20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 159405 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1050 på: 01. Des. 2012, 15:53 »
Real er jo bygget rundt Cristiano, hvor han har en mer eller mindre fri vingrolle. Jeg tror han hadde scoret mindre som spiss, fordi han ikke er et oppspillspunkt.

Uenig.

Jeg ser vel 80 % av alle Real Madrid-kampene og mener bestemt at Real spiller med det formålet at midtspissen skal få så mange muligheter foran mål som overhodet mulig. Hurtige spillere i Ronaldo og Di Maria på kantene som skal skape så mange innlegg som overhodet mulig.

Ronaldo har jo en av sine mange styrker i å skjære inn fra kantposisjon når det slås innlegg inn fra andre kanten og skape muligheter på den måten.

Regner med at flere skal se den store kampen i Madrid i dag, så får vi følge nøye med på hvordan Ronaldo blir plassert i forhold til de to andre i angrepsrekken.

For øvrig vet jeg ikke helt hva jeg skal svare når noen hevder at Mourinhos mål med Real Madrid er å få Ronaldo til å score mest mulig mål. Det er jo Real Madrid som lag som skal score mest mulig mål, og da er det vel best å plassere Ronaldo på kant i og med at han er en typisk ving (hurtighet, styrke, gode innlegg og jævlig god skuddfot). At han "ofres" til vingrollen er jo bare naturlig da det er det beste for laget.

Poenget er i bunn og grunn at målstatistikk i "Ronaldo vs Messi"-diskusjonen er et svært svakt argument, men det er utrolig nok noen som ikke fatter det.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1051 på: 01. Des. 2012, 16:21 »
Det utrolige her er jo at du fortsatt påstår at Ronaldo er bedre enn Messi. For hver dag som går så minskes jo tvilen bare mer og mer om hvem av de to som er den beste, men om du vil fortsette å leve i Ronaldo-bobla, så for all del, kos deg der ;)
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1052 på: 01. Des. 2012, 17:52 »
Da bør godeste CR ha langt flere assist enn Messi med din argumentasjon. Liksom - siden han er ving og skal fore det store midtpunktet i Real-angrepet med baller. Mens Messi er midtspiss og skal sette sjansene de andre serverer?  :lol:

Du er på dypt vann. Begge disse to er selvfølgelig hva Real og Barca har bygget opp angrepene sine rundt for å utnytte dem best mulig siden de er deres fremste angrepsvåpen og måltrusler. CR har en meget fri vingrolle og Messi likeså en meget fri angrepsrolle. Messi er jo helt overlegen også hva assists gjelder.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1053 på: 01. Des. 2012, 17:59 »
Kristoffer:

 Bare for å få det på det rene:

1. Mener du at slik Real Madrid og Barcelona spiller angrepsfotball har Ronaldo og Messi like muligheter for å score mål?
2. Mener du at målstatistikk er en god måte å vurdere hvem av Messi og Ronaldo som er best på?
3. Hvor mange Real Madrid-matcher ser du i snitt pr mnd? (ikke latterliggjøring eller at jeg prøver å få deg til å virke uvitende, bare lurer. ærlig!)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1054 på: 01. Des. 2012, 19:31 »
Ser ikke mange Real-matchene, jeg nei. Jeg føler dog jeg har sett nok til å komme med den påstanden at begge to i sine respektive klubber er fokalpunktene i angrepsspillet. Det er jo naturlig også. Det er dog helt klart at et lag som Mourinho styrer i større grad har en fastere struktur - DET er jeg med på. Men det blir feil å si at ikke CR har alle muligheter til å score massevis av mål i Real, samt at han også står ganske fritt offensivt i laget av helt naturlige grunner.
Messi er det samme med. Han er ingen typisk midtspiss slik du hevder. Messi vandrer ganske fritt der fremme - og er veldig ofte tredje sist på sine egne mål i tillegg til at han jo produserer villt med assists.

Det er i det hele tatt ganske mange sprekker i argumentasjonen din dersom du mener at det blir feil å måle de opp mot hverandre i mål. Da kontrer jeg enkelt med at CR bør være overlegen i antall assists dersom han er en klassisk ving som jo da skal tilrettelegge for sine medspillere, hvilket er en klassisk ving sitt fremste kall på banen. Tilfellet er at Messi er bedre der også. Hvilket i det hele tatt sier masse om hvor enormt mye Messi bidrar med da han i motsetning til Der Bomber ikke bare dæljer inn måla - han skaper masser for medspillerne sine.
For meg er det uansett åpenbart at Messi dominerer enda mer enn han har gjort tidligere år - hvilket statsene egentlig bare understreker også.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1055 på: 01. Des. 2012, 22:30 »
Messi
Same old Shearer, always scoring!

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1056 på: 01. Des. 2012, 22:39 »
Jeg ble overrasket over hvor godt jeg traff med spådommene mine i kveld. Tok en pause i eksamenslesingen for å se Barcelona-kampen, og at det ble lagt opp til at Messi skulle score i alle situasjoner var veldig klart. Er det målrekorden som trigger Barca-gutta eller er det så ekstremt hver kamp!?

Ronaldo har for øvrig kritt på skoene og et vakkert frisparkmål fra 25 meter etter 30 minutter. Spiller det jeg vil kalle ren ving hittil i kampen. Jeg traff visst blink her også.

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1057 på: 01. Des. 2012, 23:13 »
Real er jo bygget rundt Cristiano, hvor han har en mer eller mindre fri vingrolle. Jeg tror han hadde scoret mindre som spiss, fordi han ikke er et oppspillspunkt.

Uenig.

Jeg ser vel 80 % av alle Real Madrid-kampene og mener bestemt at Real spiller med det formålet at midtspissen skal få så mange muligheter foran mål som overhodet mulig. Hurtige spillere i Ronaldo og Di Maria på kantene som skal skape så mange innlegg som overhodet mulig.

Ronaldo har jo en av sine mange styrker i å skjære inn fra kantposisjon når det slås innlegg inn fra andre kanten og skape muligheter på den måten.

Regner med at flere skal se den store kampen i Madrid i dag, så får vi følge nøye med på hvordan Ronaldo blir plassert i forhold til de to andre i angrepsrekken.

For øvrig vet jeg ikke helt hva jeg skal svare når noen hevder at Mourinhos mål med Real Madrid er å få Ronaldo til å score mest mulig mål. Det er jo Real Madrid som lag som skal score mest mulig mål, og da er det vel best å plassere Ronaldo på kant i og med at han er en typisk ving (hurtighet, styrke, gode innlegg og jævlig god skuddfot). At han "ofres" til vingrollen er jo bare naturlig da det er det beste for laget.

Poenget er i bunn og grunn at målstatistikk i "Ronaldo vs Messi"-diskusjonen er et svært svakt argument, men det er utrolig nok noen som ikke fatter det.

Men hvis Ronaldo er verdens beste spiller, hvorfor spiller ikke han spiss da? Ville ikke Real scoret flere mål? Cristiano spiller ving med ett formål; å utfordre og skyte, noe han er flink til.

Forøvrig så har jeg enda ikke sett Cristiano legge inn til Benzema så langt i kampen, men jeg har sett Benzema legge inn til Cristiano (foran mål) 2 ganger så langt.

Jeg er forøvrig en fan av spansk fotball generelt, og har vel sett mer eller mindre alle kampene til både Barca og Real så langt i år. Forøvrig enig med deg om at målstatistikk alene ikke skal være et argument i diskusjonen, men et argument er det. Spesielt assists. Jeg elsker begge spillerne, men det går ikke an å argumentere objektivt lenger på om hvem som er best - Messi er best. Det er bare fakta.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1058 på: 01. Des. 2012, 23:27 »
Men hvis Ronaldo er verdens beste spiller, hvorfor spiller ikke han spiss da? Ville ikke Real scoret flere mål?

Vet ikke helt om dette er en logikk jeg anerkjenner. I så fall burde jo Zidane spilt spiss for Real og Frankrike, Kompany spilt spiss for Man City og Belgia +++. Om man hele tiden skal sette den beste spilleren i spiss bare fordi han er den beste spilleren, så blir det feil. Ronaldo spiller ving fordi han er ving.

Forøvrig så har jeg enda ikke sett Cristiano legge inn til Benzema så langt i kampen, men jeg har sett Benzema legge inn til Cristiano (foran mål) 2 ganger så langt.

Jeg kunne telle 2 innlegg fra ronaldo i løpet av de første 30 minuttene...lurer på om vi ser samme kamp. Akkurat i skrivende stund fikk Ronaldo seg en assist også gitt.

Ingen kan si at Messi og Ronaldo har hatt liknende roller på sine lag i dag i hvert fall!!

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1059 på: 01. Des. 2012, 23:40 »
Okay, da er spørsmålet: hva gjør Cristiano til verdens beste spiller? Hvorfor ikke Xabi Alonso, Thiago Silva eller Tim Krul? Det må jo måles i noe, og da burde jo mål være en faktor (basert på det er det som vinner fotballkamper, tidligere såkalt "verdens beste" etc.

Og forøvrig så baserte jeg mine spiss-kommentarer på at du sa at Cristiano ville hatt satt samme statestikk som Messi hvis han spilte spiss.

"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1060 på: 01. Des. 2012, 23:47 »
Okay, da er spørsmålet: hva gjør Cristiano til verdens beste spiller? Hvorfor ikke Xabi Alonso, Thiago Silva eller Tim Krul? Det må jo måles i noe, og da burde jo mål være en faktor (basert på det er det som vinner fotballkamper, tidligere såkalt "verdens beste" etc.

Det der orker jeg ikke ta igjen. Les de første 70 sidene her, så skal du nok klare å finne noen gode argumenter fra begge sider mellom all den lavpannede drittkastingen.

Om mål og assists skulle vært eneste faktor å gå etter, så ville det vært vanskelig for feks Kompany å bli anerkjent som verdens beste spiller om han hadde vært det. Men du har rett i at offensive spillere har en (mye) større sjanse for å feks vinne Gullballen. Er et overtall av offensive spillere på denne listen i hvert fall:

http://no.wikipedia.org/wiki/Gullballen

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1061 på: 02. Des. 2012, 00:07 »
Svar på det ene argumentet Kristoffer serverer da, vær så snill!! Hvorfor har ikke CR flere assist enn Messi når det helt åpenbart er ving han er, mens Messi åpenbart er en tradisjonell midtspiss??

Og ja, han har én assist i kveld, det har du påpekt.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1062 på: 02. Des. 2012, 03:44 »
Akkurat. Overser det helt åpenbare argumentet som kan benyttes dersom det er så forbanna viktig å påpeke at CR er mer ren ving enn en fri angrepsspiller som Messi. CR BURDE i det minste ha mer assists enn Messi da. Faktum er at Messi er verdens beste både på assists og mål.
Nøff said.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1063 på: 02. Des. 2012, 03:53 »
Jeg vet du overser meg, pleg. Deg går helt fint. Det begynner faktisk å bli ganske stakkarslig, men det er helt greit. Man kan argumentere i hytt og pine for at Messi er S/Ronaldo er Ving/Ronaldo er S/Messi er SOM osv osv osv, det betyr ikke noe.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er Lionel Messi verdens beste fotballspiller. Ordet ditt betyr like mye som meningen til Ivar Hoff, så lykke til med å overbevise Julenissen.

Messi forbigår legender for hver dag som går. Det er rimelig sykt at jeg ser så opp til en fyr som er yngre enn meg, men hey, thats soccer.
Same old Shearer, always scoring!

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #1064 på: 02. Des. 2012, 03:54 »
Same old Shearer, always scoring!