20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 327487 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #585 på: 27. Juli 2011, 06:11 »
:P
If it has tits or wheels, count on problems!

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #586 på: 27. Juli 2011, 10:31 »
Det er vel uansett ikke helt usannsynlig at Ben Arfa trenger mer tid enn han har fått til nå, på å nærme seg sin beste form igjen? Han har vært ute lenge, og det var jo først nå i preseason at han skulle starte for alvor. Nå blir avbrekket enda lenger, og det blir enda mer "catch-up" for Ben Arfa, som om han ikke allerede måtte gjøre nok av det.

Jeg begynner også å bli redd for at skader skal legge en effektiv demper på Ben Arfas Newcastle karriere, med en sånn spiller, og klubbens skadehistorikk så er det vel faktisk mer sannsynlig enn usannsynlig -dessverre.

Glasvegas

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 258
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #587 på: 27. Juli 2011, 10:33 »
Nok negativitet, jeg tror Ben Arfa blir fantastisk denne sesongen, viste lovende takter i treningskampene også visstnok. Tror vi får en bra sesong :)

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #588 på: 27. Juli 2011, 10:34 »
Kommentarfeltet på Chronicle som kilde ;D. Du når nye høyder hver eneste dag Flatline.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #589 på: 27. Juli 2011, 11:17 »
Skulle ikke kilden være fra en i trenerteamet da?

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #590 på: 27. Juli 2011, 11:31 »
Dette begynner å bli litt trist!  :P
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #591 på: 27. Juli 2011, 12:06 »
Jeg må nok skuffe dere. Dette er tull. Ved tilheling av benbrudd dannes det ikke brusk, det dannes ben, av bendannende celler, osteoblaster. Brusk finnes stort sett i ledd og i ribbeina, og hvis det dannes brusk ved tilheling av brudd, har det gått galt.

Hvis et brudd ikke får nok stabilitet kan det dannes brusk i bruddflaten, og dette kan på en måte bli et "falskt ledd", pseudartrose.



Men stemmer det at  bruddsonen kan bli sterkere enn tidligere, hvis bruddet gror skikkelig?

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #592 på: 27. Juli 2011, 12:34 »
Det stemmer, men da som et resultat av at man under opptreningen har gjort en rekke øvelser som er gunstige mtp. bendannelsen. Det er ikke bruddet i seg selv, men hva man har gjort i opptreningen.

Eks: Å gå turer i skogen med tung ryggsekk har vist seg å være positivt på benstyrke. La oss si at Ben Arfa aldri gjorde dette før, men i Frankrike gjorde han det daglig i opptreningsperioden.

Detta ble en jævlig dårlig forklaring, men håper du ser poenget.


Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #593 på: 27. Juli 2011, 12:36 »
Kilden var visst en av trenerne i teamet, det er jo tross alt to forskjellige skribenter som hevder det samme. Er sikkert bare piss, men jeg liker definitivt ikke at en annen fyr kommer inn og sier " I have also heard this unfortunately."  Hvis Ben arfa er tilbake i full trening om 4 uker, tar vel sikkert et par uker til før han klarer fulle 90 minutter. Så han blir vel byttet inn i 10-20 minutter de første gangene..

Jeg er også veldig håpefull til Ben arfa, jeg tror bare vi må senke forventningene våre litt til gutten.
Han har vært ute et helt år med en svært alvorlig skade, nå er han skadet igjen.

Tror vi må gi han litt tid for å se om han finner tilbake til gammel form, gjetter på at han spiller en 10-15 kamper for oss i år kanskje. Just my 2 cents.
If it has tits or wheels, count on problems!

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #594 på: 27. Juli 2011, 12:40 »
For all del, flatline, jeg deler dine bekymringer om at Ben Arfa er en kjeks - det har vi vel fått prov på. La oss bare håpe han kvitter seg med skadene og får en 25-30 kamper i år, tror ikke vi kan forvente noe særlig mer.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #595 på: 27. Juli 2011, 12:44 »
Mm. Men 25-30 kamper er vel litt vel håpefullt Eivind. Man skal tross alt være ganske fornøyd med at en hvilken som helst spiller klarer det antallet i løpet av et år?

Det siste jeg vil er å svartmale Ben Arfa, men frykter at mange kan bli skuffet om de forventer at han blir frelseren vår denne sesongen. Jeg ser på ben arfa som en spennende joker,  og tar alt han bidrar med som en gledelig overraskelse. Han må få tid til å bli fullstendig frisk igjen før man stiller krav til gutten, jeg regner ikke med han de neste par månedene. Nærmere jul håper jeg vi ser Hatem på vei mot gammelt nivå, hvis han noengang når det da ( fingers crossed :) )
If it has tits or wheels, count on problems!

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #596 på: 27. Juli 2011, 12:57 »
Gutten kom jo inn å herja fra første sekund mot Darlington, så å tro at han skal ha blitt satt tilbake så veldig av skaden er bare tull. Greit nok at motstanden ikke var all verden, men han viste ihvertfall at han fortsatt holder et høyt nivå.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #597 på: 27. Juli 2011, 12:58 »
Det stemmer, men da som et resultat av at man under opptreningen har gjort en rekke øvelser som er gunstige mtp. bendannelsen. Det er ikke bruddet i seg selv, men hva man har gjort i opptreningen.

Eks: Å gå turer i skogen med tung ryggsekk har vist seg å være positivt på benstyrke. La oss si at Ben Arfa aldri gjorde dette før, men i Frankrike gjorde han det daglig i opptreningsperioden.

Detta ble en jævlig dårlig forklaring, men håper du ser poenget.

Med andre ord så stemmer det ikke at et brudd isolert sett styrker frakturstedet? Etter det jeg har forstått så vil et normalt helende brudd medføre at benet blir omtrent som det var før bruddet. Hverken styrket eller svekket i nevneverdig grad.

Finner ikke noen kilder på dette nå desverre. Jeg finner dog noen sånne "spørsmål-og-svar" sider der man kan spørre en lege og få svar. Der indikeres det noe i disse baner. På andre sider om benbrudd generelt gis det uttrykk for at man kan oppnå samme benstyrke som før bruddet, men ikke noe om en økt styrke.

At man kan styrke benstrukturen generelt ved trening som du nevner eksempel på blir vel noe annet. Da er det treningen som styrker benet og ikke det helbredete bruddet. Vi bare får håpe at dette er noe Ben Arfa har gjort da han nok vil bli utsatt for endel juling fremover.

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #598 på: 27. Juli 2011, 13:01 »
Helt riktig, Hughie. Isolert sett kan det kun bli svakere, eller i beste fall oppnå samme styrke, etter et brudd.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #599 på: 27. Juli 2011, 13:21 »
Jeg har nok aldri hatt noen forventing om at Ben Arfa skulle bli så god som enkelte kan gi uttrykk for, men at han blir en nøkkelspiller i vår spillergruppe ser jeg på som svært sannsynlig. Da også i kommende sesong.

Hvorvidt han er skadeforfulgt har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om. Han har spilt 41-48 kamper i året i de foregående tre sesongene før han kom til Newcastle og før det så slet han benk i Lyon grunnet alder og evner vil jeg tro. Bortsett fra dette noe spektakulære benbruddet som nok kunne knekt ben på den ene og den andre så finner jeg bare noe om en knekt skulder for syv år siden som er skade av alvorlig grad. Denne smellen som han fikk nå virker jo ikke til å være alvorlig, og er nok heller et resultat av at han ikke har spilt og trent hardt regelmessig på en god stund.

Men vi skal likevel huske at han er liten, rask og lett så det blir nok endel juling på han og det blir nok endel slitasje på kroppen som følge av dette.

Det vil nok også ta tid før Ben Arfa er 100% tilbake, men ser ikke helt indikasjoner på at dette aldri skal skje. At Ben Arfa bare skal være frisk i 2-3 måneder i kommende år blir for meg i beste fall et pessimistisk anslag som baseres på lite annet enn en magefølelse. Men at han skal klare i overkant av halvparten av kampene i år (20+) må være et passelig moderat anslag. Kommer vi litt lenger i cupene i år også så kommer vi fort opp i en 45+ kamper i år.