20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: TV-tråden  (Lest 191803 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1035 på: 10. April 2014, 14:51 »
En kort kommentar til diskusjonen, for min egen del.

Føler at har man lest bøkene før serien kom så "oppdaget man den først" og alle disse andre "forståsegpåerne" som kommenterer serien ikke har alle detaljene og derfor ikke like stor utalelsesrett fordi de ikke kjenner "hele historien" som kun finnes i bøkene.

Missforstå meg rett. Serien er utrolig bra og gjør seg svært godt på lerretet. Og jeg tenker ikke sånn som over, men tror det er noe sånt som "ligger bak" mange bok vs film/serie diskusjon.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Skjæren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1036 på: 10. April 2014, 15:03 »
En kort kommentar til diskusjonen, for min egen del.

Føler at har man lest bøkene før serien kom så "oppdaget man den først" og alle disse andre "forståsegpåerne" som kommenterer serien ikke har alle detaljene og derfor ikke like stor utalelsesrett fordi de ikke kjenner "hele historien" som kun finnes i bøkene.

Missforstå meg rett. Serien er utrolig bra og gjør seg svært godt på lerretet. Og jeg tenker ikke sånn som over, men tror det er noe sånt som "ligger bak" mange bok vs film/serie diskusjon.

Tror nok det er en ganske generell oppfatning blant mange. Litt synd er det jo, men en del av det er jo forståelig også. Jeg for min del driter i hvem som oppdaget det først, selv om mange andre nok er litt eiersyke. Likevel heller jeg mot at jeg sjelden orker å diskutere så mye med folk som kun har sett serien; de har rett og slett sjelden dybden til å virkelig diskutere den, hvertfall på det nivået som jeg gjerne diskuterer den på.

Rudi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1037 på: 11. April 2014, 01:46 »
Sånn bare for å utdype min kommentar om hat av mennesker som har lest A Song of Ice and Fire (w/e):

Hatet stammer UTELUKKENDE fra hvordan disse menneskene framstår i forumtråder. Måten de absolutt hele tiden kommer med halvspoilende, bedrevitende kommentarer, og ikke en gang skjønner det selv. "Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette blir den beste sesongen så langt, så mye det er som skjer i denne boka". "Haha, det er ikke noe vits i å bli glad i noen av karakterene, om du skjønner hva jeg mener ;) ;) ;) ;) ;)" Det er mulig jeg er jævlig sær, men jeg holder meg unna trailere for filmer/serier jeg har lyst til å se. Jeg liker å ha et så ubesudlet forhold til filmen/serien/boka som overhodet mulig. I disse dager så føler jeg at veldig mange oppfører seg akkurat på samme avskyelige måte som jeg gjorde da jeg var 14 år, og følte meg bedre enn alle andre fordi jeg hadde lest Ringenes Herre og visste hva som skjedde i filmene før alle andre.

Om noe kan alt oppsummeres av ElvenKind:

Skader ikke å lese litt veit du ;)

Føler at har man lest bøkene før serien kom så "oppdaget man den først" og alle disse andre "forståsegpåerne" som kommenterer serien ikke har alle detaljene og derfor ikke like stor utalelsesrett fordi de ikke kjenner "hele historien" som kun finnes i bøkene.

Hva faen i helvette vet du om hva og hvor mye jeg leser og ikke leser? Jeg driter forresten i hva du mener om castingen av The Blue Baboon i forhold til bøkene. Når jeg var en liten dritunge fant jeg et Tolkien-forum å gneldre på, og jeg synes du/dere burde gjøre akkurat det samme. Er du kjempeheldig kan det hende at du finner en annen person som også mener at boka er bedre.

Edit: Sånn mens vi er i gang ...

Jeg hater folk som kaller det Game of Thrones.
Skulle nesten tro det var det serien heter.

Forøvrig så elsker jeg å ha lest bøkene. Jeg merker at om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg falt veldig lett av handlingen, fordi den er så kompleks.
Her kunne jeg sagt noe om at det er greit at du er tilbakestående, men at du ikke skal dra oss andre ned i møkka med deg. Jeg lar være.








Magesår.
« Siste redigering: 11. April 2014, 02:00 av DurinVIII »

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1038 på: 11. April 2014, 04:07 »
hahaha, litt temperatur. Kongje

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1039 på: 11. April 2014, 07:42 »
Diskuter serien her og bøkene i boktråden. Er jo to forskjellige ting.

Eg oppdaga True Detective først! :P

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1040 på: 11. April 2014, 08:05 »
Bare kjekt med litt temperatur så lenge ingen tar ting alt blodseriøst og tar seg nær av ting.


Det er mulig jeg er jævlig sær, men jeg holder meg unna trailere for filmer/serier jeg har lyst til å se.

+1

Trailere er det absolutt verste jeg vet om. Jeg ser trailere etter jeg har sett filmer/serier, og hver eneste gang blir jeg overrasket av hvor mye de velger å spoile filmen/serien/episoden. Det er så utrolig ødeleggende. Blir litt trist faktisk. En poster, filmtittel, sjanger og regissøren og skuespillernes navn, i den rekkefølgen, holder lenge.



Nå virker det ikke som om det er så jævlig mange her som har interesse for ting som kom før 1980, men hvis det finnes noen sånne her så anbefales denne serien på det sterkeste: http://www.imdb.com/title/tt0027623/

Flash Gordon: Space Soldiers. Første serialen/filmen basert på Flash Gordon, og en ekstremt kul en. Har igjen et par-tre episoder selv, men er dritfornøyd til nå. Charles Middleton er sinnsykt bra.


-b-boy.
Søte, søte blekkspruter.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1041 på: 11. April 2014, 09:11 »
Kvifor ikkje berre la vera å sjå trailera då? So kan me andre få kosa oss med dei og gleda oss til filmar og seriar me skal sjå. Det er ikkje nødvendigvis so jevla øydeleggjande. Litt forskjell å sjå trailer 12-6 mnd før du evt ser ein film eller første episode i ein serie enn å sjå traileren rett etter du har sett filmen. Det er jo jevla stor forskjell.
Det sagt, eg er forsiktig med å sjå trailerar. Det er ikkje alle eg ser og tidspunktet for å sjå dei har ein del å sei.
Og viss De ikkje skjønnar nytta med ein trailer før filmar på kino... :nei:
« Siste redigering: 11. April 2014, 09:14 av lgrinde »

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1042 på: 11. April 2014, 09:58 »
Som sagt ser jeg ikke trailere før etter jeg har sett filmen. Og jo, for min del er det jævlig ødeleggende. Spoilere er alltid ødeleggende.

Før kino sitter jeg alltid med fjeset ned/til siden, og holder meg for ørene. :rødme:


Filmmagasinet er forresten jævlig bra. De siste sidene i bladet, hvor de tar opp kultfilmer og kalkuner er så herlig. Krem, som jeg vanligvis sier.
Søte, søte blekkspruter.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1043 på: 11. April 2014, 11:45 »
Om noe kan alt oppsummeres av ElvenKind:

Skader ikke å lese litt veit du ;)

Føler at har man lest bøkene før serien kom så "oppdaget man den først" og alle disse andre "forståsegpåerne" som kommenterer serien ikke har alle detaljene og derfor ikke like stor utalelsesrett fordi de ikke kjenner "hele historien" som kun finnes i bøkene.

Hva faen i helvette vet du om hva og hvor mye jeg leser og ikke leser? Jeg driter forresten i hva du mener om castingen av The Blue Baboon i forhold til bøkene. Når jeg var en liten dritunge fant jeg et Tolkien-forum å gneldre på, og jeg synes du/dere burde gjøre akkurat det samme. Er du kjempeheldig kan det hende at du finner en annen person som også mener at boka er bedre.

Edit: Sånn mens vi er i gang ...

Jeg hater folk som kaller det Game of Thrones.
Skulle nesten tro det var det serien heter.

Forøvrig så elsker jeg å ha lest bøkene. Jeg merker at om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg falt veldig lett av handlingen, fordi den er så kompleks.
Her kunne jeg sagt noe om at det er greit at du er tilbakestående, men at du ikke skal dra oss andre ned i møkka med deg. Jeg lar være.

Kjære vakle vene. Dette er et særdeles godt eksempel på hvordan man tar ting ut av kontekst og planter det i en værst mulig setting. Den første quoten min er et svar på din "hat-melding" overfor alle som hadde lest boka og er tilogmed understreket spøkende med en smiley. Sier ingenting om du leser eller ikke leser. Den andre er en "teori" jeg fremlegger, ikke min personlige mening om deg.

Skal ikke uttale meg om hva Skjæren mente med sine kommentarer, men ser ut som du har tatt dem også i værst mulig mening.

Jeezes. Relax man!
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Rudi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1044 på: 11. April 2014, 13:12 »
Viktig å være litt datazint.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1045 på: 11. April 2014, 14:05 »
You know nothing, DurinVIII.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1046 på: 11. April 2014, 15:18 »
DEILIG med litt temperatur på forumet igjen. Selv om det ikke er fotballrelatert  :toon:
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1047 på: 11. April 2014, 15:58 »
Men da tenker du kun på Game of Thrones, og ikke generelt, eller? Jeg tolka det litt som et generelt svar fra deg, og du var veldig bastant på at det ikke er mulig. Jeg kan ikke skryte på meg og være en stor lesehest, og jeg foretrekker så utvilsomt tegneserier over bøker. Men i min erfaring er det fullt mulig å lage like gode, komplekse og dype karakterer på lerretet som på papiret, men da trenger man åpenbart tid. Men når man lager en storserie ala dette må man inngå visse kompromisser, og da forsvinner jo en del. De prøver selvfølgelig så godt de kan og tilfredsstille bokfansen, men det er ikke bokfansen som gjør at de kan kjøre på med sesong etter sesong, det er alle de andre, og da er det først og fremst de man må imponere, uavhengig av om det skaper et masivt hat frabokfansen eller ei. Jævlig kjipt, men sånn er det.

Også har man jo det problemet med at alt som fungerer i en bok, ikke nødvendigvis fungerer på lerretet og omvendt.

 :thumbu:

Mener det absolutt ikke bastant og synes den første sesongen og de karakterene der er strålende. Men det som gjør bøkene så spesielle/unike er den enorme dybden i de forskjellige plottene, og dette er det ikke helt tid til å få frem rett og slett fordi bøkene er så lange og serien ikke kan vare evig. Mener så absolutt ikke at serien er dårlig eller noe, for den er veldig bra, sier bare at for meg personlig så ble det litt kjedelig etterhvert da jeg foretrakk karakterbeskrivelsene i boken fremfor dem som kom fram. Dette er jo en ærlig sak hvor alle har sin egen mening.

Men absolutt ikke en sånn type som avskrive alle filmatiseringer av bøker som dårlige! Som sagt imponderende førstesesong der skuespillerne portretterte karakterene akkurat slik jeg hadde forestilt meg dem i hodet. Det samme bør sies om Ringenes Herre-trilogien, selv om plottet også der må kortes ned en god del.

Ellers har du jo helt rett i at serien overlever på alle som ikke har lest bøkene og den derfor må tilfredstille dem også, det har jeg ikke noe problem og jeg klarer fin tå verdsette serien selv om den skille seg lit fra boken her og der. Ble bare litt mindre interessert i de nye karakterene som dukker opp enn jeg ble da jeg leste boken.
« Siste redigering: 11. April 2014, 16:03 av Andymag »

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1048 på: 14. April 2014, 15:01 »
DEILIG med litt temperatur på forumet igjen. Selv om det ikke er fotballrelatert  :toon:

På tide at jeg gjør comeback mao.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8664
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1049 på: 14. April 2014, 19:55 »
Haha, fy faen i helvete!
Nei.