20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.  (Lest 61322 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #180 på: 26. Juli 2018, 09:42 »
En enkel oppsummering av de tallene som ble utgitt nå nylig.

Her får man et litt mer edruelig og forklarende syn på tallene, og godt å se at ikke alt som skrives om dette har slagside mot en agenda. Fremstår som relativt nyansert og uhildet, tenk om det fantes spor av dette i pressen, samt i litt flere kommentarer og diverse blogger.

Anbefaler flere å ta en titt her, selv om det er en stor kake som blir servert i relativt få teskjeer så kan det gi et litt bedre innblikk i hva som er mekanismene bak. Fortsatt kostbart å rykke ned, tallene masseres som i et hvilket som helst foretak - intet nytt under solen.

Ashley må fire på prisen, et rentefritt lån er rentefritt. Blir for dumt (etter mitt syn) å kreve at andre skal betale for din feilvurdering for 10 år siden, og som vi ser så finner han heller ingen kjøper som på egen bekostning er villige til å gjøre hans (dårlige) investering lønnsom.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #181 på: 02. Aug. 2018, 12:01 »
Mitt eneste bittelille håp om dagen, er at det vi ser fra Ashley nå er de siste forberedelsene for øke interessen blant potensielle kjøpere før han forhåpentlig selger klubben.

- Lavt lønnsbudsjett
- Ingen dyre forpliktelser i forbindelse med spillerkjøp
- "Sunn økonomi"
- Justin Barnes, forretningsadvokat beskrevet som en "fixer", har jobbet for Ashley flere ganger med kjøp/salg av bedrifter, er den som trekker i de fleste trådene i Newcastle om dagen.

Kjempefin oppskrift om du skal selge en bedrift og få den til å fremstå bra. Katastrofe om du skal selge en sportsklubb. Jo, sunn økonomi er selvfølgelig et pluss, men man kan ikke glemme det sportslige. Aston Villa og Sunderland er to gode eksempler på det. 
No fate but what you make

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #182 på: 02. Aug. 2018, 12:27 »
Ja det er mitt håp også Geordie, men det er syltynt. Slik jeg tolker det så vil Ashley redde investeringen sin fra å være den katastrofen den er. Dvs. han vil ha 4 milliarder for klubben som etter hva jeg kan se må være nærme en breakeven for han med moderat avkastning på en annen tilsvarende investering siste tiåret (+/-).

Eneste måten han kan oppnå det på er om klubben utvikles gjennom sportslige resultat til å være en annen kapasitet enn den er i dag (europaspill-utfordrer). Det er vi ikke i nærheten av. Kan alltids komme rekende en prins fra et oljehus som ønsker seg et leketøy. Spørs om Newcastle er attraktivt og eksotisk nok til det.

Ashley må ta tap for at vi skal komme fri, og det virker til å sitte langt inne.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #183 på: 06. Aug. 2018, 21:49 »
Newcastle United’s players have withdrawn cooperation with the media as part of a dispute with the club over bonuses for the upcoming season. The players refused to give their time for “walk up” shots for TV companies at the training ground today.


Lite utvalg av andre tråder å ta det i, så slenger den inn her. Brygger det opp til en aldri så liten storm mellom hierarkiet og spillergruppa?
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #184 på: 24. Aug. 2018, 11:55 »
Er et mysterium for meg at Ashley ikke ser mulighetene som ligger i å utvikle klubben, når man leser denne artikkelen om Liverpool. FSG kjøpte Liverpool for 300 mill pund for 8 år siden. Har jevnt og trutt utviklet klubben , og avslo nylig et bud på 2 milliarder pund! Liverpool fremstår for meg som kremeksemplet fra de senere år på hvordan man skal utvikle en klubb, og så nitrist at Ashley ikke kan følge i samme fotspor. 

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/liverpool-takeover-details-fsg-rejected-13130398
No fate but what you make

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #185 på: 25. Aug. 2018, 18:52 »
Klubben er jo bare ein reklameplakat for sportsbutikkkjeden hans. Så trur ikkje han har tenkt serlig på at sportslig suksess kunne ha vert lønnsomt.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #186 på: 24. Jan. 2019, 09:21 »
https://www2.deloitte.com/uk/en/pages/sports-business-group/articles/deloitte-football-money-league.html

Nr. 19 i verden over klubber som omsetter mest.

Where's the money gone Ashley?

Klubben omsetter på lik linje med Everton/West Ham, og vi "klarer" ikke konkurrere med disse på overgangsmarkedet. Er ikke i nærheten en gang.

Et annet poeng er at for 10-15 år siden hadde Newcastle langt større økonomiske muskler enn Tottenham, Everton og West Ham. Viser hvor dårlig Ashley har styrt klubben. Se linken under for tallene fra 05/06.

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/sports-business-group/deloitte-uk-deloitte-football-money-league-2007.pdf
« Siste redigering: 24. Jan. 2019, 09:23 av Geordie »
No fate but what you make

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #187 på: 24. Jan. 2019, 09:54 »
Kan si mye om vår hatede eier, men å drive business det kan han. NUFC har en omsetningsøkning på £92,8 millioner. I %  blir det den største omsetningsøkningen av alle klubbene.  Men det er vel kanskje enkelt å få til en slik økning når han bare bruker smuler på overgangsmarkedet.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #188 på: 24. Jan. 2019, 10:42 »
Kan si mye om vår hatede eier, men å drive business det kan han.
Nei. Denne myten må dø.

Omsetningen øker dramatisk på grunn av at vi rykket opp, ikke på grunn av at Ashley drifter klubben på en smart måte.

Når Ahsley tok over klubben var pengene i Premier League i ferd med å ta helt av. Det kom på plass TV-avtaler verdt milliarder og inntektene til de fleste klubber flerdoblet seg.

I løpet av denne boom-perioden hadde Newcastle ALLE forutsetninger for å befeste sin posisjon som en av verdens rikeste og mest vellykkede klubber. Verdien vår burde flerdoblet seg og vært en plass mellom Tottenham og Everton.

Istedenfor prøver Ashley desperat å selge klubben for omtrent det samme han kjøpte den for. Det vil si at mens klubbene rundt har økt drastisk i verdi sliter Ashley med å selge Newcastle uten å tape penger. Hvordan er det å drive god business?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #189 på: 24. Jan. 2019, 10:59 »
Amen Pontare, amen!

Det er en helt IDIOTISK myte at Ashley har drevet klubben godt. Han har satt oss flerfoldige år tilbake i utviklingen sammenlignet med det som en gang var sammenlignbare klubber (Spurs, LFC, Everton). Hans manglende evne til å investere for å bygge opp klubben har ført oss til to nedrykk, sportslige ambisjoner på linje med Huddersfield, og ribbet oss for flerfoldige millioner i både kommersielle- og resultatbaserte inntekter. Vi burde vært en klubb som kunne kjempet enkelte sesonger om CL-plass, samt i virkelig gode år faktisk vært en utfordrer til ligatittelen. 

En eier hvis evne til å kun se kortsiktig profitt, men ikke investere med tanke på langsiktig suksess, er en dårlig eier. Mike Ashley er en slik eier og er stadig det verste som har skjedd Newcastle United.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #190 på: 24. Jan. 2019, 11:38 »
Enig med de 2 sistnevnte talere. Ashley har IKKE drevt denne klubben på en god måte. Den myten kan man ta livet av her og nå! Se historiske tall som jeg prøver å vise med linkene, sammenlign med andre klubber, så skjønner man hvordan utviklingen har vært.
No fate but what you make

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #191 på: 24. Jan. 2019, 12:17 »
Er naturligvis enig i det dere skriver.  Jeg var litt upresis  i forrige innlegg. Skal prøve å forklare hva jeg mener med min begrensende økonomikompetanse :)  Her tror jeg kanskje det må skilles mellom to ting: Inntekter, som MA ikke har gjort så forbanna mye for å forbedre og reduksjon av utgifter hvor MA har vært særdeles aktiv.   Det MA har gjort, tror jeg, er å kutte alt av kostnader i NUFC. Noen kostnadskutt har sikkert vært berettiget, andre overhodet ikke. Dette er businessmannen Ashley. Så kan han lene seg tilbake og håve inn profitten  som kommer pga. PL-status og ny TV-avtale.   Fordi han har kuttet kostnadene så dramatisk, vil disse avtalene innebære mye profitt for ham. Han tjener altså ganske mye sammenlignet med hvor mye han har investert i klubben. Med andre ord , det som er bra for forretningsmannen MA og hans imperium er dessverre ikke nødvendigvis bra for NUFC.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
No fate but what you make

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #193 på: 14. Feb. 2019, 08:48 »
Drittsekk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy35

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Newcastle United FC og økonomi/regnskap/finanser, etc.
« Svar #194 på: 14. Feb. 2019, 14:17 »
Mike Ashely har drevet klubben helt totalt feil. Han har brukt penger på andre ting enn å investere spillerkjøp.
Ingen andre klubbeiere driver med slike ting som MA gjør. Amanda Staveley har et ønske igjen å prøve å kjøpe klubben, men hvis noen som ønsker å kjøpe klubben så må dem komme med budet som Ashley ønsker. det er idioti å skulle komme med et mindre bud, da vil det aldri bli noe salg...

Hadde jeg vært mangemillionær så hadde jeg ikke nølt engang. hadde lagt 320 på bordet, hva hadde Ashley sagt da... Hadde han da sagt han plutselig ønsker 400 da hadde alle skjønt at han ikke vil selge... Selger han ikke snart kommer han til å ødelegge en av de mest populære klubber i England og også andre land. Så håper ikke at det tar lang tid før noen som virkelig ønsker å kjøpe.