20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: 17. mai  (Lest 10334 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

DanMan

  • Gjest
17. mai
« Svar #15 på: 01. Juni 2005, 10:47 »
Vi var jo en fri og selvstendig nasjon noen få uker etter 17. mai 1814...

Ser responsen på borgertogforslaget mitt ikke vekker den stoore entusiasmen,men det er bare å si i fra dersom dette endrer seg.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
17. mai
« Svar #16 på: 01. Juni 2005, 12:32 »
Sitat fra: "DanMan"
Noen som blir med å gå i borgertoget i Trondheim neste år (2006), for Newutd.com?

Selvsagt er man med på det! Det er på tide å synliggjøre Newcastle-supporterne i landet, og ditt forslag burde inspirere andre fra andre byer til å gjøre noe liknende.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
17. mai
« Svar #17 på: 01. Juni 2005, 12:42 »
Sitat fra: "DanMan"
Vi var jo en fri og selvstendig nasjon noen få uker etter 17. mai 1814...

Der er jeg dessverre nødt til å gi deg feil. I 1814 gikk Norge fra å være under svensk til dansk styre. En dag i april 1814 gikk en flokk prominente norske personligheter inn i en bygning på Eidsvoll, for å prøve å forhandle frem en egen norsk grunnlov, så vi i det minste hadde en viss grad av frihet under danskekongen. Men Norge ble ikke en fri og selvstendig nasjon før 7. juni 1905. Derfor vil det også markeres at Norge er 100 år tirsdag 7. juni. Jeg vil egentlig betegne 7. juni 1905 som en viktigere dato enn 17. mai 1814.

17. mai handler opprinnelig ikke så mye om is, brus, korpsmusikk og alt det der, men såvidt jeg husker å ha hørt, så hadde Henrik Wergeland (sikkert gresk for dere juniorer her inne) noe å gjøre med at 17. mai ble til en slags "barnas dag". Og selv om historien er viktig, synes jeg det er greit at vi har en dag som 17. mai. Og da tenker jeg ikke på det at man har fri og kan gjøre "som man vil". Men det å feire vår nasjonaldag på den måten vi gjør synes jeg er fint. Jeg har alltid likt 17. mai, og får alltid en spesiell følelse i kroppen den dagen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
17. mai
« Svar #18 på: 01. Juni 2005, 13:22 »
Vi gikk vel motsatt av det du sier åsså da...etter å ha vært i union med danmark siden 1300 (helt sikkert feil), sammen med danskene å svenskene, så endte vi tilslutt opp med svensk styre med egen grunnlov, og vi var fri for svenskene i 1905...

Bjørn - pirkepirk
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Torjus

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 881
    • Vis profil
17. mai
« Svar #19 på: 01. Juni 2005, 15:55 »
Sitat
17. mai handler opprinnelig ikke så mye om is, brus, korpsmusikk og alt det der, men såvidt jeg husker å ha hørt, så hadde Henrik Wergeland (sikkert gresk for dere juniorer her inne) noe å gjøre med at 17. mai ble til en slags "barnas dag".


Henrik Wergeland er ikke gresk for meg ihvertfall. Lillesøstera mi vet hvem det er.

DanMan

  • Gjest
17. mai
« Svar #20 på: 02. Juni 2005, 07:51 »
Danskene måtte gi fra seg oss som et lydrike ved kielfreden januar 1814, et tidspunkt svenskene var opptatt med krig mot Napoleon på kontinentet. De okkuperte østlandet og fikk Norge som unionspartner gjennom Mossekonvensjonen i august. Fra 17. mai, da vi altså skrev under på Grunnloven som kalte oss en suveren, selvstendig og fri stat, til Mossekonvensjonen ble underskrevet, var Norge en selvstendig stat.

Morientes

  • Scouser
  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
17. mai
« Svar #21 på: 29. Juni 2005, 12:44 »
Teit dag. :x
iverpool 4ever!
We won it five times*****

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
17. mai
« Svar #22 på: 29. Juni 2005, 13:20 »
Flott dag! Fri for noen og 100% overtid for de som jobber... Dessuten er det vår nasjonaldag, og en av de få dagene i året folk viser at vi er stolte av Norge! Og jeg er en av dem! Jeg gikk i tog, sang konsert spiste is, og festa om kvelden.. En hæææærli dag!
ieron Dyer

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
17. mai
« Svar #23 på: 29. Juni 2005, 17:51 »
Sitat fra: "Morientes"
Teit dag. :x


teit dag? skjerp deg gutt.

Liker 17. mai eg!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Morientes

  • Scouser
  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
17. mai
« Svar #24 på: 29. Juni 2005, 20:44 »
Bra for deg. Fint med fri jo sånn, men jeg liker ikke dagen. respekter det!
iverpool 4ever!
We won it five times*****

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
17. mai
« Svar #25 på: 29. Juni 2005, 20:45 »
Sitat fra: "Morientes"
Bra for deg. Fint med fri jo sånn, men jeg liker ikke dagen. respekter det!

Kan du forklare hvorfor du ikke liker 17. mai? Ville du helst at Norge skulle vært under svensk evt. dansk styre?
Er det noe galt i måten vi feirer grunnlovsdagen på?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Morientes

  • Scouser
  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
17. mai
« Svar #26 på: 29. Juni 2005, 20:47 »
Neida. Drit i det. Teit at det er så mye oppstyr.
iverpool 4ever!
We won it five times*****

Torjus

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 881
    • Vis profil
17. mai
« Svar #27 på: 29. Juni 2005, 22:11 »
Du burde jo begrunne hvorfor du ikke liker dagen...

Morientes

  • Scouser
  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
17. mai
« Svar #28 på: 29. Juni 2005, 22:43 »
Det er så mye bråk sa jeg jo. Samme for dere om ikke jeg har et forhold til 17 mai vel.
iverpool 4ever!
We won it five times*****

validus

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
17. mai
« Svar #29 på: 30. Juni 2005, 10:48 »
Ja, men vi vil gjerne høre din begrunnelse om hvorfor du ikke liker dagen... Og hvis du ikke har noen begrunnelse er det litt teit å mislike en fridag der alle folk er glade...?
ieron Dyer