20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Cheick Tioté  (Lest 144121 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #720 på: 25. Nov. 2014, 21:52 »
Tiote er nok automatisk inn med Abeid ute ja.

Andreas Thoring

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 236
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #721 på: 26. Nov. 2014, 10:06 »
Mulig vi da ser en formasjon ca som dette mot West Ham da:

                      Krul

Janmaat - Taylor - Dummet - Haidara

               Tiote - Colback

        Cabella - Sissoko - Ameobi

                      Perez


Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #722 på: 26. Nov. 2014, 10:27 »
Midtbanetrio med Tiote som anker og Colback og Sissoko indreløpere vel.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #723 på: 26. Nov. 2014, 11:02 »
Tror det kan være en finfin midtbane jeg. Tioté skal da på papiret ha enda mer pondus enn Abeid, selv om han ikke er like kreativ og ballsikker.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #724 på: 26. Nov. 2014, 14:32 »
Hovedpunktene for meg er nok:
- Sikre Sissokos posisjon på banen. Blir han flyttet ut på ving er han ikke mye å rope hurra for. Helt klart bedre der han har spillt i det siste.
- Formen til Tiote. Nettopp tilbake fra skade. Det er også ENORM forskjell på topnivå og bunnivå på Tiote. Enkelte ganger er han mr. T på midtbanen og han kan håndtere 2 om gangen om nødvendig, andre ganger serverer han motstanderne ballen på egen banehalvdel, gjerne en perfekt løpeball.

Er derfor en smule skeptisk når vi ikke har sett ham på "en stund".
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #725 på: 26. Nov. 2014, 16:56 »
Vi har Anita. Da spiller Colback i midten og Anita tar andre indreløperplass.
Bør funke finfint. Jeg har ikke gitt opp Anita overhodet, og tror han funker bra i dagens formasjon, i motsetning til de som han har vært med å starte i denne sesongen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Sigurd

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #726 på: 26. Nov. 2014, 23:04 »
Rimelig trygg på at Pardew klarer å vurdere hvor dit Tiote er kontra Abeid. Anita ser jeg helst på benken. Thorings lag og er jeg enig i. Det eneste spørsmålstegnet er hvorvidt Coloccini eller Williamson bør starte i midtforsvaret. Det gjør meg heller ingenting om Dummett starter på Jack hvis colo+willo er klare. Trenger all den duellstyrken vi kan få i de bakre ledd i denne kampen. akkurat der kommer Anita og for såvidt Haidara noe til kort.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #727 på: 22. Des. 2014, 07:40 »
http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/what-newcastle-united-problem-like-8321995

Dette forklarer en del hvorfor NUFC sliter med å styre kamper mot lag vi normalt bør slå, men som vi skuffer mot gang på gang. At Tiote er den som er mest borti ballen i slike kamper er urovekkende. Mannen har jo ikke et eneste offensivt fiber i kroppen sin.

Jeg har lenge ønsket meg en formasjon med 2 spisser (4-4-2) som den eneste her inne (?). I en slik formasjon er det definitivt ikke plass til en spillertype som Tiote. Derfor har jeg også vært kritisk til han en stund, det er det mange som har vært.

For en stund siden skrev jeg at om Pardew har tenkt å bruke den samme formasjonen så burde det vært Colback som hadde den rollen. Abeid har også vist seg mer en god nok der. Tiote er rett og slett en for enkel spillertype.
Selg!

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #728 på: 22. Des. 2014, 09:57 »
Jeg ser poenget ditt Frode, men jeg må si at jeg er uenig når det gjelder Tiote. Dog er jeg enig i formasjonen 4-4-2.  Pga. av at så mange lag i dag spiller 4-5-1 er vi avhengig av en virkelig solid midtbane om 4-4-2-formasjonen skal anvendes. I tillegg må spissene jobbe knallhardt bakover. Der kommer Tiote inn: Hans rolle er  renske opp, og sentre til nærmeste ledige spiller. Hvis jeg husker rett, så har Tiote spilt når vi har slått alle storlagene. Som jeg  har nevnt tidligere, jeg mener problemet ligger i at Tiote er paret med spillere som ikke passer hans spillestill: Jeg er enig i at han bruker for lang tid med ballen,med det skjer blant annet fordi han ikke har gode pasningsalternativ tilgjengelig. Da må vingene og ikke minst den andre sentrale midtbanespilleren gjøre seg ledige, raskt.

Med andre ord, hvis vi skal spille 4-4-2, er det ikke Tiote som er problemet, med den andre sentrale midtbanespilleren. Tiotes jobb er ikke få vårt spill til å flyte. At han er mest borti i ballen skjer fordi resten av laget ikke gjør jobben tenker jeg. Altså, Tiote har behov for Cabaye, eller en spiller som ligner på ham. Cabaye var hele tiden tilgjengelig, han la ned et godt stykke arbeid bakover, samtidig som han dikterte spillet vårt fremover. Colback har vært brukbar. Han er flink til å fordele på få touch til spillere i umiddelbar nærhet. Men han vrir ikke  spillet med en magisk langpasning eller slår pasninger i rom a la Cabaye. Ja, pasningen mot Chelsea var god, men det var åpenbart at det var det rommet han måtte slå i om overgangen skulle lykkes. Cabaye på sin side, kunne skape sjanser fordi han slo en utsøkt pasningen i et rom som i utgangspunktet ikke eksisterte, jfr. pasningen til Cisse mot Stoke.

Spiller vi 4-4-2 uten Tiote, kommer vi til å tape de fysiske duellene på midten når vi spille mot gode lag. Spiller vi 4-4-2 med Tiote og Colback, blir Tiote for mye involvet i ballspillet med den konsekvens at vårt offensive spill vil lide. Hvis vi skal bruke den formasjonen, må vi ha tilbake Cabaye eller kjøpe en lignende spiller. Hvis ikke vil den ikke fungerer tror jeg. 
« Siste redigering: 22. Des. 2014, 09:59 av Thomas »

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #729 på: 22. Des. 2014, 13:48 »
Les den linken jeg la til. Synes den forklarer det meste med tanke på hva som er galt i kamper vi skal styre.

Det er heller ikke sånn at vi må ha en defensiv midtbanespiller som kun konsentrerer seg om det defensive og som er direkte elendig offensivt. Da er han i mine øyne ikke god nok.
Vil nesten sammenligne det med NHL lagene som har en mann på vært lag som kun kan slåss, men ikke veldig god til å spille hockey (ja denne var drøy, men jeg mener Tiote ikke er god nok).

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #730 på: 22. Des. 2014, 20:55 »
Jamen Frode, dette handler jo mer om Tiotes svakheter enn system/formasjon.
Etter min mening har vi under Pardew spilt best i 4-3-3. Jeg veit ikke om vi har spillerne til å spille 4-4-2 heller?
Abeid fremstår som et bedre valg enn Tiote i kamper hvor vi skal styre. Toveisspiller som har bedre driv og større pasningsregister enn Tiote. Jeg er også usikker på om vi utnytter Sissoko bedre i 4-4-2 kontra som indreløper i 4-3-3.
Og tilslutt mangler vi en spisstype som evner til å holde på ballen. Vært mangelvare siden Ba.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #731 på: 22. Des. 2014, 23:00 »
Jamen Frode, dette handler jo mer om Tiotes svakheter enn system/formasjon.
Etter min mening har vi under Pardew spilt best i 4-3-3. Jeg veit ikke om vi har spillerne til å spille 4-4-2 heller?
Abeid fremstår som et bedre valg enn Tiote i kamper hvor vi skal styre. Toveisspiller som har bedre driv og større pasningsregister enn Tiote. Jeg er også usikker på om vi utnytter Sissoko bedre i 4-4-2 kontra som indreløper i 4-3-3.
Og tilslutt mangler vi en spisstype som evner til å holde på ballen. Vært mangelvare siden Ba.

Jeg er enig i at vi ikke har spillerne til å spille 4-4-2. Men jeg synes ikke vi har spillerne til å spille 4-3-3/4-5-1 heller. I sistenevnte formasjoner mangler vi i mine øyne en targetmann/spisstype. I sistenevnte formasjoner passer heller ikke Tiote inn i, ihvertfall i mine øyne. Husker Nils Arne Eggen mente at den som var defensiv midtbanespiller i en slik formasjon måtte også ha gode ballferdigheter, pasningsferdigheter og overblikk til å tre/spille igjennom indreløperne og/eller vingene. Den egenskapen har definitivt ikke Tiote. I sistenevnte formasjoner synes jeg også mangelen etter solide offensive vinger en stor mangelvare.
At Sissoko er best i en indreløper rolle er jeg helt enig i. Men registrerer at han spiller høyreving på det franske landslaget i en 4-4-2 og at han spilte mye høyreving o son tidligere klubb.


Uansett, Tiote er i mine øyne en meget begrenset spiller som tar altfor stor plass på banen i kamper vi skal styre. Jeg ser ikke nytten av å ha en slik spiller heller, kanskje bortsett fra kamper hvor vi er veldig underdogs. Til og med da så er han en hindring for vårt offensive spill.

Til slutt så er i mine øyne dette Pardew sitt ansvar. Han har ansvaret for hvem han plukker ut og hva taktikken bak er. Til hans forsvar kan man si at det i de sesongene han har vært her har ikke klubben klart å sette en tropp og ett lag. Har vært store utskiftninger og dette er vel omtrent hans "3" lag han prøver å samkjøre i hans tid i klubben. Det er noe dritt og ansvaret på dette er hodene over Pardew.
« Siste redigering: 22. Des. 2014, 23:03 av Frode »

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #732 på: 23. Des. 2014, 10:30 »
Hovedproblemet er verken Tioté i seg selv eller formasjonen. Tioté har vist over lengre tid at han er en fantastisk spiller, hvis han har den rette spilleren ved siden av seg. Colback har vært god, men han er ingen Cabaye. En som alltid er ledig og krever å få ballen. En som kan åpne et hvert forsvar med en genial pasning. Sammen med Cabaye var Tioté en spiller vi alle ble veldig glad i. Når han ikke har den samme kapasiteten ved siden av seg blir han bare irriterende.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #733 på: 23. Des. 2014, 20:47 »
Uansett så synes jeg Tiote er en begrenset spiller. Spillere som Roy Keane og Patrick Vieira, som ble sett på som defensive ryddegutter, bidro i stor grad offensivt og kunne avgjøre kamper, både gjennom scoringer eller gode pasninger.
Å ha en spiller som kun har i oppdrag å vinne ballen er i mine øyne veldig gammeldags, og har så vidt meg bekjent ikke vært særlig mye brukt i min levetid.
De gode defensive midtbanespillerne har også hatt gode evner/ferdigheter offensivt. Ikke nødvendigvis med mål eller målgivende pasninger, men ved å starte/sette igang angrepene.

Fernando Redondo var en personlig favoritt for meg da han dominerte kampene som defensiv midtbanespiller for Real Madrid. Da han tok tunnel på Henning Berg på Old Trafford i kvartfinalen i CL mellom Real og Manure på slutten av 90 tallet sitter fremdeles godt i minne. At de scoret på det samme angrepet gjorde det bare enda mer fantastisk.

Tiote er god på det han kan, men jeg mener at han burde hatt mer å by på som fotballspiller på det nivået han spiller på.

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Cheick Tioté
« Svar #734 på: 24. Des. 2014, 10:00 »
Hovedproblemet er verken Tioté i seg selv eller formasjonen. Tioté har vist over lengre tid at han er en fantastisk spiller, hvis han har den rette spilleren ved siden av seg. Colback har vært god, men han er ingen Cabaye. En som alltid er ledig og krever å få ballen. En som kan åpne et hvert forsvar med en genial pasning. Sammen med Cabaye var Tioté en spiller vi alle ble veldig glad i. Når han ikke har den samme kapasiteten ved siden av seg blir han bare irriterende.

Helt enig torfinn

Frode, jeg er enig i at Tiote kan være en begrenset spiller. På den andre side, som jeg nevnte tidligere, vi har styrt midtbanen mot omtrent alle topplag med Cabaye og Tiote sentralt på midtbanen. Det har vist hvor god Cabaye er, men også hvor god Tiote kan være når han får spillere i rundt seg som hele tiden vil ha ball, og som da "hindrer" Tiote i å ha ballen for lenge. Tiote er sinnsykt god til å stoppe motstanderen, vi må bare få inn en spille som kompenserer for at han ikke er så klok fremover.

 At Colback slo kun 4 langpasninger i løpet av kampen mot Sland kan være en del av problemet. Colback er etter min oppfatning for begrenset fremover til at han vil fungere. Han slår for korte pasninger, og vrir spillet for lite. Vi må ha oftere crossere mot kant der motstanderen da vil  værei undertall.  Per dags dato mangler vi en spiller sentralt som gjør at vi kan diktere spillet offensivt. Heller ikke Sissoko er en slik type spiller. Det er derfor vi etter min oppfatning har spilt best nårvi kan ligge lavt og kompakt og kontre motstanderen i senk.