva han gjør etterhvert osv osv. Jeg synes det er 3 strålende filmer ut fra boka, og det selvom Glorfindel er hundre ganger tøffere enn Arwen :)

Og jo, Frodo blir med i båten på slutten i boka åsså. Så kommer Sam hjem til Rosie å sier, "Well, I'm back." Så lenge de hadde det med i filmen så ble jeg glad:)
Men slutten er laaang, hele RotK er klippet litt annerledes på Extended edition, så den er ikke SÅÅÅ langdryg på slutten, men det er litt mye. Men det er småplukk. Dersom man ser alle 3 extended etterhverandre legger man ikke merke til det mener jeg å huske :D

Bjørn - fremdeles taper
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #52 på: 29. Juni 2005, 13:23 »
Hehe.. vel... så hva jeg skrev nå om Frodo i båten.. sorry...  :oops:
Jeg er enig med deg, men likevel uenig..

Asgeir - vil se Tom Bombadillo på film
ieron Dyer

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #53 på: 29. Juni 2005, 15:11 »
Det er lov. Alle har sin egen formening om hvordan det skal være, og hva som skal være med, og det er ikke mulig å glede alle. Men generelt sett så er jeg vertfall meget fornøyd med filmene, og tror ikke de kunne blitt laget på en bedre måte, det er jo det største film-prosjektet noensinne. Og det er genialt at de brukte de skuespillerne de gjorde, syns alle gjorde en knalljobb.

Men så lenge vi er enig om at LotR filmene er noen sinnsykt bra filmer så er det greitt at man er uenig på hva som burde vært med å ikke! (hehe, det var ikke spes solidarisk sagt) ;)

NOW FOR WRATH!!
NOW FOR RUIN!!
AND THE RED DAWN!!
FORTH EORLINGAAAAS!!!!!!

Bjørn - Helm Hammerhand

PS. Er fortsatt en taper
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #54 på: 29. Juni 2005, 16:23 »
Drømmen om Narnia og Ringenes Herre er jo først og fremst bygd på en historie som allerede er skrevet i bokform. Og det er noen utrolige historier. Spennende historier. Et spennende univers. Det er selvsagt science fiction, men det er noe helt annet enn Star Wars. Star Wars fremstår for meg som det reneste tøv. Ikke det minste spennende, og jeg ser ikke noen som helst god historie oppi det hele. Jeg ser bare en masse spektakulære spesialeffekter, og en helt spesiell filmopplevelse. Slike ultrateknologiske filmopplevelser liker ikke jeg. Jeg liker spennende og gjerne litt morsomme historier. Det er både LOTR og Drømmen om Narnia. Det er IKKE Star Wars.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #55 på: 29. Juni 2005, 17:48 »
synes det finnes bra komikk i star wars filmene... men det skal ikke mye til for å underholde meg da...

star trek derimot er det største møkket som har blitt laga!! Både i film og i serie versjon...
ieron Dyer

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #56 på: 30. Juni 2005, 00:38 »
Sitat fra: "validus"
synes det finnes bra komikk i star wars filmene... men det skal ikke mye til for å underholde meg da...

star trek derimot er det største møkket som har blitt laga!! Både i film og i serie versjon...


Enig.
Jeg har også den boksen med alle tre i Extended. Ettersom jeg ikke har lest boka enda, kan jeg ikke uttale meg om det, men det er ihvertfall geniale filmer, alle sammen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #57 på: 30. Juni 2005, 12:02 »
Sitat fra: "validus"
Hehe... regnet er nok PC-ens verste venn ja...  :)

Personlig såå synes jeg at når en skal filmatisere en bok, så skal man følge innholdet... ikke endre storyen.. OG på slutten så har de endra storyen, og det likte jeg ikke.. btw, uthaling av tid.. filmen varer jo i en time etter ringen er kverka... de kunne brukt den timen på noe annet enn reisa til bilbo... og frodo skulle jo ikke være med båten...  En annen ting som irriterer litt er at Tom Bombadil ikke er med ja.. Hadde sansen for den karakteren. Men angående den saken så er jo hele storyen forandra der også.. Munti og Pippin skulle jo ikke kommet inn i boka før i grønsaksåkeren.. Ikke i Hobbitun.. Nei.. PJ skulle fulgt boka mer... etter min mening.. men så er ikke jeg ressigør heller da...


Munti og Pippin skulle foressten blitt like store som mennesker, siden dei drakk vatnet fra elven i Jarnagard.

Synd Pj ikkje lagde filmen helt etter innholdet. Men sjit au.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #58 på: 30. Juni 2005, 12:45 »
nei.. ikke like store...eller tar jeg helt feil her? du skulle bare bli ti-15 cm større enn de andre hobbitene...

Asgeir - vil være hobbit
ieron Dyer

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #59 på: 30. Juni 2005, 13:04 »
De skulle absolutt ikke bli like store som mennesker, en Hobbit er vel litt over 3 fot høy, et menneske er 5-6fot høy. Da de drakk entedrikken er det som validus sier, skulle bare bli noen inches høyere. Men for de andre Hobbittene virker de som mennesker i forhold til det de var før.:)

Bjørn - kan litt LotR veffal
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads