20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 329837 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Faustino

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 196
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1860 på: 09. Des. 2014, 00:20 »
Vi kan gjerne ta med pris. HBA kom for 5 mill pund. 13 mål og 15 assists for 5 mill pund. Hvordan kan det bli til en forferdelig signering?

Noe som i snitt tilsvarer 3,25 mål og 3,75 assist pr sesong han har vært i klubben. Jeg tar heller en spiller som leverer halvparten av dette, men som ellers virkelig blør for drakten og gir ett hundre prosent i hver eneste duell han er involvert i.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1861 på: 09. Des. 2014, 00:49 »
Nå blir jeg jævla forbanna siden jeg fikk blåskjerm i det jeg skulle poste innlegge mitt, men skal prøve levere noe i nærheten:

De var solide i starten av sesongen, før de slet etter kamp 11. Det var dog hele veien mye misnøye rundt kjedelig fotball. Husker også mye frustrasjon rundt en Obertan som ikke leverte prestasjoner som holdt nivå overhodet. Vi styret også rett mot ingenmannsland og en plass midt på tabellen da Ben Arfa omsider fikk regelmessig tillit i 4-3-3en som nok har gitt oss den morsomste fotballen i Pardews tid som Newcastle-managere. 6 seiere på rad ble det vel også. Ben Arfa var sentral i denne perioden, og ble da også hauset opp som ligaens beste spiller den våren.

Og så til opphypinga av Ben Arfa: Jeg skjønner det. Har vi sett en like teknisk begavet spiller som Ben Arfa? Er der noen Newcastle-spiller som har gitt et såpass sug i magen eller forventninger blant publikum i senere tid?
Jada, han har vært voldsomt variabel i sin tid hos oss. Forsåvidt hele sin profesjonelle karriere. Men selv du må innrømme at han egenhendig har avgjort flere kamper med øyeblikk av ren fotballgenialitet. For min del er det faktum at der er såpass med fans som verdsetter Ben Arfa et bevis på at han er mer enn en flopp.

Så kan jeg nok en gang dra den sammenligninga til Robert og Ginola. Som vel antakeligvis sammen med Beardsley, Asprilla og Ben Arfa er de mest begavede spillerne vi har sett av oss som startet følge Newcastle i større og mindre grad fra 90-tallet. Ginola kvittet Dalglish seg med grunnet manglende defensive bidrag. Robert likeså av Souness.
Før du nevner det er jeg fullt klar over at både Ginola og Robert presterte langt mer over tid i den sort-hvite-trøya. Men sammenligninga er likefullt verdt å nevne.

Hvorvidt Pardews negative tilnærming til fotball er grunnen eller om Ben Arfa er såpass umulig at ingen manager ville klart takle han blir kjapt synsing ut fra personlig synspunkt. Jeg tror dog Ben Arfa ville passet bra under King Kev og Sir Bobby som gav tillit og frihet til slike individualister blandet med spillertyper som tok større ansvar defensivt. Å påstå at Laurent Robert noensinne var spesielt god til å jobbe hjemover føler jeg er en svært tvilsom beskrivelse av historien. Pardew har flere ganger i sin karriere både i Newcastle og tidligere vist at han er motvillig til å spille individualister over mindre begavede grøftegravere. Ben Arfa nøt bortsett fra den ene våren aldri Pardew fulle tillit, og ble gjerne første mann på slakterbenken. Noen gang forståelig - andre ganger frustrerende når spillere som Obertan og Gouffran har levert helt håpløse prestasjoner.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1862 på: 09. Des. 2014, 01:41 »
Ikke direkte uenig i det du nevner om at det var en skikkelig lagprestasjon.
Men den perioden vi virkelig var fantastisk den sesongen var da vitterlig blant annet da Cisse ankom og Ben Arfa omsider fikk regelmessig spille i 4-3-3 sammen med Cisse og Ba. Ben Arfa ble fremhevet som ligaens beste spiller av panelet i TV2 den våren husker jeg blant annet. Han var direkte lysende hele den våren og fortjener absolutt sin del ære for at vi hadde den seiersrekken vi faktisk hadde. Han var i mine øyne avgjørende.

Viss ein ska framheva enkeltspillere i ein så fantastisk lagmessig sesong så er det isåfall spissene så ska trekkes fram cisse med 13 mål 2 assist i andre halvdel. Ba noke tilsvarende før jul.vil  si det dei meir avgjørende enn benarfa. Simpson blei vel ligaens beste høyreback o redda vel ein bråte med poeng med redninger på strek den sesongen..men så er han høyreback..
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1863 på: 09. Des. 2014, 02:57 »
Spillere som Ben Arfa er grunnen til at fotball er er herlig spill. Og for å være ærlig så liker jeg litt som supporter at vi har en historie for å ha spillere det er litt action rundt  ;D Var jo ekstra deilig da Carroll og Nolan kombinerte sammen mot West Ham etter at Carroll hadde flyttet inn.

Jeg skjønner jo at for en manager er det helt motsatt, men får meg allikevel ikke til å støtte de som ikke vil se Ben Arfa tilbake. Rett og slett fordi han gir meg en deilig følelse når jeg ser kamp av at jeg vært lyeblikk kan bevitne noe magisk. Den følelsen er det få spillere i verden som kan gi deg, og at vi har en sånn i klubben vår ser jeg på som utelukkende positivt. Dette er dog sett med supporterøyne ;)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1864 på: 09. Des. 2014, 07:52 »
Ikke direkte uenig i det du nevner om at det var en skikkelig lagprestasjon.
Men den perioden vi virkelig var fantastisk den sesongen var da vitterlig blant annet da Cisse ankom og Ben Arfa omsider fikk regelmessig spille i 4-3-3 sammen med Cisse og Ba. Ben Arfa ble fremhevet som ligaens beste spiller av panelet i TV2 den våren husker jeg blant annet. Han var direkte lysende hele den våren og fortjener absolutt sin del ære for at vi hadde den seiersrekken vi faktisk hadde. Han var i mine øyne avgjørende.

Viss ein ska framheva enkeltspillere i ein så fantastisk lagmessig sesong så er det isåfall spissene så ska trekkes fram cisse med 13 mål 2 assist i andre halvdel. Ba noke tilsvarende før jul.vil  si det dei meir avgjørende enn benarfa. Simpson blei vel ligaens beste høyreback o redda vel ein bråte med poeng med redninger på strek den sesongen..men så er han høyreback..

Cisse er "verdiløs" uten spillere rundt han som skaper sjanser og rom. Ba scoret ingen mål etter at Cisse starta - men han bandt opp spillere og skapte rom. Ben Arfa skapte sjanser og ubalanse, og Cabaye skapte også sin del sjanser.
Simpson var vel statistisk sett en av PLs beste forsvarere den sesongen - men jeg ville kjapt bytta han ut med både Janmaat og Debuchy eksempelvis. Selv om han presterte over evne den sesongen.

Og så har for øvrig Andymag et veldig enkelt og greit poeng. Spiller som Ben Arfa har det lille ekstra, og slike spillere gjør fotballen morsom og uforutsigbar. På godt og vondt. Anser det som naturlig, jeg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7625
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1865 på: 09. Des. 2014, 14:26 »
Vi kan gjerne ta med pris. HBA kom for 5 mill pund. 13 mål og 15 assists for 5 mill pund. Hvordan kan det bli til en forferdelig signering?

Noe som i snitt tilsvarer 3,25 mål og 3,75 assist pr sesong han har vært i klubben. Jeg tar heller en spiller som leverer halvparten av dette, men som ellers virkelig blør for drakten og gir ett hundre prosent i hver eneste duell han er involvert i.

Det der er bare en helt idiotisk måte å fremstille statistikken hans på og det tror jeg du skjønner selv. Det blir som å påpeke og kritisere at han bare scora 1 mål i debutsesongen uten å ta hensyn til at han bare spilte 2-3 kamper grunnet skade.
« Siste redigering: 09. Des. 2014, 14:30 av Eriksen »

Faustino

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 196
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1866 på: 09. Des. 2014, 17:22 »
At han var mye skadet var jo nettopp en av grunnene til at jeg kalte ham bomkjøp. Vi kan sikkert diskutere statistikk og personlige meninger om fyren i det uendelige, uten at vi kommer til enighet. De fleste her inne har jeg registrert at liker Ben Arfa, noe folk er i sin fulle rett til. Jeg derimot, har lite til overs for fyren og håper han aldri returnerer fra Hull.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1867 på: 09. Des. 2014, 19:15 »
http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/newcastle-uniteds-best-xi-under-8258981?

Selv om det er en simpel lokaljournalist biter jeg merke i at Ben Arfa står høyt i kurs der også. Nevnes i særstilling sammen med Cabaye så smått nederst i artikkelen også :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1868 på: 10. Des. 2014, 02:14 »
At han var mye skadet var jo nettopp en av grunnene til at jeg kalte ham bomkjøp. Vi kan sikkert diskutere statistikk og personlige meninger om fyren i det uendelige, uten at vi kommer til enighet. De fleste her inne har jeg registrert at liker Ben Arfa, noe folk er i sin fulle rett til. Jeg derimot, har lite til overs for fyren og håper han aldri returnerer fra Hull.

Kan du ikke forklare hvorfor? Er det pga ryktene som svirret i sånn 1-2 uker fra dårlige kilder om at enkelte spillere i stallen visstnok fikk dårligere moral av HBA? Bør ikke vekte det der alt for mye; kan godt være at det var noen som konkurrerte om plassen til HBA og så sjansen sin.

Slik jeg ser det er HBA den spilleren som har gitt mest "bragging value" for oss de siste årene, og ihvertfall hvis vi ser det over kamper spilt. Er også lei av folk som mener han er alt for ustabil. Han var stabilt jævlig bra da han ble brukt riktig; i en offensiv 4-3-3. Han var ustabil da han ble kastet inn i 10-15 min i et lag hvor spissen som var Luuk fucking de-jong ble bedt om å spille defensivt. Spillestilen hans, og det han er god på, er jo å utfordre / gå på raid og da er han helt avhengig av at medspillerene følger etter. Han var også stabilt god i starten av euroliga 2012/13 sesongen før han ble skadet og skadet igjen da han plutselig (alt for tidlig) måtte spille på en kald kunstgressbane i Russland av Pardew.
Han var også stabilt god forrige høst og soleklart vår beste spiller de første rundene, samt da han fikk sjansen på slutten (f. eks mot Stoke).

Ser vi på andre spillere i troppen; hvem har vært så jævlig stabile at de får HBA til å virke relativt ustabil? Eneste jeg kommer på er Krul; men det er litt enklere for en keeper enn utespillere.
Til nå har det vært litt vanskelig å spille stabilt bra i NUFC. Blir det for bra må man plutselig på benken/tribuenen (HBA), nedgradert til reservelag til fordel for PLs (dengangs) dårligste spiller (Tiote) eller spillt ut av posisjon- gjerne ving (Gouffran, Cisse)

Når det kommer til kritikken om at han ikke jobber bra nok tilbake mener jeg at manager også har noe å si. Har man bedre man-management enn stolthet finner man en måte å få spilleren til å forbedre dette. Skal dog sies at jeg personlig ikke har merket at HBA har vært alt for lat tilbake som spiller, og rent statistisk tror jeg ikke vi har flere baklengs med HBA på banen enn uten (men tror vi har scort flere mål - kanskje jeg kjører noen regresjonsanalyser på dette selv om det ville vært for døve ører)

Så jeg skjønner liksom ikke helt denne debatten. Han har gitt oss noen fantastiske mål de siste sesongen. De fleste andre supportere har nok misunnet oss for å ha en spiller av hans klasse. Ja; han har nok hat et potensial til å bli enda bedre, men det bli så jævlig dumt å dra fram det kortet for å liksom backe et poeng om at han ikke har vært god nok for oss når vi har vært så latterlig dårlig bekledd på kantene i all min tid som aktiv supporter (2008 og utover). Hvem faen kan med sikkerhet si at han ikke hadde vært god nok for de aller beste om et bedre lag som lot offensive spillere først og fremst spille offensivt, istedenfor et Pardewlag (må påpekes at jeg er fornøyd med Pardew denne sesongen; men er krystallklar på at all kritikk mot Pardew før denne sesongen er helt og holdent på sin plass - og de grepene Pardew har lykkes med, og de taktiske endringene han gjør er så basic - og så etterspurt av kritikere at det skulle nesten bare mangle. Dog; man vet aldri hva som skjer utenfor kampdag så kanskje han gjør noe bra her og for første gang på lang tid er det grunn til å gi han tvilen til gode. Hvis man er uenig og helt blindt har backet Pardew no-matter-what helt siden 2011 viser man ikke noen fotballforståelse/bør ikke ha noen grunn til å føle at man har hatt rett / og viser en lojalitet som er så forbanna irrasjonell og ubegrunnet at det ikke er mulig - blir som å fortette i et ekteskap med en kvinne som er åpenlyst utro en gang i uken)

That being said; jeg ville ikke latt HBA gått rett inn i laget dersom han kom tilbake fra lån. Han er nok langt fra kampform. Det er likevel ingen tvil om at det hadde forsterket spillestallen om vi fikk han tilbake og en god manager ville fått han til å fungere - og skinne. Det blir litt for enkelt (og dumt) å si at vi ikke trenger han siden vi har Aarons og Ameobi som bør satses på. Aarons har spilt bra, men over alt for få kamper (pluss han utvilsomt har vært sulten nå som han får spille PL - kan sammenlignes med Biggie som minst var like god da han fikk sjansen; får bare håpe at Aarons ikke får samme behandling some Biggie nå som troppen begynner å få mindre skader)
Jeg har ingen tro på at HBA får spille mer for Newcastle, men jeg mener han burde det. Vi trenger bedre dekning på vingplass og med riktig management er det liten tvil om at HBA nok en gang kan skinne - spesielt nå som vi spiller offensivt (setter det på spissen, men kan nesten virke som at det har gått for lang tid av kontrakten til Pardew til at han vurderer verien av en sluttpakke som større enn den negative verdien (presseomtalen) ved å få sparken, og derfor beynner å gjøre jobben på en måte som ikke tilsier at han burde fått skambank 1 gang pr dag)

Jeg er kanskje litt fanboy, men jeg elsker HBA og alle de gode "minnene" han har gitt meg. For min del som supporter - siden vi ikke har sjans på å vinne noenting i utgangspunktet foretrekker jeg fantastiske øyeblikk som Cisse mot Chelsea/Swansea/Soton, HBA mot Bolton/Villa/Blackburn/Fulham. Uansett hvilken liga man følger kan man finne eksempler på sterke lagseiere liknende vår seier mot Chelsea og 3-0 mot United; men de der verdensklasseøyeblikkene finner man ikke i tippeligaen.

tl:dr? - helt greit

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1869 på: 10. Des. 2014, 10:06 »
Litt fanboy!?  ::p

Ligg det ingenting i alt av det som har svirra av historiar og rykter gjennom heile HBA si karriera?
Ville du teke HBA rett inn att i troppen per dags dato? Det trur du dagens spelara ikkje hadde hatt noko i mot? Vil det ha innverknad på moralen og stemninga i gruppa?
Passar HBA inn med tanke på kva laget presterte mot for eksempel Chelsea? Sjå til dømes korleis Perez jobba for laget. Ja, ein lyte stikka fingeren i jorda og innrømma at det er einaste slik me kan slå slike lag.
Det Hatem presterar i Hull er jo skremmande dårleg og det må jo du som fanboy og sjå. Eg heiar på laget Newcastle United og ikkje enkeltspelara. Eg meinar det er eit minimumskrav at han greier spela fast på Hull og prega nokre kampar for det laget. Dessutan har me feil manager til å få HBA til å fungera.
« Siste redigering: 10. Des. 2014, 10:16 av lgrinde »

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1870 på: 10. Des. 2014, 11:45 »
Kunne kanskje blitt litt murring av spillere som Gouffran hvis HBA kom tilbake i troppen - men hvor jævlig mye tror du dette påvirker de? Det hadde ikke vært grunn til å tro at det ville påvirket kampene. Dessuten virker det ikke som at det er et problem de siste årene hvis man tenker på alle gangene en spiller som har underprestert til de grader kommer tilbake til skade og går rett inn å tar plassen til en som har gjort det bedre.

Slik jeg ser det det nok plenty av hold  i ryktene om dårlig oppførsel i Marseille og det franske landslaget. Det som skjedde mellom han og Pardew syns jeg er helt legit - kommer aldri til å finne på å gi Pardew the benefit of the doubt over noe som skjedde i 2. halvdel av forrige sesong. Hvordan kan noen gjøre det? Mannen gjorde jo absolutt alt feil
Jeg hadde sett for meg at han kom til å herje i Hull, men jeg trodde også at han ville få spille fast på vingen. Jeg har bare sett han i en kamp, og der stod han bak alt Hull skapte, uten at jeg skal påstå at han har gjort det bra der. Det er likevel naturlig at han er førstemann som blir byttet ut når han bare er der på et lån.

Han passer kanskje ikke inn i kamper som mot Chelsea, uten at det er for sent å fikse - men tenk de skuffende kampene våres mot Villa, Stoke, Burnley. Han ville passet godt inn i slike og jeg tror han ville ha gjort en bedre jobb i år for oss enn f. eks Cabella har.

Jeg er enig som du sier at vi har feil manager for HBA, men skal jo sies at Pardew er på en strengt stigende kurve hva angår taktikk og grep for lagets beste.

Skjæren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1871 på: 10. Des. 2014, 19:48 »
Prøvde å holde meg litt borte fra denne diskusjonen, men klarte det dessverre ikke.

For det første angående 5. plassen. Det blir for dumt å hevde at Ben Arfa ikke var avgjørende, da han av "alle" ble hyllet som PL's beste spiller etter jul, da var han rett og slett magisk. Men æren skal selvsagt fordeles over flere, som nevnt både Cabaye, Cisse, Ba osv. Men Ben Arfa spilte absolutt en utrolig viktig rolle da, selv om han ikke gjorde det alene. Vi hadde ikke rykket ned uten Ben Arfa, men vi hadde nok heller ikke kommet på 5. plass den sesongen og kvalifisert oss til Europa League.

For det andre, det å kalle han Pardews største bomkjøp er helt idiotisk, som mange før har påpekt. Han er ikke det beste kjøpet vi har gjort, men han er heller langt ifra det verste.

At Ben Arfa heller ikke i en ny klubb klarer å prestere, tyder på at han kanskje ikke er at så stort tap som jeg og andre her inne vil hevde, og at skylden ikke utelukkende ligger på Pardew (som forøvrig ingen andre her inne har hevdet, på samme måte som saklige debattanter ikke legger all skyld på Ben Arfa heller).

Kall meg gjerne en urealitisk romantiker, men jeg klarer fortsatt ikke la være å håpe på at Ben Arfa hentes tilbake og at han har mye å bidra med, det har han allerede bevist. Problemet er jo bare å "få det ut" og selv om ting tyder på at Ben Arfa er vanskelig vil jeg fortsatt hevde at Pardew har mye å gå på på dette området generelt - på samme måte som Ben Arfa. Men det spørs om det ikke er for sent for Ben Arfa nå, og at han ender opp en helt annen plass enn i en toppklubb. Noe som er veldig synd, for det potensialet der er helt enormt.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1872 på: 10. Des. 2014, 19:55 »
Godt innlegg, Skjæren. Er sånn for meg også, selv om det romantiske er på en dramatisk vikende front til fordel for det rasjonelle.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1873 på: 10. Des. 2014, 23:02 »
http://www.whoscored.com/Teams/23/Archive?stageId=5476

Er er en spillerbørs fra 2011/12 sesongen da NUFC kom på 5. plass. Det finnes mange flere der ute så dette er ingen fasit, men her er det statistikker og alt som hører til.

Som man kan se så er Cisse og Cabaye i en særklasse. Forskjellen der er at Cabaye leverte i 34 kamper, mens Cisse spilte under halvparten av disse. Ben Arfa er nede på en 7. plass på denne spillerbørsen over en hel sesong. 2 ganger Man of the Match, 5 mål og 5 assists.

Jeg synes at dette vitner mye om hva Ben Arfa står for. Han kan være helt fenomenal i den ene kampen, og fullstendig fraværende i neste. Han kan score de utroligste mål i en kamp for så å gå seg fast gang på gang i de kommende 5 kampene uten å skape noenting som helst. Man sitter alltid med et håp, men det går over i frustrasjon jo lenger uti kampen man kommer, ihvertfall for min del.

Så er det jo også gjerne sånn at fansen med slike spillere glemmer de svake prestasjonene og husker de gode. Vi har sett massevis av eksempler her inne også på supportere som uansett prestasjon hyller sine "favoritt spillere", og dømmer de samme spillerne nord og ned etter hver bidige kamp, uansett prestasjon, selv om "virkeligheten" kanskje gir et annet bilde.


At enkelte mener at Ben Arfa var avgjørende for 5. plassen vi fikk den sesongen skal de få lov til å mene. Min mening er uansett at dette var en lagseier der hele laget presterte helt utrolig gjennom hele sesongen, og skal jeg trekke frem noen så vil jeg velge Cabaye. Etter den sesongen var han linket med nesten alle toppklubbene i Europa. At han tilslutt forsvant sammen med Demba Ba måtte bare skje.


Jeg leste Kristoffer sitt innlegg lenger oppe her og er uenig i stort sett det meste.
Bare for å ta ett punkt. Ja, enkelte synes Pardew spiller og spilte defensiv fotball og er en feig idiot som ikke har peiling på noenting. Mourinho derimot må være den mest defensive manageren i verden selv om han har ledet og hatt tilgang på flere av de beste spillerne. Han er et taktisk geni.
Det er litt det med virkelighetsoppfatningen igjen og hva man kan oppnå med den stallen man har til rådighet.
For all del, det hadde vært litt av ett syn å sett Williamson forsere fremover, drible av 2-3 mann og servert en herlig stikker, men realistisk er det ikke. Variasjonene i NUFC sin stall er altfor store til at man kan forvente total dominans.


Tilbake til Ben Arfa, ja han var god siste halvdel av sesongen etter at han kom tilbake fra skade. Han hadde noen solide og imponerende kamper. Men innimellom der hadde han også noen som ikke sto helt i stil. Det har vært et gjennomgående problem i hele Ben Arfa sin karriere.
Han har talentet og er utrolig god på små flater med ballen i bena, men hvordan få dette ut i det store og det hele? Hvordan skal dette komme ut til beste for medspillerne og laget og hvordan bli mer effektiv i stilen og prestere jevnere på et høyere nivå?

Vi/jeg har sett dette eksempelet mange ganger før. Gode unge individuelle spillere med dribleferdigheter og ballbehandling i verdensklasse. Men det er så mye mer som skal til for å bli en toppspiller og prestere jevnt over på et godt nok nivå for ikke å bli sendt tilbake dit man kom fra. Fotball er alltid gøyest med ballen i bena, men ikke alltid det mest effektive.

Men vi får se hva som skjer videre nå med Ben Arfa. Går han tilbake til NUFC? Tilbake til Frankrike? Finner seg en annen klubb et annet sted? Eller går til Real Madrid eller Barcelona?

Sigurd

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1874 på: 12. Des. 2014, 09:51 »
Prøvde å holde meg litt borte fra denne diskusjonen, men klarte det dessverre ikke.

Men æren skal selvsagt fordeles over flere, som nevnt både Cabaye, Cisse, Ba osv.

Det som er lol er at hver gang en skal trekke frem spillere som bidragsytere til at en gjør en god sesong, er det de offensive spillerne som trekkes frem. Årsaken til at vi gjorde en så god sesong var i veldig stor grad det defensive. Hele høstparten ble vårt defensive kollektiv trukket frem som sensasjonelt bra (i likhet med det det gjøres i dag). Coloccini var på årets lag med Vincent Kompany - etc.

Samtidig synes jeg det er morsomt at de samme personene som trekker frem den offensive statistikken til Ben Arfa, og peker på mål og assists ofte er de samme menneskene som avfeier andre spillere som har helt sinnssykt bra enkeltstatistikker (som f.eks. Simpson.)

Statistikk kan brukes til å vise mye, men felles for alt den kan vise er at den aldri gir et fullstendig bilde. Ben Arfa har helt korrekt bidratt med mål, assists og mye moro fremover i banen. Dog har han ved mange anledninger driblet og mistet ball uten sikring, og direkte forårsaket mål bakover. Han er også ei regelrett fitte å arbeide med. Det er negative aspekter de fleste bør evne å se. Hvordan en vekter positive arbeidsmiljø og defensiv katastrofe kontra offensiv briljans er en ganske individuell sak.

Personlig mener jeg fotballen har gått i den retning at en ikke har plass til de utelukkende offensive spillerne lengre. Flere av de beste spissene i dagens fotball er fantastiske førsteforsvarere - i form av Rooney, Suarez, Giroud, Müller, Lewandowski mfl. (forhåpentligvis snart Perez i samme åndedrag). Hadde Ben Arfa spilt samtidig som Robert - hadde han sikkert vært enestående - men fotballen har utviklet seg en hel del siden den gang. Til det mer kyniske, men sånn er det bare.


« Siste redigering: 12. Des. 2014, 09:55 av Sigurd »