20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 159390 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #645 på: 13. Feb. 2012, 14:59 »
Verken Essien eller Mikel kan på noen som helst måte måle seg med Makelele.

Eg vil sterkt hevde at Essien absolutt kan måle seg med Claude Mak. Kanskje ikkje like komplett defensiv, men ikkje langt ifrå, og eit langt større register offensivt. Essien i toppslag er kanskje den mest komplette midtbanespelaren PL har sett, i konkurranse med Petit og Vieira i Arsenal sin prime og Roy Keane og Gerrard på sitt aller, aller beste.

Når det gjeld Mak sin avskjed frå RM er eg enig i at den var tarvelig utført av Perez, - i same slengen der ein kvitta seg med Del Bosque og Hierro utan å erstatte dei på ein proper måte -, men grunngjevinga var ikkje at han var for dårleg, men at han krevde ei lønnsauke (eit halvår etter at han hadde fått den forrige) då klubben kjøpte Beckham og gav han astronomisk lønn. Makelele fekk nei, gjekk til streik (slik han også gjorde det i Celta) og vart shippa ut. Ein kan sikkert drøfte dette fram og tilbake utifrå eit etisk og moralsk perspektiv, men sportsleg sett var det ei generaltabbe å kvitte seg med han utan å få inn ein fullverdig erstattar. Klubben prøvde seg på Vieira i kjølevatnet, men heller ikkje han vart lova noko anna enn ein brøkdel av lønna.

Policyen då, som til dels no, var å lønne spelarar utifrå kva marknadsinntekter dei genererte inn gjennom sponsorar og draktsal, og då kan ein forstå at Zidane, Figo og Becks langt overgår Makelele, men utifrå eit sportsleg omsyn er det heva over ein kvar tvil at Claude M var ei fundamental brikke i det fantastiske laget som Del Bosque bygde opp.

coxie

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #646 på: 13. Feb. 2012, 16:38 »
Verken Essien eller Mikel kan på noen som helst måte måle seg med Makelele.
Eg vil sterkt hevde at Essien absolutt kan måle seg med Claude Mak. Kanskje ikkje like komplett defensiv, men ikkje langt ifrå, og eit langt større register offensivt. Essien i toppslag er kanskje den mest komplette midtbanespelaren PL har sett, i konkurranse med Petit og Vieira i Arsenal sin prime og Roy Keane og Gerrard på sitt aller, aller beste.

Rangerer Makelele foran Essien. Han var mannen som utførte den usynlige jobben i Real Madrid da de herjet på begynnelsen av forrige tiår. Han ble også en av Chelseas viktigste brikker under Mourinho; primært for sitt utrettelige defensive arbeid som han utførte med bravur i klubb så vel som landslag.

Ser du nevner gode midtbanespillere og lanserer dem som PL-historiens beste. Du har for øvrig glemt rødtoppen i Man Utd.

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #647 på: 13. Feb. 2012, 17:35 »
Når eg rangerer Essien over Makelele er det ikkje ein måte å nedvurdere sistnemnte på. Som mitt andre avsnitt ber preg av, både var og er eg ein stor fan av CM.

Eg kunne og burde godt nemnt Scholes, ja. Ikkje like god defensivt som dei andre eg trekk fram, men kanskje like fullt den aller beste midtbanespelaren som har aksla ei drakt i Premier League.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #648 på: 13. Feb. 2012, 18:41 »
Når vi snakker "komplette" midtbanespillere, så kan vi selvsagt ikke rangere Makelele foran Essien, fordi Makelele på ingen måte var samme type spiller som de andre du nevner der. Makelele var en ballvinner og BARE det! Og som defensiv midtbanespiller, så er/var det absolutt INGEN som er eller var bedre enn Makelele.

Jeg kjente ikke til Reals lønnspolicy, men jeg kan ikke si at jeg er særlig fan av den nå som jeg kjenner til den. Man verdsetter da spillerne etter hvem som selger mest merchandise, hvem som genererer de største avisoppslagene. Makelele var selvsagt aldri den type spiller. Men han var så ekstremt viktig for Real Madrid i den "skjulte" defensive jobbinga si, at laget aldri ble det samme etter at han dro.

Riktignok har Cheick Tiote blitt en slags kultfigur i Newcastle, så vel som en fantastisk god ballvinner. Men hvis vi skulle tenke på RMs måte, så ville altså Tiote vært en av de lavest lønte i klubben, mens Obertan som kommer fra selveste Man Utd, og er i stand til å skape magi en gang annethvert skuddår, får bortimot dobbelt så høy lønn, selv om han som sagt, bare presterer noe av verdi annethvert skuddår.

Makelele var selve motoren i Real Madrid, Zidane var karosseriet, Beckham var bare den plettfrie, glinsende lakken på bilen. Jeg innbiller meg at man betaler mer for motor enn for lakk, selv om det siste vises mye bedre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #649 på: 13. Feb. 2012, 19:10 »
Makelele var selve motoren i Real Madrid, Zidane var karosseriet, Beckham var bare den plettfrie, glinsende lakken på bilen. Jeg innbiller meg at man betaler mer for motor enn for lakk, selv om det siste vises mye bedre.

Sjølv om eg var (og for så vidt er) ein stor fan av Becks, så må eg seie at dette var ein veldig fiffig og fin analogi!

-
Og det ser ut som vi er på linje i den resterande diskusjonen også.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #650 på: 14. Feb. 2012, 18:41 »
http://blogg.tv2.no/fjordball/2012/02/14/er-verdens-beste-lag-pa-hell/

Liker han Lars Sivertsen. Fint lite innlegg angående Barca.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Christian

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #651 på: 14. Feb. 2012, 18:59 »
Digger han eg også. Skriver mykje bra.  :)

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #652 på: 15. Feb. 2012, 20:54 »
Same old Shearer, always scoring!

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #653 på: 20. Feb. 2012, 08:25 »
Registrerer at Messi fortsetter den gode formen, og kryper tilbake i ryggen på CR i toppscorer-duellen, selv om han spiller på et lag som ikke er like giftig atm.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #654 på: 20. Feb. 2012, 08:30 »
Hehe ja, Messi sliter virkelig på et lite giftig lag for tiden.
4 mål så tok han fortsatt ikke igjen Ronaldo?

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #655 på: 20. Feb. 2012, 10:13 »
Ronaldo
2009/10: 29 kamper - 26 mål
2010/11: 34 kamper - 40 mål
2011/12: 23 kamper - 28 mål
Totalt: 86 kamper - 94 mål

Messi
2009/10: 35 kamper - 34 mål
2010/11: 33 kamper - 31 mål
2011/12: 23 kamper - 27 mål
Totalt: 91 kamper - 92 mål

 :nikke:

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #656 på: 20. Feb. 2012, 21:08 »
Ronaldo
2009/10: 29 kamper - 26 mål
2010/11: 34 kamper - 40 mål
2011/12: 23 kamper - 28 mål
Totalt: 86 kamper - 94 mål

Messi
2009/10: 35 kamper - 34 mål
2010/11: 33 kamper - 31 mål
2011/12: 23 kamper - 27 mål
Totalt: 91 kamper - 92 mål

 :nikke:

Ronaldo
2009/10: 29 kamper - 7 assist
2010/11: 34 kamper - 10 assist
2011/12: 23 kamper - 7 assist

Messi
2009/10: 35 kamper - 10 assist
2010/11: 33 kamper - 18 assist
2011/12: 23 kamper - 8 assist

På samme tidsrom har Ronaldo 610 skuddforsøk mot Messi sine 435. Kun tall fra La Liga.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #657 på: 20. Feb. 2012, 21:56 »
CR var ihvertfall for et par runder siden den spilleren i La Liga med flest frisparkforsøk - og da hadde han enda ikke putta et. Ergo - Cabaye og Raylor er bedre frisparksskyttere. Ja, også Ba da :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Gabriel Obertan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 59
  • Obertans Medical at Newcastle
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #658 på: 20. Feb. 2012, 22:50 »
Hvorfor sammenligner vi Penaldo med Messi?

Man kunne gitt Benzema eller Higuain samtlige straffespark istedet, og de ville komfortabelt vært toppscorern i Real.
Gabriel obertan - arbeidsmoral, hurtighet og teamwork

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7612
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #659 på: 20. Feb. 2012, 23:30 »
Tar ikke Messi straffespark for Barca da?