20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Guardiola oppskrytt  (Lest 19485 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7611
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #45 på: 10. Mai 2018, 13:30 »
Man City slo 3 Premier League rekorder i går (antall mål, poeng og seiere). Kan bli første laget til å 100 poeng dersom de slår Southampton i siste runde.

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #46 på: 19. Mai 2018, 10:12 »
Kjøper ikke argumentet om at han er oppskrytt fordi han ikke har vært i en klubb som ikke er "tidenes lag". De fleste av di managerene du nevner der har selv vært i klubber som Real, PSG, Milan, Inter, Chelsea osv som alle er klubber som har målsetning om både liga og CL i samme periode som Pep har vært aktiv som manager.

Hvis vi drar frem litt stats på managerne som fortsatt er aktiv av di du nevner så er det Guardiola som har den høyeste win % med 71,8 % siden han tok over Barcelona i 2008. I samme periode har Ancelotti 67,7 % , Mourinho har 64,2 %, Wenger ligger på 57,5 % og Klopp på 54,6 %.

I perioden 2008 - 2017 har guardiola følgende plasseringer i ligaen: 1,1,1,2,1,1,1,3, samt 2 CL gull. Han er altså kun slått av Real Madrid i 2011/2012 sesongen ledet av Mourinho, samt i fjorårets utgave av PL. Nærmest lander Mourinho med 4 ligagull og 1 CL gull, Ancelotti har 3 liga og 1 CL, Klopp har 2 ligagull og Wenger har 0 i samme periode.

Guardiola har forøvrig en Win % på 75,2 i Bayern, Ancelotti har 70,6 siden han overtok roret.

Kunne skrevet side opp og side ned om forskjeller mellom perioden 1990-2005 og 2005-2017 i fotballverden, men poenget mitt ville enkelt å greit vært at det er to forskjellige tids-epoker og gidder derfor ikke sammenligne Guardiola med gamle storheter som Ferguson, Wenger og Robson. Gidder heller ikke sammenligne med managere som har "bygget" klubber, finns uendelig med eksempler på managere som er gode med små ressurser og flopper totalt i klubber som kjemper for titler. Guardiola har vel aldri vært manager i en mindre klubb, hvis du mener at han er oppskrytt av denne grunn så deg om det. For meg taler vel heller det for at han faktisk vet hva han driver med som kun får toppjobbene.

Hva legger du i ordet "oppskrytt" egentlig? hvem er det som skryter han så jævlig mye mer opp en han fortjener? Er vel ingen managere i verden så kan matche statsene hans di siste 8 sesongene? Blir litt usaklig hele denne diskusjonen spør du meg.

Skulle nesten bare mangle han har høy seiersprosent med tidenes beste lag, barca med iniesta xavi messi og alle på sitt beste... Det ville mange managere hatt,,,og den tyske ligaen med bayern som er top 3 lag i europa...

Og må heller ikke glemme at han ahr fått så mye penger i City at man kan nesten forvente et dream team. Skal innrømme at jeg er overasket over alle rekordene i år. Riktig nok mange marginer som ga dem seiersrekken de neppe hadde hatt om de gikk på en uavgjort, der de avgjorde ofte 5 minutter på overtid etc...

Men mener at fiosofien hans muligens ikke er det mest ideelle. Si at Barca hadde spilt en litt mer direkte spillestil. Da mener jeg ikke superdirekte, men ikke all "tiki taka overdrivingen". Iniesta, Xavi, Messi kunne åpnet opp forsvarene gang på gang istedet for å spille ball fram og tilbake...

1. Om du skal spille deg ut av forsvar, så er det desto farligere å miste ballen.
2. Om du skal "slite ut motstanderen" ved å la dem løpe etter ballen, så må du løpe minst like mye selv viser statistikk. Barca løp stort sett alltid mer enn motstanderne for å gjøre seg spillbare..
3. Om du ikke tar angrepene dine kvikt nok vil forsvaret rekke etablere seg. Om du tar angrepet hurtig er motstanderen ofte i ubalanse.
4. For hver pasning du slår uten mening, øker sjansen for å miste den på et punk, kontra å prøve finne løsninger tidlig i angrepet.

Jeg liker det høye presset. Sperrer av pasningsmuligheter, vinner ballen høyt, og gir ikke motstanderen kontroll på ballen. Samtidig er jeg ingen stor motstander av å ha mange mann bak ballen som mourinho.

Det jeg synes virker bedre med fx Klopp som jeg føler har tilsvarende høye press i forsvar, men langt mer direkte angrepstil, er både risken for å miste ballen lavt er langt lavere, og at man tar motstanderen i ubalanse når man vinner ballen... Klopp har brukt langt mindre penger, men har siste halvdelen av PL vært like god som City. Klopp er vel ca i pluss i transfers mens Guardiola er flere milliarder i minus... Og slo City 3 av 4 ganger i år... Uten at jeg skal ta fra City æren for en langt bedre høstsesong enn Liverpool. Jeg skulle likt å se Guardiola i et dårligere lag, en verdens rikeste/ tysklands beste og top 3 i europa, eller tidenes beste barca utgave... Vil tro en manager som Mourinho, Benitez, Klopp, Simeone, Wenger, Pochetino, Ferguson hadde håndtert et middels godt lag bedre enn Guardiola...

nufc4life

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 652
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #47 på: 19. Mai 2018, 10:29 »
Bytta nick, Superswaag? 😝

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #48 på: 19. Mai 2018, 11:21 »
Haha. Jaggulf!  ::)
Nei.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #49 på: 19. Mai 2018, 12:13 »
 ;D ;D ;D

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #50 på: 26. Mai 2018, 11:21 »
Det som har overrasket meg/imponert meg med City denne sesongen er førsteforsvaret.

Sane/Sterling har vært fantastiske til å vinne ballen tidlig. Mens David Silva har overasket meg å bekledd en sentral midtbanerolle, langt mer defensiv enn det jeg tidligere anså han som. Arbeidet hardt og har taklet det fysiske sentralt på midten fint med en annen spiller, De Bruyne som jeg også var i tvil om egnet seg best som en tier pga de defensive egenskapene. Men har bevist seg å være meget god defensivt. Og David Silva har hevet seg et nivå, i det jeg trodde han var over toppen. Føler han har vært deres viktigste spiller. Han er involvert i mesteparten av spillet. Mer enn De Bruyne, og har omtrent like mange assist, bortsett fra at De Bruyne ofte kommer fra dødballer, noe som gjør David Silva mer imponerende... Mens Fernandinho er både god pasningspiller og fantastisk defensivt. Synes første forsvaret har overasket og vært hovedårsaken til City sin suksess....

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7611
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #51 på: 08. Mai 2019, 01:14 »
Guardiola fortjener all skryten han får. Men det Klopp har gjort med Liverpool er helt umenneskelig. Er bare å sammenligne troppene til City og Liverpool. 94 poeng med 1 kamp igjen og CL finale 2 sesonger på rad med den troppen skal bare ikke være mulig. Og da tenker jeg mest på bredden i stallen.

Se hvor Liverpool var da Klopp tok over.. De har ikke akkurat kastet penger i alle retninger heller.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #52 på: 08. Mai 2019, 09:48 »
Har de ikke? I September hadde vel de den tredje dyreste stallen i PL. Bare Man City og Man Utd som hadde en dyrere stall.
Nei.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7611
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #53 på: 08. Mai 2019, 12:04 »
Har de ikke? I September hadde vel de den tredje dyreste stallen i PL. Bare Man City og Man Utd som hadde en dyrere stall.

https://www.transfermarkt.co.uk/premier-league/fuenfjahresvergleich/wettbewerb/GB1

Everton har brukt mer enn Pool siste 5 årene.. Både United og City har brukt over dobbelt så mye. At stallen til Pool har gått massivt opp i verdi er nok mye Klopp sin fortjeneste også.
« Siste redigering: 08. Mai 2019, 12:06 av Eriksen »

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #54 på: 26. Juni 2019, 09:20 »
Pool har gjort veldig mye bra. Som Tham har de gjort det bra i overgangsmarkedet. De har kjøpt bra  og solgt videre med megaprofitt som da har gjort det mulig å forsterke stallen, jeg tenker spesielt på Cotinhio og Suarez. I tillegg har de klart å få frem noen noen strålende spillere, som kanskje ingen så komme. Da tenker jeg spesielt på deres backpar som er helt strålende offensivt.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #55 på: 20. Juli 2019, 18:31 »
For å dra diskusjonen litt tilbake til managere og et tema jeg ofte synes blir litt glemt i det "jaget" der mest penger og flest titler ofte styrer diskusjonene. Det gjelder å gi talenter eller yngre spillere sjanser for å ta steget opp blant de beste.
På det området synes jeg Guardiola, Wenger (kanskje i egen klasse på dette området), Klopp, Pochettino, Luis van Gaal, Sir Alex Ferguson, Johan Cruyff og til og med Sir Bobby Robson var og er ekstremt gode.

Ingen tvil om at Mourinho er en av verdens beste managere, men han har sitt "system", litt defensivt, kontringsfotball og satser på rutinerte spillere.
Egentlig er det litt av det samme med Benitez også. Sitt system, gode defensivt, kontringsfotball og gjerne rutinerte spillere. Var jo også en av grunnene han ønsket å ha spillerom for NUFC etter ryktene med å hente mer rutine (selv om jeg er enig med han også på det området).


Finnes jo drøssevis av gode managere. Noen blir mer eller mindre tvunget til å tenke på akademiet i og med at det er en del av klubbens profil og det å hente spillere for store summer og på dyre lønninger ikke passer. Når resultatene da uteblir så er det allikevel managerne som får høre det. Det synes jeg til tider blir feil.
Når en manager derimot får svi av en haug med cash på å hente spillere og resultatene da uteblir har jeg mer forståelse for at kritikk vil komme.

Til slutt vil jeg ta en liten sammenligning. Wenger fikk utrolig mye tyn fra egne supportere de siste sesongene han var i Arsenal. Glemt var alle de gode tidene han hadde skaffet, de gode spillerne han hadde fått frem. At klubben ikke hadde pengene til å konkurrere med de mest pengesterke og om spillerne på øverste hylle ble ikke tatt med i betraktningen.
Arsenal har vel strengt tatt ikke blitt noe bedre etter Wenger forsvant heller. Synes de er inne i et skikkelig blindspor.......

Litt det samme Sir Bobby Robson også opplevde på slutten i NUFC. Siste hele sesongen med 5. plass i PL og semifinale i UEFA cupen var jo ikke så værst allikevel, sånn sett i ettertid. Hentet jo kun Lee Bowyer på free transfer før den sesongen også om jeg husker riktig. Samtidig mistet vi jo CL sammenlignet med sesongen før.

Dette viser at fotball er ferskvare så det holder.

Tilbake til Guardiola, han har vel bevist at han er en av verdens desidert beste managere/trenere. Overhode ikke oppskrytt ihvertfall. Har hatt noen av verdens beste trenere som læremestere (Sir Bobby Robson blant annet), men det har også Mourinho også hatt.
To helt forskjellige managere og personligheter, to forskjellige måter å spille på, men utrolig suksessfulle begge to.

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #56 på: 11. Aug. 2021, 03:29 »
Spennende å ta opp denne nå som ting har skjedd...

Når det gjelder Liverpools forbruk, skal det sies at de er i omtrent null netto etter å fått vekk folk som Benteke, Sakho, Countinho, Solanke, Ibe og en haug spillere for gode summer, og samtidig hentet inn folk som Salah, Mane, fått maks ut av Firminho, Henderson, gjorde et kupp i Wijnaldum, Robertson ikke minst, Matip(gratis klassestopper). Dataanalytikere som fant Robertson kanskje en av verdens aller beste venstrebacker for omtrent ingenting fra Hull. Jeg visste ikke hvem fyren var engang...

Ja Guardiola har vunnet mye. Men det laget han hadde i Barca med Messi Xavi Iniesta osv er noe av det mest ekstreme vi har sett i dagens fotball, og selv om han innførte tiki taka med de mest pasningssikre spillerne verden har sett, og ble genierklært er jeg ikke sikker på om de ville vært mindre effektive om han lot Iniesta Xavi og Messi være mer direkte, da de kunne skape målsjanser med pasninger i blinde når de følte for. Skal sies at ballen er rund, og man vinner ikke automatisk hver kamp med Barca, og han vant vel aldri CL 2 år på rad med Barca, så jeg vet ikke om jeg skal kalle det overprestering eller underprestering...Kankje som forventet er mest presist.. I Bayern vant han vel tyske ligaen? Og fikk ikke til stort i Europa. Ble utspilt av mer direkte lag som Atletico Madrid, og måtte omstille seg da han ikke hadde spillermateriale til å trille rundt med direkte hardt pressende lag...

I City har han hatt noen ekstreme sesonger når det kommer til poengfangst, men det hadde også Klopp, og da Liverpool vant var kanskje City litt mette... Mens i Europa sliter han virkelig med å få det til. Mange mener han overtenker i CL ved å gjøre uventede endringer i de viktigste oppgjørene, og har gang på gang misslykkes med dette... Og er klar over at det ikke bare er å handle et vinnerlag. Spillerne må være sultne, så man må ofte se etter spillere fra mindre klubber, fremfor "mette verdensstjerner". Typ da Mourinho henta Chec, Drogba, Robben, Carvalho, osv og fikk sving på Chelsea direkte... Samme måtte City med Diaz, Stones, Laporte, Edersson, Rodri, Bernardo Silva, Jesus, Gundogan, delvis Mahrez, delvis Aguero, Fernandinho, Walker...Alle spillere fra mindre klubber som var sultne og på vei opp... Men med så mye penger brukt på annerkjente up n coming spillere, og trippel dekning med klassespillere i hvert ledd, og 10 venstrebacker og 10 stoppere uten hell før Diaz fikk det til å sitte, høyreback backup for halv milliard... En benk med spillere som Torres, Jesus, Bernardo Silva, Sterling, Laporte, Cancelo, Ake, osv.....  Ikke at dette fører til automatisk suksess, men om vi ser på semifinalene i CL hadde vi PSG, Chelsea, City og Real... Tilfeldig?....  En ting som imponerer meg med Guardiola er at han vil forbedre det som allerede er bra, og har fått hevet enkeltspillere som Sterling, Gundogan og stilte skyhøye krav til Aguero.... Når det flyter for City i ligaen er de i en klasse for seg selv, med unntak av et par Klopp sesonger der de har måttet snidde rekord poeng summer for å vinne... Mens i store oppgjør i CL får han det ikke helt til, selv ofte i kamper han er antatt favoritt som Monaco, Lyon, Chelsea... Ballen er rund, og de taktiske grepene kan like gjerne være etterpåklokskap, og vi hadde genierklært han om han hadde vunnet... Men jeg føler trenerere som Mourinho, Benitez har denne evnen å planlegge enkeltoppgjør, både mot sterkere og svakere motstand... Mourinho har CL gull med Porto og Inter, og gjorde konsekvent taktiske genigrep for å ta disse trofeene, mens det samme kan til en viss grad sies om Benitez...Tok et langt antatt svakere Liverpool lag enn dagens Liverpool til 2 finaler og et CL trofe..... Føler Guardiola er litt enten hatet eller elsket... Personlig føler jeg han er litt ekstrem på filosofien sin, og elsker å være "kontroversiell", ved å ta ting til nye høyder eller prøve ut nye ting... Og dette gjør han litt elsket og hatet...  Han "oppfant" ballbesittende fotball, med det mest egnede laget til å være ballbesittende gjennom tidene...  Lurer på hvordan Barca hadde sett ut om de var direkte og fremoverrettet slik som Klopp ville spilt.... Geniale stikkere fra Xavi Iniesta og Messi gjennom 90 minutter, fremfor å trille frem og tilbake.... Jeg er ikke så sikker på om Guardiola gjorde det mest effektive i Barca... Så er det å spille seg ut av forsvar... Som han mener han vil vinner mer over tid enn han taper...City virker ekstremt trygge på sentre i egen 16 meter, men hadde jeg vært City supporter hadde jeg nok satt hjertet i halsen en del, og har ingen tall på hvor ofte dette har vært skjebnesvangert....  Det jeg tror supportere undervurderer mest i dagens fotball er angrepspillere/vingers evne til å være gode første forsvarere... Det er lett å se på toppscorerlisten, og assist listen, men når man har vinger som legger knallhardt press på forsvarere med ballen, og forhindrer gode utspill fra forsvar, eller hjelper til i forsvar når gode offensive backer kommer.... Også spisser som jobber knallhardt for å stresse forsvarerne, og delvis midtbanespillere som ikke er ansett som "Kante" typen, men mer typ Hendersson, Wijnaldum, som gjør en ekstrem jobb med å løpe ihjel motstanderne. Jeg tror dagens fotball handler kanskje aller mest om å ha gode løpssterke spillere på stort sett alle posisjoner, og løpe ihjel motstanderen, noe Klopp til tider har bevist...Midtbanen Wijnaldum Hendersson Fabinho lukter kanskje ikke verdensklasse for alle, men tror ingen midtbaner i Europa løp mer, og samtidig var de teknisk solide og pasningssikre. Kanskje ikke den lille x faktoren i å åpne opp med en genial pasning, men totalt sett veldig høyt nivå.... Tror Liverpool vil savne Wijnaldum mer enn de aner....Mens Thiago som jeg følte de fleste Liverpool supportere trodde ville gjøre mirakler, følte jeg var urettferdig overfor Hendersson og Wijnaldum å anse som noe forsterkning.....