St James’ Park – navnet er tilbake

Oppdatert: 09. October 2012

Ny sponsor sørger for at stadion får tilbake sitt tidligere navn etter ønske fra fansen.

Irritasjonen var stor blant mange av tilhengerne, da St James’ Park ble endret til Sports Direct Arena i november i fjor. Selv om det gamle navnet har hengt igjen hos de fleste, har det på papiret stått sportskjedens navn. Men den nye sponsoren, wonga.com, sørger nå for at St James’ Park igjen vil bli det offisielle navnet på stadion i nord.

Newcastle kunngjorde i forrige uke at dagens avtale med Virgin Money ville falle i grus ved slutten av sesongen, ett år tidligere enn planlagt, etter at klubben utøvet en opsjon på å avslutte avtalen. Administrerende direktør Derek Llambias insisterte på et tidligere tidspunkt at avtalen ble til av økonomisk nødvendighet og at den kunne gi klubben £10 millioner i nettoinntekter per år. Men inntil i dag hadde klubben fortsatt ikke vært i stand til å finne en kjøper.

I tillegg til den nye sponsoravtalen som gir finansieringsselskapet retten til draktreklamen fra og med neste sesong, spytter selskapet inn £1,5 millioner i to av klubbens viktigste prosjekter – akademiet og Newcastle United Foundation Enterprise Scheme. Sistnevnte er et pedagogisk program for tenåringer som får hjelp til å utvikle sine evner gjennom praktiske og teoretiske oppgaver.

Klubben skal ha overlatt det til sine nye sponsorer å bestemme navnet på stadion, og henvendelser fra fansen skal ha resultert i en tilbakevending til det opprinnelige navnet.

- Vi lyttet til fansen de siste tre dagene og forstod hva som var viktig. Fotball er en følelsesladet sport, og det var tydelig hva som var viktig for fansen her. Derfor valgte vi å høre på dem, og endte derfor opp med å gå tilbake til St James’ Park, sier en talsmann for Wonga i et intervju.

- Vi er veldig stolte av å være involverte i Newcastle United. Det er en av de største og viktigste klubbene i Storbritannia, og har en fantastisk supporterskare rundt om i verden. Vi er også veldig glade for å investere i fremtidige stjerner både på og utenfor banen, sier grunnlegger og administrerende direktør i Wonga, Errol Damelin.

Se videoreportasje knyttet til navnebyttet til høyre for artikkelen.

 

You must be logged in to post a comment Login