20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 781143 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Moods

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
    • http://www.bakis.com
Filmtråden!
« på: 13. Juni 2005, 19:23 »
Hvilke filmer vil dere velge til en topp 10 liste? Også nye filmer kan diskuteres her...

Min TOPP 10 (tilfeldig rekkefølge):
LOTR 1-2-3
Bulletproof
Bourne Identity
Bourne Supremacy
Starsky and Hutch
American Pie 3: The Wedding
Enemy at the Gates
Behind enemy lines
Patrioten
Platoon

Disse anbefales i DVD samlingen!!
Howay the lads!!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #1 på: 13. Juni 2005, 19:53 »
Sitat fra: "geordie-olav"
American Pie er noe dritt.


Jeg syns American Pie er genialt. En av få filmer av Teen-movie-typen som faktisk holder nivået. Jeg digger de.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Filmtråden!
« Svar #2 på: 13. Juni 2005, 20:42 »
Bra initiativ. Ettersom jeg er en krigselsker og er ganske så historie-interessert, blir listen min preget av filmer fra WW2. Her er min liste:

1. Frihetens Regn (The Shawshank Redemption). Rett og slett en kanonfilm med Morgan Freeman i spissen. Fengselsfilm om en kar som blir uskyldigdømt og sendt til et beinhardt fengsel hvor det foregår korrupsjon på høyt plan. MÅ SES!

2. Das Boot (Ubåten). Tysk film om en germansk ubåt i fiendlig farvann i WW2. Her får vi oppleve tyskernes kamp mot de allierte undervann, og deres kamp mot seg selv.

3. Pianisten. Krigsfilm om en polsk jøde under krigen. Tyskerne kommer til polen, og familien hans må flytte og blir etter hvert tvunget til en ghetto og en konsentrasjonsleir. "Pianisten" kommer av at hovedpersonen selv overlever okkuperingen/utryddingen på grunn av at han er pianist. Sterk film.

Andre gode filmer er American History X, Se7en, Saving Private Ryan, The Green Mile, Memento. Hotel Rwanda og The Great Escape.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #3 på: 13. Juni 2005, 20:47 »
Amen, Nordin, du har glimrende filmsmak :P
Frihetens Regn, Den Grønne Mil, American History X, Se7en og Saving Private Ryan er alle blant mine favorittfilmer.
Das Boot, Memento. Hotel Rwanda og The Great Escape har jeg enda ikke fått sett.
Syns det blir ganske vanskelig å finne ei topp 10-liste over filmer, da der fins så utrolig mange jeg liker. Men sammens med de filmene jeg har sett som Nordin nevnte må LOTR-trilogien, Forrest Gump, Fahrenheit 9/11 og Bowling For Coloumbine nevnes som jeg kommer på akkurat nå.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Filmtråden!
« Svar #4 på: 13. Juni 2005, 21:30 »
Hehe, artig å høre at vi liker de samme filmene. Hvis du enda ikke har sett Das Boot, Memento. Hotel Rwanda og The Great Escape har du virkelig mye å glede deg til. Spesielt filmen Hotel Rwanda er veldig bra og fortjener vel egentlig en 2. eller 3.plass her. Sterk film om borgerkrigen mellom hutuer og tutsier i Rwanda på midten av 90-tallet som viser hvor udugelige FN egentlig var og er.

Bowling for Columbine er også en annen bra film ja. Glemte den. Farenheit 9/11 har jeg enda ikke sett, men jeg har den på pcen og skal brenne den så snart jeg får kjøpt meg ny DVD-spiller.

Når det gjelder LOTR... Er det bare jeg som synes at toern (FOTR?) var den beste? Jeg holdt på å sovne flere ganger under ROTK, bare lydeffektene holdt meg våken, og det er ikke kødd en gang. Men de fleste andre rangerer episodene i  triologien slik: 3,1,2. Jeg rangerer den omvendt.

Egentlig er ikke orker, trær som går, dyr som snakker etc. tingen for meg, men LOTR er meget bra laget da. Det samme gjelder egentlig serien Lost.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #5 på: 13. Juni 2005, 21:40 »
Hehe, jeg skal ikke rangere helt enda da det er ei stund siden jeg har sett 3a. Har jo kjøpt hele pakken med Extended Versions, og så 1a og 2a i forrigeuka. Faktisk klarer jeg ikke helt bestemme meg for hvilken av de to som var best.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Filmtråden!
« Svar #6 på: 13. Juni 2005, 21:52 »
La vita el bella - Livet er herlig. Noen som har sett den? :P

Ringenes herre, Star Wars, Independence day, gozilla, Johnny English, Jackie Chan-filmer og Behind enemy lines er jo brukbare filmer.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Filmtråden!
« Svar #7 på: 13. Juni 2005, 22:29 »
Star Wars og Behind Enemy Lines? :shock:

For det første så kan jeg ikke forstå hva folk synes er så bra med Star Wars. Å se på dyr, romskip og mennesker med utenomjordiske fjes som kjemper med sverd og skyter på hverandre kan vel umulig være gøy? Jeg har sett på Babylon Five og Star Trek, og det er noe av det dårligste jeg har sett på norsk tv i hele mitt liv.

Behind Enemy Lines er kanskje den dårligste krigsfilmen jeg har sett. Den kan være litt spennende til tider, men vinklingen i filmen er helt feil. Den fremsiller FN og USA som den reddende engel i krigen mellom bosnierene, kroatene og serberene. Faktum er at Bosnia ble lovet beskyttelse i den bosniske byen Sbrenica, men det som skjedde var at feige FN trakk seg ut og kun etterlot noen få soldater, slik at de fascistiske serberne kunne fortsette sin etniske rensing av de bosniske muslimene.

Vil gjerne sitere en bosnier som opplevde krigen selv:

Sitat
Alt var ein skjult plan mellom Tudjman(Kroatia) og Milosevic. Når vi samarbeidet med kroatane, så gjekk dei bak ryggen på oss og angrep oss når vi minst hadde ventet det. Må gjere noko klart, i mitt område Hercegovina(hovudstad Mostar) så gjorde kroatane(HVO) like onde ting som det serberne(paramiltære grupper og Karadzics tropper) gjorde oppe i Bosnia(nordleg del av landet). Dagens Bosnia: 50% muslimer(250000 drepte, 500000 flyktninger), 35% serbere og 15% kroater. Ja, eg kjem frå Mostar. Byen er delt i dag, men den er litt meir integrert(etnisk) nå. Stari Most(Gamle Bruen) som var 500 år gammel og verdenberømt blei etter ordre frå kroat-fascist partiet HDZ ødelagt med granater. Den blei gjennoppbygd og åpnet igjen i sommer. Den politiske situasjonen i Bosnia i dag er ganske absurd, man har tre forskjellige politiorganer, tre forskjellge hærer og tre forskjellige presidenter. Tihic(muslim), Covic(kroat) og ein serber som eg ikkje husker navnet på akkurat nå er presidentene. For å vere heilt ærleg, så må eg innrømme at eg hatar både serbere og kroater. Men blant serberne var det nokon svært ytterst få som kjempet i Armija BiH(vår hær) og var trofaste mot vår avdøde president Alija Izetbegovic. Eit eksempel på det grufulle som blei gjort, FN skulle beskytte landsbyen Srebrenica, men dei sviktet og stakk av. Ratko Mladic og hans cetnik-hær drepte 10000 gutter og menn(frå 8 til 70 år gamle) på 1 DAG. Men det skal seies at det var også ein bosnisk forræder innbladet i dette. Muslimen(general) Nasir Oric skulle beskytte Srebrenica, men han gjorde ein avtale med Mladic og stakk av(forrædrsk avskum) for å stjele frå forlatte muslimske hus, mens Mladic slaktet alle disse uskyldige menneskene. Armija BiH blei motarbeidet mykje av det internasjonale samfunnet som utruleg nok forbød Armija å kjlpe våpen til å fotsvare seg med, mens dei tillot serberne(stjal våpnene frå den tidligere Jugoslavias hær) og kroatane(kjøpte frå Ungarn) å fortsette sitt våpenkjøp. Du må også ha klart for deg at det ikkje var nokon borgerkrig, det var rein aggresjon/angrep frå Serbia og Kroatia på Bosnia som var blitt erklært sjølvstendig av FN og EU. Har mange venner som var på fronten i Mostar, og dei fortel at dei hadde berre nokre får kuler kvar til å forsvare seg. Statistikk seier at kroatane skjøt over 1000 rakketter mot min muslimske side av Mostar KVAR DAG. Håper at dette var litt oppklarende.


Det er ikke jeg som setter fasiten på hvilke filmer som er gode og dårlige, Olav, men jeg ble bare litt overrasket over å finne disse to filmene som dine favoritter  :)

Gozilla er forøvrig en morsom film som er bra laget.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Mack

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2798
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Filmtråden!
« Svar #8 på: 13. Juni 2005, 22:39 »
Sitat fra: "Nordin"
Den fremsiller FN og USA som den reddende engel i krigen mellom bosnierene, kroatene og serberene. Faktum er at Bosnia ble lovet beskyttelse i den bosniske byen Sbrenica, men det som skjedde var at feige FN trakk seg ut og kun etterlot noen få soldater, slik at de fascistiske serberne kunne fortsette sin etniske rensing av de bosniske muslimene.


Du har rett i alt, Nordin. Men du blander litt på kortene mellom FN og USA. Feige FN sviktet totalt, men heldigvis kom USA inn og ryddet opp etterpå. Man kan kanskje påstå at FN utspant sin rolle som sikkerhetsstyrke og fredsforkjemper i denne krigen. Heldigvis har vi fortsatt USA! De svikter aldri!
Toon, Toon,
Black and white army

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #9 på: 13. Juni 2005, 22:39 »
Behind Enemy Lines suger meloner gjennom en hageslange!!

LotR, Star Wars, Shawshank Redemption, Fight Club, Boondock Saints, Braveheart, Matrix, Platoon, The Shining, Gjøkeredet, Tilbake til Fremtiden, Indiana Jones, faen, det er så sykt mange!!

Har 206 filmer i dvd-samlinga som alle er meget bra filmer, hmm...kunne jo bare lagt ut link...:

Mine filmer

Se og nyt ;)

Mener selv jeg har god peil på film, men å sette opp en topp 5. topp 10 på blandt alle filmene jeg har er vanskelig!!
Er stolt over samlingen min, selvom det nok er noen av dere som har mange fler ;)

Bjørn - tar i mot synspunkt! :)
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Filmtråden!
« Svar #10 på: 13. Juni 2005, 23:05 »
Sitat fra: "Mack"

Heldigvis har vi fortsatt USA! De svikter aldri!


De svikter aldri når det gjelder deres egne interesser. Krigen i Irak var vel en gullgruve med tanke på oljefeltene nord i landet. Har de forsynt seg nå? Har ikke fulgt så mye med på saken etter at Tikrit falt.

Å si at de aldri svikter blir for dumt. Hva gjorde USA (og FN) for å hindre slakten som serberne og til dels kroatene gjorde i Bosnia? Hva gjorde USA for å hindre borgerkrigen i Rwanda? Det eneste USA gjorde i Bosnia var å dele opp landet etter de etniske gruppene, slik at Kroatia og Jugoslavia kunne danne egne nye stater, og dette skjedder etter det verste i krigen var over for lengst. Og USA sviktet vel også ganske så mye i Vietnam, om jeg ikke husker feil.

Må vel nesten få skyte inn at jeg driver dobbeltmoral på høyt plan her. Først sletter jeg innlegg som ikke passer inn for å holde tråden i temaet, så drar jeg frem meterlange innlegg om en konflikt som fant sted hundrevis av mil unna for over 10 år siden.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Bjørn

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1102
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #11 på: 13. Juni 2005, 23:15 »
Jah det hører vel mer hjemme under politikk-tråden tenker jeg, selvom det dog er et ganke interessant tema :)

Bjørn - america, Fuck Yeah!!
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Filmtråden!
« Svar #12 på: 14. Juni 2005, 05:37 »
Eg synes Kops  er tøff eg. Steike bra :D

Andre filmer eg liker:

Lotr
Star wars
The Hurricane
Kill Bill vol 1( har ikkje sett 2a!!)
Das Boot
Evil dead 1,2,3
Face off
Istid:)
Monsterbedriften
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

DanMan

  • Gjest
Filmtråden!
« Svar #13 på: 14. Juni 2005, 12:33 »
ALT av filmguden Quentin Tarantino står høyt på min liste!  :D

From Dusk Till Dawn, Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Jackie Brown, Kill Bill 1&2, True Romance, Killing Zoe, Natural Born Killers (ikke regissert de 3 siste, men har hatt flere fingre i spillet).

I tillegg har jeg sansen for kontroversielle filmer (Battle Royale er stoor), filmer basert på spill (spillfreak som jeg er liker jeg f.eks. Final Fantasy og Resident Evil-filmene, selv om alle synes de er så dårlige) og komedier (helst crazykomedier, bl.a. alle med "helten min" Leslie Nielsen!).

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Filmtråden!
« Svar #14 på: 14. Juni 2005, 14:33 »
Sitat fra: "Mack"

Du har rett i alt, Nordin. Men du blander litt på kortene mellom FN og USA. Feige FN sviktet totalt, men heldigvis kom USA inn og ryddet opp etterpå. Man kan kanskje påstå at FN utspant sin rolle som sikkerhetsstyrke og fredsforkjemper i denne krigen. Heldigvis har vi fortsatt USA! De svikter aldri!


USA er der når det trengs, men også når det absolutt ikke trengs. At de kaster bort halve budsjettet på å trå til når det gjelder AIDs er imponerende, og når en naturkatastrofe inntreffer hvor som helst i verden er USA på plass med hjelp. Vi kan føle oss rimelig trygge med dem som allierte.

Men nå er de ganske selvopptatte, tror de er best i alt og går til unødvendige kriger. Sprenger irakiske barneskoler i luften, og plaffer ned mot uskyldige nabolag. Dessuten er amerikanerne verdens dårligste land når det gjelder geografi. De har peiling på sitt eget land, men det er jo bare 20% som kan plassere Europa på kartet. Det er for ille!

Dessuten syntes jeg ikke USA er rettferdige mot mennesker med et annet livsyn, med en annen tro eller lignende.

Når ett annet land har atomvåpen må de straks rykke ut for å avvæpne dem. De er hyggelige. Så lenge vi holder med dem, og så lenge de er verdens mektigste land. De bruker heldigvis sin makt på det gode, men misbruker den også.
Norge skulle jo anskaffe seg atomvåpen en eller annen gang på 90-tallet, men ble stoppet av cowboyene på "den andre siden".

At amerikanerne valgte George W. Bush som president var jo ganske merkelig. Han tar seg jo ferie 80% av tiden!

Jeg tror neppe at amerikanerne benytter seg av oljen i Irak, bare så det er sagt.

Ble en liten avsporing dette her, men det får man bare leve med!