20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvorfor jeg vil ha Souness ut!  (Lest 5987 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jarle

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 684
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« på: 29. Mai 2005, 12:06 »
Først av alt: jeg kunne akseptert en 17. plass denne sesongen. Under den betingelsen at laget viste tendenser, og at Souness evnet å omsette ord i noe konkret ute på banen; at vi så progressiv innarbeiding av et bestemt spillemønster.

Det er nemlig det som skiller Souness og for eksempel Benitez. Det er nemlig mulig å se hva Benitez holder på med! Du ser tendensene til at han innarbeider et spillermønster, til tross for et tosifret antall tap i ligaen i år. I CL ble det suksess, og ta meg på ordet: neste sesong tar Benitez Liverpool opp på samme nivå som Arsenal og Man U (bak umulige Chelsea).

Benitez vet nemlig hva han driver med. Beklageligvis ser jeg ikke de samme tendensene hos Souness, uansett hvor mye jeg leter. Jeg ser ikke innarbeiding av noe bestemt spillemønster. I stedet ser jeg et offensivt planløst lag med to tanksentre av noen spisser. Souness har på 7 måneder ødelagt det som var et bevegelig, hurtig og effektivt angrepslag. I stedet har vi et stakato lag blottet for det meste.

I motsetning til for eksempel Bobby evner han ikke å se det selv engang. I stedet forsvarer han seg med ineffektivitet og at "we wasted our chances against Boro!". I den kampen LEDET Boro sjansestatistikken 2-1 inntil 4 minutter på overtid da N'Zogbias sjanse sørget for lik sjansefordeling, 2-2. Er 2 sjanser mot et Boro-lag, som i den kampen hadde flere skader enn Newcastle, imponerende?

Souness har i sin korte tid i klubben revet ned det som var et effektivt spillemønster i 4 år. At han skal klare å bygge det opp igjen tviler jeg sterkt på; INGENTING på CV'en hans tyder på det!

Dessuten stiller jeg store spørsmålstegn med vurderingsevnen hans. I september da han ble ansatt proklamerte han med at Newcastles spillerstall var den beste han hadde vært borti. I desember etterlyste han plutselig "3-4 players", og at om han fikk de "then you may compare us with anyone, Chelsea included!". Spillerne fikk han i januar, men i april etterlyste han på ny spillere, denne gang "6-7 experienced players".

På 7 måneder har altså Souness, - helt på egenhånd -, funnet ut at han må skifte ut over halve laget. Et lag, som de tre foregående sesongene tok hhv. 3., 4. og 5. plass i ligaen, var plutselig ikke godt nok lengre.

Kan Souness sine tilhengere gi meg noen argumenter på HVORFOR han fremdeles fortjener jobben? Hva har han gjort eller sagt som tyder på en optimistisk fremtid?

Thommazz

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 214
    • Vis profil
Re: Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #1 på: 29. Mai 2005, 12:19 »
Jeg har ingentin imot Souness enda.. Men klarer han ikke å hente inn noen bra spillere og ha ikke har vunnet fler enn 2/5 kamper neste år, så bør han sparkes... Jg tror ikke vi trenger å sparke han hvis d går dårlig.. Da går han av selv tror jg! Får håpe vi vinner litt!
homas- NUFC og FC LYN OSLO for alltid

Jarle

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 684
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #2 på: 29. Mai 2005, 12:28 »
Må forresten beklage at jeg ikke postet dette under en annen tråd. Visste ikke at det var så mange tråder om Souness allerede ettersom at jeg sjelden er her på forumet.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #3 på: 29. Mai 2005, 12:48 »
Du har helt rett i din analyse av Souness. Jeg har tidligere bedt flere skrive en slik analyse med tanke på å komme fram til den samme konklusjonen som du har trukket. Hvordan noen eventuelt vil svare på dette, vet jeg ikke. Men om noen skulle begynne å argumentere for det du skriver her, vil vi få en konstruktiv debatt.
Toon, Toon,
Black and white army

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #4 på: 29. Mai 2005, 14:23 »
Jeg orker ikke skrive  ned alle mine argumenter en gang til Jarle, men du finner argumenter fra meg i de andre Souness trådene om du er interessert.

Nå om dagen kryr det av pessimisme, men jeg synes det er rart at alle som er pessimistiske pr dags dato, holdt kjeft da Newcastle hadde 17 kamper på rad uten tap og 8 seire på rad (seire over Chelsea og Liverpool). Så dukket dessverre tåpelige Bowyer opp og alt ble bare elendighet. I tillegg til tåpelige suspensjoner kom det en haug med skader på nøkkelspillere.

Du nevner i ditt innlegg at Boro hadde flere skader enn Newcastle. Det er godt mulig, men de  hadde langt fra så mange førstelagspillere ute som Newcastle. Vi stilte faktisk med 4 tenåringer i den kampen.

Nå kan man spørre seg selv hva slags spillemønster Newcastle hadde i de første kampene sist sesong. Leder f.eks 2-0 mot bunnlaget Norwich og klarer å slippe inn 2 mål i 2. omgang. Ellers så ledet vi mot Villa og Boro, men også da var spillemønsteret helt borte. HVor var spillemønsteret når vi tapte 5-2 mot Souness sitt Blackburn eller i 6-2 tapet hjemme  mot Man Utd? Jeg har aldri vært Souness sin største fan selv, men det er så mye pessimisme og ufortjent kritikk om dagen så jeg blir kvalm.

Er det kritikk eller drittslenging om Souness så får trådene her inne tydeligvis leve. Prøver man å støtte Souness en smule eller kritisere sutrete fans (som jeg gjorde igår), så blir tråden stengt og ikke engang flyttet til en annen tråd.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Jarle

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 684
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #5 på: 29. Mai 2005, 14:57 »
Bobby Robson var ingen taktiker, Asbjørn. Men gode flankespillere med presis innleggsfot, samt et meget godt utfyllende spisspar i Shearer/Bellamy, gjorde at offensiv og livlig angrepsfotball funket i 3 sesonger. Så røk det, og Bobby måtte nødvendigvis gå.

Dessverre ble han erstattet av en enda svakere taktiker, slik at kontinuiteten i laget er lagt helt i grus. 4 års arbeid av Bobby er lagt fullstendig dødt. Jeg mener at en klassemanager hadde hatt vett til å bygge videre på Bobbys lag: det er ikke tilfeldigheter at laget havnet i top 5 tre år på rad! Likeså er det heller ikke , - i mine øyne -, tilfeldig at laget får sin svakeste ligaplassering noensinne i PL da Graeme Souness ble manager.

Du nevner Lee Bowyer. Souness sin håndtering av den saken gjorde at jeg mistet min siste respekt for skotten. Souness sendte Bellamy på dør for det som er en bagatell å regne, sammenliknet med Bowyers absurde galskap. En presedens ble satt med Bellamy. Bowyer skulle derfor ha blitt sendt på dør samme kveld som "slagene på SJP". I stedet blir det en bot, for å ha satt hele klubben i vanry foran en hel fotballverden. En skam!

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #6 på: 29. Mai 2005, 15:27 »
Sitat fra: "Jarle"
Bobby Robson var ingen taktiker, Asbjørn. Men gode flankespillere med presis innleggsfot, samt et meget godt utfyllende spisspar i Shearer/Bellamy, gjorde at offensiv og livlig angrepsfotball funket i 3 sesonger. Så røk det, og Bobby måtte nødvendigvis gå.

Dessverre ble han erstattet av en enda svakere taktiker, slik at kontinuiteten i laget er lagt helt i grus. 4 års arbeid av Bobby er lagt fullstendig dødt. Jeg mener at en klassemanager hadde hatt vett til å bygge videre på Bobbys lag: det er ikke tilfeldigheter at laget havnet i top 5 tre år på rad! Likeså er det heller ikke , - i mine øyne -, tilfeldig at laget får sin svakeste ligaplassering noensinne i PL da Graeme Souness ble manager.

Du nevner Lee Bowyer. Souness sin håndtering av den saken gjorde at jeg mistet min siste respekt for skotten. Souness sendte Bellamy på dør for det som er en bagatell å regne, sammenliknet med Bowyers absurde galskap. En presedens ble satt med Bellamy. Bowyer skulle derfor ha blitt sendt på dør samme kveld som "slagene på SJP". I stedet blir det en bot, for å ha satt hele klubben i vanry foran en hel fotballverden. En skam!


Vi er ihvertfall enig om at Robson ikke var noen taktiker. Om Souness er noen taktiker klarer jeg ikke å se ennå, men det er fullt mulig du har rett Jarle. Jeg vil gi skotten en sjanse til, med sitt eget lag og ikke Robsons sitt lag. Alle nye managere vil hente inn sine egne spillere. Det så vi Wenger, Daglish (Newcastle), Jose og Benitez gjøre, så på dette området har jeg ikke noe imot Souness.

Grunnen til at Lee Bowyer fikk bli var at han ba om unnskyldning. Enklere er det faktisk ikke. Bellamy derimot hadde ikke vett til det. Synd, men sant. Han har til og med fått en ny mulighet til å be om unnskyldning nå, men han er nok ikke voksen nok til det. Det var ikke bare en episode med Bellamy, men mange flere. Med Bowyer har det bare vært en episode i Newcastle drakta, men blir det en til åker han rett ut. Det vet vi.

Den første dagen Souness kom til klubben, møtte han Dyer for første gang på en politistasjon. Husker ikke i farta hva han ble arrestert for, men det første Souness sa "en gang til og du spiller ikke for meg lenger". Dyer har tatt vare på sin sjanse, noe ikke Bellamy har tatt til vett å gjøre. Bellamy gikk selv til Alan Oliver å ba om unnskyldning etter at han klikket mens han ble byttet ut av Souness. Alan Oliver har ringt til Bellamy ved flere anledninger, og spurt om han ikke vil be om unnskyldning etter den siste episoden, men svaret er nei.

Slik som ting  har utviklet seg, så tror jeg neppe Bellamy tørr å vise seg i Newcastle by igjen. Ihvertfall ikke på natterstid.

Strachan som er den nye manageren i Celtic, har offentlig gått ut og sagt at han er skeptisk til å signe Bellamy om han ikke har forbedret seg som person siden tiden i Coventry. Det var som kjent Strachan som hentet han fra Norwich til Coventry. Bellamy var en sterkt hatet mann blant Coventry spillerene, og de var alle lettet når Newcastle kom med et bud på waliseren. Dette har daværende Coventry kaptein selv sagt, dager etter Bellamy fikk sparken i Newcastle. Kan sikkert hoste opp en link om du er interessert i å lese hva han sier om bråkemakeren.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Mushans

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 629
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #7 på: 29. Mai 2005, 15:35 »
Sitat fra: "Asbjørn"

Den første dagen Souness kom til klubben, møtte han Dyer for første gang på en politistasjon. Husker ikke i farta hva han ble arrestert for, men det første Souness sa "en gang til og du spiller ikke for meg lenger".


Dyer hadde urinert på åpen gate.. Rart at du som kan ALT om Newcastle ikke sitter inne med den kunnskapen....
aurent Robert: "We finished last season so badly that, towards the end, I just laughed at him. "

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #8 på: 29. Mai 2005, 15:37 »
Sitat fra: "Mushans"
Sitat fra: "Asbjørn"

Den første dagen Souness kom til klubben, møtte han Dyer for første gang på en politistasjon. Husker ikke i farta hva han ble arrestert for, men det første Souness sa "en gang til og du spiller ikke for meg lenger".


Dyer hadde urinert på åpen gate.. Rart at du som kan ALT om Newcastle ikke sitter inne med den kunnskapen....


Dessverre så har jeg ikke allverdens interesse for urinering.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Jarle

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 684
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #9 på: 29. Mai 2005, 16:55 »
Jepp, jeg vet at Bellamy har sine mange svin på skogen. Isolert sett aksepterer jeg også at han ble sendt på dør, for all del. Hva jeg har problemer med er at han ble sendt på dør av en av de managerene med minst kredibilitet i ligasystemet. Kort sagt så nekter jeg å legge all skyld på Bellamy i den tvisten.

For uansett hvor mye enkelte hakker ned på waliseren: alt jeg vil huske om fyren er at han var en alltid like engasjert spiller for Newcastle. Han løp utrettelig uansett resultat, og kjeftet og smalt på enhver avgjørelse som gikk i mot. Det vitner om klubbfølelse og sårt savnet engasjement, og uttalelsene i ettertid vitner også om klubbfølelse. Craig Bellamy føler jeg respekterer supporterne. Han respekterer imidlertid ikke Graeme Souness, og det kan jeg leve med!

Jeg kjenner til andres historier om Bellamy, inkludert Strachans. Du glemmer imidlertid å skrive at Strachan har informert Celtic-styret om at han ønsker å bygge laget sitt rund Bellamy.

Nettopp der finner du en vesentsforskjell mellom managerene: de beste managerene kommer overens med enhver personlighetstype. Martin O'Neill ramset også opp historier om Bellamy, og lo de bort på pressekonferansen da han presenterte Bellamy for klubben i januar.

Og se på Europas topplag! Flertallet av de beste spillerne er og blir enten primadonnaer og/eller spesielle personer! Suksess, penger og ego har gått til hodet på dem, men blir de kastet på dør? Nei!

Det ser ut som at Souness innbiller seg at han skal skape et vinnerlag blottet for egoister og klyser. Tanken er god, men i 2005 er det en umulig oppgave! Klin umulig!

At Souness ikke er noen taktiker har han selv uttalt. Og det er ikke bra. Se på Hellas i EM, Liverpool i CL, CSKA i UEFA-cupen, Everton og Bolton i PL... Og se på folka som leder de nevnte klubbene! Taktikkeri og kynisme har dessverre strupetak på underholdende fotball, Asbjørn, og det er nok kommet for å bli! Absolutt ingenting tyder på at Souness besitter de egenskapene; se bare når lagene han leder ligger under. Løsningen blir mange ganger å gå over til 3-5-2 (jfr. Fulham-kampen på SJP), og små tap blir svære. Eksemplene fra Blackburn er mange! Robson er av dem gamle skolen, og vi ser at den nye typen fotball også er i ferd med å hente inn Alex Ferguson.

Den gangen vi får en manager som Wenger, O'Neill, Mourinho, Allardyce etc. blir jeg glad! Jeg sier ikke at det blir underholdende, men de besitter kvalitetene som trengs for å hente trofeer til en klubb!

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #10 på: 29. Mai 2005, 17:14 »
Det er nettopp det jeg mener var den store mangelen til Keegan, at han heller ville underholde og tape en kamp 4-3 enn å vinne 1-0. Hadde han vært mer taktisk kunne vi vunnet gull de to årene vi var så nær.

Souness viser (og sier selv) at han ikke er den store taktikern, men da må man kunne ha en meget god offansiv plan, for det hadde Keegan, og Robson (mener jeg), men med Souness er det omvendt...han har en plan med forsvaret, som ikke alltid funker, men som er ganske grei egentlig. Men det er i den offansive delen det skorter mest spør du meg. Under Keegan og Robson evna vi vertfall å lage mål, mer enn ett i hver kamp!

MEn jeg syns likevel Souness skal få ett år til på seg, blir for dumt å skifte manager hele tiden, det er vertfall ikke bra for klubben eller spillergruppa!

Bjørn - bra for spillergruppa!
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #11 på: 29. Mai 2005, 17:52 »
Jeg finner ikke klyser i Man Utd, Arsenal eller Liverpool. Alle lagene har hatt stor suksess. Det nærmeste man kommer klyse i disse klubbene er vel Riise.

Jeg er uansett for Sir Alex stilen som manager. Alle husker vel deres beste stopper som nettopp hadde skrevet ny kontrakt med klubben. Jaap Stam ga ut en bok som Alex Ferguson mente var tåpelig. Stam som ble kastet på hodet og ræva ut.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #12 på: 29. Mai 2005, 18:35 »
Ikke klyser i Manutd, Liverpool eller Arsenal?

Hva med Rio Ferdinand, Thierry Henry, Sol Campbell, Gary Neville, Paul Scholes og Milan Baros? Hint hint..

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #13 på: 29. Mai 2005, 18:36 »
Kanskje Moyes kan bli Newcastles redningsmann?

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Hvorfor jeg vil ha Souness ut!
« Svar #14 på: 29. Mai 2005, 18:40 »
Ellers så rant det over for meg når Bellamy startet med sine tekstmeldinger, og i tillegg gosset seg over at vi tapte mot Man Utd i FA cupen. Hvor var klubbfølelsen der? Det viser seg at han egentlig gir faen i Newcastle Utd, men det er meg meg meg det handler om.

Hadde han ikke sendt tekstmeldingene hadde han garantert nektet for det, noe han ikke har gjort. Hadde Shearer tatt over som manager denne sommeren ville ihvertfall aldri han hentet Bellamy tilbake.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."