20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Norwich - Newcastle 17.08.19 kl 16 (går naturligvis ikke på tv2)  (Lest 15878 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
At mye har endret seg siden Rafa var i LFC er jeg enig i.
Men desto mer lurer jeg virkelig på om du mener Steve Bruce har klart å henge med i timen i like stor grad som Rafa Benitez har?
Jeg anser Rafa som en framoverlent, fleksibel manager i stand til å spille ut fra de styrkene han har til rådighet. Det var nettopp det han gjorde med oss, og som både fikk oss til et opprykk og ungikk nedrykk på tross av underinvesteringer begge hans sesonger i PL. Vi så også prov på langt mer underholdende fotball straks Almiron kom inn dørene og vi fikk flere strenger å spille på.  Han er også kjent som en type som benytter vitenskapelige metoder i sitt arbeide, og som er svært opptatt av klar instrukser til hver enkelt spiller i laget.

Steve Bruce er derimot kjent som en manager som ikke har vært spesielt opptatt av å ta i bruk nye metoder, han har fått et rykte på seg som en manager som ikke evner endre taktikk underveis når det trengs.

At enkelte (igjen) faller for en manager som lover mer spennende, offensiv fotball syns jeg er merkelig. Det har vi jo brent oss på før med svake, britiske managere.
Så ser jeg det ble påpekt at Bruce spilte bra fotball med Birmingham i PL, for snart 20 år siden. Han hadde et eksakt snitt på 1 mål per kamp i PL med Birmingham. Jeg husket de som en klubb med enkeltspillere som var morsom, deriblant Dugarry og Forsell. Men generelt som en ganske kjedelig, erkebritisk klubb som var kjipe å møte. Rafa har hatt et snitt på 1,06 siden opprykket. Langt fra noen hurratall, men 10. plass og 13. plass med de midlene og det mannskapet han har tilgjengelig mener jeg fortsatt var svært godt levert.

Jeg skal ikke dømme Bruce nord og ned enda. Men jeg har liten tro på at han kommer til å revolusjonere oss til et fantastisk angrepslag. Da vil det isåfall være, som Andymag så glimrende poengterte i en annen tråd, fordi vi har truffet på våre kjøp og at Almiron, Joelinton og Saint-Maximim får frie tøyler til å herje der fremme - slik Ben Arfa, Cisse, Ba og Cabaye fikk under Pardew. I motsatt fall har vi endt opp med å ødelegge Almirons karriere i PL med en clueless manager...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Jeg personlig tror så å si alle manager i pl ville fått opprykk med Newcastle i championship.
Så å si alle ville også matchet 1 poeng snitt med det laget. for å sette det på spissen tror jeg jammen jeg skulle matchet det selv som manager.

Som jeg skrev tidligere.
 Er ikke så forbanna imponert som resten av dere. Ja han har gode meritter, men det er jo i gamledager.

Syns heller ikke det har vært så artige kamper under Rafa.
Jeg personlig liker bedre lag som spiller seg igjennom midtbaneleddet.
Rafa = parkere bussen og være fryktelig direkte når vi angriper eller angripe kun i kontringer.
 Litt som Drillo i gamledager. Drillo hadde Flo pasning. Rafa hadde ritchie opp på Rondon.


Når det kommer til Bruce er jeg langt fra fornøyd. Men gjelder jo å stikke fingeren i jorda. Han var nok det beste vi kunne få nå+ fyr fra byen. Hvertfall hjerte i klubben.
Så syns vi skal støtte han og la han få en halv sesong før han dømmes. All ære til han som i det hele tatt tok jobben. Ikke alle som hadde turt å gå inn i dette vepsebolet
« Siste redigering: 19. Aug. 2019, 16:55 av TooN »

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
At mye har endret seg siden Rafa var i LFC er jeg enig i.
Men desto mer lurer jeg virkelig på om du mener Steve Bruce har klart å henge med i timen i like stor grad som Rafa Benitez har?
Jeg anser Rafa som en framoverlent, fleksibel manager i stand til å spille ut fra de styrkene han har til rådighet.

Steve Bruce er derimot kjent som en manager som ikke har vært spesielt opptatt av å ta i bruk nye metoder, han har fått et rykte på seg som en manager som ikke evner endre taktikk underveis når det trengs.

At enkelte (igjen) faller for en manager som lover mer spennende, offensiv fotball syns jeg er merkelig. Det har vi jo brent oss på før med svake, britiske managere.

Først av alt, mye har endret seg og fotballen er jo stadig i endring. Har jo med alt fra pengene som florerer til hva slags fotballfilosofi som er "inn" i øyeblikket. Går vi 10 år tilbake i tid, kanskje lenger var det Barcelona og Spania sin "tiki taka" filosofi som herjet og var på alles lepper. Til og med Norges landslag skulle spille sånn.....

Jeg vil uansett ikke si at Mourinho sin filosofi, Benitez sin, van Gaal sin eller hvem det måtte være, er for gammeldags og ikke funker. For 2 sesonger siden kom Mourinho på 2. plass med ManU, van Gaal vant FA cupen med dem for 3-4 sesonger siden, Benitez gjorde det godt i NUFC, osv.
Sir Alex Ferguson dominerte jo i ManU i nærmere 30 år. Wenger var jo også nyskapende da han kom til Arsenal og tok PL med storm.
Det handler vel mer om hva de gjør eller endrer når de møter nytenkende og yngre managere som Klopp, Guardiola, Pochettino, osv
Er jo ikke snakk om å finne opp fotballen på nytt. Er jo heller snakk om små justeringer i det taktiske, større krav til spillere i forhold til trening og kosthold, osv


Så til Steve Bruce og om han evner å henge med og ta i bruk nye metoder. Han var vel en av de første som kom med en 3 backs forsvar når han var i Hull. Han er ikke en manager som står fast og bestemt på én formasjon og en måte å spille på slik jeg ser det. Har jo brukt flere formasjoner fra tradisjonelle 4-4-2 til 4-2-3-1 og 3-5-2. Om det skyldes vingling i motgang vet jeg ikke, men han har heller aldri kunne hente spillere fra de 4-5 øverste hyllene..........


Ja, vi NUFC supportere har hatt noen særdeles svake britiske managere. Gidder ikke å nevne navn, men det er mange. Men vi har også hatt noen gode britiske managere, og noen utrolig meritterte britiske managere som ikke fikk det til i NUFC av forskjellige grunner, som f.eks Kenny Dalglish.

Òg, om man ser litt stort på det så er det ikke dermed sagt at en merittert manager fra en av de andre store nasjonene vil bringe med seg suksess. Tottenham har prøvd alt fra Juande Ramos, Jacques Santini, Andre Villas Boas, Martin Jol og Pochettino, alle innenfor de siste 14-15 årene. Traff bra med sistenevnte. Han var bra i Southampton også.

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Jeg personlig tror så å si alle manager i pl ville fått opprykk med Newcastle i championship.

Ikke alle som hadde turt å gå inn i dette vepsebolet.
Er enig når det gjelder CS. Der skulle det bare mangle at nufc ikke kjempet i toppen. Vi hadde det høyeste budsjettet gjennom tidene i den ligaen.

Benitez turte å gå inn i dette vepsebolet. Synes både du og andre undervurderer jobben Benitez har gjort i PL kraftig. For det første er Benitez ene og alene grunnen til at det har fungert på banen og ikke minst av banen. Han har egenhåndig holdt denne skuten flytende i flere år nå. Når han gikk ut dørene så slo det sprekker både her og der. Vi var tilbake i klovnemodus. Sirkus Newcastle var tilbake i by'n.
Han har blitt motarbeidet hele sin nufc karriere bortsett fra CS sesongen. Bruce fikk bruke godt over en halv milliard. Det fikk Benitez aldri. På grunnlag av dette så bør jo Bruce hamle opp med Benitez sine prestasjoner i PL. Det tror jeg ikke han vil være i nærheten av.
At Benitez ikke er så artig er en smakssak. Vi såg iallefall ut som en klubb igjen under Benitez. Stemningen var ålreit. Nå er vi inne i den kanskje dølleste tiden som nufc supportere. Det meste føles platt. Det gjorde det faktisk ikke under Benitez.
« Siste redigering: 19. Aug. 2019, 19:13 av Fluffy »

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Jeg er ikke helt enig med deg Flufffy eller Toon om at hvem som helst ville klart opprykk med Newcastle i Championship med det laget som Benitez rykket ned med. Det var det mye gråstein og lite talent. Det laget som Chris H. hadde til rådighet var noe annet. Vi hadde da spillere som Enrique, Colo og Carroll. Alle tre tok ligaen med stom. Chamopionhip er for øvrig en tøff liga.  Kan hende jeg tar feil i farten, men etter vårt første nedrykk har det ikke vært noen andre lag enn vårt som har klart å rykke rett opp igjen, med unntak av WBA for noen år tilbake.?Alle andre lag har enten blitt et permenanet championshiplag eller så har de brukt noen sesonger på å komme seg opp igjen.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Jeg er ikke helt enig med deg Flufffy eller Toon om at hvem som helst ville klart opprykk med Newcastle i Championship med det laget som Benitez rykket ned med. Det var det mye gråstein og lite talent. Det laget som Chris H. hadde til rådighet var noe annet. Vi hadde da spillere som Enrique, Colo og Carroll. Alle tre tok ligaen med stom. Chamopionhip er for øvrig en tøff liga.  Kan hende jeg tar feil i farten, men etter vårt første nedrykk har det ikke vært noen andre lag enn vårt som har klart å rykke rett opp igjen, med unntak av WBA for noen år tilbake.?Alle andre lag har enten blitt et permenanet championshiplag eller så har de brukt noen sesonger på å komme seg opp igjen.

Da vi rykket ned hadde vi jo mer enn championship lag enn pl. Og vi forsterket med gode championship spillere.
Uansett hvor mye det vris og vendes på har Benitez ca 1 poeng i snitt i pl. Det er ganske tynn suppe. De siste sesongene har vel lista ligget på 35-37 poeng for nedrykk. Er ikke mange år siden det var rundt 40 poeng. Med Benitez sitt poengsnitt hadde vi rykket ned hver sesong. Det er ikke godt nok i min bok.
Benitez gjorde ogsåmye bra som du sier. Fikk opp atmosfæren osv, men rent  prestasjonsmessig er jeg ikke imponert.

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Utifra budsjett og arbeidsvilkår så gjorde Benitez en glimrende jobb..end of story

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Hadde et poengsnitt på 1,17 siden retur til PL.
Ellers skal du få lov og mene det, men jeg mener du er helt fullstendig ute på viddene. Han fikk ikke bruke penger på laget, mens alle klubber rundt han investerte. Bragd å klare topp 10.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Hadde et poengsnitt på 1,17 siden retur til PL.
Ellers skal du få lov og mene det, men jeg mener du er helt fullstendig ute på viddene. Han fikk ikke bruke penger på laget, mens alle klubber rundt han investerte. Bragd å klare topp 10.

+1

Alle skal få lova meina det dei vil, men tykkjer og det er heilt ute på viddene.

Det er ganske tynn suppe. De siste sesongene har vel lista ligget på 35-37 poeng for nedrykk. Er ikke mange år siden det var rundt 40 poeng. Med Benitez sitt poengsnitt hadde vi rykket ned hver sesong

Det har vore rundt 40 ein gong kanskje?! resten under. Dette scenarioet om at han ville ha rykka ned kvar sesong verte jo berre tull!! Kva med å halde seg til fakta. Han har styrt oss til trygg plass med 11 poeng margin kvar sesong han var her. Og det under MA sitt regime!
Du nå slutta spre løgner og i beste fall feil informasjon.
« Siste redigering: 19. Aug. 2019, 23:38 av lgrinde »

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Hadde et poengsnitt på 1,17 siden retur til PL.
Ellers skal du få lov og mene det, men jeg mener du er helt fullstendig ute på viddene. Han fikk ikke bruke penger på laget, mens alle klubber rundt han investerte. Bragd å klare topp 10.

+1

Alle skal få lova meina det dei vil, men tykkjer og det er heilt ute på viddene.

Er helt enig i at Benitez gjorde en god jobb. Spesielt ved opprykket. NUFC var laget alle ville slå i Championship. Sterkt uansett å rykke opp da.
Men uansett hvordan vi vrir og vender på det så er Benitez en ultradefensiv manager. Det har han alltid vært.
Jeg synes heller ikke flere av transfer dealene han gjorde var spesielt spennende. Joselu, Manquillo, Slimani, Diame, Ki, Fernandez, Muto. Helt greie men ikke noe overveldende. Dubravka, Merino, Schar og Lejune derimot synes jeg er av en annen klasse.
Nå var det jo også slik at Benitez kvittet seg med forholdsvis spennende unge spillere som Thauvin, Cabella, Mitrovic, Mbemba, osv og erstattet dem med erfaring og rutine. Lurt det, men er jo også på kollisjonskurs med klubben på det området.

Alan Pardew spilte defensivt og kjip fotball mente mange NUFC supportere. Med han som sjef kom NUFC på 12. plass (3 poeng unna 8. plass, kom jo midtveis i sesongen da), 5. plass, 16. plass og 10. plass. Vi scoret i snitt rett over 50 mål med Alan Pardew som manager. Ikke veldig mye, men helt greit.
Alan Pardew ble bortimot kjeppjaget ut av klubben. Det gikk på hva han sa til hva slags fotball han fikk laget til å spille, osv.
For all del, merittlista til Benitez er jo milevis over Pardew sin. Men som NUFC managere har begge 2 ganske like stats, eller hva?
Selvfølgelig, Benitez er jo kjempenavn og egentlig altfor god til å ta over en klubb som NUFC. Derfor fikk han nok litt mer arbeidsro og respekt.

Alan Pardew hadde noen spesielle siste måneder i klubben. Begynte sesongen dårlig. Fansen protesterte voldsomt mot han. Sackpardew.com og flyers ble delt ut. I november gikk NUFC på en rekke med 6 strake seire, 2. gang Pardew gjorde det i NUFC. 6. desember vinner NUFC mot Chelsea og påfører de sesongens første tap på St James Park. Pardew blir kåret til mnd manager. Neil Warnock får fyken i Palace senere i desember. De får lov å prate med Pardew og ansetter han som ny manager dagen etter. NUFC ansetter John Carver som erstatter. På de 20 PL kampene Carver ledet NUFC ble det med 3 seire, 4 uavgjort og13 tap. Holdt til 15. plass på sluttabellen med 39 poeng.

PS! Verdt å merke seg at Leicester kom på plassen forran (altså 14. plass) Newcastle sesongen 2014/15. Sesongen etter vant de PL......


Håper Steve Bruce også kan få det. Vi trenger virkelig et løft nå for å få maskineriet til å gå. Jeg synes første kamp mot Arsenal er bra/godkjent, men det blir det ikke poeng av. Mot Norwich er det bare fullstendig mangel på absolutt alt.
« Siste redigering: 20. Aug. 2019, 00:15 av Frode »

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil

Jeg synes heller ikke flere av transfer dealene han gjorde var spesielt spennende. Joselu, Manquillo, Slimani, Diame, Ki, Fernandez, Muto.

Blir feil å dømme Rafa på de der syns jeg, rene nødkjøp de fleste fordi Ashley ikke ville bruke penger, var på "ferie", eller skulle "selge klubben".

Skulle vært interessant å se hva Rafa hadde henta hadde han fått 60-70 mill pund til disposisjon?
 
No fate but what you make

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil

Jeg synes heller ikke flere av transfer dealene han gjorde var spesielt spennende. Joselu, Manquillo, Slimani, Diame, Ki, Fernandez, Muto.

Blir feil å dømme Rafa på de der syns jeg, rene nødkjøp de fleste fordi Ashley ikke ville bruke penger, var på "ferie", eller skulle "selge klubben".

Skulle vært interessant å se hva Rafa hadde henta hadde han fått 60-70 mill pund til disposisjon?

Poenget er vel at Benitez og NUFC var på kollisjonskurs når det gjaldt rekruttering av spillere. Sels, Gayle, Hayden, Ritchie var over £30 mill.
Hanley, Atsu, Lazaar, Daryl Murphy, Clark, Yedlin og Diame var ytterligere £30 - £35 mill.
I tillegg kommer summene av Lejune, Joselu, Manquillo, Jacob Murphy, Muto, Dubravka, Schar, osv. + en del lånespillere.

Vet ikke hvor mye som ble solgt og kjøpt for i denne perioden. Poenget er at jeg tror de fleste av disse kjøpene var Benitez sine valg. Veldig ulikt klubben å signere flesteparten av dem.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Man jobber jo med de ressursene man har, som i Newcastle var svært begrenset. Ellers er det mye rart han har hentet med mye penger tidligere, så han er kanskje ikke den manageren som jeg helst skulle sett brenne av en milliard eller to om vi hadde hatt det på kistebunnen. Men når han treffer så treffer han jo godt.

Synes Benitez er god. Hylles litt for mye kanskje, men fortjener slik jeg ser det honnør for jobben i Newcastle. Har flere ting jeg stiller spørsmålstegn ved, men han er fortsatt en manager som holder høy standard og er noen skonummer større enn Newcastle der vi er p.t. Tror han fint kunne tatt kontrollen i CL-nivå klubber i flere ligaer uten å gjøre seg bort, men de aller største oppgavene er han kanskje ikke passende til (lenger)?

Mest av alt kunne jeg tenke meg en manager som Nagelsmann for 2-3 år siden e.l. En totalt ukjent manager som kunne tatt oss med storm. Benitez er god, men for å være ærlig så er han en litt uinspirerende og kjedelig type.

alop123

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 825
  • It only takes a second to score a goal...
    • Vis profil
Trur du alle navnene du nevner over der var Benitez' førstevalg?
Når det gjelder Pardieux vs Benitez er det to vidt forskjellige typer spillere dei har rådet over: Ben Arfa, Ba, Cisse, Cabaye, Nolan, Barton, Sissoko, Remy, Santon
Vs
Atsu, Daryl Murphy, Joselu, Colback, S. De Jong, Saivet, Anita, Slimani, Jesus.

Selvfølgelig satt helt på kanten for å provosere litt😁, men poenget er spillerne dei to managarene har hatt til rådighet, der meiner Pardew har hatt bedre klasse over hele fjøla.
I tillegg har Benitez utviklet spillere som Perez, Hayden, Dummet(Pardewed anyone?), Longstaff, Lascelles, Merino(sjølv om han va god når han ankom).

Det å sammenlige Pardew og Benitez er drøyt.
Det å sammenligne gj.snittlig poengfangst for forskjellige managare og lag vil for alltid være hypotetisk og derfor en smule irrelevant, men er jo kun det me har å sammenligne med så eg ser den🙂

Uansett er Benitez' tid i klubben over, Pardews og heldigvis.
Og eg håper virkelig Bruce får til noko med dette laget sjølv om eg har mine tvil enda.

Kan heller ikkje fatte Joelinton til 40 mill plutselig når svaret alltid har vært billigst mulig. Er det eit stikk mot Rafa? Er det noko under bordet med agent/klubb?
Koffor betala 40 mill for ein som aldri har scora meir enn 8 mål plutselig?
Koffor ASM når Sarr va ledig?
Må sei da heila lukte litt som McClaren all over again...

Edit: ser da e komt maaangen nye innlegg mens eg skreiv detta svaret, skulle tatt ein quote te Frodes spillere...
Kjekt med masse diskusjon igjen vertfall👍🙂
« Siste redigering: 20. Aug. 2019, 01:13 av alop123 »
Venter i spenning...

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Trur du alle navnene du nevner over der var Benitez' førstevalg?
Når det gjelder Pardieux vs Benitez er det to vidt forskjellige typer spillere dei har rådet over: Ben Arfa, Ba, Cisse, Cabaye, Nolan, Barton, Sissoko, Remy, Santon
Vs
Atsu, Daryl Murphy, Joselu, Colback, S. De Jong, Saivet, Anita, Slimani, Jesus.

Selvfølgelig satt helt på kanten for å provosere litt😁, men poenget er spillerne dei to managarene har hatt til rådighet, der meiner Pardew har hatt bedre klasse over hele fjøla.
I tillegg har Benitez utviklet spillere som Perez, Hayden, Dummet(Pardewed anyone?), Longstaff, Lascelles, Merino(sjølv om han va god når han ankom).

Det å sammenlige Pardew og Benitez er drøyt.

Jeg vet ikke om Benitez fikk sine førstevalg, sikkert ikke. Men han fikk nok et budsjett han måtte holde seg innenfor og handle utifra det. Som sagt så synes jeg ikke han har hentet veldig mye spennende. Noen ja, men i bunn og grunn safe trygge valg som nesten alle andre NUFC managere ville fått passet sitt påskrevet for, ihvertfall britiske managere.

Jeg kan være enig i at Pardew hadde et bedre lag i en liten kort periode. Men den varte ikke en hel sesong engang.

Det som også er litt viktig og som jeg påpekte lenger oppe her er at jeg ikke sammenligner merittlista til Benitez og Pardew. Den er jo milevis sterkere hos førstnevnte.

Det jeg derimot sammenlignet var periodene de hadde i NUFC. Der hadde de samme vilkår, nesten. Benitez bestemte mer selv av spillere som kom inn enn hva Pardew gjorde. Pardew hadde vel ikke kontroll på verken kjøp eller salg.
I NUFC var begge to i min 3.5 sesonger. Under samme eier og styreformann. Hva du klarer å få til med de ressurser som er der i form av spillermateriale og økonomisk i forhold til overganger.
Da Pardew gikk til Crystal Palace i slutten av desember var NUFC trygt plassert på 9. plass med 26 poeng.
Vi var egentlig aldri i nærheten av nedrykk med Pardew. Selv ikke sesongen vi spilte Europa League og endte på 16. plass i PL. Vi hadde heller ikke på den tiden sprengt noen overgangsrekord.

Jeg skjønner at folk flest er skuffet over at Benitez forsvant. Det er jeg selv også. Det jeg derimot ikke forstår meg på er hvorfor Steve Bruce får så mange stikk mot seg om både det ene og det andre. Benitez spilte/eller spiller heller ikke så fartsfylt fotball. Kjøpene han gjorde var ikke så utrolig spennende.
Med Benitez fikk vi trygghet. Vi visste at klubben ikke ville rykke ned. Vi visste at han ville hente rutinerte spillere som hadde levert i PL tidligere osv.

Og forresten, angående Dummett og Pardewed. Er vel ikke en eneste NUFC spiller som får flere stikk enn han, både her på forumet og ellers andre steder. Lenge siden Pardew nå, men den gutten får fremdeles så det holder. Så før noen bruker dette mot Pardew må de nok se på hva de selv har ment om han.....
« Siste redigering: 20. Aug. 2019, 14:04 av Frode »