20. juni: Vi Þnsker Ä gjÞre forumet mer attraktivt for vÄre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for Ä gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05  (Lest 21561 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #135 pć: 15. Jan. 2014, 17:25 »
Jeg er ogsÄ en stor fan av Ben Arfa. Men jeg vil heller at laget skal vinne! Og mesteparten av de gode Þyeblikkene denne sesongen har kommet med Ben Arfa utenfor startelleveren. SÄ kan dere fÄ tro at det er tilfeldig, men jeg mener at det kanskje ikke er det, og at spillestilen krever spillere som Sissoko og Gouffran i de rollene. NÄr det er sagt, sÄ er det klart at man mÄ forsÞke nye lÞsninger, nye konstellasjoner dersom resultatene fortsetter Ä utebli.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #136 pć: 15. Jan. 2014, 17:43 »
Det virker mye lettere Ä benke Ben Arfa for en svak prestasjon enn andre spillere. Vi har spilt dagens system for snart to Är siden og spilt den beste fotballen pÄ mange Är. Med Ben Arfa i en sentral rolle. NÄ er det ogsÄ slik at Gouffran og Sissoko har levert svakt i en lengre periode nÄ.
Jeg mener helt klart vi bÞr fÄ i gang vÄr potensielt klart beste offensive spiller.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som Ă„ kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #137 pć: 15. Jan. 2014, 18:12 »
Dette er ein diskusjon der begge sider etter mitt syn har rett.

A) I den mÄten vi har organisert laget vÄrt denne sesongen er HBA ikkje ein ideell spelartype Ä ha pÄ banen, dÄ den einaste reelle posisjonen han kan fungere i (hÞgrekant) skaper for mykje defensivt ekstraarbeid for Debuchy (som i dagens formasjon mÄ fÄ arbeidsro offensivt for at vi skal kunne kreere trykk pÄ motstander)

Men like fullt...

B) ... at under Pardew si tid i Newcastle var den mest vellukka formasjonen (vÄren 2012) ein der HBA var ein sentral brikke.

Eg skulle Þnskt at vi i alle fall pÄ heimebane (og i bortekampane mot dei 5-10 svakaste laga i divisjonen) gutsa pÄ med Keegan-varianten. Inn med ein tanks i januar, og vips sÄ har vi alle ingrediensane som skal til.

Dei 6 mest offensive spelarane:

.............Anker............................
......Djuptliggande playmaker.....
............................Terrier............
...............Trequartista................
..Angripar som trekk inn mot midt
...........................Oppspelspunkt.


Ein smal formasjon der vi mÄ involvere backane. Den einaste som passar inn i den Trequartista-rolla i dagens tropp er HBA. At det blir smalt sentralt kan vere eit problem, men er det nokon som kan minimere
ankepunktet mot dette sÄ er det ein fransk-tunisier som er glitrande pÄ smÄ flater.

Dei Þvrige puslespelbitane i formasjonen ovanfor er sjÞlvsagt Tioté, Cabaye, Anita, Rémy og ein ny spiss (mitt fyrsteval er framleis Gomis).

Ingen Sissoko og ingen Gouffran. Men slik som Pardew matchar dei, er dei sikkert allereie pÄmeldte til maraton i New York, London og Paris til vÄren.
 
« Siste redigering: 15. Jan. 2014, 18:14 av Hans J »

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7628
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #138 pć: 15. Jan. 2014, 18:27 »
Jeg er ogsÄ en stor fan av Ben Arfa. Men jeg vil heller at laget skal vinne! Og mesteparten av de gode Þyeblikkene denne sesongen har kommet med Ben Arfa utenfor startelleveren. SÄ kan dere fÄ tro at det er tilfeldig, men jeg mener at det kanskje ikke er det, og at spillestilen krever spillere som Sissoko og Gouffran i de rollene. NÄr det er sagt, sÄ er det klart at man mÄ forsÞke nye lÞsninger, nye konstellasjoner dersom resultatene fortsetter Ä utebli.

AltsÄ, nÄr han bare har startet 7 av 21 ligakamper skal det litt til at vi ikke har hatt flere gode Þyeblikk uten Ben Arfa i elveren. Men selv om Ben Arfa bare har startet 7 har han flest assists i hele laget sammen med Cabaye og Sissoko! I tillegg har han bare 2 mÄl fÊrre enn Cabaye. Cabaye har spilt nÊrmere 600 minutter mer. NÄ er det mye stats her, men mÄl fra midtbanen vÄr er noe flere her har etterlyst.

Av de 7 kampene Ben Arfa har startet har vi blant annet slÄtt Fulham 1-0 etter et svÊrt bra mÄl av Benny i det 87'ende minutt. Mot Aston Villa vant vi 2-1 etter bÄde scoring og assist fra Ben Arfa. Han startet ogsÄ 5-1 seieren over Stoke hvor han noterte seg med 2 assists. SÄ har vi ogsÄ tapene mot Hull, City, og Sunderland og en 0-0 kamp mot West Ham. Men disse kan ikke skyldes pÄ Ben Arfa alene! Spesielt under tapene mot City og Sunderland sviktet hele laget. Vi har selvsagt flere bra Þyeblikk blant de 14 kampene Ben Arfa ikke har startet, men det skulle jo bare mangle. Er Shola en spiss i verdensklasse siden han startet da vi slo Chelsea og Tottenham? Burde han pÄ grunnlag av at vi vant de kampene spille fast resten av sesongen?

kĂž1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #139 pć: 15. Jan. 2014, 22:25 »
Det er ingen tvil om at mÄten Pardew legger opp sin defensive struktur er bedre tilpasset andre spillere enn Ben Arfa. Debuchy er en back-type som trenger en toveisspiller foran seg pga sin offensive legning, og dermed utelukker det Ben Arfa fra hÞyrekanten i en 442. Det var 442 vi spilte i triumfene mot Tottenham og Chelsea, og ingen kan ta Pardew pÄ akkurat det nÄr vi ser resultatene vi tok med oss derfra. 6 poeng og null baklengs.

I en 451/4231/433 som vi ofte gÄr ut i denne sesongen mener jeg det utvilsomt bÞr finnes plass til Ben Arfa. Enten det er pÄ hÞyresiden, venstresiden eller som en falsk nier. Ben Arfa har kun sporadisk opptrÄdt i en spissrolle for oss, og selv om det har vÊrt relativt resultatlÞst de gangene han har blitt benyttet der, sÄ mener jeg vi burde gi han sjansen der. Remy er dessuten nesten bedre i "Henry-rollen" ute til venstre hvor han kommer inn og avslutter. Bra driv har han ogsÄ.

Jeg Þnsker altsÄ Ä se fÞlgende mot West Ham(selv om jeg er fullstendig klar over at det aldri skjer):

                   Tiote - Anita
Sissoko    -      Cabaye    -    Remy
                       Ben Arfa

Trioen pÄ midten er kanonbra - det sÄ vi mot City. De tre har komplimentÊre ferdigheter og utfyller hverandre perfekt. Sissoko er ingen typisk kantspiller, men har godt driv med ball og er flink til Ä finne backen sin nÄr vedkommende kommer offensivt. Remy funker som fjell ute til venstre, og helt fremst sÄ skal Ben Arfa vÊre litt "luksusspiller". Mye involvert nÄr vi kommer fremover, mÞte ball - vende opp og ta med kantene samt Cabaye. Noe av ideen er ogsÄ at spillerne foran her skal vandre, skifte posisjoner og vÊre uforutsigbare. Og det er fÞrst og fremst defensivt og i kontringsfasen hvor Ben Arfa skal vÊre "spydet" vÄrt. I etablert spiller mÄ han gjerne bytte plass med Remy eller Sissoko/Gouffran.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #140 pć: 16. Jan. 2014, 09:50 »
Now, over to something completely different:PÄ tide med ny kamptrÄd?
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba fÞr kjÞpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster pÄ eit epletre bada i vÄrsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

SkjĂŠren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #141 pć: 16. Jan. 2014, 13:47 »
Dette er ein diskusjon der begge sider etter mitt syn har rett.

A) I den mÄten vi har organisert laget vÄrt denne sesongen er HBA ikkje ein ideell spelartype Ä ha pÄ banen, dÄ den einaste reelle posisjonen han kan fungere i (hÞgrekant) skaper for mykje defensivt ekstraarbeid for Debuchy (som i dagens formasjon mÄ fÄ arbeidsro offensivt for at vi skal kunne kreere trykk pÄ motstander)

Men like fullt...

B) ... at under Pardew si tid i Newcastle var den mest vellukka formasjonen (vÄren 2012) ein der HBA var ein sentral brikke.

........

Her er du inne pÄ det jeg syntes er kjernen i problemet. Slik han blir brukt nÄ, og slik vi spiller, er ikke Ben Arfa verdt "en dritt" for oss. Og ja, denne sesongen har mange gode opplevelser kommer med Ben Arfa pÄ benken. Men som Eriksen viser, kan tall vris og vendes til Ä vise det man vil, bare man bruker dem "riktig". Poenget er det ligger sÄ utrolig mye uforlÞst potensial i troppen. Slik formasjon, innstilling og taktikk er nÄ, sÄ syntes jeg vi presterer, ikke maksimalt, men relativt hÞyt iforhold til potential. Ved Ä forandre dette, og bruke og dyrke de beste spillerne styrker, tror jeg vi kan prestere pÄ ett hÞyere nivÄ.

Sigurd

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #142 pć: 16. Jan. 2014, 15:01 »
Man skal dog vÊre obs pÄ at nÄr Ben Arfa fungerte i 4-3-3 hadde han Simpson pÄ backen bak seg. Simpson er en back som trolig lir av en kronisk sykdom som gjÞr at han ikke krysser midtbanelinjen (I alle fall ikke med hell). NÄr man har Debuchy pÄ backen, har man en spiller som elsker Ä gÄ fremover, og gang pÄ gang skaper vÄre farligste sjanser.

FÄtallet var fornÞyd med Debuchy i starten av hans Newcastle karriere, men en skal da vÊre obs pÄ at han spilte som regel bak Ben Arfa. NÄ som han spiller med Sissoko er han plutselig en helt annen spiller. Dette dreier seg kanskje i noen grad om at han har fÄtt tid til Ä tilpasse seg, men jeg tror det har mer Ä gjÞre med hvordan spillertyper stÄr til hverandre. En kan f.eks. si mye drit om Taylor og Jonas som utgjorde venstresiden vÄr da vi gikk 11 kamper uten tap, men at de utfylte hverandre bra og fungerte sammen er det liten tvil om.

Hvis en skal fÄ Ben Arfa inn i laget igjen, har jeg mer troen pÄ Ä kitte ham over pÄ venstrekanten, og sette inn en mer defensivt orientert forsvarsspiller som sikrer ham bedre. Ben Arfa er kanskje bedre som hÞyre ving, men realiteten er at hÞyresiden fungerer veldig bra som den er. Ut med Santon + Gouffran og inn med Haidara + Ben Arfa tror jeg kunne vÊrt en lÞsning. Alternativt kunne Gouffran da blitt brukt som spiss, siden vi er dÄrlig skodd i den avdelingen.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7628
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Manchester City, 12.01.2014 - kl. 15.05
« Svar #143 pć: 16. Jan. 2014, 15:32 »
Sporer litt av diskusjonen med denne:

http://www.youtube.com/watch?v=1HqvKIHy2qM&feature=youtu.be

Godt noen dommere kan reglene!