20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 159411 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

John Marius

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 627
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #555 på: 26. Jan. 2012, 11:51 »
Syns den statistikken din blir litt feil Andy, da Messi debuterte som unggutt for Barca og Ronaldo debuterte som en av verdens beste spillere for Real Madrid :)

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #556 på: 26. Jan. 2012, 11:57 »
Ronaldo 82 kamper 89 mål, snitt 1,08 per kamp
Messi 196 kamper 142 mål, snitt 0,72 per kamp

Dette var jo en svært så selektiv presentasjon. Regner med du teller fra 2004 da siden det er der du begynner for Messi.

Messi har 196 kamper siden 2004 og 142 mål. Snitt: 72,4%
Cristiano har 249 kamper siden 2004 og 169 mål. Snitt: 67,9%

Om du kun vil regne fra da han kom til Real Madrid så blir det:
Messi med 87 kamper og 87 mål. Snitt: 100,0%
Cristiano med 82 kamper og 89 mål. Snitt: 108,5%

Vi får vel legge til at Messi er over to år yngre og var 17 år når statistikken din begynner å løpe. Om Messi fortsetter snittet fra de siste to årene så kan det jo bli spennende å se hva snittet hans er når han passerer 250 kamper eller når han fyller 27 år.

En annen "nyansert" måte å si det på er at Messi snitter på 72% på sine første 196 kamper mens Cristiano snitter 43% på sine første 196 kamper. Og da er jeg snill og ikke teller med kampene i Sporting, men kun i toppklubber.

Statistisk sett så kommer nok Messi best i fra det uten at jeg synes det er noen god målestokk jf. det blant annet Pleb m.fl. har påpekt.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #557 på: 26. Jan. 2012, 12:01 »
Helt åpenbart at det blir litt misvisende ja. Ser en karrieren under ett totalt blir det ifølge Wiki slik:

CR - 442 kamper 239 mål - 0,54 mål per kamp
Messi - 302 kamper 216 mål - 0,71 mål per kamp

CR scoret jo slettes ikke så masse mål i sine første år i ManU da han enda var ung og uvøren.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #558 på: 26. Jan. 2012, 12:51 »
Fra et annet forum hvor Ronaldofanboysa dra i gang argumentet "og folk mener at Ronaldo aldri leverer i storkamper":

Ronaldo v Barcelona: 11 kamper, 4 mål.
Messi v Real Madrid: 17 kamper, 13 mål og 9 assists.

Arsenal    14 kamper, 6 mål og 1 assists.
Liverpool   9 kamper, 2 mål og 1 assists.
Chelsea    15 kamper, 1 mål og 2 assists.
Nei.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #559 på: 26. Jan. 2012, 13:12 »
Selvom han nå har scoret i to cupkamper, så betyr det vel ikke at han er på Messi sitt nivå når det kommer til å prestere i store kamper?  :happy:
Same old Shearer, always scoring!

Rissen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1192
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #560 på: 26. Jan. 2012, 14:02 »
sykaste !


. Newcastle må ganske enkelt skaffe seg et mye bedre forsvar enn man har pr dags dato, og det skjer ikke ved å hente en enkelt spiller. Det klarer ikke Onyewu, men det hadde neimen ikke Terry, Cannavaro eller Puyol klart heller.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #561 på: 26. Jan. 2012, 15:00 »
Ronaldo 82 kamper 89 mål, snitt 1,08 per kamp
Messi 196 kamper 142 mål, snitt 0,72 per kamp

Dette var jo en svært så selektiv presentasjon. Regner med du teller fra 2004 da siden det er der du begynner for Messi.

Om du kun vil regne fra da han kom til Real Madrid så blir det:
Messi med 87 kamper og 87 mål. Snitt: 100,0%
Cristiano med 82 kamper og 89 mål. Snitt: 108,5%

Denne statistikken var fin syns jeg, og bør være tellende. :)
Min presentasjon var selvsagt selektiv, noe de fleste som legges ut her er. Regner man siste 10 kamper, siste 20 kamper, siste 30, siden ditt, siden datt, så får man forskjellige vinnere. Alle legger jo kun ut statistikker som kan tilpasses sin egen argumentasjon, selv om det er mange variabler som må hensyntas. Det er flere som konkluderer med en enkelt statistikk, som er såppas lik i prosent at den kan være helt forandret etter 4-5 kamper. Det blir hvertfall i mine øyne helt feil, og derfor la jeg ut en litt "provoserende" statistikk som jeg visste det kom reaksjoner på :P

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #562 på: 26. Jan. 2012, 15:05 »
Vel. Det finnes statistikker som er langt mer relevante enn andre da, som Hughie og Kristoffer har lagt frem gode beviser på.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7612
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #563 på: 26. Jan. 2012, 15:22 »
sykaste !


Den er postet tidligere. ;) Liker Real, men hater Pepe så utrolig mye! Hadde jeg spilt mot han, hadde jeg grisetaklet han så hardt som mulig..
« Siste redigering: 26. Jan. 2012, 15:28 av Eriksen »

Rissen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1192
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #564 på: 26. Jan. 2012, 15:28 »
ahh beklager.. Kom bare øve den her en dagen, noe av det sykaste !!

Marcelo - Ramos - Alonso - Diarra & Pepe vs Barca.. Sko lagt en film av det :p
. Newcastle må ganske enkelt skaffe seg et mye bedre forsvar enn man har pr dags dato, og det skjer ikke ved å hente en enkelt spiller. Det klarer ikke Onyewu, men det hadde neimen ikke Terry, Cannavaro eller Puyol klart heller.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #565 på: 26. Jan. 2012, 15:29 »
Statistikk i denne diskusjonen er jo, som sagt X antall ganger tidligere, helt håpløst å fremlegge av helt åpenbare grunner.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #566 på: 26. Jan. 2012, 15:52 »
Hadde det vært en midtstopper og en spiss, så ok. Men jeg har store problemer med å se hvordan statistikk kan være helt irrelevant i diskusjonen om hvem som er verdens beste fotballspiller av Cristiano Ronaldo og Lionel Messi.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #567 på: 26. Jan. 2012, 15:57 »
Da foreslår jeg at vi bruker statistikk til å se på hvem som er best av Obertan og Demba Ba. Skal man føre det over i "Newcastle-terminologi", så blir det faktisk det nærmeste jeg kommer sammenlikning. Og om det er slik du vurderer vingspillere opp mot spisser, så er selvfølgelig det helt OK, torfinn. Men tviler på at du får med deg allmennheten på det.  :P

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #568 på: 26. Jan. 2012, 15:58 »
Vel. Det finnes statistikker som er langt mer relevante enn andre da, som Hughie og Kristoffer har lagt frem gode beviser på.

Mens en statistikk som måles ifra Ronaldo kom til Real er helt urelevant? Eller er det bare fordi Ronaldo tilfeldigvis vinner denne statistikken?

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #569 på: 26. Jan. 2012, 16:01 »
12 sider med Messi vs Ronaldo. :lol:
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!