20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: EM 2008 - Norske medaljesjanser?  (Lest 26239 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Journalisten

  • Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1221
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« på: 12. Juli 2006, 21:41 »
Starter allerede nå en tråd om Europamesterskapet i 2008, hvor vi håper at våre fotballspillende landsmenn skal kjempe om edelt metall.  :D

Slik Norge spiller nå, må jeg ærlig innrømme at jeg har liten tro på noen nevneverdig plasseringsmulighet i et europamesterskap. Men det kan jo uansett bli ganske så spennende å se hvordan EM-kvalifiseringen utarter seg, og om vi i det hele tatt klarer å kvalifisere oss. EM om to år finner sted i Sveits og Østerrike.

Norge møter Ungarn, Moldova, Hellas, Bosnia og Hercegovina, Tyrkia og Malta. De antatt vanskeligste lagene å møte er Hellas og Tyrkia. Men man bør være oppmerksom på at lag som Bosnia og Hercegovina, og også til dels Ungarn, kan bite fra seg i en slik kvalifisering. De fleste eksperttips vil nok uansett være at Norge, Tyrkia og Hellas kommer til å kjempe helt i toppen, tett fulgt av Ungarn og Bosnia/Hercegovina.

Kampoppsettet i Norges gruppe i EM-kvaliken:

02.09.2006: Ungarn - Norge

06.09.2006: Norge - Moldova

07.10.2006: Hellas - Norge

24.03.2007: Norge - Bosnia/Hercegovina

28.03.2007: Tyrkia - Norge

02.06.2007: Norge - Malta

06.06.2007: Norge - Ungarn

08.09.2007: Moldova - Norge

12.09.2007: Norge - Hellas

17.10.2007: Bosnia/Hercegovina - Norge

17.11.2007: Norge - Tyrkia

21.11.2007: Malta - Norge
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #1 på: 12. Juli 2006, 22:21 »
Slik som det norske landslaget fremstår idag vil jeg bli svært overrasket om vi deltar i EM i  2008. Men jeg ser gjerne at vi kvalifiserer oss. Er på tide at vi klarer å nå et sluttspill igjen nå. Riktignok avhengig at at Hareides menn klarer å heve seg mange hakk.
Etter å ha sett mye VM i det siste innså jeg at de aller fleste lagene der var bedre enn vårt landslag. De klarer å få ballen til å gå, og spiller fotball. Det er nesten mer enn man kan si om de siste prestasjonene til det norske landslaget dessverre.
Alikevel håper jeg at laget kan løfte seg og nå EM sluttspillet. Laget som helhet må bli bedre og fungere bedre sammen. Skal Carew vere spissen som skal sørge for målene kan ikke han bestandig måtte komme langt ned for å stusse videre. Han må ha noe å jobbe med foran mål. Eller skal han stusse en ball, så snu seg å løpe etter den og faktisk nå den før forsvarerne?! Optimistisk spør du meg. Dette er ikke alt som er å ta tak i, i landslaget vårt, men et eksempel på noe av de vi må begynne med.

Videre tror jeg de 2 første kampene blir viktige. Klarer vi å få en god start og kanskje 2 seiere før vi møter Hellas vil det være viktig. En flying start og selvtillit kan faktisk vere det som avgjør om vi kvalifiserer oss eller ikke. Havner vi i bakleksa fra første runde blir det håpløst. Da vil aldri laget få den roen og troen på egne ferdigheter og sitt eget spill som skal til for å oppnå resultatene som skal til.

Så ett spørsmål:
- Hellas ble utestengt fra all internasjonal fotball på ubestemt tid for ikke så lenge siden.... er dette blitt endret på nå?

Summa summarum har jeg ikke store forventninger om at vi skal kvalifisere oss til EM, men jeg håper at vi kan klare det fordi det ville vert ekstra morsomt med et sluttspill med norsk deltagelse igjen.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #2 på: 12. Juli 2006, 23:21 »
Norge har en alle tiders mulighet til å kvalifisere seg til et mesterskap igjen nå. Vi har vært EKSTREMT heldige med trekninga. Norge var 3.seedet lag og skulle etter all sannsynlighet trukket lag som Italia og Tsjekkia. Men vi var heldige og fikk Hellas (1.seedet pga EM-seier) og Tyrkia (ett av de svakeste 2.seedede lagene). Norge er etter min mening minst like gode som Hellas. Tyrkia er nok hakket vassere, men husk at de må spille flesteparten av hjemmekampene på nøytral grunn pga bråket i kampen mot Sveits, deriblant hjemmekampen mot Norge.

Bosnia er et vrient lag som absolutt har kommet seg de siste årene. Ungarn er såklart ikke det de en gang var, men noen hjemmeseiere her og der blir det nok for ungarerne.

Slik tror jeg gruppen ender:

1. Tyrkia
2. Norge
3. Bosnia
4. Hellas
5. Ungarn
6. Malta
7. Moldova
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #3 på: 12. Juli 2006, 23:47 »
Grei oppsumering det ja.
Skulle gjerne likt å sett hvordan Hareide egentlig vil at Norge skal spille, for det har jeg enda ikke skjønt helt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #4 på: 13. Juli 2006, 00:09 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Grei oppsumering det ja.
Skulle gjerne likt å sett hvordan Hareide egentlig vil at Norge skal spille, for det har jeg enda ikke skjønt helt.

Det er jeg ikke helt sikker på at Hareide selv har helt skjønt heller. Resultatene har jo uteblitt og da blir det vanskelig å falle til ro med en spillestil og bli komfortabel med den.
Det spørs om ikke Hareide prøver både det ene og det andre og snur enhver stein for å finne den rette oppskriften på hvordan det norske landslaget skal spille.
Som jeg nevnte tidligere: får laget en go' start og starter med 2 seire vil dette problemet vere på god vei til å være løst for Hareide. Da kan laget falle til ro med en spillestil som de kan fokusere på og derav bli tryggere på den. Deretter tror jeg også selvtilliten kommer og kan være det lille ekstra som gjør at spillerne klarer å yte opp imot sitt aller beste. Og det er Norge helt avhengige av skal det bli EM deltagelse.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #5 på: 13. Juli 2006, 20:58 »
Den dagen "Norge" sparker Hareide, den dagen skal jeg begynne å interessere meg for det norske landslaget igjen.

Der har jo stort sett de samme klippekort gang etter gang. Spiller du i en klubb i utlandet, så får du nesten garantert spille uansett. Se på Riise, MGP. Begge gjør en OK jobb i klubbene sine, men med en gang de kommer på landslaget er de plutselig så mye bedre (oppe i hodene sine anyway). Der virker det som om de ikke gidder å bry seg med det, og spiller sjeldent en god kamp.

Hadde jeg vært trener på landslaget, ville jeg ikke latt slike spillere spille kamp etter kamp. Jeg ville sluppe til nye spillere mer en Hareide, og jeg ville sett mye mer på prestasjoner etter kamp på landslaget enn på hvilken klubb de spiller i. For det er strengt tatt irrelevant.

Nå må jeg jo ikke glemme, det er jo ikke mange kampene siden Petter Rudi startet hver kamp. Hva i alle dager er gale med Åge Hareide? Noen ganger virker det som om han ikke har peiling på fotball.

Så går vi over til NFF. Hvordan kan de unngå å sparke Hareide? Han har tatt et lag som lå på 2. plass på FIFA-rankingen for noen år siden, ned til noen-og-femti-ende plass!!! Det sier jo seg selv at noe er gale, og da må hodene begynne å rulle. Norge er en voksende nasjon når det gjelder klubbfotball. Det blir stadig jevnere, og nivået blir høyere og høyere. Likevel går det kun en vei med landets lag utad, og det er nedover. Slik skal det vel ikke være? Når vi legger sammen 2 og 2, så skal vi få 4, ikke 64.

Kort oppsummert: for å redde norsk landslagsfotball og kultu, må Åge Hareide gå.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #6 på: 13. Juli 2006, 22:00 »
Mm har ikkje troa på Hareide. Nils Arne Eggen tror eg hadde blitt bra men han e vel pensjonist no
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

plebbster

  • Gjest
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #7 på: 13. Juli 2006, 22:12 »
Jeg sa det samme da nils johan ga seg . At jeg skulle følge mye med men har blitt ganske mye though. Sett de fleste kampene uten at jeg har blitt imponert så håper kanskje kniksen kommer tilbake. :lol:

Neida. norge kan fint klare seg med greame souness. Vi sliter bakover. Framover har vi carew og morten gamst.

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #8 på: 13. Juli 2006, 23:03 »
Det er ingen norske trenere pr. dags dato som er gode nok for landslaget synes jeg.  Vi skulle prøvd å få en utenlandsk manager med mye erfaring, slik som Viking gjorde når de ansatte Roy Hodgson (og som de trodde med Tom Prahl, men det er en annen sak...). Til og med Graeme Souness kunne vært nok, men han ville nok aldri sagt ja. Men det må vel være en god manager som er ledig og kunne vært interessert?
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #9 på: 13. Juli 2006, 23:11 »
Du har jo denne karen som har fått Korea og Australia opp og fram. Hiddink, ikke sant? Han hadde kanskje vært interessert?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #10 på: 13. Juli 2006, 23:15 »
Hehe, tviler nå på at han hadde sagt ja til å trene Norge. Vi trenger ikke å sikte så høyt. Men det hadde jo vært fantastisk med ham da.  :P

Har ikke han forresten blitt trener for Russland nettopp?
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #11 på: 13. Juli 2006, 23:16 »
Jojo, jeg bare fabler. Men om han sier ja til Sør-Korea, kan han jo si ja til Norge og???
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #12 på: 13. Juli 2006, 23:19 »
Ja, har i grunnen tenkt litt på det jeg og. Vil vel si at Norge er bedre enn Sør-Korea, men jeg aner ikke hvor de er på Fifa-rankingen henne.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #13 på: 14. Juli 2006, 21:24 »
Sitat fra: "Lasse"
Den dagen "Norge" sparker Hareide, den dagen skal jeg begynne å interessere meg for det norske landslaget igjen.

Der har jo stort sett de samme klippekort gang etter gang. Spiller du i en klubb i utlandet, så får du nesten garantert spille uansett. Se på Riise, MGP. Begge gjør en OK jobb i klubbene sine, men med en gang de kommer på landslaget er de plutselig så mye bedre (oppe i hodene sine anyway). Der virker det som om de ikke gidder å bry seg med det, og spiller sjeldent en god kamp.

Hadde jeg vært trener på landslaget, ville jeg ikke latt slike spillere spille kamp etter kamp. Jeg ville sluppe til nye spillere mer en Hareide, og jeg ville sett mye mer på prestasjoner etter kamp på landslaget enn på hvilken klubb de spiller i. For det er strengt tatt irrelevant.

Nå må jeg jo ikke glemme, det er jo ikke mange kampene siden Petter Rudi startet hver kamp. Hva i alle dager er gale med Åge Hareide? Noen ganger virker det som om han ikke har peiling på fotball.

Så går vi over til NFF. Hvordan kan de unngå å sparke Hareide? Han har tatt et lag som lå på 2. plass på FIFA-rankingen for noen år siden, ned til noen-og-femti-ende plass!!! Det sier jo seg selv at noe er gale, og da må hodene begynne å rulle. Norge er en voksende nasjon når det gjelder klubbfotball. Det blir stadig jevnere, og nivået blir høyere og høyere. Likevel går det kun en vei med landets lag utad, og det er nedover. Slik skal det vel ikke være? Når vi legger sammen 2 og 2, så skal vi få 4, ikke 64.

Kort oppsummert: for å redde norsk landslagsfotball og kultu, må Åge Hareide gå.

Problemet er bare at Norge har neppe noen bedre kandidat til å lede landslaget, iallfall som er villig til det. Med mindere vi ser til utlandet, jeg tror også det blir vanskelig å få noen av de virkelig dyktige til å ta over som norsk landslagstrenger også.

Jeg mener det er utenladsspillerne som kan løfte nivået på landslaget vårt. Det er heller spillerne rundt dem som kanskje blir for svake. Gamsten og Riise (selv om jeg ikke er noen stor fan av noen av dem) forsvarer begge en plass på landslaget. Jeg tror vi skulle hatt flere stabile utenlandsproffer. Det er bare å se tilbake til "glanstiden" under Drillo. Da hadde vi flere utenlandsproffer og nesten alle av dem hevdet seg langt bedre i sine prespektive ligaer enn det dagens proffer gjør. Kanskje med unntak av dersom man sammenlignet Fjørtoft med Carew. Men den er vel åpen for diskusjon den også....
Å vurdere spillere kun ut ifra hva de gjør på landslaget blir et altfor tynt vurderingsgrunnlag også. Da vil man isåfall måtte bruke en hel kvalifisering til å prøve spillere og kanskje til siste kampen ha en ide om en best egnet første 11'er.

Jeg skal være enig i at det blir jevnere og jevnere i tippeligaen, men at nivået blir høyere og høyere er alldeles ikke tilfelle. Det er bare sprøyt og noe vi fotballfans i Norge liker å tro.

Selv om jeg ikke er noen fan av Hareide må jeg tillate meg å forsvare ham litt også etter å ha lest det du skriver. Det er mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke Hareide tok over et landslag som lå som nummer 2 på FIFA rankingen!

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
EM 2008 - Norske medaljesjanser?
« Svar #14 på: 14. Juli 2006, 21:28 »
Sitat fra: "Lasse"
Jojo, jeg bare fabler. Men om han sier ja til Sør-Korea, kan han jo si ja til Norge og???

Nei, for en proff som Hiddink er jeg sikker på at det er langt mer attraktivt å lede Sør Korea enn Norge. Med Australia vet jeg ikke helt, men tror også det vil være mer attraktivt faktisk.
Hvorfor?! Ganske enkelt kultur, innstilling og vilje. I Sør Korea finnes det neppe en stor stjerne, og iallfall ikke den gangen Hiddink tok over der. De var\er villige til å ofre langt mer enn det Norge vil være. For faktum er at her i Norge har vi opptil flere som vil vere langt mer stjerner enn de egentlig er. Og viljen til å ofre like mye for å bli gode nok er neppe tilstede hos norskene heller. Det er trist å si det, men jeg tror det er tilfelle.