20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)  (Lest 4622 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #30 på: 13. Feb. 2021, 15:21 »
Jeg er bare uenig med deg i mye her.
Sette opp et system som gjør det enklere å erstatte våre beste og viktigste spillere?

Overskriften til Guardiola fra dagens artikkel sier vel det meste.
https://www.nettavisen.no/sport/pep-guardiola-om-suksessen-i-manchester-city-gode-spillere-koster-penger/s/12-95-3424088199

Jeg ser heller ikke at ASM er vår KDB eller Bruno Fernandes, men med han på banen får vi litt mer kraft fremover. Vi blir litt mer uforutsigbare og utfordrende å forsvare seg mot. Kombineres dette med Wilson, Almiron, Fraser som vi kun har hatt mulighet til å gjøre noen få ganger, så har det vist seg å være knallbra. Er jo en drøm for ASM å få utfordre en isolert back med flere av disse lagkameratene rundt seg i tillegg. Er jo like gøy å se på for oss NUFC supportere.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #31 på: 13. Feb. 2021, 16:23 »
Erstatte dem i skade/sykdomsperioder. Ikke ved salg naturligvis. Har man skapt et velfungerende offensivt spillemønster er det enklere for OK spillere å stteppe inn ved behov og gjøre en god jobb mener jeg. Slik minsker man sårbarheten sin for evt skader. Dette mener jeg man har flust av gode eksempler på. Får vel være enige om å være uenige på det punktet.

Jeg er helt enig med deg i den siste delen der, og jeg skrev jo at det selvfølgelig er flere kriterier enn målpoeng og at ASM er et herlig uromoment for ethvert forsvar.
« Siste redigering: 13. Feb. 2021, 16:28 av Andymag »

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #32 på: 13. Feb. 2021, 17:10 »
Gode offensive spillere koster jo penger. Vi kan selvfølgelig være heldige med kjøpene som vi har vært med ASM. Men generelt sett så koster gode offensive spillere mer enn hva Ashley er villig til å betale.
Ser man bort ifra Almiron og Joelinton så må vi tilbake til Freddy Shepherd for å vise litt ambisjoner med å kjøpe dyrt og gode offensive spillere. Det har ikke NUFC vært på ca 15 år. Jeg mistenker også at vi ikke er klubben som betaler høyest lønn.
Dette er arbeidsvilkårene til managerne vi har hatt under Ashley.

Har man et velfungerende offensivt spill med ASM og Fraser, men mister begge to til sykdom/skade/suspensjon, så vil NUFC bli svekket offensivt når man ser hvem som kan erstatte dem. Vi har bare ikke kvalitet nok i bredden. Uansett hvordan vi vrir og vender på det.

Vi har ingen spisser i klubben som er i nærheten av Wilson sitt toppnivå. Heldigvis vil fremdeles servicen fra ASM, Almiron, Fraser være der. Derfor håper jeg også at Gayle, Joelinton eller Carroll kan komme inn å gjøre en god jobb helt forran.

Dette er min mening ihvertfall.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #33 på: 13. Feb. 2021, 17:45 »
For å vri litt på alt sammen her nå. Mourinho anklaget Allardyce for å spille så defensivt at det ikke var PL verdig da Mourinho ledet et Chelsea lag stappfullt med sponsede russiske rubler mot et West Ham lag ledet av Allardyce som var milevis unna å bruke samme sum.

https://www.theguardian.com/football/2014/jan/30/jose-mourinho-19th-century-football-west-ham-allardyce

Hva er det Mourinho glemmer her?

Når vi ser på mange av de utenlandske managerne som har vært og er i PL så bidrar ikke de med offensiv fotball selv. Uansett om de har ledet ManCity, Chelsea, LFC, Manure eller Tottenham. Managere som Mourinho, Benitez, Mancini, LvG, Conte, plus mange flere har hatt tilgang på noen av verdens beste offensive spillere og penger som ingen annen liga i verden er i nærheten av å ha, men har safety first som filosofi.

Nå skal sant sies at noen av dem har kommet inn som noen skikkelige fargeklatter. Men offensiv fotball står de ikke for.

Er nok kanskje litt lettere å kritisere britiske managere som leder klubber midt på tabellen og nedover og som opplever motgang ett par ganger i løpet sesongen.

Ser man litt utenfra på dette så er vel ikke Bruce noe særlig dårligere poengmessig i PL enn Benitez for NUFC.
Moyes har vel heller ikke gjort det noe svakere enn sin forgjenger Pellegrini i West Ham.

Dean Smith i Aston Villa berget plassen på siste dag forrige sesong. Nå er de med og kjemper om CL plass. Har han blitt vanvittig god og gjort radikale forandringer fra forrige sesong rent treningsmessig eller rett og slett bare fått tilgang på litt bedre spillere over hele linjen?

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #34 på: 13. Feb. 2021, 18:16 »
Flere gode poenger, men jeg føler vi snakker litt forbi hverandre. Jeg benekter ikke et øyeblikk at vi er meget svekket uten Fraser og ASM. Jeg etterlyser bare et litt klarere offensivt spillemønster som jeg mener kunne gjort det lettere for erstatterne å bidra (særlig all den tid Bruce snakket om å etablere dette). Litt damage control liksom. I år føler jeg det har vært et totalt fravær av et offensivt spillmønster, og når vi da, som du påpeker, heller ikke har de store spillerne, blir vi veldig svake. Men som sagt, jeg skjønner jo at det er en stor utfordring, og det er ikke her jeg er mest kritisk til Bruce.

Angående lønn og kostanden til troppen så ligger vi henholdsvis som nr 11 og 12. Så om vi skal måle deretter underpresterer vi fortsatt. Om man også ser på prisforskjellen mtp lagene direkte rundt oss på tabellen ser det enda dårligere ut. Selvfølgelig skal man ta slike tall det men en klype salt, men dog.

https://www.spotrac.com/epl/payroll/
https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-transfers-full-cost-22884283

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #35 på: 13. Feb. 2021, 18:24 »
Jeg er nok enig i at britiske managere kan få litt vel hard kritikk til tider, men Bruce føler jeg la litt opp til det selv da han var uklok nok til å gå ut og snakke om å ville spille front foot football. Da legger du deg selv på skuddskiva og må tåle å bli dømt deretter.

Noe av det som forundrer meg mest er hans gjentatte "klaging" på at spillergruppen var så innprentet i Benitez sin spillestil. Slik jeg ser det hadde vi ikke mye offensiv plan under Benitez (han snakket heller aldri mye om at det var et mål for han) så der kom jo Bruce til carte blanche. I tillegg til dette overtok han et mannskap som defensivt var meget solide. Tror de fleste managere i verden hadde vært meget happy om de kunne overta et mannskap som allerede er solide bakover og dermed kan fokusere mer på det vanskeligste, det offensive. Min konlusjon etter 18mnd er at vi fremstår mer sårbare bakover, og ikke stort bedre fremover der vi fortsatt er avhengige av spesifikke spillere. Bomkjøp som Joellinton er en del av fotballen og der kan ikke Bruce klandres naturligvis, men han har en bedre spiss enn Benitez hadde og overtok et solid fundament synes jeg. Nok til at man burde forvente mer.

Forøvrig helt ekstremt enig i irritasjonen over sånne kommentarer fra Mourinho og andre managere. Husker Guardiola klaget en gang over spillestilen til Burnley for noen år siden. I min bok er det så respektløst som det er mulig å få det mtp hva Dyche og Burnley har fått til med deres. Virker som mange av disse toppmanagerne forventer at lag møter dem på deres måte og dermed taper 5-0, kun da spiller de "skikkelig fotball". Respektløst og tåpelig.
« Siste redigering: 13. Feb. 2021, 18:28 av Andymag »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 06.02.21 kl 16 (ikke på tv2)
« Svar #36 på: 13. Feb. 2021, 20:25 »
Så er det også slik at Bruce har fått betydelig mer midler å handle for enn Benitez, noe jeg tidligere har påpekt. Så vi burde kunne forvente at Bruce hadde klart utvikle oss rett vei. Jeg mener det går motsatt vei. Han har i mine øyne en bredere stall.

Vi er alle enige om at Rafa er en defensive mindre manager. Problemet til Bruce er vel at han aldri har hatt noen faktisk identitet i det han driver med. At han er den svakeste av samtlige managere med 300+-kamper syns jeg også er et godt poeng. Han har klart en 10. plass som beste i PL, og er således endel hyller under managere som Allardyce også.

Så er jeg så sjukt enig med Andymag i dette med en definert spillestil der spillerne kjenner sine roller. Der var Rafa god, der er Glimt helt rå, og der er Bruce hjelpesløs. Vi tol tross alt mange poeng med Joselu som spiss under Rafa eksemeplvis Tenk på hvor mange ulike formasjoner og tilnærminger Bruce har prøvd denne sesongen.
Jeg tror Bruce er veldig god på man management, i den form at han kommuniserer bra med spillerne, og ser de bra på et menneskelig nivå, antakeligvis mye bedre enn en kald og sikkert litt kynisk type som Rafa.
« Siste redigering: 13. Feb. 2021, 20:36 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida