20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 45043 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #180 på: 23. Des. 2013, 11:54 »
Har akkurat lest GoodFella, biografien av Craig Bellamy. Svært ærlig og god bok av en spiller jeg liker godt. Spesielt avsnittene om Gary Speed, og hvordan hans død forandret livet hans, er verdt lesingen i seg selv.

Christian

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8642
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #181 på: 23. Des. 2013, 14:47 »
The Nowhere Men

Football Manager Stole My Life

Akkurat nå holder eg på å leser Up Pohnpei, lovende start.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #182 på: 24. Des. 2013, 12:05 »
Ikke bok, men om du liker tegneserier anbefales Scalped. Kvalitetsmessig sammenlignbart med The Wire og The Sopranos. Helt enormt bra! Skittent og deilig.
Nei.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #183 på: 24. Des. 2013, 12:57 »
Har lest A Song of Ice and Fire serien (venter vel forgjeves på neste!). Anbefales om du liker TV-serien (Game of Thrones). Har også lest Wheel of Time serien ferdig, som jeg startet på for mange mange år siden. Fantasy det også, så man må vel like denslags.

Ellers har jeg lest litt ymse bøker av forskjellige forfattere mens jeg var på et halvt års reise i Australia/Asia. Leste bl.a noen av Conn Igguldens Conqueror-bøker om Genghis Khan, anbefales! Lords of the Bow var vel den jeg likte best. Er egentlig en serie, men alle kan leses frittstående. Han har også skrevet en bokserie ved navn Emperor, om Julius Cæsar som skal være meget bra.

Alt dette er vel for de som er interessert i enten historie eller fantasy riktignok. Er sikkert rimelig bortkastet tid om det er uinteressant =)

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #184 på: 24. Des. 2013, 13:03 »
Har også lest A Song of fire and ice og anbefaler den serien på det sterkeste. Klarte ikkje å legge fra meg bøkene når eg først begynte. Noko anna som eg syns er veldig bra er Jo Nesbø og bøkene om Harry Hole. Har lest alle sammen og synes det er krim i verdensklassen, og hovudpersonen Harry er jo intet mindre enn fantastisk interessant samtidig som historiene er veldig bra skrevet og det så og seie er umulig å avsløre noko før mot slutten av kvar bok. Viktig å få med seg små detaljer som blir nemnt i bisetninger osv.. Bøker som holder deg på tærne heile vegen :thumbu:
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #185 på: 25. Des. 2013, 01:48 »
Held på å les siste boka i The Wheel of time.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #186 på: 25. Des. 2013, 16:07 »
Siste boka i Wheel of Time er helt sjef! Digga avslutningen. og Mat får virkelig vist seg fra sine beste sider i den boka! Alle hovedkarakterene gjør vel akkurat det. Et par artige tvister og overraskende ting som skjer. Skulle nesten ønske jeg ikke har lest den allerede, for det er så bra underholdning =)

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #187 på: 02. Jan. 2014, 16:15 »
Siste boka i Wheel of Time er ikke skrevet av den originale forfatteren, men av hans "protegé" om du vil. Men bra serie. Har vel en følelse av det kan bli TV/Film serie av denne også etterhvert - det har vært snakket om flere ganger ihvertfall.

Ellers har Dan Brown noen gode krim/spenningsbøker utover Engler og Demoner.

For de som liker bøker som spinner rundt gamle tider, sivilisasjonens utvilkling, krigføring osv kan jeg anbefale denne bokserien Sam Barone's Eskkar Saga. Har riktignok bare lest de 3 første bøkene, men taktikker på slagmark og generell historikk er hentet fra eldgamle kilder (personene er fiktive). Skal til på neste bok nå :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #188 på: 02. Jan. 2014, 16:50 »
Har aldri vørt en stor leser, men i fjor leste jeg hele to bøker.

En studie i rødt, av Arthur Conan Doyle
Første boka jeg leser på godt over 15 år. Jeg kjente allerede godt til historien, men jeg koste meg veldig mye uansett. Solide greier. Litt skuffende å måtte lese den på norsk, men det var det de hadde inne på biblioteket her, så da ble det det.

Hobbiten, av J.R.R. Tolkiens
Som med En studie i rødt var det litt skuffende å måtte lese på norsk, men jeg koste meg som bare pokker. Jævlig bra, og jeg ble veldig overrasket ved flere anledninger.

også kjøpte jeg meg noe å lese på rett før jul:



Jeg har ikke fått startet enda, men den ser meget flott ut.
Nei.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #189 på: 02. Jan. 2014, 18:49 »
Ein kamerat av meg elskar H.P. Lovecraft. Me har spelt mykje rollespel basert på Call of Cthulhu og eit brettspel kalla The Escape from Innsmouth ;)
Eg har ikkje lese noko av han sjølv.

Sogning

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4534
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #190 på: 02. Jan. 2014, 20:36 »
Vurderer å kjøpe Harry Potter serien. Har ikkje lest bøkene og har funnet ut at det er på høg tid å begynne.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.