20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: TV-tråden  (Lest 191801 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #375 på: 27. Jan. 2012, 09:29 »
Har akkurat sett ferdig Homeland og American Horror Story. Begge var gode seriar, men kanskje litt skuffa på måten dei vart avslutta på..
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #376 på: 27. Jan. 2012, 09:45 »
Ja, men den siste boka tok det jo nesten 6 år å skrive.
Så det var noen som var skuffet over alle som døde. For meg er dette noe av "sjarmen" med hele serien. Det er en nådeløs verden og du vet aldri helt hva som kommer til å skje. Intrikate plot og herlige karakterer (Jon & "The Imp" spesielt.

Jeg har et langt svar til dette. Du skal få det etter jeg har vært på forelesning. ;-)

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #377 på: 27. Jan. 2012, 11:20 »
Gleder meg :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #378 på: 27. Jan. 2012, 13:59 »
Jeg kom meg relativt raskt til A Feast for Crows i A Song of Ice and Fire, men der stoppet det. Jeg skal snart prøve meg på å starte igjen, men det er flere grunner til at det der ble en brå stopp.

INNEHOLDER SPOILERE FOR SESONG 1/BOK 1

Noe av grunnen til at jeg synes de første bøkene var såpass bra som de var, var de geniale karakterene. At Ned Stark døde var en fin touch av Shakespeare/Klassisk gresk tragedie hvor hovedpersonen dør pga av sine gode egenskaper, som er det som får oss til å sette pris på vedkommende i utgangspunktet. Ned er for ærlig og lojal og uvillig til å spille et falskt spill og det er til slutt det som blir hans undergang. Det man til enhver tid må spørre seg når man tar livet av en karakter er likevel, hva kan historien få ut av det og hvilke ulemper medfører det? I Ned Starks tilfelle er det flere fordeler enn ulemper ettersom forfatteren tar livet av en karakter som i utgangspunktet er en untouchable, en person som kan havne i alle slags vansker uten at leseren noen gang føler han er truet. Ned Starks død snur opp ned på hele bildet av hva forfatteren kan og er villig til å gjøre med karakterene og det gir oss en helt ny spenningsfølelse når Joffrey og Sansa står på ei bru litt senere. Vi vet allerede at hovedpersoner kan dø og det er derfor ikke godt å vite om Sansa faktisk kommer til å dytte Joffrey utenfor.

På den andre siden vil man alltid miste noe når man dreper en av hovedpersonene. I Ned Starks tilfelle mister man kanskje ikke så mye, selv om han hadde sine planer. Han er også så viktig for hele kongerikets fundament at han stadig dukker opp i samtaler mellom karakterene.

På det tidspunktet man kommer til A Feast for Crows begynner det likevel å bli altfor mange som har dødd. Karakterer som hadde store planer som vi aldri får se utfolde seg, nettopp fordi George Martin har en intens trang til å drepe så mange som overhodet mulig. De nye karakterene bringer med seg en blanding av å ikke være så interessante som de originale og det at leseren ikke "tør" å involvere seg like sterkt i deres planer og liv ettersom man tror de mest sannsynlig dør uansett.

Ikke misforstå meg, jeg er enig i at usikkerheten bidrar med et ekstra spenningselement og at karakterene er fantastiske. Jeg skulle bare ønske at de fantastiske karakterene fikk drive historien framover litt lenger enn det de som oftest får gjøre. Det er med andre ord ikke det at han dreper karakterer som er irriterende, det er mengden med karakterer og hvem som ikke alltid er like kult. Nå skal det riktignok sies at det er flere karakterer som ikke er med pga geografisk posisjon i A Feast for Crows, noe som gjør savnet av de originale karakterene enda større. Det er godt mulig A Dance With Dragons er mye bedre.  :)

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #379 på: 27. Jan. 2012, 14:48 »
Skjønner (og er delvis enig) i det du skrev over, derfor kommenterer jeg ikke så mye på det :)

Men... Jeg tror, for min egen del, at dette med at enkelte kjære karkaterer tar kvelden gjør verdenen mer "virkelig" om du vil. Vi har alle en masse planer, men ingen garanti for at de blir gjennomført eller at vi overlever til i morgen. Langt mindre i en verden hvor du kan bli drept for hesten din/dama di/pengene dine eller rett og slett fordi noen ikke liker deg... :)

Jeg føler meg kanskje enda mer knyttet til karakterene enn det motsatte og kan oppleve "frykt" for karakterer når de kommer i trange situasjoner. Da blir det ekstra godt når de kommer seg ut av det.

Mulig jeg er eksepsjonell på innlevelse  ::p

Nå skal det riktignok sies at det er flere karakterer som ikke er med pga geografisk posisjon i A Feast for Crows, noe som gjør savnet av de originale karakterene enda større. Det er godt mulig A Dance With Dragons er mye bedre.  :)

Det var en smule forvirrende å ta til på A Dance with Dragons, rett og slett fordi jeg hadde glemt at forrige boken bare omhandlet halvparten av folkene og at denne skulle ta for seg de som ikke ble nevnt da. Boken begynner jo akkurat der den forrige begynte så det ble litt "hvaforno? hæ? Dette visste jeg jo..." mens jeg sakte men sikkert kom på hvorfor det var slik.

Det er altså på en måte bare 1 bok, men i 2 deler. Dermed er alle de som har overlevd Martins "trang til karakter-drap" til syvende og sist med. Men skjønner poenget og jeg husker at jeg forbannet Martin da jeg gjerne ville vite mer om den eller den karakteren som da selvfølgelig ikke var med i forrige bok.
« Siste redigering: 27. Jan. 2012, 14:51 av ElvenKind »
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8664
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #380 på: 27. Jan. 2012, 14:50 »
Har akkurat sett ferdig Homeland og American Horror Story. Begge var gode seriar, men kanskje litt skuffa på måten dei vart avslutta på..

Siste episode gjorde hele sesongen verdiløs. Tviler på at jeg gidder å se den kommende sesongen. Føles helt bortkasta å se på den typen serier når de fucker de opp så inn i helvete på den siste jævla episoden.
Nei.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #381 på: 27. Jan. 2012, 14:54 »
Har lastet ned 3 sesonger av Pawn Stars (Pantelånerne i Las Vegas), det er så fett det!
Neste prosjekt blir Hardcore Pawn (Pantelånerne i Detroit) :)

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8664
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #382 på: 27. Jan. 2012, 18:21 »
Pantelånerne i... er jævlig kult!


Teenage Mutant Ninja Turtles, sesong 1 - Gud bedre så bra! Muligens tidenes beste serie. 10/10
Gleder meg til å få fortsette, for det er lenge siden sist.

Angående TMNT:


 :drool:
« Siste redigering: 27. Jan. 2012, 18:53 av boris. »
Nei.

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #383 på: 27. Jan. 2012, 19:49 »
Fikk folk sett lilyhammer idag? Og isåfall hva er dommen?
Jeg likte det veldig godt iallefall ;)

Jeg gleder meg til de neste episodene!

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #384 på: 27. Jan. 2012, 20:25 »
Beste showstart jeg har sett på lenge! Grattis til the voice!

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #385 på: 28. Jan. 2012, 10:09 »
Såg første episode av Homeland, virker ok!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

andyman

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1266
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #386 på: 28. Jan. 2012, 21:42 »
Beste showstart jeg har sett på lenge! Grattis til the voice!

Støttes! Fantastisk program :)

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #387 på: 29. Jan. 2012, 02:32 »
Angående TMNT:


 :drool:
Ikje braaa...

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #388 på: 29. Jan. 2012, 13:30 »
Beste showstart jeg har sett på lenge! Grattis til the voice!

Støttes! Fantastisk program :)

Så helt klart mye bedre ut enn de fleste andre slike show. Dessuten har de en fantastisk programleder - og en fin og variert jury som har peil. Likte det selv.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

andyman

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1266
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #389 på: 30. Jan. 2012, 17:42 »