20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2018  (Lest 146091 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Thomas Beckheim

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3381
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #630 på: 31. Juli 2018, 20:48 »
Enig i alt du skriver over her Kristoffer. Det bare lyser gjennom at Ashley sin visjon er å holde klubben i PL på et minimum av investering samtidig som SportsDirect drar stor nytte av dette.

Tidligere skulle Newcastle ha noe lignende visjon som Arsenal. Kjøpe ungt og utvikle spillere. Nå er det helt stille på den fronten.

Kan leve med at ikke Newcastle kaster 30-40 millioner pund etter spillere. Academy graden til Newcastle tilsvarer at en nærmest leter etter unge spillere innenfor byens grenser og knapt noe speiding av spillere på kontinentet.

Kunne fint ha akseptert en strategi som RB Leipzig bruker. Stor satsing på unge spillere. Da må en selvsagt hente unge spillere fra øverste og nest øverste hylle. Dette har Newcastle har absolutt muligheter og økonomi til.

Så et bilde på twitter i dag av stadion. Så ut som den var for nedfall. Her bruker heller ikke Ashely noen penger.
Er Newcastle supportere blitt helt sovende zombier der borte eller kommer det til å klikke skikkelig en dag med scener som vi har sett på West Ham sine kamper?


Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #631 på: 31. Juli 2018, 21:20 »
Enig. Jeg vil ikke at nufc skal bli som City. Men å følge oppskriften som Leipzig hadde vært bra. Hente de beste talentene. Det som er paradokset er at vi har en av verdens beste managere, en som er god nok til å hente igjen pokaler bare det satses litt. Denne satsing kan i tur medføre mere inntekter og bedre vilkår for klubben og MA. Problemet er at MA ikke ser det..

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #632 på: 31. Juli 2018, 21:38 »
Mye bra som skrives her nå. At det sultefores er det iallefall ingen tvil om. Eksempelvis utrolig at akademiet ikke får større del av potten når man er allergisk mot å legge tosifret millioner pund på bordet for å få inn spillermaterialet som er nødvendig.

Det bare lyser gjennom at Ashley sin visjon er å holde klubben i PL på et minimum av investering samtidig som SportsDirect drar stor nytte av dette.

Enig, her skal det drives for knapper og glansbilder i håp om å holde hodet over vannet til man enten drukner eller vinner i lotteriet. Men drar SportsDirect stor nytte av dette? Har vi konkrete tall på det? Markedsføring for en billig penge ja, men med "offset" for mye støy. ROI for Ashley i form av reklame må være elendig relativt til investeringen.

Det er i alle fall mye synsing rundt dette synes jeg i presse, blogger og ikke minst kommentarfelt. Tallene blir ikke enorme etter mitt syn når vi snakker behov om nettoinvesteringer på £50m eller mer i spillergruppe bare for å holde tritt. Det er mer som stinker i Newcastle enn gyslige reklameskilt, og det ligger i hele forretningsmodellen.

For meg personlig er dette fokuset på SportsDirect og reklameinntektene en avsporing fra langt mer alvorlige problem: Som at klubben - eller bedriften - ikke evner å utvikle seg under gjeldende modell. Enhver næringslivsleder - eller klubbledelse - som ikke vil havarere må erkjenne dette og forsøke å endre kurs. Ikke bare for å ivareta det man har i dag, men også for å bedre utsiktene for det man kan få i morgen. Utrolig at man tror at annet mannskap på samme kurs skal føre til at man ender et annet sted, det være spillergruppe, kampledelse eller administrasjon.

Ashley bør jo i grunnen sparke seg selv for å ikke klare å levere det som det er krystallklart at han er ute etter - profitt.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #633 på: 31. Juli 2018, 23:03 »
https://www.facebook.com/TheMagpieGroupNUFC/?fref=mentions

Det skjer ting over dammen nå jo. Lagt ut lenker om det på flere plasser på forumet siste dagene. Her er et initaitiv som dukket opp i dag. Får håpe og tro de kan organisere seg og holde trykket oppe nå. Dette er en samling av flere supportergrupper o.l.

Ashley vekk denne gangen!

Hughie, her er en en oversikt over hva de forskjellige draktavtalene var verdt i fjor. Kan man bare spekulere i hva SD sin tapetseringen av St. James' er verdt?

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-sponsors-201718-clubs-10958347

Ser f.eks. Crystal Palace dro inn 1,3 mill pund bare for sponsoren på armen på drakta.
« Siste redigering: 31. Juli 2018, 23:11 av Geordie »
No fate but what you make

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #634 på: 01. Aug. 2018, 01:01 »
Hughie, her er en en oversikt over hva de forskjellige draktavtalene var verdt i fjor. Kan man bare spekulere i hva SD sin tapetseringen av St. James' er verdt?

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-sponsors-201718-clubs-10958347

Ser f.eks. Crystal Palace dro inn 1,3 mill pund bare for sponsoren på armen på drakta.

Takker for lenke. Føler vel egentlig at den artikkelen bare forsterker min mening om at skiltene på stadion er en avsporing. Drakten har altså en verdi på £6m p.a. Drakt er regnet for å være noe av det mest lukrative. Jeg ser jevnt over (estimat og faktiske tall fra 2013) at stadionrettigheter beregnes til 40-70% av verdiene på draktdealene for CL-klubbene i PL i din artikkel. Dvs at vår verdi snilt estimert fra artikkelen din er tilsvarende en halvannen Schär/år. Da blir det noen stadioner som skal dekkes før vi raker inn nok til å kjøpe spillere noen nivå høyere.

Det er selvsagt ikke ubetydelige beløp, men det er ikke dette som skyter mannen av hesten. Det er TV-penger, billetter og (i vårt tilfelle) spillersalg som må dra mesteparten av lasset. Også innskutte midler såklart så langt det lar seg gjøre. Hva med å ettergi hele gigantgjelden slik at klubben kanskje ikke er hyperallergisk mot all form for kreditt? Da kunne man jo handlet for £100m i et overgangsvindu, etter eget utsagn så er jo klubben på solid grunn økonomisk.
« Siste redigering: 01. Aug. 2018, 01:10 av Hughie »

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #635 på: 01. Aug. 2018, 08:26 »
Sry men det Ashley out greiene straffer ingen andre enn laget. Bare toskete tull. Tror dere virkelig Ashley tar hatten og går fordi supporterne kjører flyers osv??
Han ble så hatet og truet at han ikke kunne være på stadion. Trakk seg ikke...
Eneste supportere kan gjøre er å kjøpe han ut.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #636 på: 01. Aug. 2018, 08:38 »
Sry men det Ashley out greiene straffer ingen andre enn laget. Bare toskete tull. Tror dere virkelig Ashley tar hatten og går fordi supporterne kjører flyers osv??
Han ble så hatet og truet at han ikke kunne være på stadion. Trakk seg ikke...
Eneste supportere kan gjøre er å kjøpe han ut.

So du meinar verkeleg at me supporterane skal sitja stille i 10 nye år med fjotten som eigar? Eg trur at med Ashley som eigar neste sommar so er Rafa «long gone». Då kan ein like godt starta opprøret no og ikkje venta til neste sommar. Laget veit kor høgt elska Rafa er av supporterane og eg vil tru at under sjølve kampane so verte dei støtta 110%.
« Siste redigering: 01. Aug. 2018, 08:42 av lgrinde »

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #637 på: 01. Aug. 2018, 09:04 »
Ikke enig. Selvfølgelig rammer piping/skriking mot Ashley laget på banen, og poenget er st supporterne har null påvirkning på Ashley så ville spart energien til noe annet.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #638 på: 01. Aug. 2018, 09:06 »
Veien bort fra Ashley ligger gjennom lommeboken tror jeg. Dvs. at vi på et eller annet utrolig vis må øke verdien på klubben til et nivå slik at andre er villige til å betale det Ashley har sløst på klubben. Ikke lett å skjønne hvordan det skal gå til slik klubben driftes.

Tror heller ikke protestgrupper er sterk nok lut til å dreie momentet nevneverdig, men for all del så er det jo bare å ytre misnøye. Det er jo lite å tape på det så lenge det ikke overtar hele spillergruppen og kampstøtten.

Man skal altså trykke nok bannere og signere nok opprop til at fyren skal vinke farvel til hundrevis av millioner, om ikke milliarden. Dette fra en fyr som ikke er villig til å øke en investering fra 70 millioner til 72 millioner for å få en ønsket spiller "over the line". Jeg holder iallefall ikke pusten.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #639 på: 01. Aug. 2018, 11:02 »
Er flere pr/markedsfolk som har uttalt seg opp igjennom om verdien av en avtale tilsvarende den SD har på St. James'. Mener å huske de fleste har lagt seg mellom 5-10 mill pund i året i sine anslag.

Vel, nei, ikke den summen som kjører skuta til bunns, men la oss leke litt med tallene.

5 millioner pund, kan lønne to ganske gode spillere pr. år, evt. 5-10 bedre talenter. Om nå eieren er villig til å bruke pengene til dette.

Om disse 2 spillerne sørger for at klubben de neste sesongene havner i snitt 2 plasser høyere på tabellen, gir dette ca 4 mill pund ekstra hver sesong i premiepenger, som igjen kan benyttes for å styrke laget ytterligere. Ved å plassere seg høyere øker også andre sponsor/markedsavtaler/Tv-penger osv, osv, osv....så kan man øke kvaliteten på stallen og fasiliteter ytterligere. Enkelt fortalt, dette er grunnessensen i hvordan man utvikler en klubb etter min mening. Bygge sten på sten med målrettet sportslig og økonomisk satsing.

Andre eksempelet. Om 1-2 av disse yngre spillerne utvikler seg til å bli en spiller over snittet, har man igjen spart penger på å evt skulle kjøpe spilleren, alternativt man generer en god slump ekstra ved salg. Arsenal og Porto er gode eksempler på klubber som har hatt suksess med dette.
Og ta en kikk på denne: http://www.skysports.com/football/transfer-deals
Scroll ned til Chelsea og City (Frode var inne på dette), loan, loan, loan, loan. De hamstrer inn talenter, hvorpå de låner ut mange av disse. Atsu er et godt eksempel. Har ikke kostet Chelsea en krone å utvikle han, de har antageligvis tjent noen pene pund. Hvor mye kunne de solgt Abraham og Loftus-Cheek for nå?   

Så uenig Hughie, i en veldrevet klubb hadde de 5 millionene kunne utgjort en stor forskjell over litt tid.

Men, som du selv er inne på, ingen vits å holde pusten å håpe på at noe av dette skjer i Newcastle med det første.

Ellers da? Hvilken billig lånespiller er vi linket til i dag?

Ser Rondon-dealen står stille da Gayle ikke nødvendigvis er særlig interessert i å flytte på seg. Penger til å betale ut klausulen kommer vi ikke til å bruke.

http://www.nufcblog.com/2018/08/01/report-rondon-deal-is-not-close-looks-like-its-at-an-impasse/

Sakset fra Sky: RONDON DEAL STALLED

Sky Sports News understands Salomon Rondon’s proposed move from West Brom to Newcastle has stalled, as the two clubs struggle to find an agreement.

Albion are keen to keep the bulk of their squad together, as they try to mount a challenge to bounce straight back up to the Premier League.

But the proposed loan swap deal with Dwight Gayle looks unlikely to happen, at this stage, because Albion aren’t prepared to pay his level of wages, and they won’t agree to Newcastle’s demands that they will purchase the striker once the loan deal has expired."
« Siste redigering: 01. Aug. 2018, 11:49 av Geordie »
No fate but what you make

Jonas99

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1602
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #640 på: 01. Aug. 2018, 11:58 »
Gayle har ikke lyst å forlate Newcastle, og Rondon-avtalen var visstnok avhengig av dette. Faen for en MikkeMus-klubb!

Sesongen sparkes snart i gang, og vi trenger spiss, 10'r og v.back ! (og helst en høyreving også) No må tjukken snart våkne!!

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #641 på: 01. Aug. 2018, 12:34 »
Men akkurat her er deler av avtalen utenfor vår kontroll fordi WBA ikke vil matche Gayles lønn. I tillegg mener jeg det er lurt av Nufc å kreve at Gayles avtale gjøres permanent neste vår. Hvis ikke blir vi sannsynligvis sittende igjen med en dyr spiss som få PL- og Championshipklubber  vil ha fordi han holdsvis  ikke er god nok og for godt lønnet. Vi kan ikke ha en ny Colback

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #642 på: 01. Aug. 2018, 12:44 »
No fate but what you make

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #643 på: 01. Aug. 2018, 14:47 »
Men akkurat her er deler av avtalen utenfor vår kontroll fordi WBA ikke vil matche Gayles lønn.
Eller vi kan betale klausulen slik normale klubber gjør. Benitez vil ha Rondon, men ledelsen sier han ikke passer profilen til klubben. At vi ikke får solgt Rondon videre er alt de tenker på.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2018
« Svar #644 på: 01. Aug. 2018, 15:26 »
Er flere pr/markedsfolk som har uttalt seg opp igjennom om verdien av en avtale tilsvarende den SD har på St. James'. Mener å huske de fleste har lagt seg mellom 5-10 mill pund i året i sine anslag.

£10m høres svært høyt ut i forhold til de rapportene jeg har sett, så vet ikke hva de baserer seg på da. Jeg finner eksempelvis enkelt en rapport fra februar i år om verdien på navnerettigheter. Etter det jeg kan se så er ikke disse tallene særlig kontroversielle.

Denne rapporten baserte seg på hva de solgte stadionnavnene genererer av inntekter, vurdert opp mot eksponering på TV/Europaspill/Geografi/Fanbase. Verdien av St. James' Park var da satt til £3.6m, rangert omtrent midt på treet av PL-klubbene. Over tre firedeler av totalverdien i PL går til de 6 største klubbene i ligaen. Med full eksponering så er kanskje £5m oppnåelig basert på dette.

Vel, nei, ikke den summen som kjører skuta til bunns, men la oss leke litt med tallene.

5 millioner pund, kan lønne to ganske gode spillere pr. år, evt. 5-10 bedre talenter. Om nå eieren er villig til å bruke pengene til dette.

Spoiler (hover to show)
Blir jo veldig hypotetisk dette da, men kan selvsagt ikke si meg uenig i at investeringer i unge lovende er gunstig. Så den tanken må vi alltid ha i hodet. Poenget mitt er at vi trenger å investere minst £50m/år i spillerstallen bare for å holde tritt med lag rundt oss på tabellen. Da er ikke redningen å fakturere SportsDirect markedspris (som vi selvsagt uansett bør) for å lønne en god spiller eller to, eller hente et dusin ungdommer og dyrke de frem for å låne de ut og evnt. selge de om 3-5 år.

Too little too late.

Derfor mener jeg at denne røren om SportsDirect sin eksponering er en avsporing for den utfordringen vi står ovenfor her og nå. Det er jo dermed ikke sagt at 40 millioner pr. år er trivielle inntekter, det er det alldeles ikke. Sannheten er likevel at vi må selge navnet St. James' Park og endre det til McDonalds Grounds i 5 år for å få råd til Andros Townsend.

Skal vi slå overgangssummene må større del av de virkelig store inntektene som TV og billettsalg brukes på spillere, og etter mitt syn gjøres det ved å låne penger og/eller kjøpe med avdrag som 98% av klubbene rundt oss. Så får man selvsagt jobbe med å rake inn det man kan ellers for det lange perspektivet.

Jeg står fast på at ettergivelse av gjeld kombinert med kredittbaserte spillerkjøp er veien å gå. Så kan vi snakke om alle disse små bekkene på £3-5m som samlet blir stor elv når dette skal betjenes over de neste 5 årene. :)

Som et lite hjertesukk helt på siden så synes jeg det er fasinerende å se (ikke så mye her på forumet heldigvis) hvordan man trivialiserer hvilken lettelse det er med avdrags- og rentefrie lån på halvannen milliard samtidig som man brenner plagg utenfor stadion for langt lavere beløp man anser som tapte inntekter.