20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bombeangrep Oslo  (Lest 59099 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #150 på: 23. Juli 2011, 23:38 »
Bare for å oppklare litt for meg selv. Tore -eller Journalisten, er dette medlemmet med Arne Scheie-avatar?
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #151 på: 23. Juli 2011, 23:39 »
På VG hevder hun ene vitnet at drapsmannen gikk løs på 7-8-åringer som stilte opp frivillig for å samle flasker og gjøre opprydningsarbeid under arrangementet. Vet ikke helt hvor iskald man er når man gjør slikt. Uten å konkludere med noe, så tror jeg at "savnet" i en slik sak 30 timer etter at det smalt etter hvert betyr "død"...

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #152 på: 23. Juli 2011, 23:39 »
Okei, jeg baserte uttalelsene mine på det jeg har hørt i radio og aviser, har ikke hatt tid til å pløye igjennom hele manifestet hans. Eller interesse for den saks skyld.

Synes det er litt spesiellt at NRK dekker henrettelsene av barn på øya live fra helikopter, men at det tar politiet 1.5 timer å komme seg ut dit.  Hvis journalister kommer seg ut dit på den tiden, bør vel en beredskapsstropp klare det?

Beredskapstroppen ankom visstnok med bil. Politiet fastlo i en pressekonferanse tidligere i dag at det var den raskeste løsningen. Synes for øvrig det er ufyselig at mediehelikoptre dekker luftrommet og at medier ringer ned telefonene til de som befinner seg på øya da angrepene skjer. Her vil det nok komme mange granskninger i ettertid.
« Siste redigering: 23. Juli 2011, 23:45 av geordie-olav »

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #153 på: 23. Juli 2011, 23:40 »
Bare for å oppklare litt for meg selv. Tore -eller Journalisten, er dette medlemmet med Arne Scheie-avatar?

Det er riktig. Ubeskrivelig tragisk.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #154 på: 23. Juli 2011, 23:42 »
Alle mine tanker går til Tores familie.
Toon, Toon,
Black and white army

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #155 på: 23. Juli 2011, 23:42 »
Hvor tror du beredskapstroppen var da flatline??? Veldig lett å sitte på gutterommet og vite best.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #156 på: 23. Juli 2011, 23:44 »
Jeg synes likevel det er bekymringsverdig at en mann kan gå rundt i 90 minutter og plaffe ned folk så nærme Oslo etter varsling.

Kan virkelig èn mann sette hele politistyrken ut av spill så lenge? Hva om det var 5? Eller 10? Eller 20?

Det er jo selvfølgelig ekstraordinære omstendigheter, men det er vel det som er hele poenget med en beredsskapstropp...
If it has tits or wheels, count on problems!

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #157 på: 23. Juli 2011, 23:45 »
Det som overrasker meg litt er at det tok over en halvtime fra beredskapstroppen fikk beskjeden til de rykket ut. Og politiet sier at de hadde gjort seg klare for evt nye angrep andre plasser...

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #158 på: 23. Juli 2011, 23:45 »
Sitat
Det var ett intervju med noen gutter i går hvor de sa han hadde skutt den søteste jenta han så først.

I boka skriver han at man ikke må la seg distrahere av søte jenter, man må være kyniske og tenke at også disse er fiender. Hvis man ikke klarer å drepe jenter kan man bare droppe aksjoner å gå tilbake og skrive høyreving blogger.

Det her blir bare sykere og sykere hele tiden. Det her...herrefred!
Nei.

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #159 på: 23. Juli 2011, 23:47 »
Etter å ha lest litt i manifestet mener jeg dette er en av de sykeste menneskene  vi har i nyere tid. Disse tankene, plannleggelsen og utførelsene, med det overleget og det spennet (planlagt i 9 år) er av en dimensjon jeg ikke fatter. Det å sammenlikne seg selv med en Kristen Crusader ( fra middelalderen ) i en borgekrig mot Islam er så på trynet at jeg ikke kan fatte det. For å ha det på det rene, en Crusader voldtok og drepte det som havnet i veien på reisen mot Rom, så det er et paradox at han mener Islam er verdens skygge og at vi har blitt hjernevasket. -Han er så hjernevasket at han ikke selv skjønner det er han som er hjernevasket.

Utover det virker han som en meget "oppegående" fyr, med taktiske skildringer og operative strategier som kan sammenliknes med Hitler og David Toska. Uvirkelig.
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #160 på: 23. Juli 2011, 23:47 »
Hvor tror du beredskapstroppen var da flatline??? Veldig lett å sitte på gutterommet og vite best.

Du synes alt fungerte etter boka du da eller? Det er riktignok lett å være etterpåklok i slike sammenhenger. Noen har vel til og med doktorgrad i det.
Jeg stiller likevel spørsmål ved rutinene,  det var visst problemer med å rekvirere et helikopter?

Jeg skal ikke ty til det billige retoriske trikset å spørre deg om du synes politiet kom tidsnok ut til øya Bjørni,  jeg bare gjør meg noen tanker rundt responstiden - thats all.
If it has tits or wheels, count on problems!

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #161 på: 23. Juli 2011, 23:48 »
Kjenner at jeg blir irritert på deg nå flatline. Mulig det kunne vært gjort raskere, men det vil nok en granskning vise. Tipper alle var så fokusert på osloat det var vanskelig å samle troppene. I tillegg har du kjøretiden fra oslo, samt båttransport ut på øya. Planlegging må også til...

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #162 på: 23. Juli 2011, 23:50 »
Alle mine tanker går til Tores familie.

Et fantastisk politisk talent. En verdig politisk motstander. Og en fantastisk supporter for Newcastle United!
Toon, Toon,
Black and white army

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #163 på: 23. Juli 2011, 23:50 »
Et lite skremmende utdrag, hvor han har regnet personer, dager før utførelse og prosent i å bli tatt:

1 person   
30 days   
30%

2 people   
20 days   
60%

3 people   
16 days   
85%

4 people   
13 days   
90%

5 people   
12 days   
90-95%



The old saying; "if you want something done, then do it yourself" is as relevant now as it was then. More than one "chef" does not mean that you will do tasks twice as fast. In many cases; you could do it all yourself, it will just take a little more time. AND, without taking unacceptable risks. The conclusion is undeniable.






I believe this will be my last entry. It is now Fri July 22nd, 12.51.

Sincere regards,

Andrew Berwick
Justiciar Knight Commander
Knights Templar Europe
Knights Templar Norway
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #164 på: 23. Juli 2011, 23:52 »
Kjenner at jeg blir irritert på deg nå flatline. Mulig det kunne vært gjort raskere, men det vil nok en granskning vise. Tipper alle var så fokusert på osloat det var vanskelig å samle troppene. I tillegg har du kjøretiden fra oslo, samt båttransport ut på øya. Planlegging må også til...

Vi får prøve å holde en hyggelig tone her inne oppi denne tragedien, tross alt. Utifra et menneskelig perspektiv kan jeg si meg enig i at det sikkert er "vanskelig å samle troppene", men vi snakker tross alt om profesjonelle som skal beskytte hovedstaden og den norske regjering. De må klare å koordinere dette på en slik måte at det ikke tar 90 minutter å komme seg fra Oslo sentrum til sollihøgda, uansett hvilket transportmiddel de nå måtte velge.
If it has tits or wheels, count on problems!