20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle  (Lest 12235 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« på: 14. April 2005, 20:27 »
Preview: Sporting Lisboa - Newcastle
Skrevet av Jarle, 13 April 05

Så er vi der; uka som skal avgjøre om årets sesong blir en suksess eller fiasko. Først avgjøres vår skjebne i UEFA-cupen i heksegryta på Estádio José Alvalade torsdag. Deretter bærer det til Cardiff søndag. Stikkord foran begge kampene er, dessverre, at det knyttes stor usikkerhet rundt skadesituasjonen til nøkkelspillere.

Slik er situasjonen onsdag:

Kieron Dyer, Alan Shearer og Titus Bramble har foreløpig fått grønt lys til torsdagens kamp. Tilbake er også Lee Bowyer, ettersom suspensjonen i England ikke gjelder i E-cupen. Verre er det med Shay Given som sliter med en hofteskade, og etter all sannsynlighet må han stå over torsdag.

Aaron Hughes pådro seg sitt andre gule kort i årets UEFA-cup forrige torsdag, og er derfor suspendert til denne kampen. Det gledelige er at Sportings superspiss Liedson, som har lagd 32 mål på 39 kamper denne sesongen, er det samme.

Andy O’Brien har vært en liten katastrofe de siste ukene, og bør strengt tatt ikke få starte torsdag. Et meget svakt ledd finner vi også i Shola Ameobi, og i den grad “alltid skadde” Patrick Kluivert kan stå på to bein, er han et langt bedre alternativ. Det vil ihvertfall være greit om Kieron Dyer kan unngås som spiss, slik at vi får stårt tiltrengt hurtighet og gjennombruddskraft i midtbanefireren i stedet.

Mulig lagoppstilling:

Harper - Carr, Taylor, Bramble, Babayaro - Dyer, Bowyer, Faye, Robert - Kluivert, Shearer

Newcastle imponerte ingen forrige torsdag. Det gledelige er at det gjorde heller ikke Sporting. Portugiserene er nemlig kjent for å lage mye mål, noe Middlesbrough, - blant mange -, smertelig har fått erfare denne sesongen. På SJP forrige torsdag så det derimot aldri ut som at laget var i stand til å score. Med Liedson ute i returmøtet, har Sporting i tillegg mistet et massivt angrepsvåpen.

Spørsmålet er hvor mye Newcastle greier å mobilisere til denne kampen. Mot Tottenham var både prestasjon og innsats på nivå med et nedrykkslag. Om kampen mot Tottenham satte en standard for de neste kampene, blir det uten tvil braktap i Lisboa. Likevel: Newcastle har i år vist seg som et cuplag, og har til nå scoret i samtlige UEFA-cupkamper denne sesongen. Om Newcastle greier å stå i mot det ventelige åpningspresset fra Sporting i morgen, samt utnytter kontringene de nødvendigvis vil få, er et langt steg tatt når det gjelder mulig tur til Estádio José Alvalade også onsdag 18. mai!

NewUtd.com’s tips:

Sporting Lisboa - Newcastle 2-2

Kampen starter torsdag kl. 2115, norsk tid. Igjen må du på sportspub for å se kampen på Channel 5, men det kan være verdt besøket!

Jarle.
Toon, Toon,
Black and white army

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #1 på: 15. April 2005, 00:07 »
Har ikke vært så langt nede på lang lang tid. Dette var mildt sagt forferdelig. Jeg er mer nedbrutt enn forbannet etter dette tapet. Alt så så lyst ut da Dyer ordnet 1-0, men dessverre får Sporting utligningen på et svært gunstig tidspunkt. 2.omgang er et trist sorti. Til tross for et helt dusin med 160%-sjanser på både stillingen 0-1, 1-1 og 2-1 klarer vi altså å bomme på absolutt alt. Hva i helvete tenkte dere med i det avgjørende øyeblikket, Faye, Kluivert, Shearer og Milner? Kollapsen kan ikke forsvares. Om det skyldes Dyers skade, Souness horrible innbytter, den ultradefensive innstillingen eller nerver kan diskuteres. Jeg vil tro det var en miks av samtige faktorer. Da ble det ikke noe sølvtøy i år heller. Å tro at vi skal slå både Arsenal og ManUtd i FA-Cupen blir som å tro at Salif Diao blir toppscorer i VM i Tyskland 2006 tett etterfulgt av Gary Neville.

Ellers vil jeg gi ros til Sporting-fansen som laget et helvetes leven gjennom hele kampen. Det er slike kamper jeg digger å se - bare så synd det var mitt kjære Newcastle som ble knust etter alle kunstens regler og slått ut av europas nest gjeveste cup.

Dette er kvelder som gjør at selv et blylodd på et halvt tonn blir sett på som lett. Det er egentlig utrolig fra "kula" kan gjøre med et menneske. Alt fra glede til sorg - himmel til helvete - på få minutter. Å se at AZ, Parma og CSKA er de gjenværende lagene gjør ikke det hele mindre bittert.

Gratulerer Sporting. Nå tar dere hele greia.

Proud to be a magpie.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #2 på: 15. April 2005, 12:53 »
Hvor surt det enn er, så håper jeg også at Sporting nå vinner hele sulamitten, og for å redde noe av Newcastles allerede fortapte ære, så håper vi at Viana blir matchvinner i finalen som går på hjemmebane.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Leslie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 527
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #3 på: 15. April 2005, 16:31 »
Må jo og si at vi igår har maks uflaks med skader og,men det er ikkje god nok unnskyldning,en sånn toppklubb som newcastle skal ha spillere som kan gå rett inn og spille bra og ofre alt for klubben! igår hadde vi egentlig ingen balldeler på midten,jenas ble tidlig skadet,det er han som har beste pasningsfoten på midten! faye og bowyer jobber godt,men vi må ha noen som kan spille ballen framover og,idet bramble blir byttet så har vi plutselig ingen som kan slå en skikkelig langpasning,ikkje har vi løpsstyrken til dyer heller,og shearer e ikkje akkurat den som e så flink til å true bakrommet! newcastle spillte defensivt i hele går,selv om det var for å sikre seieren så liker eg bedre å se når newcastle spiller angrepsfotball!men eg hadde nok sagt noe annet hvis vi hadde vunnet!lett å være etterpåklok! Faen og Souey eier ikkje taktiske kunnskaper,og det er noe eg har sagt hele tiden Christian du trenger ikkje tro noe annet!Han har vært flink til å ordne lagånden tror eg,bellamy var en bråkebøtte! Og eg ser heller at Robert forlater klubben hvis ikkje han skjerper seg. Han jobber faen ikkje mye,og han varierer ALT FOR MYE i prestasjoner! Men Souey må få litt mer taktiske kunnskaper,då kunne han blitt syk god!Håper Shearer kan hjelpe han med det neste år!!Vi kan ikkje sparke souey no
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Toon, Toon,
Black and white army

UrzaiZ

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 288
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #5 på: 15. April 2005, 18:02 »
Er d ikke typisk..der har vi en super sjanse til å gå til semifinalen i Uefa cupen...Å så blir alt ødelagt fordi vi er alt for dårlig til å legge en defensiv taktikk..Men det er vell kanskje ikke i Souness sin natur å være defansiv + at vi har vell Universets dårligste forsvar i denne kampen..nei fy faen er så skuffa  at det blir sprit fylla i helga!!!    faen!!!!

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #6 på: 15. April 2005, 18:39 »
Tragedie er knapt nok et dekkende ord. På 60 minutter gikk Newcastle fra å ha halvannet ben i semifinalen etter scoring av Dyer til å bli totalt ydmyket og demoralisert av et angrepshungrig Sporting-lag. Da dommer Peter Fröjdfeldt blåste av kampen stod det ikke mindre enn 4-1 i favør hjemmelaget, etter at Niculae, Pinto, Beto og Fabio R. i tur og orden hadde satt ballen i nota bak Given.

Newcastles startoppstilling:
Given, Babayaro, Bramble, Taylor, Carr, N’Zogbia, Faye, Bowyer, Jenas, Dyer, Shearer.

Ingenting å si på Souness sin startoppstilling. Kieron Dyer ble foretrukket som spiss foran en rusten og utrent Kluivert, noe som viste seg å være veldig smart. Ellers positivt at Steven Taylor, som kanskje var Newcastles beste i går, fikk sjansen fra start.

Newcastle hadde skaffet seg et brukbart utgangspunkt med 1-0 å gå på fra forrige match, hvilket betydde at Sporting måtte score minst en gang for å gå videre. Uten toppscorer Liedson og Viana (har faktisk scoret en del mål) spådde mange at det kunne bli vanskelig for portugiserene.

Etter et massivt Sporting-press det første kvarteret kom Newcastle mer med i kampen. Hjemmelaget fikk sin første halvsjanse etter bare 25 sekunder, men manager José Peseiro ba spillerene roe seg ned da han innså at de ikke kunne opprettholde det samme presset gjennom hele kampen.

Kieron Dyer sjokkerte hjemmepublikummet etter 20 minutter da han plukket opp en tilsynelatende ufarlig ball og satte ballen mellom beina på Ricardo fra spiss vinkel. Jeg ble selv meget overrasket da Dyer plutselig var alene med keeper, men TV-bildene viser at det var en klar misforståelse mellom midtstopper Polga og Sportings venstreback. 1-0-målet betydde at Sporting måtte score 3 mål til for å gå videre. Newcastle begynte å overta spillet i perioder, og publikum begynte å pipe på sine egne.

Dyer var et konstant uromoment for Lisboa-forsvaret som gang på gang ble usikre da vår midlertidige spissløsning kom fremover på banen med ballen i beina. Kieron kom nesten igjennom på pasning fra Jenas, men ble hindret i siste liten.

Det nærmet seg pause, og Sporting-spillerene var nesten i ferd med å gi opp allerede. Men så skjedde det som IKKE skulle skje. 18-åringen Moutinho fikk stå relativt upresset og slo inn et glimrende innlegg som Niculae headet utagbart forbi Given. Kommunikasjonssvikt av Bramble og Taylor førte til at rumeneren fikk gå opp helt umarkert bare noen få meter fra mål.

Hjemmelaget fikk troa på det igjen, og gikk i garderoben med et stort trøkk fra hjemmefansen til tross for at det var Newcastle som lå best an i forhold til da kampen startet.

2.omgang begynte helt likt som i første - med et stort Sporting-trøkk. Souness hadde tatt av Jenas til fordel for Milner i pausen, og mange rev seg nok i håret av den grunn. Jenas hadde spilt som en gud i de første 45 minuttene, og her hiver man innpå en 19 år gammel spiller som er totalt ribbet for alt som heter selvtillit i heksegryten på José Alvalade.

Nevnte Milner fikk en gedigen mulighet til å punktere kampen bare et par minutter ut i 2.omgang, men unggutten traff midt på keeper etter å ha fått ballen servert nydelig på 10 meter av Kieron Dyer.

I det 55.minutt hinket Titus Bramble av banen og tok seg til lysken. Dette betyr at han må se kampen mot ManUtd til helga fra tribunen. Inn kom Andy O’Brien - kanskje den siste månedens dårligste spiller i England, og det fikk vi merke utover i kampen.

Sporting Lisboa skrudde opp tempoet nok en gang i et desperat forsøk på å få sine to nødvendige mål for å gå videre, idet vi fikk vite at overraskelseslaget AZ Alkmaar fra Nederland hadde slått ut Villareal og dermed eventuelt ble vår motstander i semifinalen. Beto fikk gå opp upresset på en corner, men heldigvis gikk avslutningen like utenfor. Newcastle slapp med skrekken. Like etter ble Kieron Dyer kakket i leggen, og signaliserte selv for bytte. Han ble erstattet av en rusten Patrick Kluivert som knapt har spilt fotball de siste par månedene.

Newcastle hadde ligget lavt gjennom hele kampen, men krøp ytterligere tilbake på banen i 2.omgang i håp om en kontring eller to. Da Dyer måtte forlate banen forsvant all gjennombruddskraft og fart i den offensive delen av laget, og midtstopperparet pustet nesten Given i nakken til tider på grunn av massiv Sporing-dominans. Feighet lønner seg sjelden, det har vi fått mange bevis på før. Etter 71 minutter fikk hjemmelaget lønn for strevet. Pedro Barbosa fikk ballen fra målscorer Niculae inne like utenfor 16-meteren etter at O’Brien ikke maktet å klarere ballen. Portugiseren fyrte av et skudd som Given ga retur på i MEGET farlig sone. På returen dukket Sa Pinto opp, som hadde null problemer med å sette ballen i nettet bak en liggende Given. Newcastle-forsvaret protesterte og mente det var offside, men reprisen viser at Sa Pinto startet bak forsvaret idet skuddet fra Barbosa ble avfyrt. 2-1 - Newcastle fremdeles videre, men fortsatt 20 minutter igjen å spille.

Hadde jeg hatt et svakt hjerte hadde jeg aldri maktet å se de resterende minuttene. Sporting hadde et ekstremt trøkk og en utrolig fanatisk og engasjert hjemmeskare i ryggen. Det er da du ønsker at du aldri hadde begynt å interessere deg for fotball med tanke på egen helse.

Det tok ikke lang tid før første fortvilelseståre kunne ses i borteseksjonen på EM 2004s nest største arena. Bare fire minutter etter 2-1-målet steg Beto nok en gang høyest på en corner. Denne gang lot han seg ikke be to ganger og stanget inn 3-1. Jeg er ikke den som har best hukommelse, men jeg kan ikke huske å ha sett noen på 1.stolpe. Når vi har dverger som Bowyer, Carr og N’Zogbia på banen så virker dette meget rart. Ellers meget svakt av Taylor(?) å ikke gå i kroppen på Beto. 3-1, og Sporting videre i “skrivende stund".

Newcastle forsøkte å heve laget, men Sporting spilte klokt og presset oss HØYT oppe på banne slik at vi ikke klarte å spille oss ut. Ikke for å være etterpåklok, men dette hadde vel muligens vært en idè for Souness dersom vi skulle komme i en lignende situasjon før han får sparken, fremfor å hive alle mann i forsvar. Angrep er det beste forsvar! Slik har det alltid vært i Newcastle (iallefall så lenge jeg har fulgt med på klubben).

Newcastle klarte ikke å skape noe som helst. I steden var det Sporting som fikk unødvendige frispark og dødballer som de selvfølgelig halte ut tiden på. Èn stor sjanse skulle riktignok bortelaget klare å skape - og den var ikke akkurat særlig liten. Faye fikk ballen helt alene med Ricardo på et underlig vis, men klarte ikke å kontrollere ballen i det han skulle skyte. Reprisen viser at sjansen var enorm selv om det ikke så slik ut LIVE.

På overtid ble ydmykelsen total. Given spilte ut en enkel trilleball til Carr som heller ikke klarte å kontrollere ballen. Rochemback snappet opp ballen, gikk forbi Carr og satte ballen i mål enkelt og rolig. 4-1, Newcastle ute av UEFA-Cupen.

Det er så ufattelig bittert å se de gjenværende lagene i UEFA-Cupen. Hadde vi slått Sporting hadde vi møtt lille AZ Alkmaar fra Nederland som har overrasket alle denne sesongen. I en eventuell finale hadde Parma (som ikke er det samme som de en gang var) eller CSKA Moskva blitt motstander, og vi hadde sannsynligvis stukket av med et trofè på første gang siden 1969.

Spillerbørs:

Shay Given - 6
Celestine Babayaro - 6
Steven Taylor - 7
Titus Bramble - 7
Stephen Carr - 5
Charles N’Zogbia - 6
Jermaine Jenas - 8
Amdy Faye - 6
Lee Bowyer - 6
Kieron Dyer - 8
Alan Shearer - 6

Innbyttere:
James Milner - 5
Andy O’Brien - 4
Patrick Kluivert - 4

Søndag venter ManUtd i semifinalen i FA-Cupen. Er det virkelig noen Toon-fans som gleder seg til denne kampen? Uten Dyer, Bowyer, Bramble, Baba og må gudene vite hvem flere som blir skadet må vi stille med et veldig amputert lag mot et ManUtd som er meget sultne på en pokal etter å ha skuffet i CL. Nei gutter. Det er bare til å innse at sesongen er over. Det er muligens også Souness sin tid i managerstolen på SJP også, dersom ikke det skulle skje et under og to i FA-Cupen. På Betfair kan man by the way i dette øyeblikk få så mye som 1,7 i odds på ManUtd mot Newcastle kommende søndag. En rente på 70% er det vel ingen som takker nei til?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Leslie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 527
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #7 på: 15. April 2005, 19:51 »
Ble ikkje Jenas byttet ut p.g.a skade då??Det tror eg,han tok jo ikkje av vår beste på midten mot en mer offensiv og usikker milner når vi skal holde på ledelsen.Då e han vertfall steike dom i hodet
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

Torjus

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 881
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #8 på: 15. April 2005, 21:22 »
Jeg er bare så j***a skuffet.
Jeg skal innrømme en ting.
Jeg skreik i går. Dere må ikke tro jeg er en bæsunge men jeg skreik faktisk.
Jeg var så inne h******a skuffa.

Sesongen er ødelagt uansett hva som skjer.

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #9 på: 15. April 2005, 22:13 »
Man er ikke lite mann om man gråt en skvett i går. Det var tungt, veldig tungt. Og i slike sørgelige og tunge stunder lov til å gråte.
Toon, Toon,
Black and white army

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #10 på: 15. April 2005, 22:55 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Ja, jeg var også heftig forbanna. Satt og skalv da Sporting scoret sitt andre mål. Da det tredje gikk i mål gikk inn begynte jeg å skrike og dra av meg Newcastle-drakten. Da det siste målet trillet forbi Given begynte jeg faktisk å gråte :oops: jeg gråt meg til drømmeland den natten.


Samme her. Jeg skalv helt fra Niculae utlignet til Beto satte inn 3-1. Det har aldri vært så godt med pause. Da Pinto scoret ble jeg så nervøs at jeg holdt på å stryke med. Da Beto sendte Sporting opp i ledelsen sammenlagt skrek jeg mange stygge gloser som ikke egner seg på trykk. Ved 4-1-scoringen kom den vanlige klumpen i halsen og tårene i øynene. Virkelig tungt.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Moods

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
    • http://www.bakis.com
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #11 på: 16. April 2005, 00:15 »
Jeg ble bare så jævli frustrert, først og fremst på forsvaret/Souness! Men også på mine familiemedlemmer!

De spør hele tida om resultatet og når de tapte 4-1 så kommer: "Hvordan spilte de da?" Å herregud! De spilte sikkert så jævli bra siden de slapp inn 4 mål på rappen! Gadd ikke svare engang! Bare satt å glodde på glade portugiserne i et par minutter før jeg slo av!

Super dag: Skadet på trening, Bed/øk lekse ikke gjort, Norsk fremføring dagen etter, fikk igjen samfunnslæreprøve 3+!!! i tillegg til tap i Lisboa!
Howay the lads!!

Newutd

  • Gjest
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #12 på: 16. April 2005, 00:29 »
Sitat fra: "Moods"
Jeg ble bare så jævli frustrert, først og fremst på forsvaret/Souness! Men også på mine familiemedlemmer!

De spør hele tida om resultatet og når de tapte 4-1 så kommer: "Hvordan spilte de da?" Å herregud! De spilte sikkert så jævli bra siden de slapp inn 4 mål på rappen! Gadd ikke svare engang! Bare satt å glodde på glade portugiserne i et par minutter før jeg slo av!


Hehehe. Beklager at jeg ler, men dette er som jeg skulle skrevet det selv. Kjenner meg så utrolig godt i den situasjonen. Fattern kom hjem fra jobb i pausen og satte seg ned for å kritisere samtlige Newcastle-spillere. "Han spiller dårlig hver eneste kamp" om Stephen Carr. Han har jo aldri sett ham i aksjon før! Det hele toppet seg da han påstod det var keepertabbe av Shay Given da Beto headet inn 3-1 helt i hjørnet.

Det aller verste er når kompiser harselerer med deg når laget ditt ligger under. Det holdt på å gå skikkelig galt da vi tapte 3-2 på Highbury i fjor og en Arsenal-kompis av meg danset foran meg etter at de hadde gått opp til 2-1. Selv er jeg aldri hoverende eller harselerende i en kamp. Etterpå kan man mobbe litt, men det er viktig å ikke gå over grensa. Man kan være ufattelig langt nede etter tap.

John Marius

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 627
    • Vis profil
UEFA: Sporting Lisboa - Newcastle
« Svar #13 på: 16. April 2005, 09:30 »
Vet akkuratt åssen dere har det! Kommer alltid den samme kommentaren fra pappa: "At han ikke scorte der?Ekke han proff a?"

Blir så frustrert innimellom!