20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?  (Lest 269834 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Chris_Waddle

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 184
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #600 på: 17. Juni 2009, 17:18 »
Det er vel en sjans for at RBK forlanger for mye for Skjelbred.....eller?
Nja. Det er som en ser det. Ifølge engelske medier vil rbk komme til å kreve rundt £5 millioner for Skjelbred, og det høres ut som en ganske fornuftig pris. 50-60 millioner er ganske sånn omtrenltig det Skjelbred er verdt. Og ifølge engelske medier vil ikke de £5 millioner pundene være noe problem for Newcastle.

Du er selv enig i at Tore Reginiussen har vært massivt overpriset, samme med Erik Huseklepp. Så mener du alikevel at en slik pris på Ciljan er forsvarlig!?
Jeg er enig i at han nok har høyere markedspris pga at han allerede har bevist mye ute i Europa, men jeg syns fortsatt den prisen er vel stiv!
Vel, joda, men Tromsø forlanger jo Carew-pris for Reginiussen, som ikke er verdt et rødt øre. Reginiussen har knapt nok imponert i Tippeligaen, han har floppet totalt på landslaget og har aldri vist seg frem i Europa.
Per Ciljan Skjelbred har en halv kanonsesong bak seg i Tippeligaen (det var riktignok 2005, men det har null betydning), han har imponert i CL flere ganger. Han har spilt noen få landskamper uten å gjøre seg helt bort, med unntak av Makedonia-kampen. Han er regnet som et av norsk fotballs aller største talenter, han er selvskreven i RBKs startellever, selv om han spiller out of position og av den grunn ikke imponerer nevneverdig. Han har meget gode ferdigheter med ball, han er løpssterk og arbeidsvillig. Han er Rosenborgs kanskje fremste gullgutt og ja, treningsoppholdet med Liverpool som 15-åring står vel også på CV-en hans. Og da skal han være verdt 20 millioner? Hallo. RBK fikk 21 millioner norske kroner av Fulham for Fredrik Stoor. Og da mener man altså at han er mer verdt enn Skjelbred?

Hvorfor skal ikke Rosenborg forlange mye igjen for sin kanskje fremste juvel?

Spanske Almeiras første bud på Tettey var på rett i underkant av 20 millioner norske kroner. De økte tilsynelatende budet sitt til nesten 30.
Hvis Almeiras mener Tettey er verdt 30 millioner, hvis Besiktas mener Marek Sapara er verdt 20-25 millioner. Hvorfor skal ikke Skjelbred være verdt over 30 millioner? I tillegg må RBK overprise gutten noe, ettersom de overhodet ikke ønsker å selge ham. Da mener jeg 50 millioner NOK er en ok pris. RBK verdsetter Tettey til 40 mill. Kanskje litt mye, men samtidig er han en sjelden juvel, som nettopp har funnet sin plass på RBKs lag og som virkelig har begynt å blomstre. Markedet i dag er generelt også overpriset. Da må RBK kunne kreve 50 millioner for Skjelbred. En spiller med et vanvittig stort potensiale.

John Carew ble i sin tid solgt til Valencia for 70 millioner eller noe sånt. På daværende tidspunkt var han ikke fast på landslaget, han hadde kun en halv sesong bak seg i RBK, og han hadde bare såvidt rukket å vise seg frem i Vålerenga-drakt. Den største forskjellen på Carew anno 1999 og Skjelbred anno 2009 er at Carew på den tiden var veldig het. Han scoret nesten to mål i snitt per kamp for RBK, og hadde rundspilt Dortmund i CL. Men hadde dette vært 2005, og Ciljan ikke hadde blitt kvestet av Stoltidis, så hadde Skjelbred vært minst like het og minst like mye verd som Carew i sin tid. Skjelbred har ikke vært så dårlig siden 2005, at han har sunket så mye i verdi. Vi snakker tross alt om det største talentet fra Norges største og beste klubb her. Selvfølgelig skal han være mye mer verd enn de fleste andre spillere som selges fra Norge til utlandet. Selvfølgelig skal RBK ha 50 mill for Skjelbred.

Skal man diskutere pris må man også se på hvordan markedet er, det er stort sett kun de aller største klubbene som er i stand til å kjøpe spillere til disse prisene det snakkes om her (Carew hadde ikke blitt solgt for 70 mill i dag, om de andre omstendighetene var tilstedet). Mange spillere går for rundt 30-25 millioner, ikke dermed sagt at Stoor og Ciljan er like gode, prisene blir alt etter hvor mye lagene trenger spillere i de posisjonene og hva tilsvarende andre spillere blir prissatt! Umulig å diskutere pris på spillere, finnes alltid argumenter for å prise høyere og lavere uansett. Men RBK kan ikke regne med å få samme pris for spillere nå som slik det var for 10 år siden!
"Spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd" I. Hoff

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #601 på: 17. Juni 2009, 21:02 »
Jeg påstår heller ikke at RBK kan få samme pris for spillerne sine nå som for 10 år siden. Men i Skjelbreds tilfelle ser jeg ikke at 50 millioner er noen stor særskilt overprising. Ikke noe mer overprising enn det som er riktig av RBK. Man kan ikke gi bort sine beste spillere gratis heller. Og dert er det man gjør om man skal prise spillerne sine etter hvor mye "folk flest" og en eventuell kjøper mener spilleren er verdt.

Brann verdsetter Huseklepp til 40 millioner. Hadde de sagt 20 kunne jeg forstått det, men realistisk sett 10-15.
Molde vil nok sikkert ha 25 mill+ for sine senegalesere.
Start vil nok helt sikkert ha 40-50 millioner for Bolanos.

DET kaller jeg overprising. Rosenborg krever maks 10 mill for mye for Skjelbred hvis de sier 50 mill.
Brann er minst 30 millioner over.
Molde er nok 10-15 over de også.
Start får aldri 40-50 mill for Bolanos, som tidligere har mislyktes i en langt, langt mindre klubb enn Rosenborg, men som likevel er langt, langt større enn Start. Får de over 20 har de tjuvflaks.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #602 på: 17. Juni 2009, 21:32 »
Haha. Verdensrekordtjukkelse på Rosenborg-brillene dine tror jeg. Det er nok en god grunn til at Newcastle er interessert i Huseklepp og ikke Ciljan.

Peter

  • Gjest
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #603 på: 17. Juni 2009, 21:36 »
Haha. Verdensrekordtjukkelse på Rosenborg-brillene dine tror jeg. Det er nok en god grunn til at Newcastle er interessert i Huseklepp og ikke Ciljan.

De er/var jo interesert i Ciljan. ;)

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #604 på: 17. Juni 2009, 21:55 »

Molde vil nok sikkert ha 25 mill+ for sine senegalesere.
Start vil nok helt sikkert ha 40-50 millioner for Bolanos.

DET kaller jeg overprising.
Brann er minst 30 millioner over.
Molde er nok 10-15 over de også.
Start får aldri 40-50 mill for Bolanos, som tidligere har mislyktes i en langt, langt mindre klubb enn Rosenborg, men som likevel er langt, langt større enn Start. Får de over 20 har de tjuvflaks.

Haha, hva er det du driver med? Du finner opp ting som DU mener at klubbene "sikkert" mener, også argumenterer du imot dine egne utsagn! Haha!

Start har ALDRI sakt at de vil ha 50 mill for Bolanos. Det er en helt vanvittig sum som vi aldri har vært i nærheten av ved spillersalg. Hæstad gikk for 10 og Strømstad for 5.  Så skal vi plustselig ha 50 for Bolanos? Herregud

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #605 på: 17. Juni 2009, 21:59 »
Haha. Verdensrekordtjukkelse på Rosenborg-brillene dine tror jeg. Det er nok en god grunn til at Newcastle er interessert i Huseklepp og ikke Ciljan.

De er/var jo interesert i Ciljan. ;)

Ifølge agenten hans så var de jo tydeligvis ikke det. At han er interessert i å gå til NUFC er noe helt annet, det er jo jeg og...

Når det gjelder prising av norske spillere kan man selvfølgelig ikke hente de ut fra media. Når Steinar Nilsen sier Brann vil ha 40 mill for Huseklepp er selvfølgelig det en taktisk uttalelse, og jeg tviler på at RBK er så stokk dumme at de tror de får noe i nærheten av 50 mill for Skjelbred.

braegg

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #606 på: 17. Juni 2009, 22:55 »
Jeg påstår heller ikke at RBK kan få samme pris for spillerne sine nå som for 10 år siden. Men i Skjelbreds tilfelle ser jeg ikke at 50 millioner er noen stor særskilt overprising. Ikke noe mer overprising enn det som er riktig av RBK. Man kan ikke gi bort sine beste spillere gratis heller. Og dert er det man gjør om man skal prise spillerne sine etter hvor mye "folk flest" og en eventuell kjøper mener spilleren er verdt.

Brann verdsetter Huseklepp til 40 millioner. Hadde de sagt 20 kunne jeg forstått det, men realistisk sett 10-15.
Molde vil nok sikkert ha 25 mill+ for sine senegalesere.
Start vil nok helt sikkert ha 40-50 millioner for Bolanos.

DET kaller jeg overprising. Rosenborg krever maks 10 mill for mye for Skjelbred hvis de sier 50 mill.
Brann er minst 30 millioner over.
Molde er nok 10-15 over de også.
Start får aldri 40-50 mill for Bolanos, som tidligere har mislyktes i en langt, langt mindre klubb enn Rosenborg, men som likevel er langt, langt større enn Start. Får de over 20 har de tjuvflaks.

Thioune er verdt mye mer enn 10 millioner. Klarer han å stabilisere seg på det toppnivået han har nå, kan han bli en ledende spiller i en av de største ligaene i løpet av kort tid.

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #607 på: 17. Juni 2009, 23:00 »
Haha. Verdensrekordtjukkelse på Rosenborg-brillene dine tror jeg.

haha, kunne ikke vært mer enig, i innlegget til Joakim var det mer usaklig argumenter/påstander enn man finner om man leiter godt på VGD...
« Siste redigering: 18. Juni 2009, 00:24 av Offe87 »

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #608 på: 18. Juni 2009, 00:30 »
Nå syntes jeg personlig at norskeklubber generelt sett overpriser norskespillere. Det er ikke rart at det er få norske spillere i utlandet når RBK krever 40 mill for Tettey og Brann vil ha det samme for Huseklepp. Går man til mange andre ligaer får man spillere av samme og bedre kvalitet billigere, og da er det ikke rart at klubbene velger å handle her.

Om Skjelbred er overpriset syntes jeg kommer an på hvor man ser det fra. Ser man i Norge der RBK kan få 30 mill for Tettey kan 50 mill for Skjelbred forsvares. Siden Skjelbred har etter min mening bedre ferdigheter og større potensial enn Tettey. Men ser man på hva f.eks. klubber rundt om i Europa krever er det klart at 50 mill for Skjelbred er alt for mye.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #609 på: 18. Juni 2009, 01:04 »
Jeg påstår heller ikke at RBK kan få samme pris for spillerne sine nå som for 10 år siden. Men i Skjelbreds tilfelle ser jeg ikke at 50 millioner er noen stor særskilt overprising. Ikke noe mer overprising enn det som er riktig av RBK. Man kan ikke gi bort sine beste spillere gratis heller. Og dert er det man gjør om man skal prise spillerne sine etter hvor mye "folk flest" og en eventuell kjøper mener spilleren er verdt.

Brann verdsetter Huseklepp til 40 millioner. Hadde de sagt 20 kunne jeg forstått det, men realistisk sett 10-15.
Molde vil nok sikkert ha 25 mill+ for sine senegalesere.
Start vil nok helt sikkert ha 40-50 millioner for Bolanos.

DET kaller jeg overprising. Rosenborg krever maks 10 mill for mye for Skjelbred hvis de sier 50 mill.
Brann er minst 30 millioner over.
Molde er nok 10-15 over de også.
Start får aldri 40-50 mill for Bolanos, som tidligere har mislyktes i en langt, langt mindre klubb enn Rosenborg, men som likevel er langt, langt større enn Start. Får de over 20 har de tjuvflaks.

Thioune er verdt mye mer enn 10 millioner. Klarer han å stabilisere seg på det toppnivået han har nå, kan han bli en ledende spiller i en av de største ligaene i løpet av kort tid.

Helt klart. Kanskje den spilleren jeg vil har mest av samtlige fra TL.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Thomas

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8169
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #610 på: 18. Juni 2009, 08:28 »
Jeg bor i ei bygd rett utenfor molde, så jeg er moldesupporter. Må si at det er litt merkelig å faktisk oppleve medgang med et lag jeg heier på.  :D Og Thioune er tippeligaens beste spiller uten tvil. Han har er en komplett spiller. Har blikk, fart, pasningsfot, skuddføtter og jobber like godt bakover som fremover.  Synd at Molde ikke er like kyniske foran kassa som RBK, da hadde de vært serieleder med klar margin.

Årsaken til at brann fikk kun 10 for helstad var fordi kontrakta gikk ut. Markedet var ekstremt overpriset når Carew ble solgt. 70 for ham var alt for mye. Men jeg mener Thioune absolutt er verdt 50 mill. Igjen: Stoke ville kjøpe Shola for £4 mill.  En ting er sikkert, engelske spillere er hvertfall overpriset.

Peter

  • Gjest
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #611 på: 18. Juni 2009, 18:03 »
Jeg bor i ei bygd rett utenfor molde, så jeg er moldesupporter. Må si at det er litt merkelig å faktisk oppleve medgang med et lag jeg heier på.  :D Og Thioune er tippeligaens beste spiller uten tvil. Han har er en komplett spiller. Har blikk, fart, pasningsfot, skuddføtter og jobber like godt bakover som fremover.  Synd at Molde ikke er like kyniske foran kassa som RBK, da hadde de vært serieleder med klar margin.

Årsaken til at brann fikk kun 10 for helstad var fordi kontrakta gikk ut. Markedet var ekstremt overpriset når Carew ble solgt. 70 for ham var alt for mye. Men jeg mener Thioune absolutt er verdt 50 mill. Igjen: Stoke ville kjøpe Shola for £4 mill.  En ting er sikkert, engelske spillere er hvertfall overpriset.


Thione er vel så god, men ikke verd 50 mill. Shola for 4 mill pund passer bedre.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #612 på: 18. Juni 2009, 20:02 »
4 millioner for Shola er 4 millioner for mye.
Hadde vi greid å lure Stoke til å kjøpe den gangen, hadde vi ledd hele veien til banken. I stedet bruker vi penger på å forlenge kontrakten med vår dårligste spiller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Øystein Solbjørg

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #613 på: 18. Juni 2009, 20:17 »
Hehe, verdensklasse på RBK brillene til Joakim!! Det var godt sagt!
Hvorfor i allverden skal RBK spillerne være så mye mer verdt enn feks Huseklepp, Bolanos eller Thioune?
RBK spillerne har kanskje en smule mer e-cup erfaring, så slikt sett skal jeg være enig med trøndern i at det kanskje kan kreves en mill eller to mer, men de er på langt nær verdt så mye som Joakim skal ha det til. Men jeg gir deg honnør for at du er patriot Joakim. Det er lov det!

Men jeg ser gjerne Skjelbred i Toon drakt, hadde vært stas med en nordmann som attpåtil elsker klubben vår! Men vi kan ikke gi 5MP for han. Da blir han for dyr i forhold til hva vi vet hva vi får.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #614 på: 18. Juni 2009, 20:48 »
De blir mye mer verdt fordi det er RBK, fordi de overhodet ikke trenger å selge. Fordi spillerne har LANGT mer e-cup-erfaring, med spill mot lag som Chelsea, Real Madrid m.fl. Huseklepp har to kamper mot Deportivo i bagasjen. Wow! Selvfølgelig skal Skjelbred og Tettey være verdt langt, langt mer enn Huseklepp, Bolanos eller Thioune.

Bolanos har en fortid i danske Odense, hvor han ikke fikk mye spilletid, og generelt ikke imponerte nevneverdig.
Der var det flere gode spillere, og konkurranse om plassene. Han ble en av mange, og falt gjennom.
Både i sin moderklubb og i Start er han den store stjerna. Alt dreier seg om han. Bolanos, Bolanos, Bolanos. Er det rart han storspiller? Hva skjer om han for eksempel skulle komme Rosenborg, der konkurransen om samtlige plasser er sterk, og der han overhodet ikke ville blitt noen superstjerne. Han måtte sannsynligvis stilt seg i skyggen av lokale helter som Skjelbred og Tettey, samt Annan og Sapara. Jeg tviler på at Bolanos hadde taklet det, med tanke på at RBK har et vel så godt lag som OB.

Bolanos har utvilsomt ferdigheter. Men jeg er sterkt tvilende til om han har mentale ferdigheter.
Thoioune vet jeg altfor lite om, men han har ikke vist seg frem på høyere nivå enn norsk Tippeliga. Han har en fortid i Sarpsborg, som ikke akkurat er noen speidermagnet. Forøvrig er Thioune 25 år gammel, og dermed mindre interessant for utenlandske klubber enn Skjelbred, som nylig fylte 22 år.

Skjelbred er også internasjonalt ansett som et stort talent, og har et større navn enn sine kolleger. Alt dette er ting som må med i betraktningen, selv om det kan virke uvesentlig. Men ingenting er uvesentlig når man skal kjøpe en ny spiller fra utlandet. Skjelbred er yngre enn både Huseklepp, Bolanos, Thioune osv. Og har spilt nesten 100 kamper for RBK på bare drøyt fem år. Og han har altså spilt en god del kamper på veldig høyt nivå, og han har imponert. Han var sykt god da RBK utklasset Valencia både hjemme og borte. Han var meget god da RBK spilte CL høsten 2005, og har ikke gjort seg bort på landslaget. Det teller faktisk ganske mye. Og som sagt, RBK trenger ikke selge. RBK vil helst ikke selge. Derfor må han også på mange måter prises ut av markedet, slik at man skremmer vekk de aller fleste og minst seriøse beilerne.

Hvis Skjelbred blir solgt, blir sikkert den endelige prislappen på nærmere 40 enn 50, men såpass høyt blir det garantert. RBK gir ikke spillere bort på billigsalg. Spesielt ikke når man har mål om å bli topp 30 i Europa.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon