20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 16129 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #15 på: 13. Nov. 2009, 18:16 »
Jeg går samfunnsøkonomi på NTNU, med fordypning i bed.øk på TØH. Videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Samf.øk er desidert mest interessant, men bed.øk er vel veien å gå om man virkelig skal lykkes tror jeg... Og det er i tillegg mye lettere og sikkert mer anvendelig i flere situasjoner. Planen min er jo å starte for meg selv en gang.

Er ikke så bekymret for karakterene, de er bra nok tror jeg. Og TØH har meget bra rykte. Men aner ikke hvor bra anseelse NTNU har som økonomi-studieplass... Det er vel Gløs-fagene som har gjort det universitetet internasjonalt annerkjent.

Får nesten ta kontakt med noen rådgivere i løpet av våren og se hvilke muligheter jeg har.


André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #16 på: 13. Nov. 2009, 18:19 »
Er det samfunnsøkonomi du går forresten?

Det er ganske mange forskjellige mastergrader på NHH. Bacheloren er lik for alle, med unntak av noen valgfag, så kan du velge mellom ca forskjellige mastergrader etterpå, hvor du også har en støtteprofil eller utveksling.

Når det gjelder å få seg jobb er det veldig forskjellige hva arbeidsgivere ser etter. Enkelte ser etter studenter med A i snitt, mens andre er mer opptatt av hvordan du er som person. Har du først kommet deg på intervju så stiller du vel likt med alle andre som har kommet inn på intervju etter som jeg har forstått det.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #17 på: 13. Nov. 2009, 18:22 »
Vurderte gå samfunnsøkonomi på NTNU fordi det virket langt mer interessant, men falt ned på siviløkonomutdanninga i Bodø nettopp fordi det antakeligvis gir meg flere jobbmuligheter. Vurderte også NHH, men ble Bodø. Færre valgmuligheter antakeligvis, men jeg angrer foreløpig ikke!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #18 på: 13. Nov. 2009, 18:30 »
Når det gjelder å få seg jobb er det veldig forskjellige hva arbeidsgivere ser etter. Enkelte ser etter studenter med A i snitt, mens andre er mer opptatt av hvordan du er som person. Har du først kommet deg på intervju så stiller du vel likt med alle andre som har kommet inn på intervju etter som jeg har forstått det.

Dette er slik jeg forstår det og. Inntrykket mitt er likevel at de aller morsomste, beste, mest utfordrende jobbene er de veldig opptatt av karakterer og utdannelse, ihvertfall i annonsene. På jobbintervju skal man da alltids klare å overbevise.

Hvordan er det med siviløkonomi? Kan man bygge det oppå en bachelor med bed.øk?

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #19 på: 13. Nov. 2009, 18:41 »
Ja, det skulle jeg tro. Tror du kan ta master med de fleste bachelorgrader.

For de mest "atraktive" jobbene må du vel ha meget gode karakterer, men jeg er ikke så veldig interessert i å jobbe fra åtte til åtte hver dag på ei vanlig uke på jobben.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #20 på: 13. Nov. 2009, 18:49 »
Ja, det skulle jeg tro. Tror du kan ta master med de fleste bachelorgrader.

For de mest "atraktive" jobbene må du vel ha meget gode karakterer, men jeg er ikke så veldig interessert i å jobbe fra åtte til åtte hver dag på ei vanlig uke på jobben.

Det er jo også en veldig viktig poeng da. Nettopp det du nevner der ønsker ikke jeg heller. Tror alikevel jeg vil få meg en ganske brukbart betalt jobb dersom jeg makter fullføre mastern min!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #21 på: 13. Nov. 2009, 18:52 »
Tør jeg spørre hva slags karatere dere har?

Selv ligger jeg mellom en sterk C og en svak B. Tror jeg ligger på 3.3-3.5 omregnet til tallkarakterer. Tror det er ganske midt på treet, men er ikke særlig fornøyd selv. Håper å ro i land en B i snitt før jeg er ferdig.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #22 på: 13. Nov. 2009, 18:57 »
Tør jeg spørre hva slags karatere dere har?

Selv ligger jeg mellom en sterk C og en svak B. Tror jeg ligger på 3.3-3.5 omregnet til tallkarakterer. Tror det er ganske midt på treet, men er ikke særlig fornøyd selv. Håper å ro i land en B i snitt før jeg er ferdig.

Trooor jeg ligger på omtrent det samme. Muligens litt dårligere etter et fatalt andresemester førsteåret der jeg skrev en svær prosjektrapport sammens med 2 (1) andre, om du skjønner hva jeg mener. I tillegg til at jeg rett og slett tok for lett på det i starten.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #23 på: 13. Nov. 2009, 18:59 »
Ligger vel mellom B og C en plass jeg også. Et litt smålabert semester forrige semester og en meget laber avslutning på semesteret det var fotball-VM har dratt litt ned.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #24 på: 13. Nov. 2009, 19:11 »
meget laber avslutning på semesteret det var fotball-VM har dratt litt ned.

Hehe, samme her ;)

Det er faktisk litt "bra" at dere ligger likt som meg, føler noen ganger at alle har B eller bedre i snitt .. Utrolig demotiverende !!

Man skulle jo egentlig tro at en sterk C faktisk er en ganske grei karakter.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #25 på: 13. Nov. 2009, 19:18 »
En sterk C er jo så og si gjennomsnittet da. Gjennomsnittet på de fleste eksamener ligger jo på C, og av og til B, og da skal jo det totale gjennomsnittet ligge rundt der også, hvis man ikke tar med i betraktning at det er mange som konter en C. Man hører jo som regel mest fra de som får gode karakterer, mens de på den andre siden av skalaen holder litt mere kjeft om sine karakterer. Av de jeg kjenner på skolen ligger de fleste mellom B og C i snitt. Det er noen få som holder seg jevnt på A og B, men også noen få som får mest C-E.

Men hvis man tenker på at man er ganske gjennomsnittlig på en skole hvor opptakskravene er ganske høye, så er jo ikke det så aller verst. 

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #26 på: 13. Nov. 2009, 19:18 »
For de mest "atraktive" jobbene må du vel ha meget gode karakterer, men jeg er ikke så veldig interessert i å jobbe fra åtte til åtte hver dag på ei vanlig uke på jobben.

Tja, med mest attraktive jobber mente jeg ikke utelukkende de som er best betalt, og jeg ser definitivt ikke for meg å jobbe meg ihjel. Tvert imot er fleksibilitet, egenansvar og selvstendighet noe jeg vil sette høyt. Tror det er viktig med spennende arbeid og mye praktisk læring rett etter studiene, så får man kjent litt på hva man vil.

Når det gjelder karakterene mine tror jeg det er få som slår min kombinasjon av lite arbeidsmengde/knallbra karakterer. Har til nå hatt griseflaks. :P

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #27 på: 13. Nov. 2009, 19:23 »
Nei, det er klart det er mer som spiller inn enn kun lønn. Hva er det du kan tenke deg å begynne med etter studiene da? Ser det er overraskende mange som starter i revisjon for tiden, har vel noe å gjøre med et synkende jobbmarked.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #28 på: 13. Nov. 2009, 19:31 »
Jeg vet ikke nøyaktig hva, det er sikkert mye som kan være interessant. Kanskje en form for konsulentvirksomhet eller en eller annen økonomijobb i en bedrift med mye delegasjon.

Jeg kunne aldri tenke meg å bli revisor egentlig. Synes hverken regnskap eller juss er spesielt moro...

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #29 på: 13. Nov. 2009, 20:32 »
Får du tittelen siviløkonom etter å ha gått finans på NHH, Andrè?

Selv vurderer jeg sterkt siviløkonomutdannelsen på CBS (Copenhagen Business School) til neste år. Eventuelt tar jeg et årsstudium for å få 2 karakterpoeng. Da kommer jeg nok inn på rettsvitenskap i Bergen.