20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Guardiola oppskrytt  (Lest 6220 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #45 på: 10. Mai 2018, 13:30 »
Man City slo 3 Premier League rekorder i går (antall mål, poeng og seiere). Kan bli første laget til å 100 poeng dersom de slår Southampton i siste runde.
"If Newcastle finish in the bottom three, they will get relegated."

- Michael Owen

garyspeedfan

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #46 på: 19. Mai 2018, 10:12 »
Kjøper ikke argumentet om at han er oppskrytt fordi han ikke har vært i en klubb som ikke er "tidenes lag". De fleste av di managerene du nevner der har selv vært i klubber som Real, PSG, Milan, Inter, Chelsea osv som alle er klubber som har målsetning om både liga og CL i samme periode som Pep har vært aktiv som manager.

Hvis vi drar frem litt stats på managerne som fortsatt er aktiv av di du nevner så er det Guardiola som har den høyeste win % med 71,8 % siden han tok over Barcelona i 2008. I samme periode har Ancelotti 67,7 % , Mourinho har 64,2 %, Wenger ligger på 57,5 % og Klopp på 54,6 %.

I perioden 2008 - 2017 har guardiola følgende plasseringer i ligaen: 1,1,1,2,1,1,1,3, samt 2 CL gull. Han er altså kun slått av Real Madrid i 2011/2012 sesongen ledet av Mourinho, samt i fjorårets utgave av PL. Nærmest lander Mourinho med 4 ligagull og 1 CL gull, Ancelotti har 3 liga og 1 CL, Klopp har 2 ligagull og Wenger har 0 i samme periode.

Guardiola har forøvrig en Win % på 75,2 i Bayern, Ancelotti har 70,6 siden han overtok roret.

Kunne skrevet side opp og side ned om forskjeller mellom perioden 1990-2005 og 2005-2017 i fotballverden, men poenget mitt ville enkelt å greit vært at det er to forskjellige tids-epoker og gidder derfor ikke sammenligne Guardiola med gamle storheter som Ferguson, Wenger og Robson. Gidder heller ikke sammenligne med managere som har "bygget" klubber, finns uendelig med eksempler på managere som er gode med små ressurser og flopper totalt i klubber som kjemper for titler. Guardiola har vel aldri vært manager i en mindre klubb, hvis du mener at han er oppskrytt av denne grunn så deg om det. For meg taler vel heller det for at han faktisk vet hva han driver med som kun får toppjobbene.

Hva legger du i ordet "oppskrytt" egentlig? hvem er det som skryter han så jævlig mye mer opp en han fortjener? Er vel ingen managere i verden så kan matche statsene hans di siste 8 sesongene? Blir litt usaklig hele denne diskusjonen spør du meg.

Skulle nesten bare mangle han har høy seiersprosent med tidenes beste lag, barca med iniesta xavi messi og alle på sitt beste... Det ville mange managere hatt,,,og den tyske ligaen med bayern som er top 3 lag i europa...

Og må heller ikke glemme at han ahr fått så mye penger i City at man kan nesten forvente et dream team. Skal innrømme at jeg er overasket over alle rekordene i år. Riktig nok mange marginer som ga dem seiersrekken de neppe hadde hatt om de gikk på en uavgjort, der de avgjorde ofte 5 minutter på overtid etc...

Men mener at fiosofien hans muligens ikke er det mest ideelle. Si at Barca hadde spilt en litt mer direkte spillestil. Da mener jeg ikke superdirekte, men ikke all "tiki taka overdrivingen". Iniesta, Xavi, Messi kunne åpnet opp forsvarene gang på gang istedet for å spille ball fram og tilbake...

1. Om du skal spille deg ut av forsvar, så er det desto farligere å miste ballen.
2. Om du skal "slite ut motstanderen" ved å la dem løpe etter ballen, så må du løpe minst like mye selv viser statistikk. Barca løp stort sett alltid mer enn motstanderne for å gjøre seg spillbare..
3. Om du ikke tar angrepene dine kvikt nok vil forsvaret rekke etablere seg. Om du tar angrepet hurtig er motstanderen ofte i ubalanse.
4. For hver pasning du slår uten mening, øker sjansen for å miste den på et punk, kontra å prøve finne løsninger tidlig i angrepet.

Jeg liker det høye presset. Sperrer av pasningsmuligheter, vinner ballen høyt, og gir ikke motstanderen kontroll på ballen. Samtidig er jeg ingen stor motstander av å ha mange mann bak ballen som mourinho.

Det jeg synes virker bedre med fx Klopp som jeg føler har tilsvarende høye press i forsvar, men langt mer direkte angrepstil, er både risken for å miste ballen lavt er langt lavere, og at man tar motstanderen i ubalanse når man vinner ballen... Klopp har brukt langt mindre penger, men har siste halvdelen av PL vært like god som City. Klopp er vel ca i pluss i transfers mens Guardiola er flere milliarder i minus... Og slo City 3 av 4 ganger i år... Uten at jeg skal ta fra City æren for en langt bedre høstsesong enn Liverpool. Jeg skulle likt å se Guardiola i et dårligere lag, en verdens rikeste/ tysklands beste og top 3 i europa, eller tidenes beste barca utgave... Vil tro en manager som Mourinho, Benitez, Klopp, Simeone, Wenger, Pochetino, Ferguson hadde håndtert et middels godt lag bedre enn Guardiola...

nufc4life

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #47 på: 19. Mai 2018, 10:29 »
Bytta nick, Superswaag? 😝

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #48 på: 19. Mai 2018, 11:21 »
Haha. Jaggulf!  ::)
Nei.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #49 på: 19. Mai 2018, 12:13 »
 ;D ;D ;D

garyspeedfan

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #50 på: 26. Mai 2018, 11:21 »
Det som har overrasket meg/imponert meg med City denne sesongen er førsteforsvaret.

Sane/Sterling har vært fantastiske til å vinne ballen tidlig. Mens David Silva har overasket meg å bekledd en sentral midtbanerolle, langt mer defensiv enn det jeg tidligere anså han som. Arbeidet hardt og har taklet det fysiske sentralt på midten fint med en annen spiller, De Bruyne som jeg også var i tvil om egnet seg best som en tier pga de defensive egenskapene. Men har bevist seg å være meget god defensivt. Og David Silva har hevet seg et nivå, i det jeg trodde han var over toppen. Føler han har vært deres viktigste spiller. Han er involvert i mesteparten av spillet. Mer enn De Bruyne, og har omtrent like mange assist, bortsett fra at De Bruyne ofte kommer fra dødballer, noe som gjør David Silva mer imponerende... Mens Fernandinho er både god pasningspiller og fantastisk defensivt. Synes første forsvaret har overasket og vært hovedårsaken til City sin suksess....