20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 287087 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #30 på: 03. Mai 2005, 13:15 »
Er vel ikke sånn at halvparten er "tvangsinnmeldt". Det finnes alternative forbund. Men mange av disse alternativene er verre enn LO. LO gjør en fremragende jobb for mange av medlemmene sine. Jeg skal fortsette å være medlem i LO, og jeg håper de kan endre litt kurs. Det er feil at LO skal ha mye makt i et parti, og det er horribelt at de kjøper den makta. LO skal fortsatt være en politisk organisasjon, og de må gjerne støtte partier. Men jeg synes de skal støtte de partiene som er til det beste for sine medlemmer, og gjerne gi et utsnitt av hva medlemmene mener. Slik det er i dag gir LO penger til det partiet som samsvarer best med de meningene pampene i LO har. LO skal først og fremst rette seg etter sine medlemmer. Det er medlemmene som skal stå i fokus for LO. Slik er det ikke i dag. Og det svekker LO! Det er min største bekymring. Vi får en fagorganisasjon som svekker seg selv ved å engasjere seg i et parti. Vi kan leve med at AP blir svekket, men LO burde vi fortsette å ha. Som LO-medlem ønsker jeg derfor at Gerd Liv går fra stillingen sin. Hun er en katastrofe for LO, på lik linje med Souness for Newcastle.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #31 på: 03. Mai 2005, 13:27 »
Siden vi er inne på emner som fagorganisasjoner og arbeidere vil jeg komme med en påstand. FRP er arbeidernes parti! FRP er arbeidstakerens beste venn! Passer fint nå like etter 1. mai.

Siden vi nå kan si at pampeveldet i LO gir blaffen i arbeidstakernes rammevilkår ved at de undervurderer den enkelte arbeidstakers evne til å tenke selv og gjøre hva han eller hun mener er best for seg og sine. LOs pampevelde har en altfor steil holdning til disse rammebetingelsene, og setter med det titusenvis av arbeidsplasser i fare. Vi har rammevilkår for næringslivet, for offentlig sektor, for kommunene og for institusjoner for å nevne noen. Rammevilkår for arbeidstakere er skatter og avgifter. Arbeidstakere lever av sin arbeidskraft, men opplevere at staten og det offentlige stikker av med over halvparten av det de tjener i skatter og avgifter. Det er dårlige rammevilkår det!

Jeg skulle også gjerne skrevet om pampeveldet som bestemmer hva folk skal bruke pengene sine på, og også den stakkarsliggjøring av den vanlige, norske arbeidstaker. Men jeg må kutte ut en hel masse fordi jeg vil holde innleggene forholdsvis korte.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #32 på: 03. Mai 2005, 13:29 »
Skattetrykket i Norge må ned – både av hensyn til arbeidstakerne og av hensyn til arbeidsplassene!
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Politikk
« Svar #33 på: 03. Mai 2005, 15:35 »
Fremskrittspartiet er jo verdens beste parti det. Frp er rett og slett det eneste partiet som vil det aller beste for alle sammen, og som gagner alle grupper av folket like godt. Jadda. Særlig det.
Grunnen til at LO sentralt støtter Arbeiderpartiet er først og fremst fordi topplederne i organisasjonen er gode venner med topplederne i partiet, og dernest fordi det er Arbeiderpartiet som i alle år har kjempet for de samme sakene som LO er opptatt av.
For min del kan Jens Stoltenberg vingle så mye han bare vil. Jeg stemmer ikke Frp uansett jeg. Av den enkle grunn at jeg ikke ser hva godt partiet har å tilby meg, og fordi jeg allerede vet hva godt Arbeiderpartiet har å tilby meg. Lavere skatter er ikke alt her i verden. Store løfter er heller ikke alt her i verden. Politikk i praksis derimot, er det som først og fremst teller for meg. Og praksisen er umulig for Fremskrittspartiet, da de fort vil oppdage at det er helt umulig å gjøre alle til lags, som partiet selvsagt satser på. De blir jo ekstremt fornærma hver gang noen sier at de er populistiske, noe de faktisk er.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #34 på: 03. Mai 2005, 15:40 »
Hehe! Den påstanden om at FRP er populistiske har jeg fått mange ganger imot meg, og den debatten har jeg tatt mange ganger. Sjelden fra venstreorienterte personer, men som oftest fra høyre-folk. En ganske tåpelig påstand egentlig, som er veldig enkel å motbevise. Jeg tror folk kommer med den påstanden i mangel på gode argumenter. Men du må nesten definere populistisk for meg, Joakim.

FRP har mye godt å tilby deg, Joakim. Vi har diskutert det flere ganger, og du har sagt deg enig i mye av den politikken FRP fører. Så noe godt må da FRP kunne tilby deg også?

Skal vi fortsette fagforeningsdiskusjonen, eller skal vi ta skattepolitikken?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Politikk
« Svar #35 på: 03. Mai 2005, 15:48 »
Joda, de aller fleste partiene har en eller flere saker jeg er enig i. Selv KrF har noen gode poenger av og til. Bortsett fra i diskusjonen om homofile og i abortspørsmålet da. Får nok enda mindre til overs for det partiet når de skal "tilbake til sine røtter", og kommer til å føre en politikk nøyaktig etter Kåre Kristiansens hjerte. Da er det bare å håpe at de ikke får regjeringsmakt. Da blir jo Norge snart Sharons andre hjem, og hvis så skjer skal du se at terroristen i meg våkner.
Men det skal nok litt til enda, før de gir meg mindre enn Frp.
Det Frp gir meg mest av, er en god latter. Det skal de ha.
Har vanskelig for å definere populistisk på noen god måte, men jeg ser på Frp som et parti som skal gjøre absolutt alle like happy, og det er umulig i politikken. De får ihvertfall ikke meg happy.

Tar vi fagforeningsdiskusjonen tror jeg jeg skal få min bror til å argumentere for meg. Skal vi ta skattepolitikken blir det bare påstand mot påstand.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #36 på: 03. Mai 2005, 15:57 »
FRP har da mange saker som du står for. Et eksempel er vel det med MP3-spillere. Mener å huske et opprop om noe sånt en gang. Og der var visst både underskriften din og Kristoffer sin. Det er jo bare et eksempel. Og når vi snakker samferdsel, tror jeg du er enig med FRP. Det er jo ikke mulig å være imot.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Politikk
« Svar #37 på: 03. Mai 2005, 19:57 »
Vel, personlig gir jeg blanke faen i om Frp er imot dette tullet med MP3-spillere. Ja, jeg skrev meg på en slik oppropsliste. Men det betyr likevel ikke at jeg dergjennom støtter Frp. Men det er selvsagt hyggelig at noen politikere ser hvor idiotisk akkurat den saken er.

Hva angår samferdsel, så tror jeg du må komme med mer konkrete eksempel. Hva angår samferdsel, så synes jeg vi må beholde bomringen så lenge vi trenger den for å finansiere nye veier, som for eksempel Osloveien og Sluppen Bru i Trondheim.
Videre mener jeg vi må satse offensivt på kollektivtrafikken og ruste opp igjen jernbanen. Jeg er en stor tilhenger av jernbanen, selv om jeg ikke helt skjønner meg på NSB. Busstilbudet i Trondheim må bli mye, mye bedre, og det skader ikke med flere langdistansebusser heller.
Man bør forøvrig kunne vurdere om man har gode, miljøvennlige muligheter for trikketraseer i enkelte av landets byer. Jeg har vanskelig for å forestille meg at Frp er forkjempere for alt dette. Det er idioter i alle partier. Spesielt i partiene på høyresiden i norsk politikk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #38 på: 03. Mai 2005, 20:18 »
Nei, høyresiden er for at alle avgiftene som bilistene betaler skal brukes til trafikksikkerhetstiltak som bedre veier. Og det er jo bare et svare tull at vi skal ha bomstasjoner når billistene allerede har betalt for veiene! Dessuten er FRP for at de avgiftene som blir tatt fra bilistene i form av såkalte miljøavigifter skal øremerkes miljøarbeid. Hvis ikke, er jo avgiften bare tull. Og det er bra miljøpolitikk. Men det er sikkert at bilistene betaler for mye mer enn de skader, og det må rettes på.



Dessuten bør bensinavgiftene justeres slik at vi får en fastere pris på bensin og diesel i Norge. Avgiftene bør være flytende og følge oljeprisen. Et meget godt forslag fra et meget godt parti.





Til slutt: Stem Fremskrittspartiet!
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Politikk
« Svar #39 på: 03. Mai 2005, 21:05 »
Vel, kan man finansiere det på andre måter, så er jo selvsagt det bra. Det er sikkert mer enn nok avgifter å ta av. Og kan vi slippe å bruke bomringen, så er det det beste.

Og til slutt, IKKE stem Fremskrittspartiet. Det er å kaste bort en verdifull stemme. Det er viktig å sørge for at man får et rødgrønt flertall etter valget, slik at man endelig kan få en god sosialpolitikk, og slik at en mann som Vanunu kan komme til Norge når han enn vil. Han har aldri gjort noe galt, så hvorfor ikke slippe ham inn da? (Du vet du også Erna, at det er veldig vanskelig for han å møte opp på grensa, når han sitter i husarrest i Israel...)
Min oppfordring er derfor: Stem RØDT!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #40 på: 03. Mai 2005, 21:57 »
Dere må ikke la dere lure av Joakim. Den beste sosialpolitikken får vi med FRP. Sosialisme har en helt annen betydning enn sosialpolitikk. Velg det beste for det norske folk. Stem alt annet enn rødt!

Når det gjelder Vanunu. Vi gir ikke asyl annet enn til de som kommer til Norge og søker om asyl. Det er derfor han ikke har fått behandlet noen søknad. Først må han komme til Norge og søke om asyl. For det andre bør ikke Vanunu særbehandles selv om han politisk sett underbygger og kommer med påstander som passer enkelte sosialister. Dessuten spiller Norge en viktig rolle i fredsprosessen i Midt-Østen, og det vil da være svært uklokt å gi Vanunu særbehandling.

Men det er klart at de som ikke forstår at Arafat var verdens største terrorist, og kanskje ikke terrorist i det hele tatt, gjerne vil ha Vanunu til Norge. Han er jo ikke venner med Israel, og da bør vi vel ta han inn? Haha! Nei, asylsøkere bør behandles på like vilkår. Det denne saken viser er at den norske befolkningen stort sett virker helt forvirret, og ikke i stand til å se helheten i utenrikspolitiske spørsmål. Folk her tror jo fortsatt at det var valgfusk at Bush vant valget i USA. Jeg skjemmes!
Toon, Toon,
Black and white army

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Politikk
« Svar #41 på: 03. Mai 2005, 23:08 »
Mack eller Joakim: Er det noen av dere som kan ramse opp de viktigste sakene til hvert enkelt parti (av de 8-9 største)? Hva er det de "brenner" mest for?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #42 på: 04. Mai 2005, 01:09 »
Vil du ha de 8-9 "største" sakene til hvert enkelt parti på Stortinget? For det første er det svært vanskelig for partier å definere hva som er de viktigste sakene, og for det andre så snakker dem om hver enkelt sak som om den skulle vært den viktigste. Dette gjelder for alle partier. Jeg har imidlertid rimelig god oversikt over hvilke saker/emner FRP "brenner" for, og det er nok flere enn 8-9 saker. Men det er fordi jeg kjenner FRP fra innsiden.

I de ulike partiene er det mange personer, og disse personene er ofte opptatt av litt ulike ting. Derfor vil det være litt vanskelig å svare på dette. Det er mye lettere å fortelle hva de ulike partiene mener om forskjellige saker. Dessuten er det mange partier som ikke er ferdig med sine landsmøter enda, og det er da ikke stadfestet hvilke saker de skal fronte fram mot valget.

Men hva var det du ville oppnå med spørsmålet ditt?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Politikk
« Svar #43 på: 04. Mai 2005, 11:12 »
Hva angår valget mellom Bush og Gore, så må man begynne å lure på om man har fusket. Dessuten må man jo sette spørsmålstegn ved om alt har foregått korrekt, når alle som styrer og steller med valget er Bush-tilhengere. Hva angår det siste valget, så skjønner jeg meg rett og slett ikke på det amerikanske folk, selv om det er naturlig at man gir den sittende presidenten sjansen når landet uansett er i krig, selv om Bush's fred kom allerede etter en måneds tid med bombing i Irak.

Vet ikke helt om jeg tør si for sikkert hva som er de fremste kampsakene til de sosialistiske partiene foran valgkampen, men kampen mot privatskoler er viktig for begge partier. Dessuten er nok alle godt kjent med at SV ønsker en norsk utenrikspolitikk som styres av Norge, og ikke av USA og NATO. Ellers kan man nevne at Arbeiderpartiet har veldig lyst til å få Norge inn i EU, mens SV er helt uenig der. Noe jeg også er. Det er mange fordeler ved EU, men jeg føler vi har det bra som vi har det, og skulle det by på problemer, så får vi heller melde oss ut av EØS. Skal jo sies at det er sterk strid innad i Ap om EU-spørsmålet. Har inntrykk av at høyresiden i partiet vil inn i EU, mens venstresiden trives best utenfor.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #44 på: 04. Mai 2005, 11:50 »
Når det gjelder nordmenns tanker om valget i USA er jo poenget nettopp det at nordmenn rett og slett ikke forstår hva som foregår i verden.

Jeg vil prøve meg på en analyse av de ulike partiene.

SV er mot EU, det er sikkert. SV er for økte skatter og avgifter. SV er mot konkurranse. SV er for at staten skal bestemme over deg. SV er mot krig og fattigdom, og hvis de blir valgt inn i regjering vil all krig og fattigdom bli borte. SV har en ideologi hvor målet er bra i utgangspunktet, men de lever dessverre ikke i noe annet enn en drømmeverden, og forslagene deres bærer ofte preg av det. Men de har i det minste noen meninger, selv om de er aldri så teite.

AP er - hmm - noen som veit? En ting er helt bombesikkert, AP er et vingleparti uten meninger. Jo - jeg vet det! De har masse meninger om andre partier, men ikke om sitt eget. Stakkars Jens. Han sliter big time. AP lover en hel haug med ting på TV og i media, og dagen etter stemmer de helt motsatt i Stortinget. Og det er helt sikkert!!! Jeg har en hel haug med eksempler. Og jeg lister de gladelig opp, om noen skulle være interessert. Hovedproblemet til AP er at de følger pampene i LO. Det er ikke som for 50 år siden da det var steil motstand mellom NHO og LO. Nå ønsker ofte medlemene det samme. AP har blitt et eliteparti som sammen med en del pamper i LO har blitt vår tids konservative. De følger ikke med i tiden. AP er, som Joakim sier, i en periode hvor de dreier mer og mer mot venstre. Jeg er derimot ikke enig med Joakim at det er stort sett venstresiden i AP som er mot EU, og omvendt. Tror det er ganske likt fordelt.

SP skal lissom være partiet for bønder. SP er mot EU, og Åslaug Haga vil veldig gjerne inn i regjering. Det er ikke lenge siden SP satt i regjering sammen med KRF. Nå skal de inn sammen med SV. Ellers ser vi en kraftig venstredreining i SP.

KRF har mange gode forslag, og har en egen evne til å få gjennomført sin politikk på tross av at de nesten ikke har oppslutning i befolkningen. De er for kontantstøtte, og ellers lar de Per Kristian styre penga. Sikkert lurt! Men han Dagfinn fikk jo gjennomført røykeforbudet.

Venstre er jo et parti på høyresiden. Det er vel ganske morsomt? De er et liberalt, høyreparti, liksom sin storebror FRP. Allikevel er forskjellene mellom Venstre og FRP store. Økonomisk sett ligner Venstre ganske mye på Høyre, men i andre standpunkter kan det være vanskelig å gjette hva Venstre skal mene. Men fortvil ikke - Venstre kommer nok under sperregrensa til høsten.

Høyre er et klokt parti når det gjelder penger. Det har de skikkelig peiling på. Det er det de driver med. Men de glemmer av og til å tenke på folk. Synd, for de er helt rå med penger.

FRP er et liberalt parti. Med det menes for FRP at de har nye tanker innenfor politikken. FRP har Høyres gode tenking når det gjelder penger, men de har også en meget god sosial profil. Det tenker først og fremst på folk flest, og jobber for at folk flest skal ha det best mulig. Et glimrende parti jeg vil anbefale dere alle å stemme på.

Må til slutt kommentere EU-spørsmålet. Det er stor splid innad i mange partier når det gjelder EU. Det er imidlertid noen unntak. SV og SP er helt mot, mens Venstre og Høyre er helt for. Dette er altså ikke noe spørsmål man kan kategorisere til venstre eller høyre. Det er derfor jeg mener det er dumt å forsøke å gå til valg på dette. Jeg er også av samme oppfatning som Joakim i dette spørsmålet. Vi klarer oss best uten EU.

Hehe, helt til slutt da. Må jo svare på Joakims nedrakking av USA og NATO. Slik det er i dag er det Norge som helt og holdent selv bestemmer sin utenrikspolitikk. Vi kan derimot vente å få god hjelp gjennom NATO om vi en gang til skulle bli angrepet militært. Det er trygt og godt! Vi må ikke finne på å melde oss ut av NATO!
Toon, Toon,
Black and white army