20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 45380 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #75 på: 30. Nov. 2009, 13:58 »
Nå er det min tur til å ha særemne, men vi har en litt mer åpen oppgave.

Vi kan velge mellom å ha vanlig særemne, sammenligne en bok med en film, sammenligne to filmer, man kan t.o.m sammenligne film og spill.

Noen som har noen gode tips til hva jeg kan ha om?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #76 på: 30. Nov. 2009, 14:02 »
Tatt av Kvinnen film og bok syns jeg begge er leseverdig, Herman film og bok likeså! :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Peter

  • Gjest
Sv: Bøker
« Svar #77 på: 30. Nov. 2009, 17:34 »
Noen som vet om noen bra ungdom/voksen(ikke så voldlig,seksuell og sånne ting)? Læreren min fratok meg Jenta som lekte med ilden fordi vi ikke får lov og lese slike voksenbøker på skolen. Trist, men sant! :'(

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #78 på: 30. Nov. 2009, 18:34 »
Hva slags lærer gjør noe slikt? Tenkte målet var å stimulere til leseglede, ikke diktere elevenes lesevaner. Uansett bør du selvfølgelig lese Beatles om du ikke har gjort det. Den er rett og slett fantastisk bra.

Mikael

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #79 på: 30. Nov. 2009, 19:02 »
Høres ut som norsk skole i et nøtteskall. Veldig lite åpen for ny, bra litteratur, samtidig som den prakker gammel, tunglest og umoderne litteratur på elevene. Ikke det at Ibsen, Duun, Bjørnson etc. ikke er kvalitet, men jeg tror det å bli påtvunget den typen litteratur ødelegger lesegleden hos mange unge i dag.

Selv gleder jeg meg til de som bestemmer over norskfaget begynner å inkludere musikk i faget. Tekstene til f.eks DumDum Boys, Raga Rockers og Jokke er jo fantastiske. Kjartan Kristiansen, Joachim Nielsen og Michael Krohn tåler lett sammenligning med de store gamle når det gjelder ordkunst.
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #80 på: 30. Nov. 2009, 19:18 »
Godt poeng Mikael! Vi hadde en tøff ung lærer på ungdomsskolen som dro frem gitaren og sang litt Raga Rockers blant annet :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #81 på: 30. Nov. 2009, 19:29 »
Høres ut som norsk skole i et nøtteskall. Veldig lite åpen for ny, bra litteratur, samtidig som den prakker gammel, tunglest og umoderne litteratur på elevene. Ikke det at Ibsen, Duun, Bjørnson etc. ikke er kvalitet, men jeg tror det å bli påtvunget den typen litteratur ødelegger lesegleden hos mange unge i dag.

Selv gleder jeg meg til de som bestemmer over norskfaget begynner å inkludere musikk i faget. Tekstene til f.eks DumDum Boys, Raga Rockers og Jokke er jo fantastiske. Kjartan Kristiansen, Joachim Nielsen og Michael Krohn tåler lett sammenligning med de store gamle når det gjelder ordkunst.

Det er ikke noe problem å inkludere sanglyrikk i norskfaget med den nye læreplanen. Interessen blant lærerne er vel dog ofte ikke alltid like stor.

Peter

  • Gjest
Sv: Bøker
« Svar #82 på: 30. Nov. 2009, 19:31 »
Ja, huff! Hørt om Ullevål Skole? Værste ever. Helt klart.
Jeg kommer vel over noe bra snart. Læreren min liker bare gammel litteratur fra Ibsen og de andre folka, dessverre er hun Norsk læreren min og tvingte hele klassen til og lese en bok om Piotr Tsjachoeskiy(?). ÆSJ!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #83 på: 30. Nov. 2009, 19:31 »
Høres ut som norsk skole i et nøtteskall. Veldig lite åpen for ny, bra litteratur, samtidig som den prakker gammel, tunglest og umoderne litteratur på elevene. Ikke det at Ibsen, Duun, Bjørnson etc. ikke er kvalitet, men jeg tror det å bli påtvunget den typen litteratur ødelegger lesegleden hos mange unge i dag.

Selv gleder jeg meg til de som bestemmer over norskfaget begynner å inkludere musikk i faget. Tekstene til f.eks DumDum Boys, Raga Rockers og Jokke er jo fantastiske. Kjartan Kristiansen, Joachim Nielsen og Michael Krohn tåler lett sammenligning med de store gamle når det gjelder ordkunst.

Det er ikke noe problem å inkludere sanglyrikk i norskfaget med den nye læreplanen. Interessen blant lærerne er vel dog ofte ikke alltid like stor.

Det er vel den nye generasjon lærere vi må sette vår lit til der ja.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #84 på: 30. Nov. 2009, 19:33 »
Noen som har lest "Gutten som ville være en av gutta" av Lars Saabye Christensen?

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #85 på: 30. Nov. 2009, 19:49 »
Høres ut som norsk skole i et nøtteskall. Veldig lite åpen for ny, bra litteratur, samtidig som den prakker gammel, tunglest og umoderne litteratur på elevene. Ikke det at Ibsen, Duun, Bjørnson etc. ikke er kvalitet, men jeg tror det å bli påtvunget den typen litteratur ødelegger lesegleden hos mange unge i dag.

Selv gleder jeg meg til de som bestemmer over norskfaget begynner å inkludere musikk i faget. Tekstene til f.eks DumDum Boys, Raga Rockers og Jokke er jo fantastiske. Kjartan Kristiansen, Joachim Nielsen og Michael Krohn tåler lett sammenligning med de store gamle når det gjelder ordkunst.

Det er ikke noe problem å inkludere sanglyrikk i norskfaget med den nye læreplanen. Interessen blant lærerne er vel dog ofte ikke alltid like stor.

Det er vel den nye generasjon lærere vi må sette vår lit til der ja.

Ja, vi skal prøve å levere ;)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #86 på: 30. Nov. 2009, 19:53 »
Hehe, så vi har altså en kommende lærer her! Positivt ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #87 på: 30. Nov. 2009, 20:05 »
Unge lærere jeg har hatt har jo som regel vært veldig bra. Det er mye mer søppel blant de erfarne. Tror lærere raskt går ut på dato.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #88 på: 30. Nov. 2009, 22:35 »
Hei Peter. prøv Johan Boyer. Da blir både du og lærern din glad.

Kristoffer. Du burde prøve "Hasselby" ( om voksenlivet til Albert Åberg) og "Buzz-Aldrin - hvorble det av deg i alt mylderet?" Litt spesielle, men veldig lesverdige.

For den som ikke er redd for å bli deppa, og er trygg på at man takler det meste av følelser:
#Reisen til nattens ende" av Celine. Kongebok

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #89 på: 30. Nov. 2009, 23:13 »
Mener med den siste anbefalingen, bjørni?
Tror mange lærere går lei til slutt, ja. Da kan de være noen vrange jævler.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida