20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Prosjekt "Database"  (Lest 1712 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Prosjekt "Database"
« på: 17. Jan. 2012, 10:56 »
Hei,

PS: Trenger litt hjelp så se helt i bunnen hvis du ikke gidder lese alt  :-[

Har tidligere lagt ut en del statestikk for NUFC basert på oppsamlet data via excel-ark her, men har denne sesongen ikke orket jobben med å fikle med dette. Har likevel ikke lagt ballen død, men kommet frem til et nytt, større prosjekt med litt av det samme målet. Jeg har det siste året satt meg inn i access og databaser generelt og jobber nå med å lage en, for å si det mildt, enorm database for fotball. Hvorvidt jeg kommer til mål eller ikke gjenstår å se :)

Hensikten med databasen er rett og slett å samle data som kan benyttes til hva det måtte være. Planen er at databasen skal bygges, ihvertfall til en viss grad, før bruksområder etc bestemmes/begrenses. Dette for å ikke legge *for* mye arbeid i det hvis det skulle vise seg å bli for komplisert :)

Planen er å begynne med Newcastle (de dette laget selvfølgelig er viktigst). Det vil være informasjon knyttet opp mot flere tabeller (Land, Liga, Klubb, Manager, Spiller, Kamp, Hendelser, Nyheter). Dette er informasjonsbiter for å identifisere og linke den informasjonen som er relevant for den enkelte klubb og skal kunne settes sammen til å gi et historisk bilde av en klubb gjennom x antall år.

I sin aller enkleste form (der jeg kommer til å begynne) vil dette kunne gi enkel statestikk for klubben i en gitt sesong. En noe mer komplisert bruk vil kunne bli sammenligninger på verdensbasis mellom det som er lagt inn av klubber av så og si hva som helst av informasjon i en hvilken som helst sesong eller over x antall år.

Planen er som sagt å starte med Newcastle, for så å utvide med resten av EPL og eventuellt over landegrensene deretter (DA blir det stort da :)).

Det sier seg selv at å taste inn all denne informasjonen vil ta sin tid. Derfor har jeg et håp som det meste står og faller på - parsing (eller data-mining om du vil) av web-sider. Rett og slett automatisk lesning og tillrettelegging av allerede eksisterende informasjon på nettet. Dette vil kunne automatisere byggingen av databasen og spare meg for utallige tastetrykk. Får man først satt denne sammen er mulighetene uendelige og relativt lette å implementere.

Derfor er jeg på utkikk etter et par ting:
1. Web-sider med kamprapporter som er korte og konsise, samt konsistente. Med det mener jeg at det ikke er masse babbel om hvordan for eksempel et mål blir til, men kun basis-informasjonen til målet: Tid, målscorer, assist. Hvis dette er skrevet på forskjellige måter hver gang i rapporten er det vanskelig å parse/lese informasjonen, derfor "kravene" til enkelheten.

2. Web-sider med spillerstaller med samme type "krav" som over.

3. Web-sider med overganger med samme type "krav" som over.

4. Andre kilder for å bygge en slik database.

Hvis du vet om slike sider, så gi lyd i denne tråden.


Forhåpentligvis vil dette være noe jeg klarer å stable på beina ila året. Bruken av en slik database har egentlig ingen grenser og hvis jeg kommer forbi utfordringen med å bygge databasen vil jeg komme tilbake her for innspill på hva slags rapporter/informasjon som kan være ønskelig.

PS: Det er ren hobby og nyskjerrighet som ligger til bunn her, så det kan for alt jeg vet bunne ut i absolutt ingenting, men det hadde vært svært artig å lykkes - om så bare for biten relatert til Newcastle.

PS2: Har du peiling på database og/eller programmering så tas alle tips og eventuell hjelp imot med takk :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!