20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 160331 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1065 på: 02. Des. 2012, 12:10 »
Svar på det ene argumentet Kristoffer serverer da, vær så snill!! Hvorfor har ikke CR flere assist enn Messi når det helt åpenbart er ving han er, mens Messi åpenbart er en tradisjonell midtspiss??

Mye går nok på at Ronaldo til tider kan virke ego og mer skytekåt enn godeste Messi. Du skal heller ikke kimse av Ronaldos assiststatistikk. Da Real Madrid fungerte som best (2011/2012-sesongen) fant jeg vel følgende spillere på listen over de med mest assist:

   Mesut Özil    Real Madrid    17
    Ángel Di María    Real Madrid    15
    Cristiano Ronaldo    Real Madrid    12

Benzema stilte med 7. Dette vitner i hvert fall om at jeg treffer rimelig godt (hadde ikke forventet annet) når jeg beskriver Real Madrids angrepsspill. Grunnen til at Messi ligger over ligger nok rett og slett på at Ronaldo er en mer ego fyr som skyter noen ganger fra helt håpløse hold i stedet for å sentre til folk i bedre situasjon. Morsomt når de treffer da - som i går.

Da har jeg svart på ditt spørsmål. Kan du ta for deg mine 3 spørsmål som jeg stilte Kristoffer sist side, torfinn? Og helst i ryddige former med "ja/nei"-besvarelse.

Hvis man er så fundamentalt uenige om hvordan Barca og Real spiller angrepsspill, så vet jeg ikke om det er noe vits i å diskutere det her. Men det er jo bare å se på gårsdagens kamper og voilà, så har man fasiten. Det blir så objektivt som man kan få det.  :)

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1066 på: 02. Des. 2012, 12:25 »
Kristoffer:

 Bare for å få det på det rene:

1. Mener du at slik Real Madrid og Barcelona spiller angrepsfotball har Ronaldo og Messi like muligheter for å score mål?
2. Mener du at målstatistikk er en god måte å vurdere hvem av Messi og Ronaldo som er best på?
3. Hvor mange Real Madrid-matcher ser du i snitt pr mnd? (ikke latterliggjøring eller at jeg prøver å få deg til å virke uvitende, bare lurer. ærlig!)

1. Nei. Men det handler like mye om hvor gode de er til å komme seg i scoringsposisjon.
2. JA.
3. 2-3, det samme som Barca.

Jeg er ikke fan av verken Barcelona eller Real Madrid, Messi eller Ronaldo. Jeg driter i om Ronaldo er en mer arrogant og noen vil si "uspiselig" type enn skolegutten Messi. Jeg er helt enig i at Ronaldo både i enkeltkamper, blant annet flere El Clasico, og i lengre perioder, deler av vårsesongen, har prestert bedre enn Messi. Likevel har jeg langt, langt flere ganger vært målløs etter å ha bevitnet Messi sine herjinger. Det hjelper ikke at Ronaldo har langt bedre fysiske forutsetninger enn Messi når han ikke innehar samme evne til å involvere seg og prege nesten samtlige kamper i like stor grad. Stabilitet kan vel være et nøkkelord. Og statistikken taler for seg. At du avfeier det som et argument sier vel mest om deg. For å mene at Ronaldo er den beste må man etter min mening ha sterke sympatier med Real eller kun spilleren i seg selv. Det kan sammenlignes med poolfansen som hardnakket hevder at Gerrard fortsatt er verdens beste midtbanespiller, og Suárez er topp 3 i verden. Alle målinger og kåringer har bevist at Messi har de nøytrale på sin side, og det er ikke tilfeldig.
« Siste redigering: 02. Des. 2012, 12:29 av torfinn »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1067 på: 02. Des. 2012, 13:28 »
Da motsier du jo deg selv isåfall. Dersom CR er så egoistisk at han istedet for å servere bedre plasserte spillere som kan score mål velger og skyte selv bevitner det om at han har klare mangler på fotballforståelse som Messi derimot innehar og dermed også gjør han til en bedre spiller ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1068 på: 02. Des. 2012, 16:21 »
Så kan man kanskje stille spørsmål om motstanden de to spillerne møter også da. Det eneste Messi har bevist i ligasammenheng er å rundspille La Liga lag som Zaragoza, Mallorca, Rayo og Valladolid. Ja, han gjør det mot de gode lagene også, men det jeg etterlyser litt av er at Messi "utfordrer" seg selv. Det er lett å få overskudd til de viktige kampene når det er walkover mot Real Betis og Sociedad.
Ronaldo i motsetning, ødela alle lagene i PL. La Liga kan ikke måles opp mot PL på noen måte, fordi selv de dårlige lagene i PL er utrolig gode. Det finnes rett og slett ingen enkle kamper. Og Ronaldo var verdens beste spiller i verdens beste liga. Han ble stygt takla, jult opp av Terry & co, og utsatt for et press uten like, men fortsatte å prestere på et skyhøyt nivå.
Det at Ronaldo har perfeksjonert seg i Premier League i tilegg til å være La Ligas beste spiller, er det som gjør han til verdens beste for min del.
Jeg er neimen ikke sikker på om Messi ville tålt en hel sesong med Premier League.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1069 på: 02. Des. 2012, 16:26 »
- Jeg er neimen ikke sikker på om Messi ville tålt en hel sesong med Premier League. - Deg om det.

PL er ikke så enormt overlegen alle andre ligaer i verden. Jeg vil påstå at Messi har prestert heeeelt greit i CL, mot de beste av de beste, over flere sesonger.

Skjønner egentlig ikke at det er en diskusjon om hvem som er best av disse to. At Ronaldo ikke har de samme mulighetene til å score så mye mål som Messi er jo tidenes sprøyt. Var en som sa det bra her inne : Messi er best, det er bare fakta.

Same old Shearer, always scoring!

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1070 på: 02. Des. 2012, 16:37 »
Mener Messi er verdens klart beste spiller, men hadde vært gøy å satt han på Britannia f.eks. en kald mandagskveld i januar  :)

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1071 på: 02. Des. 2012, 17:03 »
Hva er egentlig holdepunktene for at Messi ikke skal klare seg i PL? Silva og Cazorla klarer seg helt utmerket, og de er ikke mye større enn Messi. Se på noen kamper i La Liga, og taklingene og temperaturen er verre der enn i PL. Det er ikke som Granada ikke vet hvem Messi er, de gjør jo det de kan for å stoppe han.

Og den generelle oppfatningen over at PL er tøffere og bedre enn La Liga er bullshit. Kommer du med sånne påstander så ser du rett og slett ikke nok kamper i Spania. Send Reading, QPR eller Soton ned til Camp Nou og de ender opp med 5-6 baklengs også - akkurat som Granada og Mallorca. Bilbao slet i stykker Scum i fjor, på samme måte som Atletico herjet med Chelsea. Forøvrig er Malaga videre i CL - i motsetning til City og mest sannsynlig Chelsea.

PL er tøffere pga tettere kamp-program, men å si at Messi ikke ville klart seg i PL er jo kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt. :P  Skjønner at folk er anglofil, men på tide å få opp øynene. Grunnen til at Man Utd sliter mot Norwich og at City sliter mot Wigan f.eks. er ikke fordi de dårlige lagene er så god - men heller omvendt. Det ser jo man tydelig når City blir eid av Ajax (!), Chelsea sliter mot Shaktar osv. PL er rett og slett ikke så god som det var for 5-6 år siden.

 ::p
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1072 på: 02. Des. 2012, 17:43 »
@Torfinn,takk for svar! Tror nok at man automatisk blir litt farget av hvem man "liker", men det gjelder så bastant ikke bare meg i den tråden her. Har også en følelse av at de langt færreste fotballinteresserte vil si at det er like ekstremt å mene at Suarez er blant topp 3 som å mene at Ronaldo er best i verden.

Da motsier du jo deg selv isåfall. Dersom CR er så egoistisk at han istedet for å servere bedre plasserte spillere som kan score mål velger og skyte selv bevitner det om at han har klare mangler på fotballforståelse som Messi derimot innehar og dermed også gjør han til en bedre spiller ;)

Motsier meg fordi jeg påpeker en svakhet ved Ronaldo?
Ronaldo er for ego i enkelte situasjoner og Messi er for blek i hodedueller pga fysikken feks. Det er klart begge to har svakheter, men å påpeke det blir vel ingen motsigelse på noe som helst?  :P

@Milburn, det vil være morsomt å sjekke budsjettene til de dårligste i La Liga sammenlignet med de dårligste i Premier League. Har ikke tid til å sjekke opp dette nå, men kan vel gjøre det senere i kveld når eksamen er levert.

Uansett mener jeg at Barcelona er verdens beste fotballag og at Real Madrid er helt på høyde med Man City, Man Utd og Chelsea.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1073 på: 02. Des. 2012, 17:52 »
Skal en se på harde tall og fakta er jo både mål og assists veldig gode pekepinner på hvor godt en angrepsspiller har gjort det. Når CR verken matcher Messi på det ene eller det andre syns jeg det er en fin pekepinn. Når du også hevder at han er en veldig klassisk ving tør jeg dra den slutningen at han bør ihvertfall toppe Messi på assist - som du hevder er en typisk midtspiss i Barca.
Selvfølgelig har de begge svakheter - såvidt. Men Det handler jo om å makse potensialet sitt - og Messi presterer på et nivå verden ikke har sett før. Derfor er han verdens beste spiller. Selv om han ikke matcher CR i en hodeduell :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1074 på: 02. Des. 2012, 19:07 »
Det som irriterer meg er at Messi får så enormt mykje gratis. Må huske på at han blei henta frå Argentina som 11 åring der han måtte signere for at Barca sku dekka den dyre behandlingen hans og har siden den gang blitt drilla i samme formasjon med dei samme spelerene. Desse relasjonene er så sykt undervurdert og uten desse relasjonene hadde han langt fra vert like dominerende. Messi veit akkurat kor han skal løpe kor han ska slå og kunne sikkert spelt i blinde så automatisk er relasjonene innad i Barca. Hadde Messi spelt i hvilken som helst anna klubb hadde mål og assistsnittet hans falt dramtisk! Fakta er vel også at Barcelona hadde plukka titler med og uten Messi som kun er ektra krydder. Mens RMA neppe hadde vonne La liga i fjor uten Ronaldo. Ronaldo har bevist meir konkret at han kan dominere i fleire forskjellige ligaer er derfor eit sikrere kort. Kor god Messi egentlig er får ein aldri svar på siden han kommer til å spele i Barca til han gir seg(?). Messi virker jo ikkje som den mest eventyrlystne typen og har det nok sikkert heilt greit i Barca.

Så kem som er best ? Det blir eit teoretisk spørsmål. Eg meiner Ronaldo siden eg meiner han hadde bidratt mest av Ronaldo/Messi i hvilken som helst klubb untatt Barca. Men den dagen Messi drar til PL og dominerer heilt villt eller bærer Argentina fram til VM gull så er eg open for ein ny vurdering.  ;)
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1075 på: 02. Des. 2012, 19:12 »
Ronaldo er bedre enn Messi fordi Messi kanskje hadde vært dårligere i en annen klubb enn han er i Barca? Takk for i kveld.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1076 på: 02. Des. 2012, 19:20 »
Ronaldo er bedre enn Messi fordi Messi kanskje hadde vært dårligere i en annen klubb enn han er i Barca? Takk for i kveld.

Nei såklart ikkje forventer ikkje at du vil ta poenget her uansett så Takk til deg.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1077 på: 02. Des. 2012, 19:32 »
Så kem som er best ? Det blir eit teoretisk spørsmål.

 :toon:
Same old Shearer, always scoring!

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1078 på: 02. Des. 2012, 19:33 »
Begynte å gå lei av denne tråden, men nå er den bedre enn noen gang! Takk til alle CR-fanboys som prøver og prøver og prøver :)
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1079 på: 02. Des. 2012, 19:36 »
Selvfølgelig har Messi vært "heldig" som har blitt fulgt opp og utviklet av verdens beste spillerutviklere. Det er vel ingen som bestrider det. Men det han presterer for klubb og landslag nå gjør han til verdens beste spiller.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida