20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 329991 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1875 på: 12. Des. 2014, 10:54 »
Hvordan kan du si at han er en fitte å jobbe med? Virker ikke som den mest arrogante personen (kjører rundt i en Golf).

Det er vel bare en gang han har mistet ballen uten sikring som har ført til baklengs (mot Sunderland i en kamp vi allerede tapte). Hvor mange ganger har ikke Tiote gjort dette? Jeg følte ikke at han mistet ballen ofte og når det skjedde mistet vi ofte ikke posession, men fikk en dødball. Sammenligner vi med Gouffran og Sissoko må vel de ha mistet ballen 95% av gangene de gikk framover i vårsesongen.

Det er også lett å se på de defensive manglene til Ben Arfa siden man er så veldig oppmerksom på det (og samtidig er det lett å merke når han mister ballen pga man har forventninger til at han skal kunne sende 3 mann til pølsebuen), men når andre gjør liknende feil nevnes det ikke. Sissoko f. eks hadde ingen interresse å løpe tilbake da Willian fikk stod helt alene på 16meteren og skjøt 2 cm utenfor. Dette syns jeg likevel er greit da der betaler seg om vi hadde fått en kontring. Men hadde det vært HBA istedenfor hadde det blitt mye sutring her på forummet.

Han dømmes på forskjellige premisser og det er helt forbanna latterlig.

Sigurd

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1876 på: 12. Des. 2014, 13:09 »
Okei, siden han kjører en Golf er han helt sikkert en allright type. Det at han har klart å komme på kant med manager og mista tillit i henholdsvis Lyon, Marseilles, Newcastle og nå Hull tyder ikke på at han er vrien å ha med å gjøre. Det at han velger å trosse manageren sin og kaller inn til en egen pressekonferanse ved en anledning peker sannsynligvis ikke i samme retning det heller. Got it.

Hvis du ikke er i stand til å se svakhetene med Ben Arfa, er jeg faktisk ikke i stand til å hjelpe deg. Jeg har ikke tenkt å sette meg ned å finne referanser til alle gangene Arfa har skapt mange farlige overganger mot oss. Det bør du faktisk ha sett - utover den enkelthendelsen du har fått med deg. Alt jeg skriver i forrige innlegg er korrekt, men du har tydeligvis kjørt deg selv ned i skyttergravene og bestemt deg for at

1) Ben Arfa er kanonbra
2) Pardew og Bruce og forsåvidt en hel fotballverden av managere som ikke vil kjøpe Ben Arfa tar feil.

I steden for å diskutere Ben Arfa på et saklig nivå, hopper du over på å kritisere andre spillere. Blir lite fruktbart ass.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1877 på: 12. Des. 2014, 13:39 »
Blir mer dumt å styggkritisere han fordi han er en vandrende katastrofe for forsvaret vårt når jeg kun kan komme på et eksempel hvor hans bslltap resulterte i at Colback scoret et mål som var langt fra ferdigscoret mot oss. At du derfor ikke skjønner hvorfor jeg drar inn andre spillere for å vise relativiteten er jo håpløst. Tiote var sikkert grunn til 10 baklengs sesongen 2012/13.jeg klarer hvertfall ikke kritisere noen så hardt på et punkt hvor personen ikke engang er under snittet.

Sigurd

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1878 på: 12. Des. 2014, 18:07 »
Da får vi begynne å sette Ben Arfa i Tiote sin rolle da, siden det de gjør i helt ulike faser av spillet skal vektes helt likt. Mens jeg er enig i at Tiote mister ball oftere enn han ideelt sett burde, så gjør han det i en helt annen fase av spillet enn Ben Arfa. Ofte holder Tiote på ball mens han venter på at forsvaret skal trekke ut - Ben Arfa er på sin side fullstendig komfortabel med å trekke inn bak den sentrale midtbanen med ball og forsøke å enten dra av spillere eller slå risikable pasninger. Tilgi meg om jeg ikke synes det er det samme. Der Sissoko mister ball - gjør han det knapt nok noen gang uten sikring. Det er litt av årsaken til at han er så god som han er.

Siden du neppe får sett Ben Arfa i Newcastledrakt igjen, kan du følge litt med på Haidara om dagen. Han er det nærmeste du kommer, ved at han ikke tenker tre hakk frem, og ofte skaper ubalanse mot oss ved at han tar for høy risiko der han ikke skal gjøre det. Det er også derfor han er nedprioritert i forhold til Dummett.

Det er heller ingen som styggkritiserer Ben Arfa. Må være rimelig fair å si at han er skikkelig ræva bakover i banen. Medspillere kan ikke stole på at han tar de nødvendige løp, at han går ordentlig inn i dueller eller at han evner å vinne dem når han først går inn. Når en har en såpass upålitelig spiller på banen, smitter det over på resten av laget og ødelegger det kollektive forsvarsarbeidet som vi er avhengige av.

Største talentet jeg har sett i Newcastle, men han skal få lov å skamme seg for den elendige måten han har forvaltet det talentet på. For dårlige holdninger, for varierende i prestasjoner,  for risikosøkende, for puslete i duellspill, for dårlig arbeidskapasitet, ganske feit.

Sell.

Faustino

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 196
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1879 på: 12. Des. 2014, 18:29 »
For det andre, det å kalle han Pardews største bomkjøp er helt idiotisk, som mange før har påpekt. Han er ikke det beste kjøpet vi har gjort, men han er heller langt ifra det verste.

Voldsomt som folk skulle henge seg opp i akkurat den setningen. Når det er sagt så kalte jeg ham ham "ETT" av de største bomkjøpene, og ikke "DET" største bomkjøpet. Jeg gidder likevel ikke sitte å rangere kjøp for kjøp, noe som er uvensentlig i denne diskusjonen. Kall meg gjerne idiotisk, men for meg er arbeidsinnsats alfa omega. At Ben Arfa har dribleferdigheter er det ingen som stiller spørsmålstegn ved, men jeg vil ikke ha spillere som setter seg selv høyere enn resten av laget, og som er med på å forsure arbeidsmiljøet. Dette tror jeg har langt større innvirkning på laget enn et par ekstra mål og assist.
Et av de grunnleggende spørsmålene en arbeidsgiver spør i et jobbintervju er jo hvorfor vedkommende sluttet i sin tidligere jobb. Dette for å eventuelt få avdekket om denne personen har hatt en konflikt med sin forrige arbeidsgiver. Når da Ben Arfa streiket seg bort fra sin forrige klubb Marseille, er det rett og slett amatørmessig at ikke alarmklokkene ringte hos noen i Newcastle. Ingen andre toppklubber tok sjansen på å signere ham nettopp på grunn av slikt som dette. Ja jeg står fast ved at han er et bomkjøp, så kan dere andre mene akkurat hva dere vil.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1880 på: 12. Des. 2014, 21:59 »
Det er bare å sende ham ned på reservelaget slik at han kan gjøre minst mulig skade. Til tross for at han har levert et par magiske øyeblikk, er han i mine øyne kanskje det største bomkjøpet vi har gjort de siste årene. Skadeplagene er selvsagt noe som er vanskelig å forutse, men alarmklokkene burde ha ringt for hva slags type vi snakker om her når måten vi signerer han på er fordi han nettopp har gått ut i streik.

Faustino

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 196
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1881 på: 12. Des. 2014, 22:16 »
Og der ser jeg at jeg blingset godt, kan være greit å sjekke fakta før jeg uttaler meg så bastant :)

Les likevel at jeg skrev "kanskje".

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1882 på: 13. Des. 2014, 09:27 »
Prøvde å holde meg litt borte fra denne diskusjonen, men klarte det dessverre ikke.

Men æren skal selvsagt fordeles over flere, som nevnt både Cabaye, Cisse, Ba osv.

Flere av de beste spissene i dagens fotball er fantastiske førsteforsvarere - i form av Rooney, Suarez, Giroud, Müller, Lewandowski mfl. (forhåpentligvis snart Perez i samme åndedrag). Hadde Ben Arfa spilt samtidig som Robert - hadde han sikkert vært enestående - men fotballen har utviklet seg en hel del siden den gang. Til det mer kyniske, men sånn er det bare.

Enig i det meste du skrev, og du trekker frem gode eksempler her på spisser/offensive spillere som jobber godt uten ball.

Jeg er uenig i at spillet har forandret seg så mye på 10 år. Det enkelte glemmer er at Robert også måtte gjøre sin del av den defensive jobben. Robert var i langt større grad en lagspiller enn det Ben Arfa er.
Sir Bobby Robson var en meget god taktikker og det fantes ikke en eneste spiller på det laget som ikke jobbet godt defensivt. Bellamy var enestående i den rollen. Med en gang laget mistet ballen ble han førsteforsvarer, og du verden som han jobbet.
Venstresiden med Bernard og Robert er nok den beste kombinasjonen/samarbeidet vi har sett i NUFC siden Beresford - Ginola i 1995 - 1997. Til sammenligning ble Debuchy en svak back med Ben Arfa foran seg nettopp fordi han fikk for lite hjelp bakover.

Under Sir Bobby Robson var det også mye fokus på hva hver spiller skal gjøre når motstanderen har ball, altså hver og en sin defensive jobb. Jose Mourinho har f.eks sagt at han har tatt til seg mye fra SBR. Den største forskjellen med SBR kontra Pardew er det offensive biten. Under SBR presset laget høyere i banen, de hadde spillere bakover som var gode nok til at de kunne tillate seg det. De var mer ballsikre, over hele banen, og angrepene kunne starte fra Solano eller Robert eller sentralt med Jens, Speed eller Dyer. NUFC under SBR var vanskelig å forsvare seg mot.


Tilbake til Ben Arfa. Pardew har prøvd å bytte posisjon på Ben Arfa uten hell. Jeg har blant annet ønsket å sett han i en rolle bak spissen(e). Det har jeg også fått gjort noen ganger, og han har skuffet stort hver gang. Det var også den rollen han hadde for Hull borte mot ManU da han ble byttet ut etter ca 30 min.
Pardew har prøvd Ben Arfa i forskjellige ving-roller, om jeg kan kalle det for det, uten at man kan si at man har funnet ut hvor han fungerer best for laget, og seg selv. Prestasjonene har uansett vært veldig variable. Får Ben Arfa tid og rom er han god om han har dagen, har motstanderen gjort jobben sin og er tett oppi han og gir han lite av begge deler blir Ben Arfa bare en parentes. Hadde han vært mer bevegelig og kunne godt på løp som Ribery, Robben, Bale, osv så tror jeg at Ben Arfa ville vært en mye vanskeligere spiller å forsvare seg mot. En mye bedre spiller.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1883 på: 13. Des. 2014, 16:07 »
Merker meg at Ben Arfa verken er på bane eller benk, så noe er det i alle skriveriene selv om Bruce og Ben Arfa har vært ute og sagt at det ikke finnes problemer.

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1884 på: 13. Des. 2014, 16:10 »
Godt innlegg Frode. Da vi kom på femteplass hadde vi et lag som fikk det beste ut av HBA. Det er kanskje nettopp der hans problem ligger. HBA har sine styrker (sinnsyk nærteknikk) og dyktig til å passere sin mann. Han er derimot etter min oppfatning for svak bakover, og han viser til tider manglende fotballintelligens (blir en dragning for mye), noe som kan forklare hvorfor han ikke fungerte i den krevende tierrollen.  Laget vi hadde veide opp for HBAs svakheter. Vi hadde en god sentrallinje i Cabaye og Tiote som styrte kampene, og vi hadde en Simpson som var så evneveik at han nesten aldri gikk fremover. Vi hadde også Jonas som la ned mye arbeid bakover. Cisse og Ba beskyttet oss også godt defensivt. Dermed slapp HBA billig unna sine defensive plikter. Om vi hadde spilt med HBA i dag, kunne Jaanmat på langt nær gått så mye fremover som han gjort til nå. Dvs. at vi har mistet et viktig angrepsvåpen. Det kunne man ha forsvart hvis HBA hadde vært så fantastisk fremover som han av og til kan være. Utfordringen er at han ikke er det. 

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1885 på: 13. Des. 2014, 17:03 »
Merker meg at Ben Arfa verken er på bane eller benk, så noe er det i alle skriveriene selv om Bruce og Ben Arfa har vært ute og sagt at det ikke finnes problemer.


Og so for Hull....

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1886 på: 13. Des. 2014, 18:29 »
Tror vi alle kan være enige om at vi elsker å se Ben Arfa suse fremover med ballen, men dessverre har nok gutten ødelagt mye for seg selv. Spillemessig produserer han fryktelig lite når det gjelder mål og assists, og han er ikke til å stole på defensivt.

Det største problemet er nok moralen hans. At han har vært i bråk med ledelsen både i Lyon, Marseille, Frankrikes landslag (til og med U21-laget, finnes en video av at han blir jaget av Diaby på et hotellrom)  :-\ , og nå både i Newcastle og Hull.

For vår (NUFC) sin del så er det verdt å merke seg at spillerne ikke klager på at han er ute av laget, da det er rapportert at han ikke var så popluær i garderoben heller. Jeg så også en video fra i sommer da han, på ganske dårlig engelsk, satt baki en bil og sang med på en eller annen Tupac-sang. Har man levd litt i livet så kunne man ganske enkelt se at han var høy som et fjell på den videoen. Sånt går ikke i toppfotball. Til sammenligning har man Benzema, som var gullgutten sammen med Hatem i Lyon, og ser man på dedikasjon og arbeidsmoral på de to i forhold så skjønner man at den ene er spiss på Real Madrid, mens den andre er (nesten) like uønsket som Fernando Torres. Dessverre..  :'(
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1887 på: 15. Des. 2014, 17:33 »

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7627
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1888 på: 15. Des. 2014, 19:17 »
Tror vi alle kan være enige om at vi elsker å se Ben Arfa suse fremover med ballen, men dessverre har nok gutten ødelagt mye for seg selv. Spillemessig produserer han fryktelig lite når det gjelder mål og assists, og han er ikke til å stole på defensivt.

Han har produsert flest mål og assists av alle NUFCs midtbanespillere siden han kom til klubben. Et målpoeng over Cabaye, som spilte mange flere minutter. At du sier han var høy på en video er bare ville spekulasjoner, husk at de blir jevnlig dopingtestet. Er vel denne du refererer til:

http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/hatem-ben-arfa-rapper---7250914

Hvordan du kan påstå at han er høy som et fjell utifra dette skjønner jeg lite av..
« Siste redigering: 15. Des. 2014, 19:24 av Eriksen »

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1889 på: 15. Des. 2014, 20:07 »
Nufc har ikke hatt en god ving siden Solano og Robert. Ben Arfa er den beste siden de to. Synes det er mye tull her for tiden. Bomkjøp, produserer for lite osv. At fyren har holdningsproblemer er vel åpenbart, han er likevel den på midtbanen som har produsert mest sammen med Cabaye og Sissoko de siste årene. Så kan man kritisere for alt det negative han tar med seg i bagasjen, men han har gjort det mer enn ok på fotballbanen.
Han er jo uansett ferdig i klubben så det er vel ikke så fryktelig mye mer å diskutere.
« Siste redigering: 15. Des. 2014, 20:23 av Fluffy »