20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

avstemning

Hvilken eier foretrekker du?

Kineskisk milliadær
14 (70%)
Mike Ashley
3 (15%)
Vet ikke
3 (15%)

Stemmer totalt: 20

Skrevet av Emne: Kinesiske eiere vs Ashley  (Lest 10370 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #15 på: 22. Juni 2017, 20:31 »
Kinesiske eiere kan være like ille som Ashley, men hvis vi snakker rike kinsere som liker å bruke penger tar jeg det over Ashley 10/10 ganger. Det er 2017, ikke 1995.


PS: Både Blackburn-supportere og Alan Shearer evnet å nyte 94-95 sesonge, tross ekstremt høy pengebruk, på samme måte som vi, og Alan Shearer, hadde greid å nyte et trofe i fremtiden, selv om det ville vært et resultat av høy pengebruk. Dette er et faktum.
Nei.

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #16 på: 22. Juni 2017, 21:13 »
Utfordringen nå er at vi ikke vil ha monopol på høyt pengeforbruk. Det er vanvittige beløp som må brukes om vi skal vinne, og hva skjer hvis eieren går lei?

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #17 på: 23. Juni 2017, 00:50 »
Hadde vi hatt en eier som sto for noe, noen verdier og prinsipper som man kunne være stolt av, så hadde det vært krise å bli solgt til kinesiske spekulanter.

Hva står Ashley for? Payday-loans, elendige arbeidsforhold i butikkjeden sin, navneskifte på stadion, boikott av media etc...

Skal dog sies at klubben har blitt drevet på en tilsynelatende bra måte etter McLaren-exiten, og det er selvsagt risikabelt når det kommer utenlandske eiere inn (Blackburn, Cardiff, Leeds). Men feller ikke en tåre om Ashley selger unna.

Og angående penger: Skal noen kinesere ta over så håper jeg for guds skyld at de stapper klubben så full av yuan at det rauser ut portene på St. James'. Kampen mot pengenes makt i fotballen er tapt for lenge siden.
« Siste redigering: 23. Juni 2017, 01:00 av Pontare »

siddis

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #18 på: 23. Juni 2017, 09:20 »
Så til det seriøse svaret på innlegget ditt super.
Historisk sett, er vi selvsagt ikke i nærheten av Liverpool når det kommer til titler, fanskare på verdensbasis osv. Og det hundreårsjubileet for sist ligatittel nærmer seg med stormskritt. Men dette er jo ikke et hierarki der de klubbene som historisk har vunnet mest skal vinne i år igjen. Alle starter på null poeng i august hvert år.
Og apropos pengegalopp, vi kjøpte verdens dyreste spiller på 90'tallet. Det er ikke mer en 20 år siden ca. Og selv om det nå har tatt fullstendig av, var vi faktisk i førersetet der en liten periode. Klubben vår er medskyldig synes jeg.

Generelt er min mening at klubber og eiere i dag har mistet gangsynet totalt, men det er vel slik det blir når man blir stinn av gryn, og sannsynligvis hadde det skjedd med meg også.
Fordi i en ideell verden burde ingen barn gått på suppekjøkken i Murmansk før Abramovich satte sine penger i en klubb i London. Det burde ikke vært lovløse arbeidere i Emiratene før tronarvingen sløste folkets penger i Manchester. ingenbarn på Oslo-Øst burde levd et liv i fattigdom før Trøim blåste pengene sine på et drittlag fra samme by. Alle arbeidere i sportsbutikker i England burde hatt vanntette kontrakter før sjefen kjøpte seg en fotballklubb i Nord-Øst og alle barn i Kina burde lagt seg gode og mette om kvelden før landets rikeste hadde kjøpt seg en fotballklubb på andre siden av jorda.

Hvorfor? Fordi kultur ikke er viktig, jo i aller høyeste grad. Fotball gir oss engasjement, energi, samhold, oppturer og nedturer. Men det er og blir et sekundærbehov.

Men så er vi her da, langt fra den norske amatørreglene på 50-tallet. Lagt vekk er disse prinsippene. Overkommersialisert og tilgjengelig, men akk så utilgjengelig. Mine barn vokser opp i et hjem der vi velger å ikke bruke flere tusen i året på å se fotball på TV. Selv om alle barna elsker å gå ut å spille. Elsker å gå på stadion, den ene gangen i året der Viking drar hjem en seier. Men TV-prisen kan jeg ikke forsvare utifra familiebudsjettet totalt sett. Og når jeg ser hvordan klubbene og spillerne bruker de kronene familiene rundt oss betaler, så snører jeg stramt igjen den jævla sekken.

Så hvorfor lefler jeg med tanken om kinesisk multimilliarder å Newcastle? Jo, fordi dette bikker over. Det er en annen verden enn den jeg vil ha. Aller helst vil jeg se han bruker pengene sine solidarisk i sitt eget land. La det ikke være noen tvil om det.
Men hvis han ser på dette som en langtidsgreie. Der man bygger akademi. Der prisene på billetter gjør at det blir tilgjengelig for folk flest. Der Carrick slipper å dra til London for å utvikle seg. Da kan jeg bli med på laget. Muligens. Men absolutt ingen hallelujastemning. Jeg har jo lært litt av Owen, Luque osv. Man må for all del ikke ta av.

Videre. Hvem skal vi sammenligne oss med? Vettdafan. Oss selv. Vi er unike. "The Geordie roar" som kommer på SJP når motstanderen er i ubalanse er unikt. Nord-Øst er litt isolert i et nokså lite land. Man kan ikke sammenligne oss med Tottenham. Ikke pga Bale, men pga geografi, demografi og økonomi. London er et totalt annerledes marked når det gjelder sponsorer, billettpriser, merchandise osv. Når Arsenal tjener det samme på to kamper, alt inkludert, som mackems tjener på en hel sesong med et utsolgt SoL i PL, sier det litt. CL kommer i tillegg. Det er sykt, det er ekkelt.

Da jeg i fjor var i London under FA-cupfinalen og ble lokket på en unitedpub sammen med en bekjent som er sesongkortholder på Old Trafford, så jeg noe underlig. Alle sier at unitedfansen synger Solskjærsanger enda. Men det jeg observerte var at det er de femten stupfulle lyngdølingene som synger Solskjærsangen. Det gjør meg kvalm. Jeg tenker jeg ikke vil være en del av det. Det er prisen å betale for å være en verdensklubb.

Så hva ønsker jeg for Newcastle? Min drøm er at vi etablerer oss i EL-sjiktet først og fremst. Og at vi er en "pain in the ass" å møte for de største klubbene. Tenk å stikke kjepper i hjulene for Chelsea siste serierunde! Min drøm er at klubben kommer seg til en finale på Wembley. Og selv om økonomien min tilsier at jeg kan reise, vil jeg at den billetten skal gå til en tredjegenerasjonsfan fra Wallsend. Så kan jeg gå på pub her hjemme å vise fram drakt og farger. Så kan hvem som helst eie klubben for min del. Det blir ikke meg uansett. For toppfotballen er både dritt og flott på en gang. Jeg unner Geordiene et trofe. Selv om det aller største trofeet bare er den svarte og hvite drakten. Jeg vil aldri kunne bli en Geordie. Jeg er siddis.
"Andy O'Brien has an horrendous nose, the poor lad. It is massive, it is black and blue and it is awful."

orderud85

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 617
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #19 på: 23. Juni 2017, 13:06 »
Du er flink. Er veldig enig i alt du skriver siddis👍🏻

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #20 på: 23. Juni 2017, 17:49 »
Så til det seriøse svaret på innlegget ditt super.
Historisk sett, er vi selvsagt ikke i nærheten av Liverpool når det kommer til titler, fanskare på verdensbasis osv. Og det hundreårsjubileet for sist ligatittel nærmer seg med stormskritt. Men dette er jo ikke et hierarki der de klubbene som historisk har vunnet mest skal vinne i år igjen. Alle starter på null poeng i august hvert år.
Og apropos pengegalopp, vi kjøpte verdens dyreste spiller på 90'tallet. Det er ikke mer en 20 år siden ca. Og selv om det nå har tatt fullstendig av, var vi faktisk i førersetet der en liten periode. Klubben vår er medskyldig synes jeg.

Generelt er min mening at klubber og eiere i dag har mistet gangsynet totalt, men det er vel slik det blir når man blir stinn av gryn, og sannsynligvis hadde det skjedd med meg også.
Fordi i en ideell verden burde ingen barn gått på suppekjøkken i Murmansk før Abramovich satte sine penger i en klubb i London. Det burde ikke vært lovløse arbeidere i Emiratene før tronarvingen sløste folkets penger i Manchester. ingenbarn på Oslo-Øst burde levd et liv i fattigdom før Trøim blåste pengene sine på et drittlag fra samme by. Alle arbeidere i sportsbutikker i England burde hatt vanntette kontrakter før sjefen kjøpte seg en fotballklubb i Nord-Øst og alle barn i Kina burde lagt seg gode og mette om kvelden før landets rikeste hadde kjøpt seg en fotballklubb på andre siden av jorda.

Hvorfor? Fordi kultur ikke er viktig, jo i aller høyeste grad. Fotball gir oss engasjement, energi, samhold, oppturer og nedturer. Men det er og blir et sekundærbehov.

Men så er vi her da, langt fra den norske amatørreglene på 50-tallet. Lagt vekk er disse prinsippene. Overkommersialisert og tilgjengelig, men akk så utilgjengelig. Mine barn vokser opp i et hjem der vi velger å ikke bruke flere tusen i året på å se fotball på TV. Selv om alle barna elsker å gå ut å spille. Elsker å gå på stadion, den ene gangen i året der Viking drar hjem en seier. Men TV-prisen kan jeg ikke forsvare utifra familiebudsjettet totalt sett. Og når jeg ser hvordan klubbene og spillerne bruker de kronene familiene rundt oss betaler, så snører jeg stramt igjen den jævla sekken.

Så hvorfor lefler jeg med tanken om kinesisk multimilliarder å Newcastle? Jo, fordi dette bikker over. Det er en annen verden enn den jeg vil ha. Aller helst vil jeg se han bruker pengene sine solidarisk i sitt eget land. La det ikke være noen tvil om det.
Men hvis han ser på dette som en langtidsgreie. Der man bygger akademi. Der prisene på billetter gjør at det blir tilgjengelig for folk flest. Der Carrick slipper å dra til London for å utvikle seg. Da kan jeg bli med på laget. Muligens. Men absolutt ingen hallelujastemning. Jeg har jo lært litt av Owen, Luque osv. Man må for all del ikke ta av.

Videre. Hvem skal vi sammenligne oss med? Vettdafan. Oss selv. Vi er unike. "The Geordie roar" som kommer på SJP når motstanderen er i ubalanse er unikt. Nord-Øst er litt isolert i et nokså lite land. Man kan ikke sammenligne oss med Tottenham. Ikke pga Bale, men pga geografi, demografi og økonomi. London er et totalt annerledes marked når det gjelder sponsorer, billettpriser, merchandise osv. Når Arsenal tjener det samme på to kamper, alt inkludert, som mackems tjener på en hel sesong med et utsolgt SoL i PL, sier det litt. CL kommer i tillegg. Det er sykt, det er ekkelt.

Da jeg i fjor var i London under FA-cupfinalen og ble lokket på en unitedpub sammen med en bekjent som er sesongkortholder på Old Trafford, så jeg noe underlig. Alle sier at unitedfansen synger Solskjærsanger enda. Men det jeg observerte var at det er de femten stupfulle lyngdølingene som synger Solskjærsangen. Det gjør meg kvalm. Jeg tenker jeg ikke vil være en del av det. Det er prisen å betale for å være en verdensklubb.

Så hva ønsker jeg for Newcastle? Min drøm er at vi etablerer oss i EL-sjiktet først og fremst. Og at vi er en "pain in the ass" å møte for de største klubbene. Tenk å stikke kjepper i hjulene for Chelsea siste serierunde! Min drøm er at klubben kommer seg til en finale på Wembley. Og selv om økonomien min tilsier at jeg kan reise, vil jeg at den billetten skal gå til en tredjegenerasjonsfan fra Wallsend. Så kan jeg gå på pub her hjemme å vise fram drakt og farger. Så kan hvem som helst eie klubben for min del. Det blir ikke meg uansett. For toppfotballen er både dritt og flott på en gang. Jeg unner Geordiene et trofe. Selv om det aller største trofeet bare er den svarte og hvite drakten. Jeg vil aldri kunne bli en Geordie. Jeg er siddis.
Enig i mye av de siste avsnittene. Jeg har reist rundt på 5-6 bortekamper denne sesongen. Det har garantert vært like morsomt som noen borteturer med Newcastle noensinne kan få blitt, til tross for at vi spilte mot Norwich, Wolves og Brighton i stedet for Liverpool, Man Utd og Chelsea.

Jeg har noen knallharde norske Liverpool- og Man Utd-kompiser som drar på 20-30 kamper årlig, og de bruker fryktelig mye energi på å ikke assosieres med lyngdølingene du skriver om over. Denne kognitive dissonansen slipper i alle fall vi Newcastle-fans unna enn så lenge. Det kan endre seg om vi blir en styrtrik kinesisk klubb.


Samtidig kjøper jeg ikke analysen rundt penger i fotballen. Midlene til kinesiske og russiske milliardærer ville selvsagt aldri gått folk under fattidomsgrensa til gode selv om fotball enda var en amatørsport. Og at det er mye penger i sving er en konsekvens av at mange er villige til å betale for å se fotball. Skal vi gjøre noe med pengene i fotball så må vi nok endre mer enn bare fotballen, da trenger vi en revolusjon. Fram til da er alt vi kan håpe på at vi får inn en eier med et par stadsbudsjett til rådighet og et snev av anstendighet.


siddis

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #21 på: 23. Juni 2017, 19:19 »
Jeg setter dette med økonomi og pengebruk veldig på spissen og er klar over at det plasserer meg lenger til venstre enn det jeg nødvendigvis er. Men poenget mitt står ift dette. Hvis en investor skal spytte milliarder inn i klubben, håper jeg det skjer med et lenger perspektiv enn å kjøpe dyre verdensstjerner over 30. Man må ikke glemme at fotball er folkets sport. Mellomklassen. Massene.

Og man kan si mye (alt) om Ashley, men det med å fryse sesongkortprisene er musikk i mine ører. Og jada, medlemspriser sier han ikke noe om, allikevel. For det er samme hvem som eier NUFC på papiret. Det må til syvende og sist være folkemassene i og rundt Newcastle "sitt" lag.
"Andy O'Brien has an horrendous nose, the poor lad. It is massive, it is black and blue and it is awful."

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #22 på: 24. Juni 2017, 08:12 »
Det siste innlegget ditt Siddis er magisk. Du påpeker alkurat hva fotballen skal handle om. Fotball til massene for en overkommelig pris. Det jeg er redd for er at det kommer en styrtrik eier inn som kjøper dyrt og finansierer morroa blan annet med å skru opp prisene. Vi har noen av de beste supporterne og jeg vil ikke at klubben skal bli som ManU og Arse hvor hjemmekampene består av mange utenlandske supportere som skaper null stemning. Hvis det skjer hos oss har vi mistet et av de viktigste kjennetegnene til nufc.

Det er derfor jeg skulle ønske Ashley kjører litt motsatt strategi. Bruk stadion og supporterne til å tiltrekke spillere. Det vil si, se til Tyskland hvor de har gjort billettene veldig billige.  Jeg er overbevist om at hvis Ashley hadde tilbudt billetter til kr 150 så hadde vi hatt venteliste på sesongkort igjen. St james ville blitt fylt opp av blodfans hver kamp, og de er med på å skape en stemning få andre klubber kan matche. Kombinert med en god manager er jeg overbevist om at det trekker spillere. Det kunne også medført at vi har mulighet til å bygge ut den ene siden slik at vi får flere blodsupportere inn, inntekter som kompenserer for at vi reduserte prisene tidligere og enda bedre stemning. Dette tror jeg vil gjøre oss enda mere konkurransedyktige. Dette er en god sirkel mener jeg som samtidig inke ødelegger sjela til klubben.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #23 på: 24. Juni 2017, 15:11 »
litt blåøyd og naivt å tro billige billetter og supportene trekker til seg gode spillere. Tror nok dessverre det er pengene de får som spiller størst rolle. Og vinner sjanser for pokaler, Supportere osv tror jeg er laaaaaaangt ned på listen til de største stjernene

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #24 på: 24. Juni 2017, 16:40 »
Ikke i kampen mot City og co, men mot lag som Everton så definitivt mener jeg. Det er jo supportene til Newcastle og at vi er den eneste klubben for en stort område som gjør at vi ofte blir omtalt som en sovende kjempe. 

Mwn billigere billetter fører mye godt med seg som på sikt kan medføre at vi kan kjempe om gode spillere også. Større stadion, som økter inntekta.  Flere sesongkort som medfører stabil inntekt.  Vi hadde 40 000 på venteliste for sesongkort under keegan, noe jeg tror er unikt. Flere folk på kamp medfører mer ølsalg, draktsalg etc. Det er nettopp slik bundesliga har  klart å fylle sine tribuner. De har også lønnstak, noe jeg mener er på tide i pl også.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #25 på: 24. Juni 2017, 19:14 »
En annen negativ ting for vår kjære klubb er beliggenhet. Dessverre ligger vi langt i nord,og selv om Newcastle by er en flott by. Kan den ikke måle seg med Manchester,London,Liverpool som byer. Er nok en del spillere som velger klubb ut fra beliggenhet også. Jeg tenker eneste måte å få tak i bedre spillere,er om vi faktisk skulle starte vinne noe. Og for å vinne noe tror jeg vi trenger en pengesterk eier. Litt slik som city/Chelsea ble store klubber.Er for vanskelig konkurrere med de største nå uten en bunnløs brønn med kroner.

siddis

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #26 på: 24. Juni 2017, 19:56 »
Enig med både TooN og Thomas. Skal en vinne i dagens marked trengs hard cash. Men Newcastle må fremdeles være en klubb hvor menig mann har råd til å følge. Enkelte londonklubber/Manchester/Liverpool ligger i områder hvor man kan ta hva faen som helst for en billett. Enten dette er turister eller fasjonable fastboende.
Turistaspektet er interessant. Billettene kan selges dyrt, samtidig kjører mange turister en type "all inclusive" der en legger igjen godt over tusenlappen i klubbsjappa før og etter. I tillegg kommer stadionturer, museum osv. Dette vil selvsagt ikke en sesonkortholder i Newcastle gjøre. Og uten at jeg har noen tall, antar jeg at det er et mye høyere turisttall i disse byene enn i Newcastle.

Så hvor setter dette oss? Newcastle er ingen fattig by i verdensmålestokk. Men allikevel ikke i nærheten av deler av de europeiske storbyene rent økonomisk. Folk er fotballgale, og det er bare ett lag som gjelder. Men nyere historie viser at folk ikke vil betale hva som helst for å se hva som helst. Dyrt dritt vil ikke lokke massene. Kanskje litt naivt, men deler av stadion med plasser til relativt billige priser burde gå an? Huddersfield er jo et lag vi ikke skal sammenligne oss for mye med, og de har dette stuntet med 100pund for lojale fans, men resten må bare betale 199 pund for sitt kort. Billigere enn et sikkert nedrykk i norsk eliteserie med viking.

Så OM en investor skal kjøpe klubben, håper jeg for Guds skyld han tar dette med i beregningen. Så får det være prisen å betale for å satse på Newcastle. Ta deler av mellomlegget.
"Andy O'Brien has an horrendous nose, the poor lad. It is massive, it is black and blue and it is awful."

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #27 på: 24. Juni 2017, 20:44 »
Relevant for diskusjonen/tråden

http://www.telegraph.co.uk/football/2017/06/21/newcastle-cusp-something-big-premier-league-team-worth-buying/

Edit: Ser at Geordie har postet samme link.
« Siste redigering: 24. Juni 2017, 20:46 av Fluffy »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #28 på: 25. Juni 2017, 13:42 »
Vil ganske enkelt gjøre som Tottenham jeg. Bygge gradvis opp.

Det som dog taler imot at dette vil skje under Ashley er at han ikke ser ut til å oppfatte situasjoner raskt nok. Etter den utrolige 11/12-sesongen hadde vi alle tiders mulighet til å virkelig etablere noe bra. En god, men tynn tropp som skulle ut i EL skrek etter forsterkninger, men Ashley hentet in Vurnon Anita, og kun det. Det er skremmende. Så gikk det som det måtte, før vi i Januar hentet inn Sissoko og Debuchy for å sette litt gaffateip på sesongen. Om de hadde kommet inn i sommervinduet hadde det sett annerledes ut i dag, det er jeg sikker på. Den sesongen var vårt springbrett til større ting, men Ashley maktet ikke å se det. DET er skremmende.


lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Kinesiske eiere vs Ashley
« Svar #29 på: 25. Juni 2017, 20:01 »
Er vel ikkje akkurat overraskande av ein som prestera ansetja Joe Kinnear 2 gonger!>:( :o
Ashley som eigar har vore katastrofal. Einaste positive er Benitez, men det er kunn det siste året. Og 5.plassen under Pardew.
Har folk gløymt;
- Dennis Wise som sportsdirektør
- Keagan trekker seg
- Joe Kinnear som manager
- Nedrykk
- Hughton -> Pardew
- Kinnear som sportsdirektør(?!)
- Sports Direct Arena
- John Carver
- Nedrykk nr2
- Osv (har sikkert fortrengt mykje)
« Siste redigering: 25. Juni 2017, 20:09 av lgrinde »