20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.  (Lest 42006 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #105 på: 10. April 2013, 19:10 »
Swiss Ramble‏@SwissRamble
Newcastle United 2012 detailed accounts have been published: profit of £1.4m (2011 £32.6m)

The £31.3m fall in #NUFC profit explained by £31.4m reduction in profit on player sales from £36.7m to £6.5m, due to 2011 Andy Carroll sale.

#NUFC revenue rose 5% from £88.5m to £93.3m, which is 7th highest in England and 20th highest in the world.

#NUFC 2012 revenue £93.3m (2011 £88.5m): match day £23.9m (2011 £24.3m), TV £55.6m (2011 £48.5m), commercial £13.8m (2011 £15.8m).

#NUFC 2012 average attendance rose from 47,746 to 49,936 (3rd highest in England), but match day revenue down due to season ticket discounts.

#NUFC 2012 TV revenue up £7m, mainly due to higher league position (5th vs 17th) and 2 more live televised matches.

#NUFC 2012 commercial revenue down £2m, but these figures exclude new Wonga sponsorship deal.

#NUFC 2012 staff costs up 20% to £64.1m (2011 £53.6m), leading to rise in wages to turnover ratio from 61% to 69%.

Despite much transfer activity, #NUFC 2012 player amortisation and impairment down £4.6m to £12.6m.

#NUFC spending in Jan window (Sissoko, Debuchy, Gouffran, Yanga-Mbiwa, Haidara) not included. Cost £27m, but player sales ( mainly Ba) £12m.

#NUFC 2012 gross debt down £11m to £129m (2011 £140m), made up of interest-free loans from owner Mike Ashley.

#NUFC 2012 net debt is only down £1m to £129m (2011 £130m), as prior year cash balances of £10m have become a £0.3m overdraft.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #106 på: 25. Feb. 2014, 17:35 »
De fleste som leser engelske aviser har vel fått det med seg, men uansett.

http://www1.skysports.com/football/news/11678/9184452

"Newcastle have announced a post-tax profit of £9.9m for the year ending June 2013".

Men det som blir interessant er neste års profit. Kan jo nevne Cabaye salget, Wonga, tv pengene, Bedre tabell plassering. Vi snakker en betydelig sum her.

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #107 på: 25. Feb. 2014, 20:08 »
Slik jeg har forstått det så innebærer ikke profitten tilbakebetaling av lån til Ashley? Dvs. At om vi hadde hatt et banklån med rente hadde dette overskuddet fort blitt spist bort og regnskapet endt i minus.

Uansett helt enig med deg, Fluffy. Bruker vi ikke penger til sommeren vil overskuddet fort økes betraktelig til 40-50 Mill. Pund.

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #108 på: 25. Feb. 2014, 20:12 »
129 mill. Pund i Form  av et banklån på 8 % rente tilsvarer over 10 Mill. Pund i rente omk. + Avdrag. Nå vet jeg ikke om England har noe alla skattesystemet i Norge hvor 28 % av renteinnbetaling kan trekkes i fra skatten.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Tremblem

• Gjest
« Svar #109 på: 25. Feb. 2014, 21:20 »
Verste er at det resultatet og omsetningen burde vært mye høyere:

- Burde havnet 5-8 plasser høyere med en brukbar manager, 30-60 mill i plasseringspenger
- Hadde Sports Direct betalt normal markedsverdi som sponsor, + 50-100 mill.

:sint: :koko: :thumbd: :nei:

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2327063/Premier-League-prize-money-table-final-game-2013-season.html

http://www.theguardian.com/news/datablog/2013/apr/18/premier-league-club-accounts-debt
« Siste redigering: 25. Feb. 2014, 21:22 av Tremblem »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #110 på: 25. Feb. 2014, 23:24 »
At vi har mistet mye kommersiell inntekt er dessverre ingen hemmelighet. Bare tenk på hva den gratisk reklamen SportsDirect får kunne gitt i inntekter for oss.

http://www.themag.co.uk/the-mag-articles/mike-ashley-claims-great-newcastle-united-financial-figures-reality-somewhat-different/

Her er en annen vinkling av nummerene klubben presenterer. Blant annet er det kommersielle tatt opp her.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

John Marius

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #111 på: 26. Feb. 2014, 10:37 »
Syns klubben svarte bra på hvorfor ikke Sports Direct betalte oss mer for all reklamen. Det er noe som har irritert meg lenge, at de har plakater overalt, men ikke betaler for det.

Klubben sa at siden Ashley har gitt oss ett rentefritt lån, så sparer vi 8-10 milll pund i året, det er faktisk mer enn vi hadde fått inn for reklamen. Kanskje den delen ikke er så ille likevel?

Uansett positivt å se at vi nok ett år går i pluss! I dette regnskapet er jo alle vi kjøpte i januar ifjor inkludert og Anita som var sommeren før. Så vi gikk i minus mtp på spillerkjøp dette regnskapsåret.

Håper virkelig vi satser litt i sommer :) (Føler jeg har tenkt dette tidligere...)

Tremblem

• Gjest
« Svar #112 på: 26. Feb. 2014, 22:17 »
Syns klubben svarte bra på hvorfor ikke Sports Direct betalte oss mer for all reklamen. Det er noe som har irritert meg lenge, at de har plakater overalt, men ikke betaler for det.

Klubben sa at siden Ashley har gitt oss ett rentefritt lån, så sparer vi 8-10 milll pund i året, det er faktisk mer enn vi hadde fått inn for reklamen. Kanskje den delen ikke er så ille likevel?

Uansett positivt å se at vi nok ett år går i pluss! I dette regnskapet er jo alle vi kjøpte i januar ifjor inkludert og Anita som var sommeren før. Så vi gikk i minus mtp på spillerkjøp dette regnskapsåret.

Håper virkelig vi satser litt i sommer :) (Føler jeg har tenkt dette tidligere...)

Man City har en gigaavtale med Etihad på 400 millioner pund. Etihad eies av de samme personene som eier City. Så det argumentet til Ashley er bare piss.

http://www.theguardian.com/football/2011/jul/08/manchester-city-deal-etihad-airways

I tillegg "skylder" Chelsea nesten 900 millioner pund til Abramovich, ser ikke at Stamford Bridge er tapetsert med reklame fra han.

Ellers håper jeg og klubben satser seriøst i sommer. Har null tro, men håp! :)

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 30. Mars 2015, 13:34 »
http://www.nufc.co.uk/articles/20150330/united-announce-accounts_2281670_4601316

Sitat
The Club has recorded strong results, with the growth in commercial revenue playing a greater role in delivering a record £18.7million profit after tax, up from £9.9million in 2013.

Sitat
The Club's debt continues to remain static at £129million in the form of an interest-free loan from owner Mike Ashley. None of the debt has been repaid to Mr Ashley nor has the owner taken any other monies from the Club.
Newcastle United managing director Lee Charnley said: "I am pleased to report a positive set of results which confirms the healthy financial position the Club now finds itself in and is a reflection of the prudent and measured manner in which we operate.
"The Club benefits from a supportive owner and is financially stable. This gives us a strong platform from which to grow, both on and off the pitch, a result of which means, as we move forward, we are able to net spend on the playing squad and invest in other areas of the business."

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #114 på: 30. Mars 2015, 13:55 »
Jeg skjønner ikke dette. Hvordan har kostnadene økt med så mye!? Virker nesten som vi ikke er en del av tv-avtalen. Hadde ikke Cabaye blitt solgt så hadde vi såvidt bikket plussiden? Veldig merkelig. Tottenham og Everton gikk henholdsvis 65.3m£ og 28.2m£ i pluss. Vi vet jo hva de solgte og kjøpte. Er faktisk et veldig svakt resultat det nufc viser med tanke på hvor lite som ble kjøpt og hvor mye som ble solgt. Stoler ikke på gjengen i ledelsen et fnugg, men de kan vel ikke rokkere om på tallene heller?

Tremblem

• Gjest
« Svar #115 på: 30. Mars 2015, 19:33 »
Haha, her har en eller annen tallmagiker vært på ferde! 10 mill pluss sesongen før. Ingen vesentlig økning i spillerlønn eller andre kostnader, økt inntektene med 35 mill. Burde vært et overskudd på 45 mill pund + Cabaye-pengene.

Spyr når jeg leser dette også: "The Club benefits from a supportive owner and is financially stable. This gives us a strong platform from which to grow, both on and off the pitch, a result of which means, as we move forward, we are able to net spend on the playing squad and invest in other areas of the business."

Mye handling som skal til for å overbevise meg om dette gitt! Dritt lei av all BS'n som kommer fra den klubben! Nå får de få ræva i gir og vise at det mener noe som helst med denne klubben. Ender det med salg av det vi har igjen av brukbare spillere, en ubrukelig manager som Carver/McLaren eller lignende sammen med nok en haug uprøvde juniorspiller, da tror jeg dosen min er nådd for Newcastle og PL. Heller komme seg ut å se lag i andre toppserier som Tyskland, Spania og Italia!
« Siste redigering: 30. Mars 2015, 19:42 av Tremblem »

Skogis

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #116 på: 31. Mars 2015, 14:02 »
Hei,

Jeg er revisor for en større aktør i tippeligaen, og tenkte jeg kunne gi en liten innføring i hvordan behandlingen av spillerkjøp behandles etter NGAAP (Norwegian Generally Accepted Accounting Principles), sånn at de som ikke har noen stor økonomisk bakgrunn kan forstå litt hvordan kosten for en spiller beregnes. Her må gjerne noen spille inn litt dersom di kjenner til forskjeller i behandlingen i et norsk NGAAP regnskap og overgang til IFRS som er den internasjonale standarden som Newcastle utarbeider sitt regnskap under, her er ikke jeg noen ekspert.

Når en klubb kjøper en spiller vil alle kostnader knyttet til overgangen (Kjøpesum, sign-on, agenthonorar, milepæler, utdanningskompensasjon) alt aktiveres i et anleggsregister. Det vil si at det ikke direkte kostandsføres i regnskapet det året spilleren kjøpes, men over spillerens kontrakt.

Eksempel (tall er dratt rett ut av rævå mi): Cabella hentes for 8 m £, agent får 2 m £ i honorar, han får en personlig sign on på 3 m £ og milepæler (for antall kamper etc) på 1 m £ første året. Han er da aktivert til 14 m £ ved åretsslutt. Kontrakten hans strekker seg over 4 år og han vil derfor koste klubben 3,5 m £ i år 1, som da tilsvarer avskrivningene for 1/4 av aktivert beløp (1 av 4 år av kontrakten).

Lønn kommer selvfølgelig utenom denne kostnaden, og der derfor dere ofte hører uttalelser fra klubben på hva spilleren "egentlig" koster klubben.

Det vil derfor ikke være en direkte sammenheng mellom overgangsummer og økonomisk profitt da alle kostnader periodiseres over spillerens "Levetid" i regnskapet. På samme måte beregnes økonomisk profitt når vi selger en spiller på differansen mellom det som er "Aktivert", altså gjenværende investeringer som enda ikke er periodisert og tatt som en kostnad, og salgssummen.

Håper dette hjelper litt på forståelsen av hvordan kostnader og inntekter behandles i et regnskap ved spillerkjøp/salg.

Skogis

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #117 på: 31. Mars 2015, 14:26 »
Kan forsåvidt forklare hvordan klubben på denne måten kan argumentere for 0 profitt ved salg av Ba til Chelsea. Regner med Ba hadde klausuler som sier han får bonuser ihht antall mål ila en sesong (milepæler). Regner med agent forsynte seg grovt (la oss si 2 m £) samtidig som Ba selv har fått en fet sign-on (4 m £). Dersom vi sier Ba fikk nærmere 2 m £ i kontraktsfestet milepæler da han scoret mye mål første sesong vil han være aktivert til 8 m £ ved åretsslutt. Med en kontrakt som strakk seg til over 3 år vil han avskrives med 1,33 m £ ved utløp av år 1 (da han bare har fullført et halvtår av en 3 årskontrakt, vil avskrivning være 1 sjettedel). Iløpet av år 2 aktiveres han med ytterligere 1 m £ i milepæler som følge av prestasjoner, han er dermed aktivert med 7,67 m £ ved utløp av år 2 da han selges til Chelsea. Dermed har klubben etter regnskapsmessig teori påtatt seg et tap på 0.67 m £.

Tallene her er jo helt klart spekulative, men dere ser litt hvor jeg vil hen med dette.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #118 på: 31. Mars 2015, 18:32 »
Den endelige rapporten vil vel bli offentliggjort i nær fremtid, og jeg regner med at ChronicleLive og andre medier går greit gjennom hele rapporten, så det enkleste er vel å avvente det som blir sagt om forskjellige kostnader.

"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Jon87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #119 på: 31. Mars 2015, 21:13 »
Kan forsåvidt forklare hvordan klubben på denne måten kan argumentere for 0 profitt ved salg av Ba til Chelsea. Regner med Ba hadde klausuler som sier han får bonuser ihht antall mål ila en sesong (milepæler). Regner med agent forsynte seg grovt (la oss si 2 m £) samtidig som Ba selv har fått en fet sign-on (4 m £). Dersom vi sier Ba fikk nærmere 2 m £ i kontraktsfestet milepæler da han scoret mye mål første sesong vil han være aktivert til 8 m £ ved åretsslutt. Med en kontrakt som strakk seg til over 3 år vil han avskrives med 1,33 m £ ved utløp av år 1 (da han bare har fullført et halvtår av en 3 årskontrakt, vil avskrivning være 1 sjettedel). Iløpet av år 2 aktiveres han med ytterligere 1 m £ i milepæler som følge av prestasjoner, han er dermed aktivert med 7,67 m £ ved utløp av år 2 da han selges til Chelsea. Dermed har klubben etter regnskapsmessig teori påtatt seg et tap på 0.67 m £.

Tallene her er jo helt klart spekulative, men dere ser litt hvor jeg vil hen med dette.

Dette klarer kanskje du å svare på, Skogis, da jeg slet med å finne svaret ved bruk av google. Men min antakelse er at egenutviklede behandles som goodwill i andre selskaper, at man altså ikke kan bokføre opptjent goodwill / egenutviklede spillere, utover sign-on fees etc? Slik at Bale var balanseført med rimelig lav verdi på tidspunktet han ble solgt, som alene forklarer  overskuddet til Spurs forrige sesong?