20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 158746 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #480 på: 24. Jan. 2012, 00:35 »
Straffer bør jo helt klart telle mener jeg. Men da må det også bli slutt på den kjepphesten som enkelte har at Messi blir servert så mye ferdigscorte silkepasninger i Barcasystemet. Å ta løp på gode pasninger og sette ballen i mål er i mine øyne iallefall ikke noen dårligere prestasjon en en uforstyrret avslutning i eget tempo fra 11 meter. 21 straffer på rad (?) er uansett bra! Statistisk sett resulterer vel ca. 85% av alle straffer i mål noe som tilsier at Ronaldo kan bomme på de 3-4 neste og likevel ligge over snittet.

Jeg tror kanskje vi sliter litt med å skille evner fra statistikk. Evnemessig er det kanskje mer opp til hver enkelt å vurdere hva man vil vektlegge tenker jeg. Noen liker nærteknikken til Messi, andre liker den Herkules/Adonis-aktige fysikken til Ronaldo. Andre igjen vektlegger defensive kvaliteter (Kompany), lederegenskaper (Gerrard), avslutterevner (Van Persie?).

Eller som meg vektlegges den som har alt - Shearer - og utover det er det bare et spørsmål om hvor mye/lite øvrigheten kommer til kort i den målestokken.  :P

Statistisk er man kanskje litt mer låst, begge gutta spiller et heftig antall kamper i året og er lite plaget med skader. Messi kommer kanskje endel bedre ut av det i forhold til alder/mål/målgivende/pokaler men som nevnt så er det noe forskjell på rollene til de to og premissene rundt. For meg blir det iallefall som å skille mellom hva som er best av øl klokken 17:00 og øl klokken 17:30, begge deler er fantastisk og å skille dem kommer helt an på dagsformen min og hvilke parametre jeg legger til grunn.

Jeg skal likevel være såpass ærlig å innrømme at jeg liker Messi best, men det er det utenomsportslige aspekt som avgjør og ikke prestasjonene på banen. De er begge noen beist.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #481 på: 24. Jan. 2012, 09:56 »
 :gp:

Rissen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1192
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #482 på: 24. Jan. 2012, 19:14 »

MEN dette her sier vell det meste ??
Messi - 32kamper, 36mål & 21 assists.
Ronaldo - 27kamper, 28mål & 8assists.

Du gidder ikke liste opp Ryan Taylor og Ruud van Nistlerooys statistikker også? Bare sånn at vi kan ta et annet eksempel med folk som spiller i forskjellige posisjoner - og som 100 % sikkert har god differanse i statistikken pga dette?

Det å tro at Messi og Ronaldo har en like offensiv og målfarlig rolle i sine respektive lag blir selvfølgelig bare idioti - og det vet alle som har sett Real Madrid og Barcelona anno 2011 og 2012.

Bør ikje då Ronaldo ha en del mer assister ?? Vist han er i den posisjonen folk mener her? Eller er han LITT for EGO ?
. Newcastle må ganske enkelt skaffe seg et mye bedre forsvar enn man har pr dags dato, og det skjer ikke ved å hente en enkelt spiller. Det klarer ikke Onyewu, men det hadde neimen ikke Terry, Cannavaro eller Puyol klart heller.

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #483 på: 25. Jan. 2012, 15:42 »

MEN dette her sier vell det meste ??
Messi - 32kamper, 36mål & 21 assists.
Ronaldo - 27kamper, 28mål & 8assists.

Du gidder ikke liste opp Ryan Taylor og Ruud van Nistlerooys statistikker også? Bare sånn at vi kan ta et annet eksempel med folk som spiller i forskjellige posisjoner - og som 100 % sikkert har god differanse i statistikken pga dette?

Det å tro at Messi og Ronaldo har en like offensiv og målfarlig rolle i sine respektive lag blir selvfølgelig bare idioti - og det vet alle som har sett Real Madrid og Barcelona anno 2011 og 2012.

Bør ikje då Ronaldo ha en del mer assister ?? Vist han er i den posisjonen folk mener her? Eller er han LITT for EGO ?

Hvis Ronaldo er høyrekant, hvem skal han spille til? Gjennombruddsspissene Higuain og Benzema? Ja, og det har strengt tatt fått en del assist fra Ronaldo også. Støttepasning bak til Ramos, eller Özil, eller Alonso?
Klart det er vanskligere å få assister fra høyrekant, enn det det er 16 meter fra mål, på midten av banen.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #484 på: 25. Jan. 2012, 15:50 »
Tror du på det du selv skriver? Makan til unnskyldninger :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #485 på: 25. Jan. 2012, 15:52 »

MEN dette her sier vell det meste ??
Messi - 32kamper, 36mål & 21 assists.
Ronaldo - 27kamper, 28mål & 8assists.

Du gidder ikke liste opp Ryan Taylor og Ruud van Nistlerooys statistikker også? Bare sånn at vi kan ta et annet eksempel med folk som spiller i forskjellige posisjoner - og som 100 % sikkert har god differanse i statistikken pga dette?

Det å tro at Messi og Ronaldo har en like offensiv og målfarlig rolle i sine respektive lag blir selvfølgelig bare idioti - og det vet alle som har sett Real Madrid og Barcelona anno 2011 og 2012.

Bør ikje då Ronaldo ha en del mer assister ?? Vist han er i den posisjonen folk mener her? Eller er han LITT for EGO ?

Hvis Ronaldo er høyrekant, hvem skal han spille til? Gjennombruddsspissene Higuain og Benzema? Ja, og det har strengt tatt fått en del assist fra Ronaldo også. Støttepasning bak til Ramos, eller Özil, eller Alonso?
Klart det er vanskligere å få assister fra høyrekant, enn det det er 16 meter fra mål, på midten av banen.


Hahaha  :lol:
Same old Shearer, always scoring!

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #486 på: 25. Jan. 2012, 15:55 »
Om det er så mye lettere for Messi å score mål siden han er midtspiss, burde det ikke da være lettere for Ronaldo å få assists som ving? Eller hva mener du nøyaktig at rollen til en ving i 4-3-3 skal være?

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #487 på: 25. Jan. 2012, 15:56 »
Alle som forstår litt fotball skjønner at alt skal tilsi at Ronaldo har labrere statistikk på assists og mål som RM enn det Messi har i den frie spissrollen sin. Ser man ikke det, så ønsker man ikke å se det.

Dog stiller jeg meg tvilende til Peters argumentasjon over her, og lurer egentlig på hva han mener.  :P

Som torfinn så pent sier; 9 av 11 spillere på Real Madrid er bedre enn på Barcelona - så det er i hvert fall ikke lagkameratene man skal begynne å fikle med i argumentasjonen!

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #488 på: 25. Jan. 2012, 15:58 »
Korrekt. ;) Eller 9 er kanskje litt i drøyeste laget spør du meg, men sett utifra tabell og spillerstatistikker så langt i årets La Liga så er det i alle fall ingenting som skulle tyde på det motsatte.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #489 på: 25. Jan. 2012, 16:00 »
Hahah, noen ganger kan humor bli litt for morsomt.  :P

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #490 på: 25. Jan. 2012, 16:00 »

MEN dette her sier vell det meste ??
Messi - 32kamper, 36mål & 21 assists.
Ronaldo - 27kamper, 28mål & 8assists.

Du gidder ikke liste opp Ryan Taylor og Ruud van Nistlerooys statistikker også? Bare sånn at vi kan ta et annet eksempel med folk som spiller i forskjellige posisjoner - og som 100 % sikkert har god differanse i statistikken pga dette?

Det å tro at Messi og Ronaldo har en like offensiv og målfarlig rolle i sine respektive lag blir selvfølgelig bare idioti - og det vet alle som har sett Real Madrid og Barcelona anno 2011 og 2012.

Bør ikje då Ronaldo ha en del mer assister ?? Vist han er i den posisjonen folk mener her? Eller er han LITT for EGO ?

Hvis Ronaldo er høyrekant, hvem skal han spille til? Gjennombruddsspissene Higuain og Benzema? Ja, og det har strengt tatt fått en del assist fra Ronaldo også. Støttepasning bak til Ramos, eller Özil, eller Alonso?
Klart det er vanskligere å få assister fra høyrekant, enn det det er 16 meter fra mål, på midten av banen.


Hahaha  :lol:

Unnskyld O'store Orakel.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #491 på: 25. Jan. 2012, 16:08 »
Haha slapp av da :)

Når dere troller oss alle med å si Ronaldo er den beste av disse to, så må du tåle å bli spøket litt med ;)
Same old Shearer, always scoring!

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #492 på: 25. Jan. 2012, 16:08 »
Poenget er at det er lettere for en midtspiss med et 6 spillere foran seg eller ved siden av seg, som Messi, å få assist, da han har mange flere alternativer å spille til. Ronaldo opererer på høyrekanten i hovedsak, og da blir det vanskligere for ham å få assists, når laget hans i større grad satser på kontringer og han ofte bare har kanskje 2-3 alternativer å spille til når Real er i angrep. Det er vanskligere å f.eks tre igjennom medspillere foran mål, når man er kant. Messi står å "camper" på midten av banen, og trenger jo bare en liten chipp framover i banen så kommer Villa, Pedro, Sanchez, Xavi eller Iniesta og snappern opp og scorer.
Kanskje dårlig forklart, men prøv å skjønne a.

Kort forklart er: Messi har enklere for å få assist og mål når han spiller midtspiss, enn det Ronaldo har når han spiller høyrekant. Kan jo ikke være uenig i det?

Simmi

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #493 på: 25. Jan. 2012, 16:20 »
Men Messi får jo ikke alle innleggsmulighetene Ronaldo får som ving?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #494 på: 25. Jan. 2012, 17:53 »
Dette er jo bare vasprat jo. Du skjønner da det?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida