20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 16115 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Mastergrad - Økonomi
« på: 13. Nov. 2009, 14:41 »
Vet at det er en del som studerer økonomi her. Vurderer dere en mastergrad? Hvis så, hvor?

Jeg er ferdig med 3 år nå til sommeren, tar den på BI Oslo men vurderer å flytte meg å ta mastergraden på en høgskole eller universitet i Norge. NHH tviler jeg at jeg kommer inn på, har ca 3.5 i snitt.

Noen tanker?

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #1 på: 13. Nov. 2009, 14:49 »
UiA! Da begynner vi i samme klasse om jeg gidder å hive meg på master :P

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #2 på: 13. Nov. 2009, 14:59 »
Er det en god skole?

Er det egentlig noen som vet hvor viktig dette med å velge en skole fremfor en annen når det gjelder jobb? Er det mer cred å ha gått på UIA kontra andre høgskoler eller universiteter feks?


André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #3 på: 13. Nov. 2009, 15:20 »
Har hørt at UiA er en god skole, og de få jeg kjenner som har gått der har fått seg greie jobber i Oslo i ettertid.

De som har gått der har også vært veldig fornøyd med skolen og miljøet.
« Siste redigering: 13. Nov. 2009, 15:32 av André S »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #4 på: 13. Nov. 2009, 17:00 »
Hehe, jeg har akkurat samme problemet. I utgangspunktet er jeg allerede master of science in business, altså vanlig siviløkonomutdanning.
Men har tenkt tanken på noe som heter master in science in energy management her i Bodø. Da vil jeg isåfall ta et halvår nesteår på universitet i Moskva, og være i en klasse der halvparten er russere. Retta inn mot olje og energi, samt miljø og sånt. Ganske spennende og annerledes, og kan bli jævla fint å ha dersom oljeeventyret fortsetter bre seg her i nord. Så hadde det jo vært fristende med ei stilling i olje- og energidepartementet :P
Da må man jo forøvrig skru enda litt opp på karakterene da..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #5 på: 13. Nov. 2009, 17:24 »
Hvilke skoler går dere på nå??

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #6 på: 13. Nov. 2009, 17:27 »
Jeg går på Handelshøgskolen i Bodø, blir vel universitet til høsten forhåpentligvis. Har inntrykk av at HHB er en godt anerkjent skole, selv om den nok ikke er på nivå med NHH. Men det er jo uansett litt hva du legger i det selv. Ingen masterstudenter herifra som sliter med å få seg godt lønnet jobb :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #7 på: 13. Nov. 2009, 17:33 »
Det er faktisk en av de skolene jeg har sett litt på ! Virker som de har et par spennende spesialiseringer på master nivå. Dog er jeg usikker på om jeg vil flytte fra Oslo til Bodø :)


Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #8 på: 13. Nov. 2009, 17:52 »
Hehe, kan skjønne den. Virker til at østlendingene som er her faktisk trives da! :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #9 på: 13. Nov. 2009, 17:55 »
Jeg tar master i finans på NHH nå. Trives godt i byen, selv om det skal bli godt å komme seg bort herifra når jeg er ferdig :)

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #10 på: 13. Nov. 2009, 18:00 »
Skulle gjerne ha valgt NHH, men karakterene er ikke gode nok. Ikke er finans mitt favorittfag heller selvom jeg jobber innen clearing av futures og opsjoner.

Jeg skal vurdere UIA og HHB. Har også sett litt på UIS.. Hvis ikke så har jeg jo BI, men er litt lysten på å prøve noe nytt samt at det er ganske kjipt å betale 60.000 i året for å gå på BI.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #11 på: 13. Nov. 2009, 18:03 »
Noen som vet hvor mye det betyr for arbeidsgivere når det gjelder hvilken skole man har gått på kontra karakterer for utskrevne studenter? Jeg har fortsatt 1,5 år igjen av bachelor'en etter jul, men lurer fælt på hva jeg skal finne på etter det. Frister veldig med utlandet akkurat nå, selv om jeg trives i Trondheim og sikkert fortsetter her om det blir i Norge.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #12 på: 13. Nov. 2009, 18:07 »
Noen som vet hvor mye det betyr for arbeidsgivere når det gjelder hvilken skole man har gått på kontra karakterer for utskrevne studenter? Jeg har fortsatt 1,5 år igjen av bachelor'en etter jul, men lurer fælt på hva jeg skal finne på etter det. Frister veldig med utlandet akkurat nå, selv om jeg trives i Trondheim og sikkert fortsetter her om det blir i Norge.

Tror ikke du er fucked om du ikke har toppkarakterer, så lenge de heller ikke er rævva. Tror også arbeidsgivere ser veldig mye på hvordan du er som person. Veit i hvertfall om flere som ikke har hatt toppkarakterer men fått ganske gode jobber.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #13 på: 13. Nov. 2009, 18:09 »
Lurer litt på det samme selv. Har hørt at en C fra NHH teller ca like mye som B fra andre steder i Norge.

Personlig tror jeg det viktigste er at man har gått et sted som de i bedriften "kjenner" igjen. University of Newcastle er feks et relativt kjent sted, både by og skole. Men University of Aston, som er ranket høyere enn Newcastle vil være mer ukjent for de fleste. Dette blir bare synsing fra min side så klart....

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #14 på: 13. Nov. 2009, 18:09 »
Er det samfunnsøkonomi du går forresten?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida