20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: The Wire  (Lest 6121 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
The Wire
« på: 04. Nov. 2008, 15:39 »
Bare lurte på om det var noen som hadde sett denne fantastiske serien. Har akkurat sett den siste episoden i den siste sesongen og må definitivt si at det er den suverent beste serien jeg noen gang har sett. Nesten trist å vite at det ikke er mer.

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: The Wire
« Svar #1 på: 05. Nov. 2008, 12:43 »
Har også akkurat sett den siste episoden i den siste sesongen. Jeg trodde før jeg startet på denne serien at jeg aldri ville se en bedre serie enn The Sopranos, men jeg tok feil. The Wire er uten tvil den aller beste serien jeg har sett og jeg tviler på om jeg noengang kommer til å se en serie som er i nærheten av like bra.

Jeg anbefaler alle å se denne serien, hvis ikke går dere glipp av noe stort!
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #2 på: 07. Nov. 2008, 23:27 »
Prøvde å se første episode da serien begynte på NRK, men følte fort at jeg hadde bedre ting å se på. Trodde kanskje det skulle være spennende, og hypen var jo enorm. Men jeg fattet ingen interesse i løpet av de fem første minuttene.

For min del er det The West Wing som gjelder. De fem første minuttene av aller første episode i den serien gjorde meg mye mer interessert enn de fem minuttene jeg så av The Wire.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #3 på: 07. Nov. 2008, 23:52 »
Det har seg gjerne slik at de virkelig beste tingene her i verden tar litt tid å sette seg inn i. Slik er det med god musikk, ofte gode bøker og så også med the Wire. Du trenger litt tid på å få oversikt over karakterene og deres relasjoner. Serien er enorm og setter søkelys på ting som er relevante i sammfunnet i dag. Det er spennende, men kanskje ikke på den måten du vanligvis tenker spennende.

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: The Wire
« Svar #4 på: 08. Nov. 2008, 09:37 »
Jeg slet også i starten. Så først de 3-4 første episodene, synes det var litt småkjedelig og hadde en liten pause. Så klarte jeg å tvinge meg selv til å se videre. Og det var verdt det! En av de geniale tingene med The Wire er at sesongene bare blir bedre og bedre utover.
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #5 på: 09. Nov. 2008, 15:36 »
Jeg synes vel egentlig at fem minutter bør være nok til å overbevise meg om å se videre.
Anslaget til en episode bør være nok til å fengsle seeren, synes jeg.
Det greide de vel sikkert også med mange, men ikke med meg. Hvorfor skulle jeg gjerne ha visst svaret på.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #6 på: 09. Nov. 2008, 15:45 »
Syns det høres litt heftig ut dersom en må vente 3-4 episoder før man virkelig begynner like det.
Prison Break tok meg fra første episode.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #7 på: 09. Nov. 2008, 16:29 »
De første episodene er også bra, men ikke så bra som det blir etterhvert. Jeg mener denne serien er langt bedre enn Prison Break, selv om jeg likte den første sesongen svært godt. Denne serien er dog nesten skremmende realistisk til tider. Men, det er lett å se at den ikke passer for alle som han som lagde serien også har sagt i en del intervjuer.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #8 på: 09. Nov. 2008, 19:40 »
Jeg har sett alle sesongene. En helt fantastisk serie, beste jeg har sett!

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #9 på: 09. Nov. 2008, 22:05 »
Syns det høres litt heftig ut dersom en må vente 3-4 episoder før man virkelig begynner like det.
Prison Break tok meg fra første episode.

Man kan ikke sammenligne de to seriene i det hele tatt. Jeg har også følt med på Prison Break siden begynnelsen, PB er en serie med mer "klimaks". Men The Wire er det så vanvittig gjennomført mens Prison Break er "hjernedød" underholdning.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #10 på: 09. Nov. 2008, 22:26 »
Jeg tror at det som virkelig fenger meg med denne serien er nyansene eller gråsonene mellom godt og ondt. I de fleste serier, la oss for eksempel si Prison Break, er det ganske klart at Michael er en gjennomført god karakter, i The Wire er karakterene så gjennomførte og selv du i utgangspunktet regner som gode viser seg å ha ganske mange dårlige kvaliteter også. I tillegg blir sakene belyst fra flere sider og med et enormt persongalleri i steden for en klart definert hovedperson, selv om det er lett å se på Jimmy McNulty som en slags protagonist i den første sesongen.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #11 på: 09. Nov. 2008, 22:39 »
Er mange karakterer som jeg digger i The Wire, men Omar er jo den desidert beste :) En homofil gangster som stjeler fra de "rike" og gir til de fattige ;)


Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #12 på: 09. Nov. 2008, 22:40 »
Ja, har enormt sans for han, men har er jo langt fra bare snill og god :P Har også vanvittig sans for McNulty, enormt ego og en skikkeli "pain in the ass" for alt som finnes av sjefer og folk lenger opp i systemet.

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: The Wire
« Svar #13 på: 10. Nov. 2008, 14:21 »
Er så jævlig mange kule karakterer i The Wire, men Omar er nok min favoritt også. Barskeste homsen jeg har sett i hvert fall, ikke noen Per Sundnes akkurat.
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: The Wire
« Svar #14 på: 10. Jan. 2009, 14:17 »
Nesten ferdig å laste ned Sesong 1 nå. Har store forventninger :D