20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: En "diverse VM snakk" tråd  (Lest 19794 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« på: 23. Juni 2006, 20:54 »
Jepp, lite aktiv her nylig, og føler for å ytre mine meninger om VM sålangt. Sleng dere på dere andre også.

Dessverre er gruppespillet snart over. Jeg prøver å nyte mest mulig av et stort mesterskap som hittil har vert ganske bra etter min mening. Sikkert ikke "DET BESTE" (86?) men alikevel en nytelse av en turnering.

Nå venter jeg spent på Frankrikes kamp mot Togo. Frankrike har skuffet til nå, og jeg tror det tar de nødvendige poengene til å avansere, men hvem vet...
Virker som Frankrike sliter med litt av det samme som RBK gjør: mette spillere som sliter med å gi 110% fordi de allerede er "fornøyde".
Det andre problemet til Frankrike er at de er litt late (kan det virke som). Det er ett av de lagene med absolutt mest kvalitet over hele banen, og kanskje tilogmed på benken(?), men jobben gjør seg ikke selv.
For meg er altså Frankrike en liten skuffelse til nå.....

Fortsetter med England som også har vert en skuffelse. Mye kvalitet der også, men alikevel ikke imponerende på noen måte. En kvartfinale blir det nok, men neppe noe mer...

Hadde også forventet meg mer av både Mexico og Nederland, men jeg tror at begge ryker ut i åttendelsfinalen nå. Argentina, som har vert imponerende til nå slår garantert Mexico, og jeg tror Portugal er bedre enn Nederland.

Elfenbenskysten må være de uheldige i denne turneringen. Gode nok til deffinetivt å avansere fra et par av VM gruppene, men så havner de i den gruppen. SYND!

Positiv overraskelse: Ghana. Morsomt at de er videre. Blir nok dessverre Afrikas eneste representant i utslagsrundene. Skulle gjerne sett de komme langt, men IKKE på bekostning av Brasil. Ergo: det blir nok dessverre med kun en kamp til for Ghana.
Australia føyer seg også inn i rekken bak Ghana. Ryker nok for et sterkt Italia, men et bra VM for laget fra downunder alikevel.

Italia har vert gode sålangt (litt slappe mot USA, men noen overraskelse? Neppe...), blir ikke overrasket om de når en semifinale. Jeg blir heller ikke overrasket om de vinner både en eventuell semifinale og eventuelt den påfølgende kampen.
Tyskland har også spilt seg gode i gruppespillet og blir å regne med nå, turneringsmannskap deluxe. Blir en tøff kamp mot søta bror, en kamp som kan gå begge veier. Men jeg tror vertene trekker det lengste strået. Det som kan ødlegge for vertene er forsvarsspillet, men det spiller seg bedre for hver kamp nå.
Argentina har sålangt imponert meg stort, og virker som et meget solid lag. Argentina-Brasil, en aldri så liten drømmefinale?!

Veldig glad for å se at Ronaldo kom igang igår. Tror det kan være den avgjørende faktoren for om min favouritt Brasil kan bli mestre eller ikke.

Vil svært gjerne se Spania langt denne gangen også. De virker veldig gode og imponerte stort mot Ukraina, men slakket litt av mot Tunisia og tok det veldig med ro mot Saudi Arabia idag. Situasjonen tatt i betraktning er jeg ikke overrasket over at de tok det såpass med ro idag. Men klarer de å spille like bra i sluttspillet som de gjorde mot Ukraina kan de slå hvem som helst. De har alikevel tradisjonen imot seg, blir spennende å se om de kan klare å gjøre noe med det denne gangen. Endelig deres tur?

Kjapp oppsummering: det er faktisk mange lag som er kapable til å gå hele veien denne gangen, og det gjør det hele bare desto mer spennende. Jeg har kost meg fryktelig over gruppespillet med mye god fotball. Både gode lag og gode spillere (mange som jeg gjerne skulle sett i svart\hvitt på St.James)....
Er spent på fortsettelsen og hva dere andre syns om VM sålangt....

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #1 på: 23. Juni 2006, 21:12 »
Jeg tror ikke portugal er gode nok til å slå ut Nederland.
Det har mange årsaker. En ting er at Portugal sjelden lykkes i de store mesterskapene. At de ble tapende finalist i EM sist, er kanskje ikke så rart, i og med at de hadde et hjemmepublikum i ryggen.
Men Portugal har ikke imponert på noen som helst måte.
Ronaldo fører altfor mye ball. Figo glimter bare tidvis til. Deco er selvsagt særs god, men han kan ikke bære laget alene. Pauleta er ingen toppspiss internasjonalt. Han har kun scoret ett mesterskapsmål, såvidt meg bekjent.

Nederland har ikke gjort mer enn høyst nødvendig. Kampen mot Argentina betydde lite for Van Basten. For han var det viktigste å gå videre. Robben har vært fabelaktig i de to første kampene. Van Persie har vært god han også. Forsvaret til Nederland er ikke det aller beste, men jeg synes de er gode nok til å greie å utkonkurrere Portugal som hviler altfor mye på enkeltprestasjoner.

Jeg har stor tro på at Nederland går videre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #2 på: 23. Juni 2006, 23:22 »
Det er en god oppsummering Joakim, selv om jeg har antydet at jeg tror Portugal klarer å slå Nederland og derfor er litt uenig.
For meg har Nederland vert en liten skuffelse. Det virker som om laget som kollektiv ikke er godt nok for meg. Forsvaret er ikke godt nok, og jeg syns det virker som om midtbanen også faller litt igjennom. Det som har tatt Nederland vidre virker for meg som det er enkeltspillere som har vist storhet og derav reddet landet. Dette er nok til å gå vidre fra gruppespillet, men ikke noe særlig lenger. Portugal virker som et bedre lag for meg og derfor tror jeg på dem. Men det er alldeles ikke ulikt meg å ta feil....  :roll:
Spennende blir det uansett og det er vel nettop dette som gjør dette spillet med 22 mann som jakter på samme lærkula så fengende.

Frankrike slet seg heldigvis til et anstedig resultat og de nødvendige poengene for å avansere. Det er nesten utrolig å se så mange gode spillere på ett lag og såpass dårlig kvalitet på det de til tider greier å produsere. Om de klarer å løfte seg til Spania kampen gjenstår å se. Spania virker som et klart bedre lag ut ifra mine observasjoner, men de har jo ikke tradisjon for å gjøre det bra....

At Sveits skulle gå videre som gruppevinner er det vel ytterst få som har satt penger på. Det gir dem en åttendelsfinale mot Ukrania. Det kan bli en jevnspilt, og spennende kamp, og det er en garanti for en outsider i en kvartfinale, morro!

Men først skal vertene ut mot søta bror i morgen. Det ligger an til å bli en kamp som kan gå begge veier, jeg tror Tyskland trekker det lengstre strået, men skal ikke sette penger på det.
Argentina derimot er jeg sikker på tar seg greitt vidre til en kvartfinale senere i morgen. Mexico har egentlig vert en skuffelse ut fra mine forventninger, og Argentina har imponert med glimrende angrepsfotball med individualister i verdensklasse og i tillegg et bunnsolid forsvar.

Stephan Solheim

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 126
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #3 på: 25. Juni 2006, 23:05 »
Fy faen så vanvittig ufortjent at de idiotene fra Portugal klarte å gå videre til semifinale !!!  er så utrolig forbanna at det sku ikke vært lov. Sør europere legger seg i hver eneste duell, noe som portugal beviste veldig i dag ! Maken til pingler og skuespillere skal du lete lenge etter i fotball. Dommeren gjorde en god jobb selv om han fikk en vanskelig og skandaløs kamp.
Fk Kinsek

www.kinsek.tk

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #4 på: 25. Juni 2006, 23:07 »
Jeg er også irritert over at et av mine favorittlag, Nederland, er ute.
Kampen utviklet seg jo til å bli en ordentlig farse etterhvert. Visste ikke om jeg skulle grine eller le!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #5 på: 25. Juni 2006, 23:55 »
Det ble ihvertfall en underholdene kamp, selvom det ble lite skudd og mye kort.

Er helt enig med deg Stephan. Jeg ble og irritert over at  Portugal vant, skulle gjerne sett at Nederland vant siden det er et av favorittlagene mine (sammen med Ghana og de fleste europeiske lagene).

Men Kuyt gjorde det ikke så bra idag, ikke mer enn greit nok. Får håpe at noen av de andre klubbene som ville ha ham har lagt ham fra seg etter at han bare gjorde det middelmådig i VM.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #6 på: 26. Juni 2006, 01:20 »
Kuyt burde blitt byttet ut med Van Nistelrooy, og selv om van Basten ikke har vært spesielt happy med Van Nistelrooy under VM, så burde Van Basten, av alle, vite hvilken viktig egenskap det er å være på rett plass til rett tid. DET er Van Nistelrooy, det er IKKE Dirk Kuyt. Selv om Kuyt er en meget god spiller, og scorer masse mål. Han er ingen typisk "dukk opp-spiss", som jeg liker å kalle det. Som kan være totalt usynlig og udugelig i 89 minutter, før han dukker opp fra intet og scorer et særs viktig mål i det 90'ende minutt.

Synd å se Portugal videre, med tanke på at de burde hatt mer enn bare to røde kort. Portugal hadde flaks som gikk videre, og jeg mener Nederland hadde hatt mye mer for seg i en kvartfinale mot England, enn Portugal. Men kjenner jeg Scolari rett flakser han seg videre til semi.
Han har aldri tapt mot England i store mesterskap, såvidt meg bekjent.

Greit nok at det dukker opp en og annen albue i løpet av kampen. Etter boka er det riktig å gi gult kort. Men det må da gå an å bruke skjønn. Du ødelegger kampen ved å vise ut spillerne på grunn av en uheldig albue når du bare forsøker å få kroppen din foran motstanderen, noe som i fotball er fullt lovlig. Dommer Ivanov bør ikke dømme videre i mesterskapet. Men kjenner jeg FIFA rett, gjør han nettopp det. 16 gule og 4 røde? Ehh. Jeg mener dommeren i stor grad gjorde kampen til den stygge kampen det ble.
Sett deg i respekt, for i søren! Vis hvem som er sjefen!
Ikke del ut kort i hytt og pine. Det ødelegger kampen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #7 på: 26. Juni 2006, 02:19 »
Problemet er ikkje at han gav kort. men at han bare gav gule kort. Han sko ha satt foten ner og vist at den neste som finner på noke kødd no ryker rett ut. istede for strør han rundt seg med gule kort. Har ikkje studert den albuen så veldig men synes det virker så han bruker albuene veldig flittig der. Virker som han veit Figo er rett bak og derfor bruker noken voldsomme albuebevegelser.. Men uansett usedvanlig kjekk kamp :)  Satt og håpa på ekstraomganger da kunne det blitt enda fleire røde  :P . Men mange Portugisere som lever farlig no. i tillegg er Deco ute mot England det vil vera eit tap for Portugal.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Dag Riise

  • Scouser
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #8 på: 26. Juni 2006, 02:24 »
Det finnes vel en regel som tilsier at aktiv albue er direkte gult kort. Dersom dommeren mener den er bevisst er det rødt. Altså en korekt avgjørelse av dommeren.
iverpool FC

Gonzalez

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #9 på: 26. Juni 2006, 15:02 »
Kan ta for meg kampene igår:

England-Ecuador 1-0

zzzzzzzzzzzz, makan til kjedelig kamp. Ble skuffa både av England og Ecuador. England spillte en nitrist fotball uten entusiasme. Lampard prøvde seg rundt en million ganger med skudd utenfor 16 metern og han må vel snart bare innse at han ikke vil treffe. Skuffet over Ecuador også som viste liten tro på at de kunne vinne dette, og ikke heiv seg i angrep og sendte alle mann fram når de faktisk trengte bare 1 mål på slutten der.

Portugal-Nederland 1-0
Dette var 1000 ganger bedre enn Englands kampen. Her var det fart og spenning og mye nerve i kampen. Dommern ga gult kort på alt som var frispark og det var ikke måte på hvor mange gule kort han skulle dele ut i denne kampen. Ble veldig skuffa over Nederland, der de viste seg som et veldig usympatisk lag. Holdt i fairplay regelen og Heitinga fortjente virkelig den taklingen fra Deco når han ikke skøyt ballen tilbake. Det var tydeligvis at Nederland hadde fått ordre å gå hardt i taklinger på Cristiano Ronaldo for å sette han ut av kampen. Og det klarte de også. Stygt! Fortjent seier til Portugal kan man si at det var selv, om Nederland hadde sine sjanser.

Forresten også veldig skuffa over Newcastle aktuelle Kuyt. Spillte ikke bra, og var dessuten veldig ufordragelig med konstant å hive seg eller å sutre. Håper han viser andre sider hvis han skal gå til vår klubb.

England-Portugal

Kan bli en spennende kamp dette. Dette er nok en kamp England ikke trenger å føre slik de andre kampene de har spillt og dette passer England bedre. Portugal mister Deco, men Tiago går nok inn for han. Forhåpentligvis er Ronaldo tilbake for Portugal også. England bør håpe på at Lampard tar seg skikkelig sammen, ellers hadde det jo nesten vært bedre å hatt Gerrard og Carrick på midten. Da man har bedre rollefordeling. Men at Lampard starter er nok bombesikkert likevel.
ewcastle United vinner av Intertotocupen 2006!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #10 på: 26. Juni 2006, 15:11 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Det finnes vel en regel som tilsier at aktiv albue er direkte gult kort. Dersom dommeren mener den er bevisst er det rødt. Altså en korekt avgjørelse av dommeren.

Jeg så ikke engang en eneste albue jeg da.
Men det kan være bare jeg som er blind.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Dag Riise

  • Scouser
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #11 på: 26. Juni 2006, 15:39 »
Den på Figo.. Ikke noe stygt, knapt nok kontakt. Men det var kontakt, klart og tydelig. Det var med andre ord en aktiv albue innvolvert, det var med andre ord et korekt gult kort innvolvert, det var med andre ord et korekt rødt kort innvolvert siden spilleren hadde gult fra før. Altså RØDT.

Den kortet var ikke diskutabelt en gang. Det som derimot var diskutabelt var at han hadde grisetaklet Ronaldo i første omgang i en takling som kunne vært direkte rødt.
iverpool FC

plebbster

  • Gjest
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #12 på: 26. Juni 2006, 15:48 »
Albuene mine beveger seg hver gang jeg løper, men det betyr vel ikke at jeg skal få kort hver gang jeg treffer en spiller med dem?

Akkurat den i går var vel kanskje litt stygg i og med at han prøvde å slå Figo ned med albuen, men generelt er den regelen litt for streng.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #13 på: 26. Juni 2006, 15:51 »
Jeg synes det er tåpelig å vise ut en spiller for noe så forbanna lite.
Greit nok, etter reglene er det gult kort. Jeg nekter ikke på det. Men jeg synes den forseelsen er så liten at det er totalt unødvendig å gi en spiller hans andre gule kort for den forseelsen.
Men jeg er enig i at vedkommende kanskje kunne vært utvist for stemplingen av Ronaldo. Selv om jeg synes det var på sin plass.
Noen må vise den idioten hvor skapet skal stå.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #14 på: 26. Juni 2006, 16:14 »
Helt enig med Joakim, var ikke noe og utvise noen for.

Jeg synes Figo burde fått rødt kort for å ha skallet Van Bommel (tror det var han) bak dommeren. Han hadde jo et godt klype-tak i brystet hans også.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.