20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Spillere vi IKKE har sjans på!  (Lest 55011 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #90 på: 23. Feb. 2011, 17:01 »
Jokke har forøvrig rett når han sammenligner Messi og Maradona - de må vel kunne sies å være to veldig like spillertyper.
Poenget med at jeg synes det var tåpelig å sammenligne de var ikke at de ikke er/var to like spillertyper, for det aner jeg ingenting om i og med at jeg såpass ung. Var heller det at Joakim var rundt 10 år gammel da Maradona hadde sin siste sesong i Europa, så da regner jeg ikke med at han heller har sett så altfor mye av han.

Men for all del, jeg kan jo ta feil ;)
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #91 på: 23. Feb. 2011, 17:05 »
Man har da sett såpass med klipp av ham at man har fått en inntrykk av hvilken spillertype han var. Jeg har jo liggende hjemme en VHS-film med 501 mål fra Serie A - hvorav endel er av Maradona eksempelvis.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #92 på: 23. Feb. 2011, 17:40 »
Jokke har forøvrig rett når han sammenligner Messi og Maradona - de må vel kunne sies å være to veldig like spillertyper.
Poenget med at jeg synes det var tåpelig å sammenligne de var ikke at de ikke er/var to like spillertyper, for det aner jeg ingenting om i og med at jeg såpass ung. Var heller det at Joakim var rundt 10 år gammel da Maradona hadde sin siste sesong i Europa, så da regner jeg ikke med at han heller har sett så altfor mye av han.

Men for all del, jeg kan jo ta feil ;)

Fotballen var ikke like tilgjengelig på TV på den tiden Maradona briljerte. Det var stort sett engelsk fotball det gikk i på NRK. Men var det noen storkamper i E-cup sammenheng viste NRK disse også, enten som opptak eller direkte.
På den tiden var det heller ikke bare serievinner cupen som var "interessant" slik det er nå. Både UEFA cupen og Cupvinner cupen inneholdt solide lag med gode spillere og interessante kamper. Så det var et tilbud til de fotballgale på den tiden også med muligheter til å følge de beste av de beste som på den tiden ikke spilte i England.
Dessuten så hadde NRK enerett på VM her til lands. Så de gode gamle 80 og 90 talls stjernene har ihvertfall fått nok av kamper på TVer jeg har hatt tilgjengelig opp igjennom.



Ganske like scoringer i form av touch og føring av ball osv. Bruker nesten like lang tid på raidet også. Maradona har kansje 10 meter lenger opp til midtstreken, men det er jo ikke sikkert at banene var like store.


Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #93 på: 23. Feb. 2011, 23:43 »
Sitat
Jeg mener å ha mitt på det tørre når jeg hevder at forsvarsspillere på 80-tallet kunne tillate seg mer enn i dag.

Tillate seg mer? Det var jo ikke måte på hvor mye de kunne tillate seg ifølge deg. Takle i knehøyde med knottene først 12 ganger før de fikk kort?

Og skal dette være et argument for at spissene var bedre på den tida? Du tar altså med 1 ting som kanskje muligens tilsier at spissene hadde mer å slite med den gang. Personlig synes jeg spisser blir bortdømt alt for mye idag. Spesielt store og sterke spillere

Sitat
Men hadde Maradona vært aktiv i dag, med det talentet han hadde i sin tid, så er jeg 110% sikker på at han hadde dominert vel så mye som Messi gjør.

Eh, javel, men da er vi jo enige da. Du sa jo at ingen noensinne var eller kommer til å være i nærheten av talentet hans. Mens nå er du plutselig 110% sikker på at han hadde vært like god som Messi? Hehe, okay.......
Les nå hva jeg skriver da. Han hadde sannsynligvis dominert like mye eller MER enn det Messi gjør i dag ("vel så mye"). Fotballen i dag er annerledes, det er bedre forsvarsspillere og det er en annen organisering. Nivået mellom de beste spillerne er jevnere og det er ikke like enkelt å skille seg ut som VESENTLIG bedre enn de andre spillerne. Det er mange flere som holder et veldig høyt nivå i dag, enn for 20, 25 og 30 år siden, det er flere klubber som er veldig gode, og flere landslag som holder et høyt nivå.

Med tillate seg mer, så mener jeg at man i større grad kunne takle spiller og ikke ball, uten at man automatisk fikk gult eller rødt. Man kunne gjerne slippe unna med en tre-fire Tiote-taklinger (vs Stevenage) før man fikk gult kort. Og jeg tør påstå at ingen dommere ville gitt rødt kort for en liknende takling på den tiden, selv om mange ville gjort det i dag.

Jeg snakker altså om "dagligdagse" taklinger som i dag oppfattes som oransje, som du gjerne fikk tre-fire forsøk på før du ble irettesatt av dommeren. Det mener jeg at førte til en større slitasje på flere av spissene på den tiden.

Men si meg, når har jeg sagt at alle spissene på 80-tallet var VESENTLIG bedre enn dagens spisser? Jeg har bare sagt at Maradona er en spiller som går utenpå alt det spillere som CRonaldo og Messi har gjort i dagens fotball.

Jeg var 11 år da Maradona ble tatt for doping i VM 94. Jeg har aldri sett Maradona "live" før i 1994, men jeg har sett VELDIG mye videoklipp i etterkant. Kanskje spesielt fra tidligere VM-sluttspill. Men også noen klipp av Maradona på klubblag. Jeg føler jeg har sett mer enn nok av Maradona til å vurdere han i forhold til Messi og Ronaldo.

Og spør du de som er noen år eldre enn meg, som har sett enda mer av Maradona enn meg, så vil de nok sannsynligvis si noenlunde det samme som meg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #94 på: 24. Feb. 2011, 06:14 »
Maradona var fantastisk og er helt klart av øverste klasse. Man skal huske på at fyren ikke akkurat hadde proff tilnærming til trening og spill. Hvordan hadde hadde utviklet seg om han hadde gått gradene fra 12 år og oppover i et av verdenshistoriens beste ungdomsakademi og med mye trening på områder han ikke likte å trene på blir jo mer av akademisk interesse, men at han hadde vært rimelig syk i dagens fotball ser jeg på som ganske selvsagt. Men det er ikke mye rom for å overgå det Messi presterer for tiden, 126 mål på 140 kamper og 49 målgivende er mer enn Maradona noen gang hadde på noen nivå. Det er faktisk godt over en tredel av det totale antall mål Maradona scoret på 22 år med fotball, og det bare på 2 og en halv sesong. Ganske ekstremt. Men det er jo såklart mer enn bare mål som teller.

Diskusjonen blir litt som gamlingen og ungdommen som diskuterer den klassiske greia om at "alt var bedre før" og "alt er så mye bedre nå". Det gidder jeg ikke, og personlig plasserer jeg de begge på øverste hylle, selv om Messi skulle gi seg imorgen. Vinne VM  er i mine øyne ikke en nødvendighet for storhet. Da hadde det vært mange ekstreme spillere som aldri kunne blitt vurdert, vår kjære Shearer inkludert.

Det var nok endel taklinger som fikk passere før som ikke hadde blitt godtatt i dag. Men det er et svært komplisert bilde å sette seg inn i, så det tror jeg ikke vi evner med flåserier på forum. Noe for noen som vil skrive hovedoppgave kanskje. Man skal huske på at selv om det var mye horrible taklinger før så var det også mye lettere for fotrappe gutter (som Maradona til de grader var) å unngå disse. Store tunge stoppere var gjerne ikke de kjappeste til å flytte på seg og etterslengene kom så det sang, men samtidig så klarte spillerne å håndtere dette bedre. Tempoet på grisetaklingene i dag er langt høyere og har således et langt større skadepotensiale. Andre ting som dekke, fotfeste etc. spiller også inn.

Uten at jeg kan statistisk bevise det så er jeg bestemt av den oppfatning at alvorlige skader forekommer langt hyppigere i dag enn for 20-30 år siden. Noe som kan tale for at selv om mer var tillatt før, så var gjerne ikke alt like skadelig. Mer blåmerker før men mer brudd i dag om du vil. :)

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #95 på: 24. Feb. 2011, 11:13 »
Jeg tror vel mer den langsiktige slitasjen av blåmerker fra etterslengere var større på den tiden, enn i dag, hvor du plutselig brekker beina, og vips så har du mistet et og et halvt år av utviklingen, og karrieren går sakte, men sikkert i vasken.

Enig i at dette har utviklet seg til en nokså håpløs diskusjon.

Og som du sier, skal vi telle antall trofeer for å måle hvor god en spiller er, så når ikke Shearer særlig langt. Men det betyr ikke at han var en dårligere spiller enn mange av de som har vunnet flere trofeer enn ham.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #96 på: 24. Feb. 2011, 16:57 »
Jeg tror vel mer den langsiktige slitasjen av blåmerker fra etterslengere var større på den tiden, enn i dag, hvor du plutselig brekker beina, og vips så har du mistet et og et halvt år av utviklingen, og karrieren går sakte, men sikkert i vasken.

Godt mulig, og det vil i tilfelle tale for at taklingsnivået er råere idag (med tanke på skadepotensiale), men hyppigere før (mange bekker små blir stor å). Kan virke fornuftig med tanke på at flere taklinger passerte før, og at det er høyere tempo i taklingene i dag.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #97 på: 27. Mai 2011, 19:22 »
Alexandre Pato!! For et talent! Ellers Agüero, Benzema, Pastore, Higuain, Yaya Toure, og Aly Cissokho er også et talent. :)

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #98 på: 27. Mai 2011, 22:39 »
Agüero

Har aldri blitt nevneverdig blåst vekk av denne mannen, her. Sjølvsagt er det eit talent der, men eg ser lite som tyder på at han skal vere heilt der oppe i framtida. No ser eg ikkje all verdens La Liga, men eg tippar på at han aldri blir talisman i ein storklubb eller på landsen.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #99 på: 27. Mai 2011, 22:58 »
Tja, 74 mål på 150 starter i La Liga er vel ikke noe annet enn imponerende. Selvfølgelig ingen Messi eller Ronaldo, men ikke så mange som kan vise til den statistikken Aguero har. I tillegg har han 25 assist på disse 150 kampene.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #100 på: 29. Mai 2011, 02:22 »
Vel, av de jeg nevnte er Agüero den vi har minst sjans på nesten.. Har fått prislapp på £39m, og regnet som et av verdens største talent. Og statistikken Daniel viser sier sitt, spess siden han bare er 22 og spiller på Atletico.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #101 på: 01. Juni 2011, 15:07 »
Lukaku kommer ikke til oss i hvert fall. Men han er snart klar for en engelsk klubb, skal man tro diverse kilder. De fleste hevder Chelsea.

"- Jeg havner i en av topp to eller tre-klubbene i England. Hvis ikke blir jeg i Anderlecht, sier Lukaku ifølge Sky Sports."

http://www.vg.no/sport/fotball/engelsk/artikkel.php?artid=10094695

nikman@SJP

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 237
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #102 på: 01. Juni 2011, 15:35 »
Sitat
Jeg vil dra, fordi jeg vil score mål på en stadion som tar 50.000 mennesker og å spille i Champions League.
Da er det bare manu som kan hamle opp, eller oss om ett par år ;D
Gan canny doon Toon!

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #103 på: 12. Juni 2011, 20:10 »
Emirates og Arsenal passerer vel det premisset med glans.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #104 på: 12. Juni 2011, 20:28 »
City er vel også godkjent med nesten 48.000. :)
« Siste redigering: 12. Juni 2011, 20:31 av thomashaer »