20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Medlemslokking  (Lest 10161 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #15 på: 04. Okt. 2011, 10:08 »
Føler også det er forbedringspotensiale i turene. Det skulle vært en pakkeløsning, men skjønner at det er vanskelig iom at nufc driter i oss. Blackburn (BRSCN) arrangerer fantastiske billige løsninger, og de har hatt noen ville turer iflg ryktene.

Noe alla dette hadde vært perfekt for oss http://www.brscn.no/Supportertur_-Wigan-Blackburn-Rovers/Nyhet/6366

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #16 på: 04. Okt. 2011, 13:53 »
Enig i dette. Synes fellesturer virker langt mer spennende enn "kom deg til Newcastle på egen hånd, bo hvor pokker du vil, kjøp kambillett selv, og sitt hvor pokker du vil. Vi møtes der og der til den og den tiden, så er det rett hjem. Hadet, snakkes aldri" (okey, nå er det sikkert ikke så ille, men akkurat hele den greia gjør terskelen veldig stor for min del. En pakkeløsning hvor medlemmene hadde møttes alt på flyplassen og vært sammen hele tiden, bodd på samme hotell og hatt kampbilletter sammen hadde vært mye mer fristende sånn for min egen del.

Mulig dette er vanskelig å få til når supporterklubben er såpass liten, og man har dårlig råd, men man kunne i det minste i større grad lagt til rette for at turdeltakerne har samme hotell, sitter på samme område på stadion og kan gjøre ting felles i større grad enn det virker som om opplegget til Spurs-kampen er.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Medlemslokking
« Svar #17 på: 04. Okt. 2011, 17:55 »
Det hadde selvsagt vært optimalt, men det er umulig med tanke på at:

1. NUFC gir oss ikke billetter siden at de mener at det enkelt kan bestilles på nufc.co.uk. De driter med andre ord i at vi er en offisiell supporterklubb som gir klubben masse reklame og inntekter gjennom interesse, draktsalg, turinformasjon, nyheter etc. Jeg skal pepre klubben med mailer og telefoner for å få til et møte neste sommer. Der kommer jeg ikke til å være nådig i kritikken og jeg vil bevise vår betydning gjennom besøkstall, antall forumposter etc. for å kreve masse fordeler fra klubben slik andre norske supporterklubber får av lagene de holder med.  Vi kan ikke la medlemmene sitte sammen på tribunen når klubben ikke gir oss reserverte billetter.

2. Det er veldig vanskelig å få alle til å reise samtidig fra samme flyplass i og med at Norge er et veldig spredt land. En kjapp titt på medlemslista viser at vi har minst like mange fans på Vestlandet som på Østlandet. Selv om en del flyr fra Rygge så må man også huske på at de fleste studerer eller jobber, noe som igjen fører til at folk reiser over på forskjellige tidspunkt. Så å samle en forholdsvis liten skare er nærmest umulig. Tipper at kun 15-20 % av de reisende faktisk sitter på samme fly over dammen.

3. Vi har ikke lov til å tilby pakketurer pga bankgarantiloven med mindre vi stiller en garanti på 250.000 kr mener jeg å huske beløpet var. Da vi tilbydde billige pakketurer med kampbillett + hotell for noen år siden var Mr. Weiseth kjapp på avtrekkeren og meldte oss inn. Vi visste ikke om dette og måtte slutte å selge pakketurer før vi allerede hadde begynt.

Jeg er enig i at det kan gjøres en innsats for å få alle innlosjert på samme hotell, men det virker som et preferensene er ganske spredte og at de fleste ønsker å bo forskjellige steder. Da er rabattert stadionomvisning og en pubrunde før kamp det beste vi kan tilby. Jeg skal forsøke å fikse noe felles til Sunderland-kampen. Da får vi en bra pekepinn på hvor mange som er interessert i å bo på et oppgitt hotell. Forhåpentligvis går det bra slik at vi kan gjøre det til en fast tradisjon.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #18 på: 04. Okt. 2011, 19:14 »
Enig i dette. Synes fellesturer virker langt mer spennende enn "kom deg til Newcastle på egen hånd, bo hvor pokker du vil, kjøp kambillett selv, og sitt hvor pokker du vil. Vi møtes der og der til den og den tiden, så er det rett hjem. Hadet, snakkes aldri" (okey, nå er det sikkert ikke så ille, men akkurat hele den greia gjør terskelen veldig stor for min del. En pakkeløsning hvor medlemmene hadde møttes alt på flyplassen og vært sammen hele tiden, bodd på samme hotell og hatt kampbilletter sammen hadde vært mye mer fristende sånn for min egen del.

Mulig dette er vanskelig å få til når supporterklubben er såpass liten, og man har dårlig råd, men man kunne i det minste i større grad lagt til rette for at turdeltakerne har samme hotell, sitter på samme område på stadion og kan gjøre ting felles i større grad enn det virker som om opplegget til Spurs-kampen er.

Hahahaha. Knakk sammen her av den her. tommel.
If it has tits or wheels, count on problems!

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #19 på: 04. Okt. 2011, 19:39 »
Jeg forstår at det er veldig mange som er skeptiske til å bestille alting på egenhånd i forbindelse med fotballkamp i Newcastle. Men tro meg, det er faktisk veldig enkelt og alle som har klart å lage seg en bruker og poster på dette forumet klarer å bestille det som trengs for å se Newcastle på St.james :)

Har man spørsmål så er det bare å poste spørsmål i reisetråden, og det er mange flinke folk inne her med erfaring fra mange turer som er villige til å hjelpe.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #20 på: 04. Okt. 2011, 20:34 »
1. Hva så om alle må dra fra 1 flyplass på et bestemt tidspunkt? Blir man ikke med så blir man ikke med. Ønsker man å ta et annet fly fra et annet sted er det vel ingenting i veien for det. Bor hele BRSCN ved Rygge? Skal vi ha over hele forumet??

2. Bankgaranti på 250 000,- ? Dette kan vel umulig stemme. Må jeg ha dette når jeg bestiller tur/hotell for kompiser og da? Har virkelig BRSCN også dette?

Er vel egentlig bare å ta kontakt med BRSCN eller evt supporterunionen for å spørre hvordan de løser det. Var ikke ment som noe negativt om TAN dette altså. Synes det er veldig rart at de andre klubbene klarer dette veldig greit, mens her er det så masse problemer med ditt og datt.
« Siste redigering: 04. Okt. 2011, 21:00 av Andy »

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Medlemslokking
« Svar #21 på: 04. Okt. 2011, 20:59 »
1. På de siste medlemsturene har vi hatt hhv. 14, 9 og 16 påmeldte. Jeg ser ikke noe poeng i å arrangere noen felles flytur når kun 4-5 av disse flyr samtidig. Får vi en høyere interesse så kan det absolutt bli aktuelt. Dette og felleshotell er noe vi bør teste ut til neste supportertur, i vår mot Sunderland. Blir det en suksess i form av høyere oppmøte og gode tilbakemeldinger så vil vi definitivt innføre det for godt fremover. Prøver ikke å legge kjepper i hjulene her, prøve bare å være realistisk :)

2. Tviler på at BRSCN har bankgaranti på 250k, så det de gjør er tilsynelatende ulovlig.

LOV 1995-08-25 nr 57: Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven).
http://www.lovdata.no/all/hl-19950825-057.html

Det er slik at man må stille bankgaranti på 250.000 kr om man tilbyr to eller flere elementer på en tur (feks kampbilletter+fly eller kampbilletter+hotell).

Straffen for å ikke håndheve denne loven er inntil tre måneders fengsel(!), så selv om vi gjerne ville ha tilbudt pakkereiser så er det ikke noe jeg vil våge meg ut på. Med mindre jeg har mistolket loven totalt?!

Saken er vel heller den at det sikkert er få som bryr seg om dette, mens vi på vår side var midt i vår kamp mot CW da han meldte oss inn til Reisegarantifondet.

Jeg skal uansett ta kontakt med Supporterunionen for å høre om hvordan klubbene løser dette, for det er mange supporterklubber som tilbyr pakkereiser som neppe har økonomi til å stille en så stor garanti.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #22 på: 04. Okt. 2011, 21:11 »
Dette høres bare utrolig merkelig ut. Hva med klassetur til Hovden? DanaCup i Danmark? Speidertur (hehe) til Sverige? Mange i min oppvekst som skulle vært bura inne skjønner jeg!

Har forsåelse for store reiseselskaper som kan gå konkurs osv, men dette blir bare feil!
« Siste redigering: 04. Okt. 2011, 21:16 av Andy »

Jon87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 585
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #23 på: 04. Okt. 2011, 21:17 »
Vil vel tro at denne paragrafen fra samme lov, er temmelig vesentlig:

§ 2-2. Arrangør og formidler

       Som arrangør anses den som tilrettelegger pakkereiser og som tilbyr eller selger slike enten direkte eller gjennom en formidler. Vedkommende regnes likevel ikke som arrangør når virksomheten bare utøves leilighetsvis og ikke er et ledd i næringsvirksomhet.

Altså kommer skolen, sannsynligvis også fotballaget og speideren utenom. For meg som ikke er noen ekspert, er det vanskelig å si om TAN kommer utenom.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #24 på: 04. Okt. 2011, 22:25 »
Jeg skjønner helt klart poengene, og er enig med Nordin.
Dog, hvis dette skal prøves til kampen mot mackems, er det kanskje en ide å starte planleggingen snart? :) Jeg veit hverken hva planene er, og hvordan det skal gjøres, men kanskje begynne å undersøke hvor mange som skal over til den kampen, kanskje prøve å skaffe et hotell (Premier Inn Central? :) ) og være litt i forkant. Evnt sette en frist til starten av januar med påmeldelse? :)
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Medlemslokking
« Svar #25 på: 04. Okt. 2011, 23:03 »
Vil vel tro at denne paragrafen fra samme lov, er temmelig vesentlig:

§ 2-2. Arrangør og formidler

       Som arrangør anses den som tilrettelegger pakkereiser og som tilbyr eller selger slike enten direkte eller gjennom en formidler. Vedkommende regnes likevel ikke som arrangør når virksomheten bare utøves leilighetsvis og ikke er et ledd i næringsvirksomhet.

Altså kommer skolen, sannsynligvis også fotballaget og speideren utenom. For meg som ikke er noen ekspert, er det vanskelig å si om TAN kommer utenom.

Det der er en nøkkelparagraf. Vi vil jo ikke tjene noe på turen, men det blir muligens sett på som næringsvirksomhet siden vi tar betalt av folk (for å betale videre til hotellet og til klubben når det gjelder eventuelle billetter). Reisegarantifondet var i hvert fall klar i sin sak da vi tilbydde non-profit-pakketurer for 4-5 år siden. Jeg skal sende en mail til RGF i kveld og høre om det er noen vei utenom loven.

Sitat
Dog, hvis dette skal prøves til kampen mot mackems, er det kanskje en ide å starte planleggingen snart? Jeg veit hverken hva planene er, og hvordan det skal gjøres, men kanskje begynne å undersøke hvor mange som skal over til den kampen, kanskje prøve å skaffe et hotell (Premier Inn Central?  ) og være litt i forkant. Evnt sette en frist til starten av januar med påmeldelse?

Det er sant. Tiden flyr og det er ikke mer enn ca fem mnd igjen til storkampen. Er Premier Inn Central er bra hotell å satse på? De vil nok bidra med en liten rabatt hvis vi blir en stor gruppe. Trenger en reiseleder som skal over på kampen, siden det blir litt vanskelig for meg å reise over som utenlandsstudent. Noen som melder seg?

NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #26 på: 05. Okt. 2011, 00:15 »
Tatt fra forarbeidene til Pkrl. §2-2, ot.prp. nr.35 (1994-1995) s. 38. Jeg uthever det sentrale:

Sitat
Arrangør
       [...]
       Arrangøren er den som står for sammensetningen av pakkereisen og samordner de enkelte deler den består av. Det er en forutsetning for å anses som arrangør i lovens forstand at vedkommende « tilbyr eller selger » pakkereiser. Dette innebærer at det må dreie seg om en form for kunderelatert virksomhet. Det kan i noen tilfeller være vanskelig å avgjøre hvem som tilbyr eller selger pakkereisen, særlig der pakkereisen tilrettelegges av flere i samarbeid. Der en ideell organisasjon, som f.eks en idrettsklubb, tilrettelegger pakkereisen i samarbeid med en profesjonell aktør, som f.eks et reisebyrå, er det likevel klart at sistnevnte som regel må være den som anses som arrangør i lovens forstand.
       Den som tilrettelegger pakkereiser anses likevel ikke som arrangør når « virksomheten bare utøves leilighetsvis og ikke er et ledd i næringsvirksomhet ». Som omtalt i de alminnelige merknadene, er dette unntaket noe mindre omfattende enn det tilsvarende unntaket i utredningens arrangørbegrep.
      Hvorvidt virksomheten utøves « leilighetsvis » må bero på en konkret vurdering. Det vil dels ha betydning hvor ofte vedkommende tilrettelegger pakkereiser, dels hvor systematisk dette skjer. Den som organiserer en pakkereise hvert år til samme tid og sted, f.eks til en årlig musikkfestival, vil etter omstendighetene kunne anses som arrangør. På den annen side vil f.eks en forening som tilrettelegger flere pakkereiser til én bestemt musikkbegivenhet og som vanligvis ikke organiserer pakkereiser, normalt ikke anses som arrangør.
       Selv om virksomheten utøves leilighetsvis, vil den som tilrettelegger pakkereisen likevel anses som arrangør når virksomheten er et ledd i næringsvirksomhet. Det er ikke noe vilkår at det dreier seg om næringsvirksomhet innen reiselivs- eller turistbransjen. Også den som driver næringsvirksomhet innenfor en annen sektor og som i mer enkeltstående tilfeller organiserer pakkereiser som ledd i næringsvirksomheten, vil kunne anses som arrangør.
       I « næringsvirksomhet » ligger at formålet med virksomheten, direkte eller indirekte, er å oppnå økonomisk fortjeneste. Ikke all virksomhet som gir økonomisk gevinst vil likevel anses som næringsvirksomhet. Dersom f.eks en idrettsforening fra tid til annen selger pakkereiser til sine medlemmer vil dette normalt ikke anses som ledd i næringsvirksomhet, selv om salget av pakkereisene gir en viss fortjeneste.


Etter det jeg kan forstå så vil nok foreningens medlemmer kunne regnes som å ha et kundeforhold: årlig avgift for motytelser, konkret reise/kamp i Newcastle.

Likeså vil nok regelmessige supporterturer i regi av TAN kunne regnes for å utøves "leilighetsvis". X kamper pr. år til samme arrangement (PL) virker iallefall til å kunne falle inn under vilkårets nedslagsfelt.

Kumulativt krav etter loven er at det må være et ledd i næringsvirksomhet. Lovgiver har her uttalt at det i dette konkret ligger at formålet med virksomheten "direkte eller indirekte, er å oppnå økonomisk fortjeneste" noe som må sies å samsvare godt med en naturlig forståelse av ordlyden.

Nå vet jeg ikke hva statuttene til TAN som helhet består av, men jeg regner med at formålet med pakketurene ikke vil ha ett profittbasert motiv. Det må vel snarere være et motiv om å gå i null, altså at reisende betaler inn det samme som reisen totalt koster for den enkelte.

Nå er jeg litt usikker på hvordan dette vil arte seg om vi lønner arrangøren av reisen (Nordin eller annen person) for tiden han har lagt ned i bestillinger osv., men det vil nok i tilfelle kunne trekke det noe i retning av at virksomheten bærer preg av næringsvirksomhet.

Etter dette vil jeg si at om TAN ideelt sett arrangerer turer der man tar sikte på null fortjeneste og ikke tar noe betalt for selve formidlingen (utover det som må til for den ideelle drift ellers) så virker det uproblematisk om TAN, uten fortjeneste, skulle arrangere en tur årlig til Newcastle for sine medlemmer.

Uten at jeg har satt meg mer inn i dette enn å ha lest forarbeidene og Kai Krüger sine kommentarer til bestemmelsen vil jeg si at TAN ikke kan regnes som arrangør etter pkrl. §2-2 da de ikke vil opptre som næringsvirksomhet (på de gitte premisser) og at loven da heller ikke vil kunne anvendes jf. §1-1.

Men om du har forhørt deg med rette instanser og de har svart avkreftende på spørsmålet, så må jeg vel erkjenne at det er noe jeg overser eller at jeg ser med briller som gir meg det resultat jeg vil.  ;D
« Siste redigering: 05. Okt. 2011, 00:34 av Hughie »

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Medlemslokking
« Svar #27 på: 05. Okt. 2011, 01:02 »
Bra stykke arbeid, Hughie! Jeg har sendt en mail til Reisegarantifondet, der jeg påpeker at formålet kun er å gå i null. Verken jeg som arrangør eller reiselederne får betalt for å ordne turer, så det burde gå bra. Men jeg avventer svar slik at vi får det svart på hvitt.

Uansett så avhenger det av at vi får billetter fra klubben til neste sesong. Å selge pakker som inkluderer flybilletter blir vanskelig i og med at prisene varierer mye hos Ryanair. Forslag til hvordan vi eventuelt kunne ha gjort dette?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #28 på: 05. Okt. 2011, 02:24 »
Jeg synes det mest naturlige og praktiske vil være at man ordner det som er relatert til Newcastle by (hotell, kamp og snadder utenom) og heller setter opp en liste med de mest aktuelle flyreisetipsene og lar hver enkelt ta ansvar for å komme seg til Newcastle. Vi kommer jo fra litt forskjellig plasser, og det er ikke nødvendigvis det mest praktiske for samtlige å fly fra ett gitt sted. Ser ikke så mange andre alternativ enn å være behjelpelige med å belyse alternativene.

Det som imidlertid er viktig da er at man ordner opplegget slik at man tar høyde for at folk ankommer og drar til ulike tidspunkt. For eksempel på forhånd sette ett kjernetidsrom for når "turen i Newcastle" begynner. Eksempel: 20:00 Fredag - 18:00 Søndag på gitte sted.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #29 på: 05. Okt. 2011, 14:25 »
Slik jeg forstår pakkereiseloven er denne ment for å fange opp kommersielle aktører som tjener eller ønsker å tjene penger på de reisende. Jeg kan ikke se at vi fanges opp av bestemmelsene som omhandler bankgaranti, all den tid vi er en frivillig organisasjon som ønsker å arrangere til selvkostpris.
If it has tits or wheels, count on problems!