20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.  (Lest 61170 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #15 på: 22. Jan. 2009, 17:14 »
Min kritikk går ut på at Ashley
1. Burde visst at det koster drive fotballklubb.
2. Har fremstått som en eier som ikke visste hva han gikk til, dette var bare lek og moro for en liten guttunge.
3. Har vist enormt manglende sportslig kompetanse.
4. Ingen som helst informasjon fra noen som helst i ledelsen.
5. Feil, mangelfull informasjon, lovnader i hytt og pine, via Kinnear.

Jeg har aldri kritisert Fat Mike for å bedre vår likvide situasjon, tvert om. Men det går til helvette uansett dersom vi skal fortsette i det sportslig inkompetente sporet, samt fortsette gi totalt faen i supporterne.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #16 på: 22. Jan. 2009, 18:00 »
Er vanskelig å være uenig i det punktene der, Kristoffer. Ashley mangler den sportslige innsikten til å drive en fotballklubb med skusess. Synd siden han har gjort en del gode økonomiske avgjørelser for klubben. I tilegg er vi nå en klubb uten ambisjoner. Joe Kinnear er den eneste som vil trene oss og stjernespillere er på vei ut. Det ser veldig mørkt ut nå og å skifte eier virker som den eneste måten vi kan komme oss ut av mørket.

Asbjørn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6199
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #17 på: 22. Jan. 2009, 19:59 »
Det har for eksempel kommet kritikk for hvor Milner-pengene har blitt av. Etter det jeg greier å lese av disse tallene som legges frem, så har jeg fremdeles ikke noe godt svar på det.

Da er vi to.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Tim S

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1114
    • Vis profil
    • muscleraw.com
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #18 på: 22. Jan. 2009, 20:40 »
Ser jo ut som fotballklubben Newcastle ennå har en gjeld på 100mill pund, nå bare til et selskap, Ashley sitt.
Newcastlesupporter siden 1992

Tim S

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1114
    • Vis profil
    • muscleraw.com
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #19 på: 24. Jan. 2009, 13:12 »
Newcastle United er eid av Mike Ashleys St James Holdings Limited, et selskap med 2,28 milliarder kroner i gjeld.
Newcastlesupporter siden 1992

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #20 på: 05. Feb. 2009, 23:32 »
Vet ikke om dette stemmer, men ifølge en kar på N-O forumet sliter kansje NUFC en smule med økonomien nå.

Sitat
Newcastle United are now factoring payments, this isn't a good sign.  They will get between 90 and 95% of money owed within 24 hours depending on who we are using.  This tends to suggest that we curently have cash-flow problems.

Vet ikke 100% hva som menes med dett. Men prøver de å selge gjeld som andre skylder klubben?

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #21 på: 05. Feb. 2009, 23:40 »
Ikke helt sikker jeg heller. Cash flow er jo pengestrømmer, så sannsynligvis så går ikke regnskapene helt opp. Kan det være at de prøver å selge andeler i klubben for å dekke opp høye utgifter, eller er jeg på jordet?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8355
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #22 på: 01. Des. 2009, 01:18 »
http://www.nufc.premiumtv.co.uk/articles/payments-to-agents-200809-20091130_2240137_1891077

Tenkte dette var noe som passet her.
Hvor viktig det er å vite, vites ikke :P
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #23 på: 14. Des. 2010, 22:32 »
Me forsatt er topp 6 med tanke på lønningar, ikkje rart Ashley vil kutte ned på lønningane.
Vi var det i 08/09 sesongen ja. Vi er nok ikke det pr. dags dato.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #24 på: 14. Des. 2010, 22:40 »
Tja, med tanke på at vi har kvitta oss med Owen, Martins, Viduka, Geremi, Duff, Butt og Beye, så har nok lønnsutgiftene sunket noe sinnsykt. Vi ligger nok ca. midt på "tabellen" vil jeg tro.

SveinInge

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 215
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #25 på: 14. Des. 2010, 23:23 »
http://swissramble.blogspot.com/2010/12/newcastle-uniteds-finances-in-black-and.html

Veit det har blitt spurt etter dette før, men fant ikkje igjen tråden og personen.

Dette er en meget bra artikkel som setter lys på mange av de samme tingene eg kommenterte når eg leverte min finansoppgave om newcastle for en måned siden. Skulle gjerne hatt denne artikkeln som kilde da, men hadde vel kanskje blitt tatt i plagiat då :)

Uansett er det ganske avansert å forstå hva som foregår i klubben vår på den økonomiske siden, men jeg skal prøve å forklare i korte trekk ting som har blitt spurt om i denne tråden så får dokke skyte inn spørsmål etterpå og eg vil prøve å svare så godt eg kan.

Først kan eg si at alle britiske aksjeselskap plikter å levere regnskap selv om de ikke er på børsen. Dette har mange selskaper gjort business av og selger årsrapportene. Alle newcastles årsrapporter kan kjøpes for 1 pund pr stk på companieshouse for de som er interesserte. http://wck2.companieshouse.gov.uk/fbadba28e9c4a5fe9cb915b5e1182faf/compdetails

Når en klubb kjøper en spiller for la oss si 10 millioner og signerer en 5 års kontrakt regnskapsføres det med 2 millioner i kostnad for hvert år av kontrakten til spilleren. Dette er det som blir kalt for "player amortisation". Det er altså den totale årlige avskrivningen av alle spillerne vi har kjøpt til klubben. Så når vi da selger spilleren vi kjøpte for 10 mill med 2 år igjen av kontrakten sin for 12 millioner blir profitten som registreres i regnskapet: 12-4 (millioner som er igjen å avskrive) = 8 mill. Derfor kan selve salgsummene for 2008 som er nevnt i en av de første postene her være mye høyere enn 13 mill, men de 13 millionene er altså profitten etter at klubben har trukket fra det som gjenstod å avskrive.

Når MA kjøpte klubben så hadde den allerede negativ egenkapital. Dvs at vi hadde mer gjeld enn eiendeler. Så derfor blir kjøpesummen lagt inn som gjeld i regnskapet og egenkapitalen gikk fra negativ til å bli 0. Så utnyttet banken en klausul de hadde ved salg av klubben som gjorde at MA måtte kjøpe ut hele lånet med en gang. Etter dette har MA gjort utallige feil som eg ikkje orker å skrive her, men han studerte i alle fall ikkje klubbens finansielle situasjon og bare durte på som før. Dette trodde eg han hadde innsett ved nedrykket i 2009 og eg trodde helt seriøst at vi var på gang til å snu trenden nå før han plutselig sparker CH og ansetter AP på 5,5år. Den positive utviklingen var at vi har solgt unna en mengde høyt lønna spillere, invistert i mye billigere spillere. solgt for mer enn vi har kjøpt. Det har ikke blitt tatt ut noe utbytte siden MA ankom klubben. (En selvfølge tenker du kanskje når klubben går med dundrende underskudd kvert år, men faktum er at Hall og Shepard tok ut ca 4,5M pund i utbytte 9 av de 10 siste årene de eide klubben selv om vi tapte penger i nesten alle de årene også. Mesteparten av klubbens gjeld er byttet til gjeld til MA som er rentefri. noe som gjør at vi sparer 6-8 mill pund i året i rentekostnader. Me hadde en billig og god manager. ka som komme til å skje nå kan vi jo bare lure på, men spennende blir det.

Ser cashflowen vår og har blitt diskutert her. Det eg kan si om den er at vi kjører en meget merkelig strategi på overgangsmarkedet. Vi prøver å betale for spillerene vi kjøper med en gang, mens når vi selger er vi villige til å gode nedbetalinger over flere år. dette er jo selvsagt negativt for pengene inn og ut av klubben. noe som igjen fører til at MA må inn med enda mer penger! virker nesten som om han har lyst å låne oss mer og mer penger
« Siste redigering: 14. Des. 2010, 23:28 av SveinInge »

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #26 på: 15. Des. 2010, 11:02 »
Alle bør uansett lese den artikkelen. Den viser at Ashley klart har gjort noen grove feil og da spesielt innenfor ansettelsen av ledelsen, jfr Wise, Lambias og Jimenez som ingen hadde erfaring fra å drive en fotballklbb.  Samtidig påpeker den noe sentralt: Klubben var katastrofalt dårlig styrt av Fred Shepard. Den referer f.eks til de vanvittige summene vi har brukt BARE på sluttpakker for alle de sparkede managerene:

Sitat
By far the largest reason for these exceptional charges is the severance payments made to departing managers, which amount to a staggering £17 million over the last five years, including £5.3 million to Kevin Keegan, £4.6 million to Sam Allardyce and his team, £3.2 million to Graeme Souness and £1.1 million to Glenn Roeder. It may be a nerve-wracking experience managing Newcastle, but it’s also a lucrative one. Rumour has it that Big Sam bought a villa in Spain with his pay-off, naming it “Casa St James”. In fact, give the regularity of these payments, it is difficult to argue that they are exceptional in any way, shape or form.

Rapporten viser også at MA har investert mye i klubben for å holde den flytende
Sitat
In spite of this, the club’s previous excesses have resulted in significant debt of £282 million, though only £150 million is held in the books of the football club with the remaining £132 million held in the holding company. The vast majority of this debt represents loans from Mike Ashley of £243 million, but there is also a bank overdraft of £36 million, which is a significant increase on the prior year balance of £1 million. Since the 2009 year-end, Ashley advanced a further £25.5 million to keep the club ticking over in the Championship, so his total investment in the club now stands at £268 million, represented by £132 million to buy the club, £70 million to repay loans and £66 million working capital.

Because most of the loans are from the owner, instead of banks, some commentators have argued that the club is effectively debt-free, though it should be noted that Ashley’s loans are now repayable on demand, whereas they were previously only repayable on demand in the event of a change of control (ownership). That said, it is clear that it is better for the football club to borrow money from the owner, as these loans are unsecured, which means that Ashley has no guarantee of repayment, and non-interest bearing. This has been important to the club’s finances, as the net interest payable has been reduced by £5 million a year.

More to the point, Ashley’s loans have been critical to the club’s survival, as it is far from clear that they would have managed to secure refinancing from the debt market. For example, Barclays Bank has insisted on securing its lending on assets and cash from transfer fees, while the last loan obtained by the previous regime under chairman Freddy Shepherd was at the prohibitively expensive interest rate of 11.72%.

Om Fat Fred og co (ikke mye positivt)

Sitat
In fact, it is fair to say that the previous ownership had mortgaged the club to the hilt, securing loans on virtually all the club’s assets (training ground) and future income streams (TV, sponsorship), though they would argue that this was used to fund the stadium development. Whatever the reasons, when Ashley bought the club, the holders of the loan notes invoked a change of control clause, forcing the new owner to immediately repay the £45 million outstanding, as opposed to the annual installments until 2016 that he had anticipated (...)

(...)n contrast to Ashley, the former owners did very nicely out of their investment in Newcastle United, thank you very much. In fact, they absolutely coined it with the Halls (Sir John and Douglas) receiving a total of £95 million over the years, while the Shepherds (Freddy and Bruce) had to make do with £55 million. The Halls’ money comprised £55 million from the sale to Ashley, £20 million from previous share sales (to NTL and the club itself), £15 million from dividends and £5 million in salary payments, while the Shepherds’ money came from £38 million Ashley sale, £7 million dividends and £5 million salaries.And what was the result of these staggering payments? After years of rank bad management, they left the club in an appalling mess: a £30 million loss; £70 million of debt plus £27 million owing transfer fees; extremely limited borrowing capacity, as all assets and income streams had already been used to secure loans; and a bloated wage bill of aging mercenaries on generous long-term contracts.
[/b]


Konklusjonen ut i fra dette må jo være at ja, MA har gjort noen feil, men sammenlignet med Fat Fred er han Jesus.
« Siste redigering: 15. Des. 2010, 11:06 av InspectorC »

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #27 på: 20. Mai 2011, 09:24 »
Sitat
Outlook Should be financially strong and
able to rebuild. But this is Newcastle,
and Ashley, so anything could happen.
Spot on dette her. Dessverre har det blitt sånn at man ikke kan ta noe for gitt i denne klubben. Vi er som kjent ikke som alle andre klubber, vi er verdensmestere til å fucke det opp for oss selv, når det ser som lysest ut. Så jeg venter egentlig bare på neste "trekk" fra Mike Ashley.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #28 på: 25. Mai 2011, 11:57 »
Wow. Det første som slår meg er hvor suverene Arsenal hadde vært med like stort forbruk som City, Chelsea, ja til og med Manu.

Også gledelig at vi har gått £50 mill i pluss på transfermarkedet siden 2006. Det må da kunne resultere i litt forbruk nå.  :P

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #29 på: 25. Mai 2011, 11:58 »
Problemet er jo den enorme gjelda vi har hatt i tillegg til at vi rykket ned.