20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: ADHD  (Lest 8380 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Erlend Simonsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2087
    • Vis profil
ADHD
« på: 28. Sep. 2005, 00:15 »
jeg har vell egentlig ikke så mye kjennskap til dette samtale emne... men jeg vet vi har 2 stykker som kommer til å brake sammen nå:P og jeg vil være med å diskutere...

Gleder meg skikkelig til hva Bjørn har å si.. har en nabo som har fått diagnosen.. og det er jo vanskelig for meg å kunne skjøne hva han "går igjennom." kjenner han ikke, men har vært fotball treneren hans.. så jeg kjenner han på den måten... grei kar står ikke på det.. men det er vanskelig å holde konsentrasjonen hans....

menne fortell litt om det da:) tror det kan bli intresangt
Han kom, ble mett og dett var dett....

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
ADHD
« Svar #1 på: 28. Sep. 2005, 00:58 »
Jeg tror det er for mange i dag som får diagnosen ADHD. Det er ikke riktig å medisinere barn som antakelig ikke har ADHD. Det er mange foreldre som ikke oppdrar barna sine riktig, og dermed får "vanskelige" barn. Disse blir det ofte skrevet bekymringsmelding på, og da er veien kort til å gi de diagnosen ADHD. Dette sier jeg på tross av alle tester som utføres før de får diagnosen. Jeg mener disse testene ikke er gode nok.

For barn som virkelig har ADHD har medisinering stor effekt, og disse barna får ofte et helt annet liv når de får medisin. Det er derfor viktig å hjelpe alle barn man tror kan ha ADHD. Jeg tror imidlertid at tester og forsøk med placebo ikke er godt nok.

Men jeg tror man skal være forsiktig å sette merkelappen ADHD på alle barn som kan være litt ukonsentrerte og vanskelige. Det er ikke sikkert diagnosen er riktig. Man har sett gjennom historien at det ofte er "mote" blant barnepsykologer, lærere og andre som har med barn å gjøre. I dag brukes diagnosen ADHD i for stor grad for å frita foreldre og lærere for "skyld" for at barnet har blitt vanskelig. Voksne omsorgspersoner må ta på seg mer av ansvaret for oppdragelsen.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
ADHD
« Svar #2 på: 28. Sep. 2005, 00:59 »
En annen ting er disse som kategoriserer ADHD for å være en hjerneskade. Det er ikke riktig, og direkte feil å si. Dette var noe man trodde tidlig på 80-tallet.
Toon, Toon,
Black and white army

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
ADHD
« Svar #3 på: 28. Sep. 2005, 09:45 »
Jeg kommer med mer etter skolen i dag, men vil egentlig bare begynne med å si at folk med ADHD mangler en slags "elektrode" i hjernen eller no sånnt...så det er vel ikke en hjerneskade, heller en hjernemangel :)

Eller en diamant i hodet, som Odd Nerdrum sier...


Bjørn - Agressive Dumb Hyperactive Asshole
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
ADHD
« Svar #4 på: 02. Okt. 2005, 01:05 »
fortell om disse testingsmetodene som er så altfor dårlig då mack?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
ADHD
« Svar #5 på: 06. Okt. 2005, 15:25 »
Jeg kan begynne med å fortelle om meg selv og min situasjon:)

Jeg fikk ADHD diagnosen da jeg var en 5-6 år gammel rakkerunge, altså for 16 år siden, siden den gang har jeg brukt Ritalin hver dag, frem til jeg ble 19, da begynte jeg med Concerta, mer om det siden.
Hver gang jeg blir kjent med nye folk forteller jeg dem at jeg har diagnosen og at jeg går på medisin, slik at ingen skal tro jeg er pillemisbruker. Det som går igjen hver gang jeg forteller det til noen er at de blir overrasket over at jeg har det, "men du er jo så rolig å ordentlig" sier de fleste, og alle er veldig positive til at jeg faktisk er åpen om det, og ikke skammer meg over "sykdommen" min. Skal folk være venner av meg, må de også vite hvordan jeg er, kan være og hvordan jeg ikke er. Det er mange som ser på en ADHD'er som en person som er helt komplett villstyring, selvfølgelig, det er mange av dem, men ikke jeg. Dette tror jeg er på grunn av at jeg fikk diagnosen så tidlig. hadde jeg ikke fått det ville nok min historie vært helt annerledes, så jeg er nok et prakt eksempel på en ADHD'er kan man si, jeg er absolutt ikke redd for å si fra hva som feiler meg, sånn at ikke folk skal tro jeg er gal dersom jeg har glemt medisin noen dager. :)
Men en ting må gjøres klart med en gang, jeg bruker det ikke som en unnskyldning, aldri, jeg kunne fått mange fordeler på skolen, og i militæret ble jeg fortalt av en psykolog at dersom jeg ville hjem, så var ADHD en meget god grunn. Det jeg sier da er at jeg vil ikke behandles forskjellig enn andre, det er nok at folk vet om det, jeg prøver så godt jeg kan uansett, og det har funka bra til nå :D

Jeg ble testet på nytt da jeg var 18 for å finne ut om jeg trengte medisiner lengre, da måtte jeg gå en uke uten medisiner, det var et helvete, det gikk bra di første dagene, men etterhvert merka jeg hvor mye jeg faktisk trenger disse pillene jeg tar hver dag. Det er vanskelig å forklare nå som jeg ikke snakker med dere om dette muntlig, men alt jeg gjorde ble galt, jeg ble veldig frustrert, lei meg, veldig glad, veldig sint, oppgitt....jah, man går gjennom hele følelsesspektret på veldig kort tid. Men det som går igjen er at jeg ikke blir sint på andre, heller på meg selv fordi jeg ikke får til veldig lette oppgaver som jeg ellers klarer bare fint.
Konsentrasjonsvansker er noe jeg alltid har hatt, og det blir ganget med 100 når jeg er uten piller over en periode. Som sagt er dette meget vanskelig å beskrive nå.
Men for å si det enkelt, jeg har absolutt behov for medisinering, og den hjelper meg veldig mye hver eneste dag!

Det som går igjen er at jeg bruker veldig, veldig mye energi på å prøve å "oppføre meg ordentlig", dette fører til at jeg blir helt tom på slutten av dagen, så dersom jeg har vært glad og fornøyd hele dagen, kommer jeg plutselig ned i en veldig dyp bølgedal hvor alt går til helvete og verden er imot meg, føler jeg selv. Dette er da når jeg ikke tar medisiner.

For å beskrive det enklere, når jeg var mindre var Cola noe jeg reagerte veldig negativt på, det er mange e-stoffer og sånne ting som jeg ikke tåler/tålte. Drakk jeg Cola så ble jeg helt vill den dagen jeg drakk det, jeg var på fylla kan man si den dagen, neste dag var jeg helt tom for energi og veldig nedfor, tredje dagen var jeg bare sint på meg selv pga dagen før hvor jeg var helt nedfor. Alt dette pga en liten halvliter med Cola  :?

Denne alergien har jeg vokst av meg opp gjennom årene, men mine venner kødder enda med når vi er på fest at det er nok å gi meg en halvliter Cola og en Japp så er jeg klar for noen dagers festing :D  
Jeg blir heller ikke sur dersom noen prøver å terge meg med det, selvironi er noe jeg har i bøtter og spann. Jeg er akkurat som alle andre, bare ikke på samme måte :)

Over til medisinene...:
Den første medisinen jeg fikk het som sagt Ritalin, det er den de fleste forbinder med ADHD, det er en 10 mg (miligram) liten pille. Som de fleste også sikkert vet så inneholder disse medisinene sentralstimulerende stoffer, amfetamin. Mange leger, lærere og andre folk mener derfor at det er feil å gi unger dop. Det disse idiotene ikke vet, er at en med ADHD reagerer annerledes på dette i samspill med di andre stoffene som er i denne pillen. Dersom en uten ADHD skulle ta en del av disse, så ville han/hun nok oppleve å bli veldig rastløs/hyper, mens jeg blir rolig og klarer å "fungere normalt". Trust me, jeg snakker om erfaring også når det gjelder reaksjon på andre folk  :P
Dosen er heller ikke stor, en 10mg ritalin inneholder 0,5mg amfetamin, og jeg tok 4 stk om dagen, you do the math!
Mine nye piller heter Concerta, de er på 54mg, og er en genial medisin som gjør at jeg bare trenger å ta en pille om mårran, så funker den i 12 timer. Det er mye enklere, da trenger jeg ikke drasse rundt på masse piller hver dag :)
Men til de som er i mot, eller er negative til denne medisineringen, de har ikke peiling på hva di prater om. Man må oppleve det selv for at man skal skjønne det, enkelt og greit!!

Min mor fikk diagnosen for noen år siden, hun er 57år nå, og har måttet leve med det hele livet, etter hun fikk medisiner fant hun ut at hun ikke var så håpløs om hun trodde. Hun har, som meg når jeg ikke tar medisin, gått rundt å vært frustrert på seg selv, veldgi selvkritisk, og brukt masse energi på å klare seg bra. I mine øyne har hun klart seg bra hele tiden, og er ei veldig oppegående dame på alle fronter, men med medisin blir alt så mye enklere. Mye mer strukturert og alt det der. Ja, dere skjønner
Min søster fikk også diagnose for noe år siden, og det samme skjedde med henne.
For å si det enkelt, gutter har en form for ADHD og jenter har en annen virker det som. Gutter er mye mer utagerende og hyperaktive. Mens jenter jobber mer i det skjulte for å skjule sine vanskeligheter i hverdagen. Og vips, så får man diagnosen, og den gir svar på mye rart skal jeg si dere.
Men som jeg sa i begynnelsen, så har aldri noen i min familie brukt ADHD som en unnskyldning på noen måter etter de fikk diagnosen, den bare gir svar på så mye. Og ingen ADHD'ere er like.

Min onkel på farssiden fikk også diagnosen for noen år siden, så at jeg har det i genene fra begge sider er det ingen tvil om, og da ser man også at det er arvelig, og ikke som et resultat av dårlig oppdragelse, eller bare fordi man vil ha noe å legge skylda på.

En annen viktig ting er at det er kun de som har fått diagnosen som trekkes fram i media. Da jeg skulle ta lappen var det en høytstående lege med kontakter på stortinget som prøvde å få frem at folk med ADHD ikke var skikket til å kjøre bil pga medisinen. Da ble jeg dritforbanna for å si det mildt. Det er jo reneste sprøyt. Det var heller ikke gøy i tiden etter det kom frem at 1/3 del av fanger i norske fengsel har ADHD, og så da, hva skal de resterende 2/3 deler skylde på da? kanskje de ble lurt inn i et kriminelt miljø av en som hadde ADHD, nei det er teit!

Folk med ADHD er ofte veldig kreative personer, som tenker på mye, mye rart. Det er derfor ikke noen overraskelse at det har blitt kjent at kjente oppfinnere og kunstnere har ADHD heller ;)

Det mange ikke tenker på er tilfeller som min mor, som ikke får diagnosen, voksne og barn, som på jobb og skole rett å slett blir sett på som dumme, udugelige, rampete og det som verre er, det er det som er fælt spør du meg. Det er ikke noe problem å leve med ADHD dersom du har fått diagnosen og får tilstrekkelig medisinering/hjelp, det er en befrielse å få hjelp.
Jeg ser på det som at jo flere som får diagnosen jo bedre.

Det er her det du sier Mack kommer inn i bildet:
Sitat

Det er mange foreldre som ikke oppdrar barna sine riktig, og dermed får "vanskelige" barn. Disse blir det ofte skrevet bekymringsmelding på, og da er veien kort til å gi de diagnosen ADHD. Dette sier jeg på tross av alle tester som utføres før de får diagnosen. Jeg mener disse testene ikke er gode nok.


Jeg er enig i alt du sier i dette innlegget  dette er hentet fra. Det må ikke bli så enkelt at enhver unge som er urolig å ukonsentrert skal bli påklistret en stor lapp med ADHD i panna, det blir helt feil. Det skjer, desverre, og det blir ofte en større påkjenning for de dette gjelder.

Jeg har selv fyllt ut en del sånne evalueringsskjema for å finne ut om jeg fremdeles har ADHD i like stor grad som før, det har jeg nok ikke, men det er pga medisinen, som det virker som jeg trenger mer og mer av. Men jeg har ADHD, det vet jeg!
Det som kan være feil med den metoden som brukes i dag er dersom man bare går ut fra det evalueringsskjema. Jeg har, siden jeg var 6 år, gått jevnlig til en barnepsykolog og i senere tid en voksenpsykolog. Dette er personen som kjenner meg meget godt, og som har spesialutdanning innefor ADHD, det er sånne folk man trenger. Ikke bare en lege som gir deg et skjema, og leser resultatet, å gir deg en diagnose på bakgrunn av det.
En av grunnene til at jeg fremdeles har denne diagnosen tror jeg er pga at de to personene kjenner til meg, hvet hvordan jeg er som person, og klarer å se at jeg faktisk er et reelt tilfelle av "sykdommen".
Det må bli flere sånne spesialister.

Jeg går ikke så ofte til psykolog nå lenger, var mere før, og det var ofte ganske heavy påkjenning for mamma, spes på slutten av barneskolen og ungdomsskolen når man begynte å bli fjortis å sint på mamma.
Men at det har hjulpet i ettertid, det er det ingen tvil om.

Det er rett å slett grundig oppfølging og samtaler med kyndige personer som kan være løsningen på at ikke alle og enhver får "mote-diagnosen" ADHD. Det er på den annen side ingen overraskelse at flere og flere får diagnosen nå etter 80-tallet, det er jo de siste 20 årene leger har blitt ordentlig oppmerksomme på denne tilstanden (det er et finere ord enn sykdom) ;)

Det var på 60minutes i fjor om ADHD i USA, hvor mange mente at så mange som 1/4 del av befolkningen i USA kan ha ADHD. Nå er amrikanerne mye mer "fanatiske" på det å gi alle en merkelapp, men at det er mange som har det, det er det ingen tvil om.


Jeg skal avslutte nå jeg, så dere som har gidda å lese alt sammen, håper det var til nytte og god opplysning for dere. Og er det noe mer dere lurer på så er det bare å spørre....er helt sikkert flere her på forumet som også har diagnosen som kan gi sin side av saken :)

Takk for at dere gadd å lese alt ;)

Bjørn - sliten i fingra
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
ADHD
« Svar #6 på: 06. Okt. 2005, 21:54 »
Sitat
Bjørn - sliten i fingra


Hehe, det forstår jeg.
Bøyer meg i støvet nå jeg, og innser at jeg kanskje har lært noe jeg ikke visste en døyt om fra før.
Så takk for nyttig informasjon, Bjørn.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
ADHD
« Svar #7 på: 06. Okt. 2005, 22:00 »
Bare hyggelig Joakim, det er noe jeg vet en del om, så hvorfor ikke dele det med noen som lurer :)

Bjørn - :D
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
ADHD
« Svar #8 på: 07. Okt. 2005, 00:39 »
Jeg er så enig med deg, Bjørn, i alt du skriver. Cola kunne nesten vært brukt til evaluering av personer med ADHD. Det er så erketypisk at de som reagerer på cola slik, har ADHD. Også det med kreative evner er typisk. Jeg har ganske sikkert ikke ADHD. Jeg blir bare feit av cola, og jeg er like kreativ som en agurk.

Heldigvis finnes det færre personer som er skeptiske til medisinering i dag. Kanskje for få, i og med at for mange kanskje får diagnosen feilaktig. Men for de det virkelig gjelder er det ingen tvil om at et hjelper veldig. Jeg har i en del tilfeller sett dette på nært hold. Men jeg har også sett personer som er vanskelige bli medisinert, og at det ikke har hjulpet. Dette er også personer jeg tror har fått diagnosen på feil grunnlag. Og for disse hjelper diagnosen svært lite. Foreldre av barn som feilaktig har fått diagnosen fraskriver seg brått alt ansvar og sier: "Det er ikke vår skyld at han er sånn. Han har ADHD, skjønner du." Og hva tror dere skjer med disse?
Toon, Toon,
Black and white army

Severin

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 99
    • Vis profil
ADHD
« Svar #9 på: 07. Okt. 2005, 01:29 »
Mye interessant lesing Bjørn!
Jeg har en mor har jobbet med rusproblematikken i 12 år.
Og det hun og hennes kollegar opplever er at mange av de pillenarkomane nå til dags har fått diagnosen ADHD som barn.
Uskyldige gutter blir fòret med medisiner i barndommen og når de blir voksne blir de fortalt at de ikke trenger medisinen lenger.
Det som da skjer er at mange av de ender opp som narkomane, og de pillene de vanligvis fikk av doktoren må de nå kjøpe på gata.
De fleste av de som begynner å kjøpe medisinen på gata øker da også dosene før de går over til sterkere stoffer.
Det er ganske trist at uskyldige folk skal ende opp som narkomane pga feilmedisinering som barn.

djmattis

  • Gjest
ADHD
« Svar #10 på: 07. Okt. 2005, 01:57 »
derfor du virka så utrolig gira på kampen Björn! :D

jeg har en fetter som har damp syndromet, det er vel ca det samme, han hadde konsentrasjons og aggresivitets problemer, noe som var veldig upassende siden han veier 100 kg og löfter 140 i benken..
noe som gjorde at han måtte sitte i ungdomsfengsel siden han holdt på og drepe en nazist når han var ca 15-16 år gammel.
men han er jo fortsatt så snill og god da som person, og selv om folk kjenner han som gärningen i byen hvor jeg kommer fra så er han jo egentlig utrolig snill.
så man må ikke väre sjapp med å sku hunden etter håret.
bak hver maske finnes det uansett en person.
vi har vel bare ulike måter å utrykke oss på, noen bedre måter og noen ikke så bra.
poenget er da tross allt at jeg synes det er så frustrerende med mennesker som dömmer andre etter slike "abnormale" oppförsels "problemer"...
jeg har selv alltid värt litt naturlig gira, og en stund lurte de på om jeg hadde AHDH også men jeg testa aldrig og jeg har vel blitt roligere med årene men kan fortsatt flippe litt ut noen ganger.
en studn så ville alle kompisene mine at jeg skulle gå til legen og få sjekka meg for jeg var så utrolig hyper hele tiden.
jeg kan for eksemepl aldrig sitte stille, må alltid riste på beina når jeg sitter, klarer ikke ligge rolig i senga når jeg skal legge meg, må snu meg 1000 ganger för ejg sovner.
sånne små ting.

uansett syns jeg det er så utroli bra at du forklarer Björn!
tror ikke alle skjönner disse greiene helt, kan si det selv at ejg ikke skjönner det til 100%
men hvis man er villig til å forstå så er jo det er skritt i ret rettning...

takk for meg!

:D

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
ADHD
« Svar #11 på: 07. Okt. 2005, 17:11 »
Mack:

Det siste du sier, om at foreldre fraskriver seg ansvar pga diagnosen som barna har fått, sier da en del om slike foreldre, det er bare trasig. Jeg har ikke vært borti slike tilfeller, men at det finnes er det jo liten tvil om! Slike foreldre skulle hatt juling med ljå!

Severin:
veldig gode poeng her, særlig det med at di som ikke lenger får medisin finner andre rusmidler som hjelper dem gjennom dagen, og etterhvert når di stoffene slutter å fungere, så må di ta noe annet, osv, helt til de ender opp i fengsel for ett eller annet.
Jeg vet om et tilfelle som desverre endte opp slik, det er rett og slett trasig.
Jeg reagerer da på at ingen klarer å fange opp de signaler som kommer om at mannen/dama faktisk trenger medisiner fremdeles.

Mattis:

Det du sier om at han fyren blir gjenkjent som gærningen som byens gærning er også veldig gjennkjennelig, og meget typisk. Da er det fort at folk setter personen i bås og bare stenger ham ute uten å gi ham en sjanse, selvom han egentlig ikke kan noe for det selv. Han bare klarer ikke beherske seg.
Hehe, arti, du sier du aldri klarer å sitte stille, det gjør ikke jeg heller, alltid fikkle med ett eller annet, sitter å kaster på fjernkontrollen hele tiden, rister på beina, snur meg rundt 100ganger før jeg sovner. ADHD het jo MBD før, som enten kan bety Maximum Brain Damage, eller, Maur i Boksa Di  ;)
Noen blir sikkert sure når man bruker sånne oversettelser, men jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt, er bare gøy :)

Just for the record:
ADHD =  Atencional Deficit Hyperactivty Disorder.
MBD = Minimum Brain Dysfunction

Jeg er meget glad for at dere setter pris på det jeg skriver her....er bra at folk er intressert i å lære ting å tang om andre menneskers "problemer" :)

Bjørn - Maximum Brain Damage!
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
ADHD
« Svar #12 på: 07. Okt. 2005, 17:13 »
Sitat fra: "djmattis"
derfor du virka så utrolig gira på kampen Björn! :D


Haha, ja det kan jo ha vært derfor...:)
eller en kombinasjon av at det var Newcastle som spillte og fordi jeg var halvfull :P

Bjørn - øl...mmm...øl
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
ADHD
« Svar #13 på: 08. Okt. 2005, 15:01 »
Takk Bjørn. Du har lært meg mye om noe jeg egentlig ikke kunne en dritt om!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
ADHD
« Svar #14 på: 08. Okt. 2005, 16:50 »
Bra og interessant lesning Bjørn. Selv har jeg også problemer med å sitte stille. Rister på føttene og ruller meg 100 ganger før jeg sovner.
Men det betviles uansett at jeg har adhd...