20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 287756 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ipt

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1800 på: 05. April 2011, 11:36 »
Det er mye som høres bra ut med datalagringsdirektivet, men merk dere hvem som er imot. Med unntak av politietaten, Stoltenbergs lydige bikkjer og partiledelsen i Høyre, så er jurister, politikere fra samtlige andre partier på stortinget, i tillegg til veldig mange i både Aps og Høyres stortingsgruppe. I Høyre har man mulighet til å trosse partiledelsen hvis man føler det er ekstremt viktig. I Ap finnes det ikke noe som heter egen tro og vilje. I Ap MÅ du stemme det Stoltenberg har bestemt at du skal stemme, hvis ikke er du ikke lenger velkommen i Arbeiderpartiet.

I flere andre land har Høyesterett bestemt at DLD er grunnlovsstridig. Men her i Norge turer vi frem, kjører på og driter en lang marsj i alt som heter personvern og menneskerettigheter.

Det er etablerte jurister i Norge som har advart mot DLD, som er skeptisk til DLD. Erfarne jurister har sagt klart fra om at selv om reglene er sånn og sånn og sånn, så skal man ikke ha for stor tiltro til det norske rettssystemet, at de vil hindre politiet eller regjeringen i å hente ut datainformasjon hvis de bare argumenterer sånn passe for seg. Og er det noe de er flinke til, så er det å finne på gode argumenter for dårlige løsninger.

Hvis politiet mistenker meg for å skjule terrorister eller ha informasjon om alvorlige kriminelle handlinger, så vil de umiddelbart gå til retten, argumentere for at jeg er en trussel for rikets sikkerhet og at de må ha tilgang til alle mine data fra det siste halve året. Retten tenker seg om, joda, politiet har jo et poeng. De sier han er en trussel for rikets sikkerhet, slike ting kan vi ikke ta lett på, og vips så kan politiet se alt jeg har skrevet og gjort det siste halve året.

Det trengs ikke mer enn skjellig grunn til mistanke. Og hvis politiet vil det sterkt nok, så er det sikkert mulig å bruke datainformasjonen jeg etterlater meg, for eksempel det jeg skriver her på forumet, til å fastslå at mistanken er korrekt, og at jeg er en farlig mann som skjuler terrorister. Selv om mine data, sett av en hvilken som helst annen person, som ikke kjenner til politiets mistanke, ikke vil være i nærheten av å komme til samme konklusjon. Dermed kan politiet sikte meg for noe jeg ikke har gjort, men som de mener å kunne bevise at jeg har gjort. Så kommer rettssaken, jeg har en god forsvarer, men aktor argumenterer godt for poltitets funn, og bare retten hører ordene "trussel for rikets sikkerhet", så er 21 års forvaring bankers.

Stort mer svada og synsing enn det du bedriver her skal man lete litt for å finne. Gratulerer. Skal også nevnes at enkelte i blant annet Frp har hatt et ønske om å vurdere et annet standpunkt, men det ble ikke godt mottatt sentralt.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1801 på: 11. April 2011, 15:55 »
Hva er vitsen med å qoute så lange innlegg?

Btw; jeg er MOT DLD

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #1802 på: 11. April 2011, 17:55 »
Til dere som er imot DLD: Hvorfor?


bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1803 på: 11. April 2011, 18:34 »
Jeg er prinsippielt imot overvåkning av uskyldige "normale" mennesker. Jeg skjønner at 1984 trekkes frem som et småhysterisk eksempel på overvåkningssamfunnet (ja-jeg har lest den). Poenget mitt er at det er ikke dagens politikere som er faremomentet, men udemokratiske maktpersoner i fremtiden. All den tid de har lov å overvåke deg før de har skjellig grunn, samt at de kan lagre denne informasjonen til fremtidig bruk, gjør det meg skeptisk.

Det blir sagt at man ikke vil lagre alle opplysniger om alle, og det er posiyivt, men hvordan kan man forsikre seg om at denne informasjonen ikke rammer opposisjonelle organisasjoner eller enkeltpersoner?

Ipt

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1804 på: 11. April 2011, 19:57 »
Greit nok. Er egentlig en uting å qoute når man svarer på forrige innlegg. Men det gir deg mulighet til å lese det konspiratoriske innlegget til Joakim to ganger, og det er verd ::)

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #1805 på: 12. April 2011, 01:15 »
Jeg er prinsippielt imot overvåkning av uskyldige "normale" mennesker. Jeg skjønner at 1984 trekkes frem som et småhysterisk eksempel på overvåkningssamfunnet (ja-jeg har lest den). Poenget mitt er at det er ikke dagens politikere som er faremomentet, men udemokratiske maktpersoner i fremtiden. All den tid de har lov å overvåke deg før de har skjellig grunn, samt at de kan lagre denne informasjonen til fremtidig bruk, gjør det meg skeptisk.

Det blir sagt at man ikke vil lagre alle opplysniger om alle, og det er posiyivt, men hvordan kan man forsikre seg om at denne informasjonen ikke rammer opposisjonelle organisasjoner eller enkeltpersoner?

Dersom det VAR tilfellet at vi ville få totalitære myndigheter i fremtiden som ønsket å grave i personopplysninger på feil basis - ikke så veldig sannsynlig for øvrig - hadde de neppe hatt noen problem med å begynne og lagre slik trafikkdata på egenhånd. Men du har nok rett allikevel. Det hadde mildt sagt vært uheldig dersom undertrykkende makt fikk oversikt over all trafikkdata fra de siste 6 månedene før de kom til makta.

Jeg er imot DLD også, men det er veldig vanskelig å argumentere mot direktivet med mindre man må henvise til et veldig usannsynlig "worst case"-scenario. Allikevel ligger det noe i at staten ikke bør lagre sensitiv informasjon tilknyttet uskyldige, lovlydige borgere.

For øvrig flott at Norge ser ut til å bruke reservasjonsretten mot postdirektivet. Jeg tror også at folk snart vil begynne å fatte alvoret. Reservasjonsretten er ikke noe man bare kan bruke som det passer seg. Det vil få negative konsekvenser på andre områder. Særlig vil det straffe seg hvis man reserverer seg for hyppig - da kan man bli kastet ut av hele samarbeidet. EU er ikke demokratisk og var det heller aldri. De som sitter i Kommisjonen og koker sammen alle disse lovene er for det første veldig lite egnet til dette, og for det andre mangler de fullstendig legitimitet. 

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1806 på: 12. April 2011, 21:27 »
Jeg tror ikke vi skal avfeie muligheten for fremtidige udemokratiske handlinger i Norge. De av dere som har passert 20 år huskernok kanskje at ganske mange Nordmenn ble overvåket for sine (i etterpåklokskapens lys) relativt uskyldige politiske preferanser.

DLD forenkler jobben og avdramatiserer betydningen av en slik overvåkning, og da er det etter mitt syn ikke formildende at folk stoler på at dagens regjering

Man trenger ikke være særlig paranoid for å se for seg tilfeller der politi, forsvar eller andre maktorgan kan bruke slik innsamlet info til å påvirke valg. Litt taktisk lekkasje til pressen for å påvirke et valg kan jo lett tenkes. Eks: politiet ville kunne komme styrket ut av Frp i regjering i forhold til SV. Da ville en taktisk lekkasje av Kristin Halvorsens svart betalte barnearbeidere kunne vippe maktbalansen i "riktig" retning. Dårlig eksempel kanskje, men relevant etter mitt syn

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1807 på: 12. Aug. 2011, 11:22 »
Valgkampen begynner vel nå snart etter at den verste sjokkbølgen har lagt seg.

FRP starter som vanlig friskt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081143

Har virkelig troen på at AP gjør et kjempevalg i mange kommuner til tross for at de ikke bevisst har gått inn for å få sympatistemmer. Blir vel uansett Høyre som går seirende ut her i Bærum, og de får også naturligvis min stemme.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1808 på: 12. Aug. 2011, 17:56 »
For et patetisk innlegg. Den gangen det blir legitimt å "miste hodet" og drepe titalls mennesker på grunn av politisk uenighet, så ja..
Jeg hadde også blitt ekstremt frustrert dersom vi hadde hatt FrP-styre her til lands, men det får da være grenser.
Jeg aner faktisk ikke hva jeg vil stemme, da lokalpolitikken hjemme er et eneste rot.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Politikk
« Svar #1809 på: 14. Aug. 2011, 14:42 »
FRP starter som vanlig friskt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081143

Nå er vel ikke dette FrPs politikk etter at en dust langt ned på lista til Hamar FrP har trykket liker på noe som andre har skrevet på Facebook. Han forklarer også grunnen til at han trykket liker. Det var for å følge med på debatten. Altså få notifications når noen svarte.

Lurer på hva som foregår i hue på enkelte journalister  >:(
Toon, Toon,
Black and white army

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1810 på: 14. Aug. 2011, 15:41 »
FRP starter som vanlig friskt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081143

Nå er vel ikke dette FrPs politikk etter at en dust langt ned på lista til Hamar FrP har trykket liker på noe som andre har skrevet på Facebook. Han forklarer også grunnen til at han trykket liker. Det var for å følge med på debatten. Altså få notifications når noen svarte.

Næmmen, du. Trodde du var ung og hip nok til å vite at man kun får notifications om man kommenterer og ikke bare trykker liker. For øvrig sant. ;)

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1811 på: 16. Aug. 2011, 18:44 »
Demokratene er nok det partiet i Norge jeg liker aller minst. Nok en gang klarer de å fremstå som komplette idioter.

http://yfrog.com/kgv2etbj

Tim Buch

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 633
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1812 på: 16. Aug. 2011, 20:37 »
Mamma kom bort i dag og sa at "siden du ikke har satt deg så bra inn i lokalpolitikken, så burde du lese heftene som partiene kommer ut med slik at du vet hva de vil utrette og står for før du stemmer."- hvorpå hun ga meg kun -ett- hefte, fra FrP.

Psykisk terror eller skjult agenda?

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1813 på: 16. Aug. 2011, 21:26 »
Uansett jævlig dårlig gjort. :P

Og Demokratenes valgplakat var så til de grader usmakelig og i strid med de kjørereglene som er vedtatt for valgkampen i år. Det er bare trist at det er mulig å synke så lavt. At noen faktisk stemmer på dem er et enda større under.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1814 på: 17. Aug. 2011, 00:23 »
Demokratene er nok det partiet i Norge jeg liker aller minst. Nok en gang klarer de å fremstå som komplette idioter.

http://yfrog.com/kgv2etbj
WOW. Ville vært vanskelig for dem og ikke fremstått som idioter med de medlemmene de har. Beste måte å unngå at de får stemmer er å la dem drite seg ut på tv