20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 329946 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1920 på: 28. Sep. 2015, 19:45 »
For eit deilig mål.. Savner fyren. Hadde vore interessant å sjå kva ein anna manager kunne fått ut av han i nufc.

Synest det er greit å presisere at fleire trenarar har fått langt mindre ut av HBA enn det Pardew faktisk klarte. Le Guen, Houllier, Perrin, Gerets, Deschamps, Domenech, Blanc og Bruce fekk ikkje akkurat "diamanten" til å funkle noko meir enn det Pardew gjorde seg skuldig i.

Kan sikkert finne folk som kunne handtert HBA betre enn Pardew, men der er nok i aller høgste grad fleire nyansar i HBA-spørsmålet enn det gledeshikstinga og jubelstønninga ovanfor nøyar seg med å antyde.

Tingen er at han ble kastet ut av laget og klubben før "vinger" som Sammy, Obertan, Gouffran, Jonas og Sissoko. Hvis du foretrekker å se de på vingen fremfor HBA så vet jeg ikke helt hva du får ut av fotballinteressen.

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1921 på: 28. Sep. 2015, 20:01 »
Ein mindre firkanta måte å sjå det på, er vel at det eksisterer ganske mykje mellom dei to ytterpunkta du skisserer her. Det er ganske mange klubbar som klarer å få til triveleg kantspel, utan å måtte behøve å vurdere verken HBA eller den gråsteinen der som særleg seriøse alternativ.

Og når det gjeld kva eg får ut av fotballinteressen? Fint lite, noko eg har til felles med resten her inne som har fulgt dette laget ei god stund.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1922 på: 28. Sep. 2015, 22:47 »
Ein mindre firkanta måte å sjå det på, er vel at det eksisterer ganske mykje mellom dei to ytterpunkta du skisserer her. Det er ganske mange klubbar som klarer å få til triveleg kantspel, utan å måtte behøve å vurdere verken HBA eller den gråsteinen der som særleg seriøse alternativ.
Det er sant, men vi har stort sett hatt et helt ubrukelig offensivt system og ekstremt svake vinger de siste sesongene. Siden det ikke ble gjort endringer i systemet skrek egentlig laget etter en spiller som HBA som kunne gjøre ting på egenhånd, noe han også måtte belage seg på å gjøre i store deler av tiden i Newcastle. Da er det litt rart at folk her inne ble mer irritert når HBA mast ballen midt i et dribleraid enn de tusen gangene en lang hoofball gikk rett til motstander. Det er mange her inne som forguder HBA litt mer enn han kanskje fortjener (meg selv inkludert), men det må være langt mer forståelig enn de som rett og slett misliker fyren.

Og når det gjeld kva eg får ut av fotballinteressen? Fint lite, noko eg har til felles med resten her inne som har fulgt dette laget ei god stund.

Touché

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1923 på: 29. Sep. 2015, 07:48 »
For eit deilig mål.. Savner fyren. Hadde vore interessant å sjå kva ein anna manager kunne fått ut av han i nufc.

Synest det er greit å presisere at fleire trenarar har fått langt mindre ut av HBA enn det Pardew faktisk klarte. Le Guen, Houllier, Perrin, Gerets, Deschamps, Domenech, Blanc og Bruce fekk ikkje akkurat "diamanten" til å funkle noko meir enn det Pardew gjorde seg skuldig i.

Kan sikkert finne folk som kunne handtert HBA betre enn Pardew, men der er nok i aller høgste grad fleire nyansar i HBA-spørsmålet enn det gledeshikstinga og jubelstønninga ovanfor nøyar seg med å antyde.

Tingen er at han ble kastet ut av laget og klubben før "vinger" som Sammy, Obertan, Gouffran, Jonas og Sissoko. Hvis du foretrekker å se de på vingen fremfor HBA så vet jeg ikke helt hva du får ut av fotballinteressen.

Klassisk HBA-fanboy utsagn!

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7626
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1924 på: 29. Sep. 2015, 16:53 »
Klassiker det å dra frem fanboy-kortet. :)

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1925 på: 29. Sep. 2015, 18:01 »
For eit deilig mål.. Savner fyren. Hadde vore interessant å sjå kva ein anna manager kunne fått ut av han i nufc.

Synest det er greit å presisere at fleire trenarar har fått langt mindre ut av HBA enn det Pardew faktisk klarte. Le Guen, Houllier, Perrin, Gerets, Deschamps, Domenech, Blanc og Bruce fekk ikkje akkurat "diamanten" til å funkle noko meir enn det Pardew gjorde seg skuldig i.

Kan sikkert finne folk som kunne handtert HBA betre enn Pardew, men der er nok i aller høgste grad fleire nyansar i HBA-spørsmålet enn det gledeshikstinga og jubelstønninga ovanfor nøyar seg med å antyde.

Tingen er at han ble kastet ut av laget og klubben før "vinger" som Sammy, Obertan, Gouffran, Jonas og Sissoko. Hvis du foretrekker å se de på vingen fremfor HBA så vet jeg ikke helt hva du får ut av fotballinteressen.

Klassisk HBA-fanboy utsagn!

Kan du ikke heller forklare meg hvordan Newcastlekampene har blitt gøyere å se på etter HBA ble kastet ut av klubben? Antall ganger jeg reiser meg fra stolen under kamp har hvertfall blitt kraftig redusert. "Magiske" øyeblikk har også uteblitt (bortsett fra Perez sin gåll mot WBA)

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1926 på: 30. Sep. 2015, 10:52 »
For eit deilig mål.. Savner fyren. Hadde vore interessant å sjå kva ein anna manager kunne fått ut av han i nufc.

Synest det er greit å presisere at fleire trenarar har fått langt mindre ut av HBA enn det Pardew faktisk klarte. Le Guen, Houllier, Perrin, Gerets, Deschamps, Domenech, Blanc og Bruce fekk ikkje akkurat "diamanten" til å funkle noko meir enn det Pardew gjorde seg skuldig i.

Kan sikkert finne folk som kunne handtert HBA betre enn Pardew, men der er nok i aller høgste grad fleire nyansar i HBA-spørsmålet enn det gledeshikstinga og jubelstønninga ovanfor nøyar seg med å antyde.

Tingen er at han ble kastet ut av laget og klubben før "vinger" som Sammy, Obertan, Gouffran, Jonas og Sissoko. Hvis du foretrekker å se de på vingen fremfor HBA så vet jeg ikke helt hva du får ut av fotballinteressen.

Klassisk HBA-fanboy utsagn!

Kan du ikke heller forklare meg hvordan Newcastlekampene har blitt gøyere å se på etter HBA ble kastet ut av klubben? Antall ganger jeg reiser meg fra stolen under kamp har hvertfall blitt kraftig redusert. "Magiske" øyeblikk har også uteblitt (bortsett fra Perez sin gåll mot WBA)

Det må gå an vera kritisk til Ben Arfa og samtidig ikkje få slengt i trynet at det betyr at ein vil heller sjå Obertan sprinta opp og ned på sidelinja og at det må vera noko feil med fotballinteressa si.

Var det so gøy mens Ben Arfa var i klubben? Kor mange godkjente sesongar hadde han i Newcastle? Sett opp i mot det nivået du meinar at han held. Sist gong me hadde det moro og kjekt var vel i 11/12 sesongen? Då havna me på 5.plass. Alan Pardew var manager. Ba skåra 16 mål i PL, Cisse 13. Cabaye hadde vel flest assists. Då hadde vel HBA 5 skåringar og 6 assists. Shola hadde 6 skåringar og 6 assists sesongen før...

Av "magiske" augneblink eg fekk med Hatem Ben Arfa i klubben. Dribleraida mot Bolton og Blackburn var magiske. Men trur ikkje eg såg nokon av dei direkte. Han hadde nokre fine langskot, mot Everton, Villa og Fulham blandt anna. Prøvde friska opp minna med å sjå ein film på youtube. Ein ting eg legg merke til då er at det er veldig mykje dribling som ikkje endar opp i verken sjanse, mål eller assist. Det oppsummerar jo det heile veldig godt. Legg til skadeplaga, dårlege haldningar og eit potensial som hjå oss kunn ein sjelden gong vart nådd, så har du Ben Arfa si NUFC-karriera i eit nøtteskal.

For meg er det klubben som betyr mest. Eg kan verte glad i spelara og eg vil ha spelara som kan gjera klubben betre og underhalde publikum på vegen. Gode og dårlege spelara kjem og går heile tida. Vertfall i dagens fotball. Siste magiske augenblink var skåringa til Ayoze mot Chelsea. Det var og ganske so "magisk" å sjå innlegget til Obertan som Winjaldum heada vakkert i mål i serieopninga. Kva HBA gjer på, drite eg langt oppi.
« Siste redigering: 30. Sep. 2015, 11:14 av lgrinde »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1927 på: 30. Sep. 2015, 10:57 »
Denne diskusjonen kommer vi aldri til å bli enige om, den er diskutert opp og ned i mente.
Jeg mener selvfølgelig at vi hadde kunne nyte Ben Arfa mye bedre med en annen manager enn Pardew, kanskje Steve McClaren hadde vært en bedre match. Pardew er en trist fotballfilosof. Samtidig er det vanskelig å frikjenne Ben Arfa og hans trøblete personlighet. Tror vel at fasit ligger en plass midt i mellom frontene, men jeg kommer for alltid til å huske Ben Arfa med et smil. Ikke Pardew.

Alt i alt er det få spillere de siste årene som har gitt meg såpass mye underholdning som Ben Arfa, og spesielt har han gitt veldig mye på forholdsvis lite spillminutter. Slike spillertyper krydrer fotballen, selv om variasjonen i prestasjonene er svær.
« Siste redigering: 30. Sep. 2015, 11:01 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1928 på: 30. Sep. 2015, 14:29 »
Det må gå an vera kritisk til Ben Arfa og samtidig ikkje få slengt i trynet at det betyr at ein vil heller sjå Obertan sprinta opp og ned på sidelinja og at det må vera noko feil med fotballinteressa si.
Jeg kan kanskje forstå at enkelte supportere ikke likte spillertypen til HBA og heller ville sett en hardtarbeidende direkte spiller ala Milner, men når folk var fornøyde da han måtte forlate klubben gratis til tross for de spillerene vi hadde igjen i klubben så mener jeg at de faktisk må foretrekke disse spillerene. Det blir som om jeg hadde vært fornøyd med at Krul gikk gratis på deadline day pga at Pardew hadde kranglet litt med han for noen mnd siden til tross for at kun Alwnick og Elliot var alternativene på keeperplass. Implisitt ville jeg da foretrekke å se de to drittspillerene i mål

...det er veldig mykje dribling som ikkje endar opp i verken sjanse, mål eller assist. Det oppsummerar jo det heile veldig godt.
Det stemmer det, men man kan jo også legge merke til hvordan vi spilte på den tiden. Ofte var det absolutt ingen andre som ble med i angrep noe som førte til at han måtte ta 2-3 mann på egenhånd dersom det ville være en fnuggsjans i helvete for at vi kunne skape noe. Er ikke akkurat en enkel jobb å utfylle potensiale sitt når laget han spiller på har forbud mot å angripe.

Dette er også et argument som har gått igjen og igjen fra "haterene", men hver gang Sissoko, Obertan, Gosling har mistet ballen i deres utrolig klumsete forsøk på driblinger, eller en lang hoofball går rett til mostanderen høster de ikke i nærheten av like mye kritikk. 

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1929 på: 30. Sep. 2015, 17:04 »
Jeg kan kanskje forstå at enkelte supportere ikke likte spillertypen til HBA og heller ville sett en hardtarbeidende direkte spiller ala Milner, men når folk var fornøyde da han måtte forlate klubben gratis til tross for de spillerene vi hadde igjen i klubben så mener jeg at de faktisk må foretrekke disse spillerene. Det blir som om jeg hadde vært fornøyd med at Krul gikk gratis på deadline day pga at Pardew hadde kranglet litt med han for noen mnd siden til tross for at kun Alwnick og Elliot var alternativene på keeperplass. Implisitt ville jeg da foretrekke å se de to drittspillerene i mål


En elendig stråmann. Så fordi vi var glade for at vi ble kvitt Pardew må vi være fornøyd med Carver og vil heller se hans nullpoengfangst? Fordi vi ble glade for å bli kvitt Carver må vi være fornøyd med McLaren nå?


Dette er også et argument som har gått igjen og igjen fra "haterene", men hver gang Sissoko, Obertan, Gosling har mistet ballen i deres utrolig klumsete forsøk på driblinger, eller en lang hoofball går rett til mostanderen høster de ikke i nærheten av like mye kritikk.

At ikke Obertan har fått solide doser med kritikk er spesielt å hevde, leser vi det samme forumet? Sissoko har kanskje sluppet billigere unna. Har nok også noe med forventning å gjøre, som du selv trekker frem på tydelig vis så har Ben Arfa et helt annet nivå inne enn eks. Gosling, og følgelig må forventningene til han være høyere enn en nullitet som Gosling. Om det er tilfelle at Gosling og Obertan ikke har høstet kritikk de gangene de har spilt rævva så er jo det tragisk, for det har vært nok å ta av der for å si det forsiktig.

Føler Kristoffer er spot on for min del. 

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1930 på: 01. Okt. 2015, 21:14 »
Jeg kan kanskje forstå at enkelte supportere ikke likte spillertypen til HBA og heller ville sett en hardtarbeidende direkte spiller ala Milner, men når folk var fornøyde da han måtte forlate klubben gratis til tross for de spillerene vi hadde igjen i klubben så mener jeg at de faktisk må foretrekke disse spillerene. Det blir som om jeg hadde vært fornøyd med at Krul gikk gratis på deadline day pga at Pardew hadde kranglet litt med han for noen mnd siden til tross for at kun Alwnick og Elliot var alternativene på keeperplass. Implisitt ville jeg da foretrekke å se de to drittspillerene i mål


En elendig stråmann. Så fordi vi var glade for at vi ble kvitt Pardew må vi være fornøyd med Carver og vil heller se hans nullpoengfangst? Fordi vi ble glade for å bli kvitt Carver må vi være fornøyd med McLaren nå?

Syns ikke det er det samme i det hele tatt. På den ene side har vi en manager som har knust alle mulige negative rekorder, kjører samme lagoppstilling i 20 kamper på rad selv om det ikke funker i det hele tatt og dytter 4. dommer / skaller til spiller på motstanderlaget. Når noen endelig _kjøper_ han er det forventet at vi kommer til å erstatte han med en skikkelig manager. Selv om det viste seg at Carver ville få prøve seg var hvertfall jeg optimistisk til det (sesongen var allerede så til de grader over) og vi kunne få en manager til sommeren.

På den andre siden har vi en spiller som i hver eneste sesong han var i klubben vår har hatt en periode hvor han var lagets 1-2 beste spillere. En spiller som virkelig krydret opp PL med sine vanvittige mål og driblinger. Skapte stolthet blant supporterne selv om klubben kanskje ikke gjorde det så alt for bra på eier/managerfronten.

De som er/var fornøyd med at han måtte dra til Hull på lån tenkte vel kanskje at Cabella og Sissoko (lol) ville gjøre susen på vingene. Ville det ikke engang vært greit å ha en spiller som HBA til å kaste inn senere i kampen mot slitne motstandere? Var jo det som bl.a skaffet oss 3. poeng i den viktige 1-0 kampen mot Palace i 2014. Nei? Da var de jo fornøyd med de som kom i 2. linje (Obertan, Gosling, Jonas). En manager erstattes, en spiller kan kunne beholdes selv om folk ikke mener han bør starte.

Aldri forstått hatet. Argumentene pleier å inkludere fedme, krangling med managere og driblinger som ender i balltap.

Fedme; Greit. Ikke veldig profesjonelt å legge på seg så mye som han gjorde mens han var ute med skade. Tar likevel en chubby HBA over en syltynn Obertan/Cabella any day of the week, spesielt når han kan gjøre dette:

Krangling med Pardew; Er faktisk positivt i mine øyne at han stod opp mot en leder som åpenbart var såpass på jordet med alt han foretok seg. En skam at ikke flere spillere reagerte, men bare gikk til kamp og utførte den samme ultradefensive planen uke inn og ut.

Balltap; Tror folk har urealistiske forventinger til han. Nevnes ofte at han nesten bør skamme seg for å ha kastete bort et såpass stort talent. Jævla idiot - burde både vært bedre enn Zidane.
Bør vel ikke bety noe. Hadde han utviklet seg så bra hadde han aldri dratt til oss. Må jo utelukke sammenligne han med våre andre spillere.

 

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1931 på: 02. Okt. 2015, 02:55 »
Syns ikke det er det samme i det hele tatt. På den ene side har vi en manager som har knust alle mulige negative rekorder, kjører samme lagoppstilling i 20 kamper på rad selv om det ikke funker i det hele tatt og dytter 4. dommer / skaller til spiller på motstanderlaget.

På den andre siden har Pardew med lite ressurser og en håpløs klubbledelse oppnådd 5. plass i ligaen og som eneste Newcastle-manager i historien blitt årets manager i PL. Er også noen gode rekorder inne i der uten at jeg skal prise Pardew nevneverdig. Godt at du ser det er et håpløst eksempel da det også var poenget mitt, men i motsetning til deg så ser jeg i høyeste grad likheter i disse håpløse tankerekkene.

Sitat
På den andre siden har vi en spiller som i hver eneste sesong han var i klubben vår har hatt en periode hvor han var lagets 1-2 beste spillere. En spiller som virkelig krydret opp PL med sine vanvittige mål og driblinger. Skapte stolthet blant supporterne selv om klubben kanskje ikke gjorde det så alt for bra på eier/managerfronten.

De som er/var fornøyd med at han måtte dra til Hull på lån tenkte vel kanskje at Cabella og Sissoko (lol) ville gjøre susen på vingene. Ville det ikke engang vært greit å ha en spiller som HBA til å kaste inn senere i kampen mot slitne motstandere? Var jo det som bl.a skaffet oss 3. poeng i den viktige 1-0 kampen mot Palace i 2014. Nei? Da var de jo fornøyd med de som kom i 2. linje (Obertan, Gosling, Jonas). En manager erstattes, en spiller kan kunne beholdes selv om folk ikke mener han bør starte.

At han har vært blant 1-2 beste hver sesong siden han kom til oss kan jeg ikke si meg enig i, det må være selektivt korte perioder i tilfelle. Men skal ikke legge meg opp i noen diskusjon om dette, og om hva som kunne/burde ha vært, da det virker dødfødt etter min mening. Vi har tydligvis ulike vurderingskriterier og det er jo fair. Særlig stolt har han ikke gjort meg.

Men - han hadde iallefall ikke de verste statsene hos oss og han skapte noen flotte øyeblikk. Kommer til å huske mer av disse sidene ved Ben Arfa enn sortien eller denne debatten. Likevel syntes jeg det var greit at vi skilte veier til slutt. Men jeg vil altså ha meg frabedt at jeg må ønske å se Obertan og Gosling på bakgrunn av at jeg synes det er greit at vi kvittet oss med Ben Arfa. Det fungere altså ikke slik at om man ikke ønsker seg tre alternativ så må man automatisk like de to gjenværende så snart ett er eliminert. Jeg må ikke plutselig begynne å digge pistasj selv om det tomt for jordbær i tress-isen.

Hadde det vært greit å beholde Ben Arfa - utelukkende basert på evner - inntil et fullgodt alternativ var kjøpt og spilt inn? Ja, det kan jeg vanskelig bestride, men synes likevel det var greit at han forsvant når alt kommer til stykket.

Sitat
Balltap; Tror folk har urealistiske forventinger til han. Nevnes ofte at han nesten bør skamme seg for å ha kastete bort et såpass stort talent. Jævla idiot - burde både vært bedre enn Zidane.
Bør vel ikke bety noe. Hadde han utviklet seg så bra hadde han aldri dratt til oss. Må jo utelukke sammenligne han med våre andre spillere.

Godt mulig, men jeg tror bestemt at Ben Arfa med en litt annen profesjonalitet kunne nådd større høyder enn det han har gjort til nå, uten at det betyr noe som helst. Relativiteten stopper uansett ikke i spillergruppa eller det nåværende førstelaget for min del. Om jeg aldri mer ser Williamson spille så er det greit for meg, selv om alternativet er en 15 år gammel fyr som ikke takler debuten. Det gjelder også ellers på banen, slipp heller til Aarons enn Obertan for eksempel. Kanskje skulle Vuckic fått spille mer for to år siden, eller Abeid, eller random purchase/talent #X?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1932 på: 19. Okt. 2015, 10:55 »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

orderud85

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 617
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1933 på: 19. Okt. 2015, 11:42 »
Ja var jævlig lurt å fryse ut den gutten der fra klubben. 7 mål på 9 kamper. Herjer i hver eneste. Deilig å se men samtidig litt trist...

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8671
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1934 på: 19. Okt. 2015, 11:45 »
Det er så sinnsykt deilig. Skulle gitt mye for å sett han i Newcastle igjen. Hadde faktisk blitt overlykkelig om Newcastle la 35-50m på bordet for'n.
Nei.