20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2008  (Lest 669271 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1020 på: 04. Mai 2008, 00:12 »
Hva er dørlinja? :P

4-4-2 er bare en tallkombinasjon, på samme måte som 4-3-3. I Rosenborg tror man at man automatisk vil få så mye mer bredde av å spille 4-3-3 fremfor 4-4-2. Med Per Ciljan Skjelbred som høyre ving er jeg ikke like overbevist om det... I Rosenborg tror man at 4-4-2 bare blir søl, og at 4-3-3 er løsningen på absolutt alt, uansett hvordan man setter opp laget, og hvilke spillere man har til rådighet.

I Newcastle har vi vel bevist at 4-3-3 også kan være trangt, og innby til mye spill inn mot midten. Absolutt alt kommer an på hva du gjør det til selv. Det er hvordan du planlegger å spille fotball, og hvilke spillere du har til rådighet som i stor grad bestemmer om en formasjon inviterer til mye bredde i spillet, eller om det blir mye trangt og inn mot midten.

Jeg synes bare vi har to klassiske vingtyper i laget, James Milner og Damien Duff. Men begge er spillere som ikke nødvendigvis er best langs krittlinja, og kan fungere like godt i et annet system enn 4-4-2. Jeg synes disse to er spillere god nok til å tilby oss en alternativ spillemåte i 4-3-3.
Vi kan sette Milner inn som høyre indreløper, og få to klassiske sporhunder på hver sin side på midtbanen. Den ene innbyr nok til mer bredde enn den andre. Skal vi spille 4-4-2 må vi investere mer penger i bedre vinger. En raskere og mer innleggssterk på høyresida, en mer klassisk krittsniffer på venstresida. Føler vel egentlig at Damien Duff har mer å tilby som ving i 4-3-3, enn ving i 4-4-2.

At vi trekker mye inn mot midten sånn som vi spiller nå har litt med spillerne vi bruker. Men samtidig er dette våre beste spillere. Og hvis 4-3-3 er det som skal til for å kunne bruke Martins og Owen samtidig, hvorfor ikke? Innlegg fra kant kan vi få uansett. Det handler litt om hvordan vi legger opp spillet, og hvordan vi setter opp laget. Som sagt, vi kan sette Milner som indreløper, og få litt mer bredde på den måten.

Skal vi spille 4-4-2 med klassiske vinger må vi ofre noe jeg ikke vet om jeg er villig til å ofre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

HughieG

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 140
  • 174 kamper/143 mål
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1021 på: 04. Mai 2008, 03:24 »
Er klar over at mange får vridd trusa når de leser dørlinje fordi de alltid har sagt/hørt dødlinje. Hva som er rett er nå så, men der jeg kommer fra har vi alltid kalt det for dørlinja. Er så mye tyngre for meg å si dødlinje på min dialekt, så det er godt mulig at det er derfor det har blitt sånn. Rettskrivingsmessig så heter det selvsagt dødlinje, men siden når begynte vi å bry oss om det her inne? Er enig i at dødlinje er mer logisk, men på andre siden så er det ikke mye logisk ute og går i fotballspråket. Hvorfor heter det utspark når det heter innkast. Eller hva med å "slå" en pasning? Samma det.  ;) Potato potato!

Uansett, er igrunnen veldig enig i det du sier med unntak av at en liten ting. Jeg liker ikke uttrykket "typiske" eller "klassiske" vinger. Synes dette er et intetsigende utsagn. Noen vinger skjærer innover, andre liker å "runde" på utsiden for å legge inn, og andre igjen gidder ikke å gjøre noen av delene og bare slår innlegget med en gang. Synes igrunnen alle disse er typiske eller klassiske vinger nå til dags. For 5-10 år siden ++ så kan jeg være med på at uttrykket hadde mer rett til livet.

Som du nevner handler det om bredde i spillet. Uansett om Newcastle vil spille "smalt" eller "bredt" neste sesong mener jeg at vi trenger vinger. N'Zog er et spørsmålstegn for tida, Duff føler jeg meg ikke trygg på at hverken holder mål lenger eller at han klarer 40 kamper. Milner mener jeg at har potensialet og innstillingen, men han er rimelig alene. Orker ikke å se Geremi på kanten heller da han klarer seg best i den rollen har bekler nå for tiden. Synes det blir hverken fugl eller fisk når han utfordrer på kant. Ser helst at det kommer en venstre og en høyrekant.

Spørsmålet for meg er om vi skal forsøke og hente den best mulige spilleren, og tilpasse systemet til ham. Eller om vi skal bestemme oss for det ene eller det andre systemet og så finne den beste spilleren til det systemet (Hvis dere skjønner hva jeg mener ;) ).

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1022 på: 04. Mai 2008, 08:28 »
Jeg har sagt hva jeg mener angående ønsket formasjon og taktikk og håper Keegan går tilbake til sin vante 4-4-2 eller 4-4-1-1 og at vi igjen vil få et gjensyn med kallenavnet The Entertainers. Og jeg håper selvfølgelig han forsterker stallen med spillere som passer i denne formasjonen. Gidder ikke dra denne diskusjonen lenger i denne tråden enn jeg allerede har gjort, har vi ikke en egen tråd til dette?


Tilbake til transfer, er jo dette denne tråden handler om.

Ifølge linken jeg legger til under her står det at vi allerede har inngått en avtale med Liverpool om kjøp av John Arne Riise.
"Claims are being made that a £4 million deal was reached six weeks ago, and that he will sign a three-year deal worth around £30,000 a week at the north-east club."

http://www.goal.com/en/Articolo.aspx?ContenutoId=682562


Om dette stemmer er jeg veldig godt fornøyd. Riise er en god og rutinert spiller som jeg tror vil blomstre under en manager som Keegan der han vil få utnyttet sine offensive kavliteter i en mye større grad en hva Benitez tillater i Liverpool.

braegg

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 480
    • Vis profil

Human

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 873
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1024 på: 04. Mai 2008, 12:16 »

problemet der er viss vi skal spille med typiske vinger trenger vi spisser som passer til den spillestilen.. noke som vi ikkje har.. owen er god i boks og smart, men har ikkje den styrken i luftrommet og martins er klart best i bakromm.. noke som vertfall var owen sinn største styrke tidligere, det er nok derfor det funker så godt med 3 spisser no fordi indreløpere slår meir diagonale baller som gir store rom til owen og martins.. så om vi skal spille med typiske vingspillere som tidligere så må vi enkelt å greit bytte ut owen eller martins.. for det er ikkje plass til 2 bakromsspillere i enn 4-4-2 med typisk vingspill og verken martins eller owen vil godta å spille annenfiolin.. er vel derfor begge spiller i newcastle idag.. :P

Igjen er jeg er jeg litt uenig med deg!
For det første må jeg si at selv om Owen er liten er han fremragende på hodet inni 16 meteren. Han har perfekt timing på løpene sine og derfor pleier han også å nå først frem på innleggene. Har ikke Owen flere mål på hodet enn med beina i NUFC drakt?

For det andre trenger ikke nødvendigvis vingene å legge inn slik at spissene må bruke hodet. Kjappe spillere som Lennon og SWP er for eksempel meget gode til å komme seg rundt ved 16 meteren og slå lave innlegg eller komme seg helt ned til dødlinja å slå 45 grader ut i rommet rundt 11 metersmerket. Det trengs ikke nødvendigvis å slå høye innlegg fra distanse hver gang, selv om det også av og til er en god måte å angripe på.

Jeg ser heller ikke at Owen og Martins er veldig like i spillestil og derfor ikke kan spille sammen på topp, tvert imot. Men det forutsetter at de får god "service" fra vingene og den sentrale midtbanen. Akkurat det har vært en mangelvare de siste sesongene, altfor dårlig "service" til spissene!

owen er god til å time som du seier og har scora fleire mål på hodet, men det er ikkje fordi han vinner en luftduell, det er fordi han lurer motspilleren med timing og løpa sine...

om vi skal spille med vinger som kommer til boksen så vil owen fungere men vi vil ikkje få det beste av martins.. det er et faktum, om vi spiller med 3 sentrale midtbanespillere så vil vi få masse fleire stikkere i bakrom i tillegg til diagonale der martins og owen passer bedre enn med vinger.. fordi det er deiras sterkaste kvaliteter og sånn er det..
- carry on!

Human

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 873
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1025 på: 04. Mai 2008, 12:25 »
det folk her glømmer når dere snakker om bredde i spillet er at vi har 2 ganske så offansive backer som skaper den ekstra bredden, så vil heller spille med vertfall en skikkelig indreløper og en som skaper litt bredde og fart ned på venstre.. fordi beye er hakket vassere frammover enn det enrique har vist hittil, det som også er pluss med 4-3-3 er at det blir lettare å ettablere et spill høgt oppe på bana med viduka eller en sterk duellspiller som gomis eller carroll
- carry on!

HughieG

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 140
  • 174 kamper/143 mål
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1026 på: 04. Mai 2008, 16:01 »
owen er god til å time som du seier og har scora fleire mål på hodet, men det er ikkje fordi han vinner en luftduell, det er fordi han lurer motspilleren med timing og løpa sine...

om vi skal spille med vinger som kommer til boksen så vil owen fungere men vi vil ikkje få det beste av martins.. det er et faktum, om vi spiller med 3 sentrale midtbanespillere så vil vi få masse fleire stikkere i bakrom i tillegg til diagonale der martins og owen passer bedre enn med vinger.. fordi det er deiras sterkaste kvaliteter og sånn er det..

Angående Owen så var det jo akkurat det jeg sa, man trenger ikke å gå i duell for å være en trussel i feltet på innlegg. Det handler veldig mye om tempo i spillet. Kommer legget på etablert forsvar så blir det vrient for Owen å unngå forsvarerne, men med litt fart og uetablerte forsvarere kan han fint lure seg unna og da setter han dem.

Jeg skjønner igrunnen ikke helt hvorfor Martins skal trenge 30meter åpen bane på mål for å være effektiv. Så lenge vi har vinger med teknikken og blikket så er det ingenting i veien for at veggspill og korte stikkere rundt forsvaret kan gi Martins det rommet han trenger. Han er enormt eksplosiv og trenger ikke mer enn noen meter for å få det forspranget han trenger. Og Owen synes jeg har fungert ypperlig slik han har gjort nå, han virker på ingen måte avhengig av noe voldsomt stort bakrom for å være en trussel. Skjønner ikke helt logikken i at (sentrale?) midtbanespillere sine stikkere og diagonaler skal være så mye mer effektive enn vingene sine. Om de skjærer innover kan de spille mye trekant og skape mye furore. Dette avhenger selvsagt av vingtypen vi spiller med og hvem vi får til klubben.

EDIT: Jeg er forøvrig enig i at jeg helst ser en 4-3-3 i neste sesong også Human. ;)

Men tilbake til tema. Angående Riise-artikkelen virker den til å være litt mye oppkok. "Hvis Alvez kommer, så bekler han høyre, og dersom Zambotta da blir værende så kan han spille venstre, og da kan Abidal gå...". Ikke mye håndfast akkurat. ;) Men jeg er ikke udelt negativ til Riise, han jobber og gjør som regel jobben med få feil (ser bort fra sesongens idiotbaklengs). Jeg tåler derimot ikke personligheten hans, makan til selvforherligelse i intervju skal man lete lenge etter: "det e klart det, e e kjempestolt over måten e ha takla sjølmålet mot Chelsea på". Skal ikke bli forbanna om han kommer, men legger meg ikke ned å griner heller. Det mest positive er at vi da vil kunne lese mye om Newcastle i norsk tabloidpresse. ;)

Bent takker jeg nei til, mest fordi jeg helst ser at vi fokuserer på andre posisjoner på banen. £12m er fortsatt stivt synes jeg for en spiller som var enormt overpriset når han gikk for £16m(?) og ikke akkurat har økt i verdi siden den gang. Men han er for all del en spiller som nok vil kunne forsvare en startposisjon, mest i konkurranse med Viduka i dagens system kanskje.
« Siste redigering: 04. Mai 2008, 16:04 av HughieG »

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1027 på: 04. Mai 2008, 16:04 »
Bent er uten tvil en bakromsspill og vil ikke kunne bekle rollen til Viduka! ;)

Abel

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 511
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1028 på: 04. Mai 2008, 16:20 »
Ser mange ønsker 442 formasjonen tilbake, selv er jeg usikker. Først og fremst fordi jeg føler vi endelig har fått orden på den defensive organiseringa, vi forsvarer oss langt bedre nå enn da vi spilte 442. Midtbanen har vært ekstremt gode til å dekke rom og Butt har virkelig fungert som ryddegutt. Men samtidig har vi også vært meget gode offensivt i 433, spissene har omtrent scoret i hver eneste kamp. 442 har selvsagt sine fordeler, og jeg er spent på hva Keegan velger.

Ser noen er negative til Bent, han er jo en målscorer av rang. Han er flink til å true bakrom, men han er også meget sterk i lufta. Spørsmålet om han er et godt nok oppspillspunkt til å spille sammen med Owen og Martins.
an sparker ikke Bobby Robson??

HughieG

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 140
  • 174 kamper/143 mål
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1029 på: 04. Mai 2008, 16:23 »
Tja,er ikke så sikker på det. Vel er han en temposterk spiller som kanskje mangler tyngden og styrken til Viduka, men ser ikke at han på noen måte kan konkurrere ut Martins, da jeg mener han kommer til kort på alle punkt her. Kan hende han kan klare Owens jobb, men mener at også her er han dårligere på de kvalitetene man trenger i denne rollen. Da sitter vi bare igjen med Viduka sin plass. Også her er han dårligere på de fleste punkt, men for å klargjøre det jeg mente, så er det Viduka vi kan erstatte der fremme og således er det i konkurranse med han at Bent er aktuell. For å sammenligne med Bafetimbi Gomis så har ikke Bent noen særlig annerledes fysikk enn han, og Gomis har jo vært nevnt som et alternativ til Viduka. Tror han kunne klart denne jobben, om enn på litt andre premisser enn det Viduka gjør idag.

Men som sagt, så ser jeg helst at vi fokuserer på andre spillere.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1030 på: 04. Mai 2008, 16:25 »
Grunnen til at Bent scora så mye i Charlton er jo at de alltid ble presset bakover og Bent fikk mye bakrom hos motstanderen. Da er han livsfarlig.
Grunnen til at han ikke har fått det til å fungere i Spurs er fordi de presser mye høyere og han får ikke det bakrommet hos motstanderen som han fikk i Charlton. Og da sliter han. Det er fakta faen. Han er en bakromsspiss.

Abel

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 511
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1031 på: 04. Mai 2008, 16:25 »
En spiss jeg tror ville passet perfekt sammen med Owen og Martins er Mirko Vucinic. Han har imponert meg voldsomt de gangene jeg har sett han, men aner ikke om han vil være tilgjengelig.
an sparker ikke Bobby Robson??

HughieG

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 140
  • 174 kamper/143 mål
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1032 på: 04. Mai 2008, 16:30 »
Men kjære deg Danield, jeg nekter jo ingen steder at han er det?

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1033 på: 04. Mai 2008, 16:33 »
Jeg konstanterer bare mitt synspunkt :) Ville vært mer eller mindre bortkastet å hente han mener jeg!
« Siste redigering: 04. Mai 2008, 16:36 av danield »

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2008
« Svar #1034 på: 04. Mai 2008, 18:07 »
Grunnen til at Bent scora så mye i Charlton er jo at de alltid ble presset bakover og Bent fikk mye bakrom hos motstanderen. Da er han livsfarlig.
Grunnen til at han ikke har fått det til å fungere i Spurs er fordi de presser mye høyere og han får ikke det bakrommet hos motstanderen som han fikk i Charlton. Og da sliter han. Det er fakta faen. Han er en bakromsspiss.

Grunnen til at han ikke har fått det til i Tottenham er vel utelukkende at han er blitt utkonkurrert av Berbatov og Keane, eller kansje heller at de ikke tørr å sette noen av disse på benken.

Darren Bent har 6 mål og 5 assist for Tottenham så langt denne sesongen. Allikevel er han kun registrert med 11 kamper, de fleste som inbytter! Dette synes jeg er meget sterkt!

PS! Disse tallene gjelder kun PL spill og er hentet fra PL sin hjemmeside.

Jeg synes Darren Bent er mer en kun en bakromspiller, fyren er sterk, han er rask, han er teknisk og viser jo at med sine 5 assist på 11 kamper (på NUFC har Geremi flest assist, han også har 5 men på langt flere kamper) i årets PL også kan bidra på det oppbyggende angrepet.

Hadde blitt kjempefornøyd om Darren Bent hadde kommet til NUFC. Ville vært spennende å se hva han kunne bidra med om han fikk tillit, selvtillit og formen tilbake. Har bevist før at han holder meget høy klasse i PL, og statistikken (mål og assist) hans denne sesongen når vi tar med spilletid/antall kamper synes jeg er meget bra.

Vil også si at Darren Bent er i mine øyne et mye sikrere kjøp enn f.eks. de franske spillerne Gomis og Briand som vi har vært linket til.