20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 709184 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1125 på: 05. Aug. 2008, 16:39 »
Nå har jeg bare hørt gjennom viva la vida som helhet, og aldri bare enkeltsanger, så jeg kan ikke navnet på noen av dem. Men jeg får ikke danseband-tanker i det hele tatt, og det er definitivt ingen av sangene som er møkkasanger. Tekstene er forsåvidt greie nok, ser ingen stor forskjell fra de andre albumene på kvaliteten der, selv om budskapet er mye mer annerledes og sikkert vanskeligere å få fram i et politisk album. At sangene bytter tempo og gjør endringer underveis er jo en nødvendighet for at et såpass rolig album skal bli spennende nok.

Begge de første CD'ene til Coldplay har noen kongesanger, den siste av dem har faktisk ganske mange. Parachutes er derimot stort sett for ensformig og kjedelig tvers igjennom etter min mening. De to siste albumene tar stadig nye vendinger og holder spenningen oppe, helt nødvendig når du lager sånn musikk som Coldplay gjør. Jeg har forresten sett dem live og de spilte alle sangene fra X&Y den gangen. Spent på hvilke som liksom skal høres så jævlige ut, for jeg syntes de funket bra alle sammen.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1126 på: 05. Aug. 2008, 16:57 »
Jeg vet at det bare er en youtube-video og at det ikke beviser noe særlig, men en så dårlig live-opptreden ville aldri Coldplay ha gjort for fem-seks år siden:



Særlig på sanger som "Square One", "What If", "X&Y" etc sliter Chris Martin live. Ja, stemmen hans høres helt jævlig ut iblant, noe den ikke gjorde i samme grad som før. Ikke fordi stemmen hans nødvendigvis er blitt dårligere, men fordi sangene er for krevende live. Det blir for mye falsetto.

Mikael

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1127 på: 05. Aug. 2008, 19:22 »
Er ikke litt av greia med Coldplay at det skal være dønn kjedelig å høre på?
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1128 på: 05. Aug. 2008, 19:58 »
Jeg vet at det bare er en youtube-video og at det ikke beviser noe særlig, men en så dårlig live-opptreden ville aldri Coldplay ha gjort for fem-seks år siden:



Særlig på sanger som "Square One", "What If", "X&Y" etc sliter Chris Martin live. Ja, stemmen hans høres helt jævlig ut iblant, noe den ikke gjorde i samme grad som før. Ikke fordi stemmen hans nødvendigvis er blitt dårligere, men fordi sangene er for krevende live. Det blir for mye falsetto.

Du har GARANTERT ikke vært på konsert og sett Square One live, ellers hadde du aldri sagt noe sånt. Videoopptak av en konsertopplevelse kan ikke sammenlignes med selve opplevelsen live.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1129 på: 05. Aug. 2008, 21:11 »
Du har GARANTERT ikke vært på konsert og sett Square One live, ellers hadde du aldri sagt noe sånt. Videoopptak av en konsertopplevelse kan ikke sammenlignes med selve opplevelsen live.

Jeg er klar over at det er en stor forskjell, men selvfølgelig kan man vurdere om en sang er dårlig fremført live også på video. Og enda har jeg til gode å se en live-versjon av Square One som kan måle seg med den fantastiske album-versjonen. (Square One er forresten en av mine favoritt-sanger fra Coldplay)
« Siste redigering: 05. Aug. 2008, 21:13 av geordie-olav »

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1130 på: 05. Aug. 2008, 22:07 »
Square One var den perfekte konsertåpneren for Coldplay, et av tre store høydepunkt sammen med Clocks og Fix You (også fra X&Y, fantastisk live). White Shadows er et annet eksempel på en kongelivesang.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1131 på: 05. Aug. 2008, 23:17 »
Smaken er som baken - også blant fansen.
Jeg er ikke like begeistra for Parachutes som Olav. Kan riktignok hende at han har hørt albumet en god del flere ganger enn meg. Det begynner faktisk å bli ei god stund sia sist for min del. Jeg er enig i at det er et melankolsk album, som en skal høre på når en er alene og trenger tid til ettertanke. Men låtene er ikke fullt så sterke som på Rush of Blood.

Rush of Blood to the Head er et glimrende album. Jeg kan i farta ikke komme på en eneste virkelig svak låt på det albumet. Det er mer fart i låtene og tekstene spenner over litt andre tema enn Parachutes gjorde. Chris' stemme er på sitt aller, aller beste.

X&Y er litt blandet. Du har noen veldig sterke låter, som Square One, Speed of Sound og Talk, som er mine personlige favoritter, også har du noen som er best å styre unna. Men alt i alt et helt ok album, som så definitivt ikke skjærer i ørene og blir uutholdelig i lengden, som Olav mener. Men det er da basert på ørene mine. De er kanskje skrudd sammen annerledes enn Olav sine.
Jeg er en stor tilhenger av lydbildet på X&Y, selv om man overhodet ikke kan sammenligne med Radiohead og Pink Floyd. Det er tross alt Coldplay vi snakker om.

Viva La Vida har jeg hørt noen ganger nå. Jeg greier overhodet ikke å se noe som helst spor av Ole Ivars eller danseband-musikk. Mine personlige favoritter er vel Cemetries of London og Lost, i tilllegg til andre tittellåt, Death and All his Friends. Singelen Violet Hill kan jeg styre meg for. Jeg er ingen kjempefan av lydbildet, men jeg synes låtene er gode og at dette som helhet er et finfint album. På langt nær Coldplay på sitt beste. Men på langt nær så ille som Olav synes å mene.


Er ikke litt av greia med Coldplay at det skal være dønn kjedelig å høre på?
Det får være dine ord, Mikke. Personlig synes jeg absolutt ikke Coldplay er kjedelig å høre på. Men det siste albumet er ikke så sterkt, og bandet er ikke så fantastisk at det er verdt 4-500 kroner i billettpriser pluss reise og opphold i Oslo i høst. De pengene sparer jeg til REM, selv om jeg kanskje burde spart dem til U2 drar på turné igjen neste sommer.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1132 på: 06. Aug. 2008, 00:05 »
Virker som at folk her har fått inntrykket av at jeg syntes "X&Y" og "Viva La Vida" er to dårlige album. Det er ikke tilfellet (selv om jeg kan forstå at folk tror det etter alt drittet jeg skrev om "X&Y" tidligere her. Men når alt kommer til alt syntes jeg faktisk det er to ganske gode album, men de ligger et stykke bak de to første. Jeg vil nok rangere Coldplay-albumene slik:

1. A Rush Of Blood To The Head (superb)
2. Parachutes (fantastisk)
3. X&Y (veldig bra)
4. Viva La Vida (bra)

Coldplay har vel egentlig aldri laget et dårlig album til nå, men jeg syntes det går litt i feil retning. Som jeg har sagt tidligere: Viva La Vida kunne blitt et svært godt album hadde det ikke vært for alt "ugresset" som så ofte ødelegger. Og i tillegg syntes jeg at X&Y ville vært et fantastisk album hadde det ikke bare vært for at bandet valgte å dra hele denne falsetto-syngingen litt vel langt.

Om "X&Y" og "Viva La Vida" ikke er noen album jeg hører på 24/7 akkurat, så er de veldig bra å lytte til en gang iblant.

Og forresten så fantes det ikke en dårlig Coldplay-låt før det nye albumet. Nå har de to.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1133 på: 06. Aug. 2008, 01:02 »
Så må vel fasiten komme (meg)! ;D

Er enig per nå med Berntsen i at Viva La Vida... er Coldplays beste album!
Brian Eno har lyktes ganske bra med å fornye sounden til Coldplay, noe som var ganske viktig for Coldplay denne gangen dersom de fortsatt skulle forbli spesielt relevante og bli sett på som et stort band som evner fornye seg.
Selv om de enda ikke har klart å klekke ut låter som går over midtempo, er denne skiva mer variert og holder deg mer interessert gjennom hele plata. Er enig i at de to første spesielt i lengda kan bli vel kjedelige.
Viva... innleder på en vakker måte med Life In Technicolor før den går over i imponerende Cemeteries Of London, en svært utypisk Coldplay-låt på mange måter, selv om du alikevel hører at det er Coldplay-materiale. Flamenco-aktige rytmer, og denne tror jeg blir en hit live. Liker stemninga i den låta. Blant de beste i Coldplays katalog. Lost! likeså, syns den låta er herlig, og det var den første som fenga meg.
Ellers er jeg veldig fornøyd med både Violett Hill og Viva La Vida, de to første singlene fra albumet. Den ene ganske mørk, den andre det motsatte - og for dere som har hørt Arcade Fire, så hører dere hvor Coldplay (og Eno) har fått masser inspirasjon fra i lys av denne plata. Arcade Fires "Neon Bible" ble av mange sett på som fjorårets beste plate, og er forøvrig å anbefale.
Tidenes beste Coldplay-sang slik jeg ser det per nå er "Death And All His Friends". Den låta er FANTASTISK! Gådehudfremkallende, og jeg kan bare tenke meg til hvor herlig den må høres ut live!
Brian Eno var akkurat det Coldplay trengte, og han har gjort akkurat det samme med Coldplay som han har gjort to ganger med U2 - han har vært med å fornye lyden radikalt samtidig som han har bevart den originale sounden til Coldplay. Det er bare å håpe at Eno har gjort akkurat det samme med U2s album som kommer til høsten - som for min del er ulidelig lenge å vente til!

Så ratingen av albumene:
1. Viva La Vida Or Death And All His Friends (Meget bra)
2. X&Y og A Rush Of Blood To The Head (Ganske bra)
4. Parachutes (Okei. Don't Panic er dog blant de aller beste Coldplay har spikra)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1134 på: 06. Aug. 2008, 19:00 »
Musikk er nok en ganske personlig greie, og folk har vel ganske forskjellige meninger rundt det. La oss bare være enige om at Coldplay enda har til gode å sette sammen et dårlig eller middelmådig album.

Men ærlig talt, Kristoffer: dette var da ingen radikal endring i lyden? Mange av sangene på "Viva La Vida" kunne da like godt ha vært å finne på X&Y.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1135 på: 06. Aug. 2008, 19:03 »
Sounden er ganske endret jo. Coldplay har aldri hatt et bredere lydbilde enn det de har på dette albumet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1136 på: 06. Aug. 2008, 19:05 »
Vel, man kan vel si at sounden er ganske endret for COLDPLAY å være. Syntes aldri de har vært særlig progressive egentlig.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1137 på: 06. Aug. 2008, 20:10 »
Viva la Vidas lydbilde er helt forskjellig fra X&Y. Til tross for samme tempo og like virkemidler i oppbyggingen av sangene høres ikke musikken lik ut i det hele tatt. Og Parachutes er etter min mening definitivt et middelmådig album.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Musikk tråden
« Svar #1138 på: 06. Aug. 2008, 20:20 »
Å si at musikken på Viva La Vida og X&Y ikke høres lik ut i det hele tatt syntes jeg bare blir feil. Endring i lydbilde er det selvfølgelig, men det er det jo alltid. Men noen radikal endring? Spar meg. Det er ikke større endring i lydbilde enn det man minst burde regne med.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #1139 på: 06. Aug. 2008, 20:36 »
Når en ser på Coldplays tidligere utgivelser er det en ganske radikal endring, jo.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida