20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Var det feil å hente potensielle stjerner, fremfor "sikre kjøp"?  (Lest 3273 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Jeg mener nei.
I ettertid, både sportslig og økonomisk, med nedrykk, så kan jeg være etterpåklok og si at jeg heller ville hatt spillere som Austin(kan nok komme på bedre eksempler, siden Austin kunne være en "one seaons goalgetter"), som "garanterer" 10+ mål... Men dette blir ren etterpåklokskap...
Fordi der og da(altså i sommervinduet før nedrykket), ville jeg heller foretrukket potensielle verdensklassepsillere, som var unge,spennende, fra andre ligaer, fremfor middelmådige PL spillere topplagene verken nå, eller i fremtiden hadde vist interesse for....

Vi ser at Wijnaldum, endte opp i Liverpool og er bankers på et Klopp lag, som virker PR dags dato som det beste laget i PL, og er den største utfordrenen til ligagullet mot City. Etter seiere borte mot Chelsea og Arsenal, uavgjort borte mot Spurs. Knusing av Leicester på Anfield. Knuste Hull igår. En glipp mot Burnley, men reiste seg direkte noe som viser mental styrke...Vi fikk attpåttil ganske god fortejneste på dette kjøpet til tross for at vi rykket ned, noe til normalt gjør spillerne billigere enn de naturlig sett ville vært i PL...

Og Wijnaldum mener jeg i store perioder skilte seg ut som en av våre klart beste spillere, og i tillegg var blitt årets spiller i nederland, fremfor Depay, som var linka til PSG , United, etc. Nesten et sjokk at vi klarte å lokke han til oss i det hele tatt..

Mitrovic, storscorer i Belga. Vært linket med klubber som Chelsea etc. Har solekalre kvaliteter i spessielt hodespillet, og med mann i rygg.Har til tider også vist gode "tekniske" egenskaper, i motsetning til spillere som Carroll og andre typiske targetmen.. Som målet i kampen der Wijnaldum scoret 4 mål, da han tok den nydelig på brystet og avslutet nydelig og med kraft med sin venstre(dårligste) fot... Også scoret helt brukbart med mål, og var en av de som hevet seg enormt mot slutten da vi virkelig trengte poeng, men dette ble dessverre uten hjelp, da vi klarer slippe inn for mange mål mot bla Norwich...Ble også litt benket for bla Cisse. Så antall mål må ses på med tanke på antall kamper...Jobbet i tillegg utrolig mye og var alltid(hvertfall top 3) den som løp mest...Virket tidlig som en spiller vi skulle få problemer med for mye røde kort, men holdt seg i skinnet, og de 2 røde kortene han pådro seg virket veldig diskutable. Virker mer som en kalkulert agressiv spiller hos oss, og virker mer og mer voksen...

Thauvin, en spiller med utrolige individuelle kvaliter, kan sammenligne han med Bolassie som gikk for 400 mill til Everton, men ikke ble satset på i Palace(virker som Pardew hater tenkiske spillere som Arfa, Bolasie, Zaha etc.).. Dessverre varierende kvaliteter, etter en sinnsyk debut i cupen der han stod bak nærmest alle 5 målene... Og når man sliter i nedrykkstriden vil man ha sikre kort som har vist seg solide i PL over flere år... Men fortsatt,,,der og da var jeg meget spent på Thauvin og hadde heller tatt han enn en avarage "sikker" PL spiller...

Forsvaret vårt....Katastrofe...Janmaat skal i utgangspunktet være en klassepsillers som kunne gått til et topplag. På venstrebacken var Haidara som virket utrolig svak i sesongstarten men har vist mye spennende tidligere, skadet permanent, og da ble brukbare "solid gode"(med tanke på hva annet som var bak der), naturlig valg.
Men vil først og fremst klandre midtstopperne. Colocini var ikke lenge siden på årets lag, men er utrolig hvor fort han plutselig virket som en David Luiz permanent dårlig... I tillegg utrolig treig, og organiseringen av forsvaret som han i utgangspunktet skal styre som kaptein, var det verste vi har sett i PLs historie(kanskje satt på spissen, men ikke langt i fra sannheten). Og da Taylor spilte et års tid siden, men var mye skadet, men de kampene vi haded god flyt med 5 seierere på rad, mot hovedsakelig topplaget. Virket han som lederen i forsvaret, selv om Colo spilte. Dirigerte, og enheten, både midtbane, forsvar, og alt, gjennom hans peking og dirigering. Vi har også fått høre om slosskampen mellom Colo og Krul da Krul mente Colo organiserte forsvaret helt elendig og gjorde det umulig for han......

Og med urutinerte Mbemba, som virker enormt god teknisk og fysisk i likehet med David Luiz, men elendig taktisk. Vet ikke om han fikk Colo til å virke dårlig, eller omvendt. Men var nok en god kombinasjon... Man så tydelig mye individuelle feil hos Colo... Forhatte Williamson(angrer på at jeg ba til gud om å få han vekk), var solid god, jevnt god,,, ikke noe klasse, men ikke en katastrofe.Sånn sett,,sikkert den første som sier det,,,vår beste stopper på sikt... Kanskje med unntak av Dummet(de få gangene han fikk sjansen)... Taylor virket også individuelt sett dårligere, naturlg og forståelig med tanke på at han var permanent skadet. Men jeg stusser over ledelsesansvaret i forsvar.
Greit nok, Taylor var ute, og dermed uaktuell... Colo, med noe som virket som lederskapmangler(ikke for lag, men et forsvar), skulle plutselig lede en fysisk teknisk stopper uten noe PL erfaring eller taktiske egenskaper som var ung... Alternativene var riktignok ikke der... Dummet? Med Haidara skadet hadde vi riktignok ikke alternativer nok til å  slenge han inn som stopper... Gikk Lascelles flere sjaner? Og satse på det dyre spenne kjøpet Mbemba og stille med et helt nytt stopperpar, som er ungt og ikke har noe PL erfaring? Skeptisk....
Satse på Lascelles og Colo og ikke satse på vårt Dyre kjøp Mbemba? Lascelles virker som en mye mer solid stopper,,,med midnre ekstremkvaliteter,(med unntak av hodestyrke), og også en lederskikkelse, for et lag ihverfall(siden han er Newcastles kaptein under Benitez)... Benites som er genialt defensivt har nok tenkt gjennom dette med ledere i forsvaret, men en leder for at lag, som en Joey Barton type, kan være dårlig på organisering, men god på egen og andres motivajson med laget som helhetl..... Så med kjøpet av Clark, og gode stoppere, så kan fort en av disse være lederen, da jeg kjenner lite til disse spillerne. Og har fått sett lite av Newcastle i år, pga "idioti TV rettiheter" og mangel på stream muligheter... Tror Colo var en dårlig leder til å organisere en 4er, men muligens en fin leder å ha som kaptein for en stall...

Hadde derimot aldri sett for meg så svak organisering, og en så "Luiz" Mbemba... DVS ekstremt ukonsenkret men ekstremt god teknisk og fysisk...Kunne fungert godt som høyreback men der hadde vi Janmaat, som var lite skadet. Og har nok ikke like gode skudd og innegg som Janmaat... Mer en Ivanovic i yngre dager....

Ergo, vi hentet en meget spennende stopper, som definitivt trengte en som kunne dirigere han. Dette hadde vi ikke, spessielt med tanke på at Taylor som virket som en mer forsvarsleder enn Colo var skadet 24/7.... Vil klandre forsvaret vårt først å fremst for nedrykket...Da Krul var ute var allikevel Elliott kanskje var beste spiller,,, noe som sier sitt om forsvaret... Kjøpet av Mbemba var spennende, men, dette var kanskje en litt for stor gamble, uten å hente en klar forsterkning, gjerne en som var en lederskikkelse. Mbemba som en fremtidig klassespiller tviler jeg ikke på, så selve kjøpet kritiserer jeg ikke... Mere mangelen på en klassestopper som kan styre forsvaret...

Allikevel hadde jeg aldri trodd vi skulle rykke ned... Vi holdt plassen,,, fikk advarselen vår,,,  og forsterket laget voldsomt...Derfor føler jeg meg etterpåklok om jeg skal kritisere kjøp, da jeg foretrekker potensielle stjerner fremfor avarage spillere, uten noe utviklingspotensiale...

Carr fikk vel beskjed om å være med å styre kjøpene, og utelukkende hente spillere som kunne stige i verdi, noe jeg mener han helt klart gjorde... Og det er ikke snakk om 18 åringer som skulle spilt reservelagsfotball og bli lånt ut, men stort sett spillere som gikk rett inn på laget. Hvem hadde helt ærlig trodd at vi skulle rykke ned før sesongen? Økonomisk og sportslig i ettertid er det jo klart at det kanskje hadde vært lurere å hente "sikre kort", med mindre videresalgspotensiale, men som sagt føler jeg at det blir så etterpåklokskap og at vi gjorde det rette ved å satse på spillere som kan ta oss opp noen nivå, fremfor "safe" og havne midt på tabellen....

Det jeg fatter minst er kanskje ansettelsen av MClaren. Hvorfor være grådig(eller så vi virkelig på han som det beste alternativet???) og hente en litt billigere trener,,,(som jeg antar han var),,, enn en spennende utenlandsk trener, som De Boer, eller noe. Når vi ser historien til MCLaren, blant annet ikke få england til EM,, Hadde vi brukt 10 prosent av det vi handlet for for å finne en brukbar trener hadde vi nok klart oss fint...Jeg mener en god trener er kanskje det viktigste i et lag, så ser ikke hvorfor vi skal være grådige på å hente trener, mens vi spyr ut penger på spillere... Må da ha vært en haug spennende trenere som vil trene en storklubb som Newcastle....?

Eller gjorde vi feil, og burde sikret oss med spillere som har vist et stabilt nivå i PL, som er i sin beste alder, men neppe utvikler seg til noe verdensklasse, elller øker i verdi? Da ber vi jo om å bli et middels PL lag fremfor å satse på å utvikle fram klassespillere....Samtidig hadde vi nok vært i PL i dag...Hva mener dere? Og hvem spillere var vi dumme og ikke gikk for? Jeg tenker kanskje Shawcross som er en leder og klassestopper. Stoke til Newcastle var ikke et stort steg ned i den tiden... Finnes sikkert haugevis av spillere speidernettverket vårt hadde oversikt over med litt mer rutine...