20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 781355 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4350 på: 16. Des. 2013, 10:18 »
Er enig i noe (Iron Man, Hunger Games, Layer Cake), og uenig i veldig mye. Veldig, veldig, veldig mye.
Nei.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4351 på: 16. Des. 2013, 11:09 »
Uansett herlig å se noen andre meninger og (kanskje) litt diskusjon i denne tråden. Forfriskende.

Så forresten The Lone Ranger i helgen. Ikke akkurat en stor-film, men fikk av en eller annen grunn godfølelsen til tider likevel. Litt mimring tilbake til den originale serien.

Lo som bare det når han endelig får hesten på to bein og roper "Hai-o Silver! Away!" mens han vifter med hatten hvorpå Tonto umiddelbart sier "NEVER do that again!". Haha! Konge.

Har uansett så sansen for Mr. Depp at det meste av roller han har er minneverdig. Tonto intet unntak.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Filmtråden!
« Svar #4352 på: 16. Des. 2013, 15:23 »
Vel, jeg kunne ha gjort det enkelt for meg selv ved å skrive at Avatar er overvurdert, men det innser jo så mange. Hunger Games ble kanskje litt for feig sånn sett.

De som sier seg uenige (noe jeg forventet) kan jo si hva de er (mest) uenige i?

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Filmtråden!
« Svar #4353 på: 16. Des. 2013, 18:47 »
Glemte jeg å nevne at No Country For Old Men er ganske overvurdert også? Plottet er jo ikke så mye å skryte av.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4354 på: 16. Des. 2013, 19:40 »
The Fog - Suveren John Carpenter-film med en latterlig god stemning og en Adrienne Barbeau som var ut av en annen verden på denne tiden. Det samme gjelder Jamie Lee Curtis. Stemningsfullt som bare pokker, og musikken er tyisk John Carpenter - magisk! Dette er en undervurdert film, skal jeg si deg. Jævlig undervurdert!



Village of the Damned - Fantastisk stemningsfull og fet sci-fi/horror med tidenes mest creepy unger. Helvete så jævlige de ungene er.




Jeg så orginalene, om det skulle være noen tvil om akkurat det.
Nei.

Cadel

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1932
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4355 på: 16. Des. 2013, 21:06 »
Glemte jeg å nevne at No Country For Old Men er ganske overvurdert også? Plottet er jo ikke så mye å skryte av.

Dette er kanskje en av de få filmene jeg er enig med deg i. Fortsatt en god film, for all del, men er ikke enig i all hypen filmen fikk da den kom ut. Tror nok at min mening er farget av at jeg leste den fantastske boka av Cormac McCarthy lenge før jeg så filmen (Boka er rett og slett magisk bra!)

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4356 på: 17. Des. 2013, 12:27 »
Vel, jeg kunne ha gjort det enkelt for meg selv ved å skrive at Avatar er overvurdert, men det innser jo så mange. Hunger Games ble kanskje litt for feig sånn sett.

De som sier seg uenige (noe jeg forventet) kan jo si hva de er (mest) uenige i?

Ondskapens Hotell
Uenig

The Town
Uenig

Taken
Uenig

Pianisten
Uenig

Iron Man
Enig

The Deer Hunter
Uenig

V For Vendetta
Uenig

Crash
Uenig

Sin City
Uenig

The Wizard of Oz
Uenig

Forrest Gump
Uenig

Hunger Games
Enig
 
Scarface
Uenig

Serenity
Enig

Gudfaren-filmene
Uenig

The Hills Have Eyes (2006)
Uenig

Shoot Em Up
Uenig

Equilibrium
Enig

Children of Men
Er ikke undervurdert i det hele tatt, og blir sett på som et mesterverk av de fleste.

The Village
Uenig

Shooter
Uenig



De jeg ikke har kommentert har jeg ikke sett. Og ja, uenig i No Country For Old også.
Søte, søte blekkspruter.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4357 på: 17. Des. 2013, 12:38 »
Ikke bare er Children of Men regnet som et mesterverk, men som en moderne klassiker. Hvordan en sånn film kan bli sett på som undervurdert er hinsides meg.

City of the Living Dead - Bra stemning, effekter ut av en annen verden og et latterlig bra soundtrack av Fabio Frizzi. Trenger ikke mer enn det. Lucio Fulci var en gud!





Må forresten legge til at Layer Cake ikke er undervurdert, men oversett. Filmen har en veldig høy status blant folk som har sett den, og rolla til Daniel Craig i Layer Cake var også hovedgrunnen til at han ble casta som James Bond.
« Siste redigering: 17. Des. 2013, 13:08 av boris. »
Nei.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Filmtråden!
« Svar #4358 på: 18. Des. 2013, 00:51 »
At Layer Cake er oversett gjør den jo undervurdert? Samme med musikk, det. Dersom et skikkelig bra band er oversett, sier man gjerne at det er undervurdert, men ser at det går sport i å være mest uenig med meg.

Godt å se litt støtte for Serenity også dog, selv om det stadig er utenfor min fatteevne at folk ikke innser at V For Vendetta er et uintelligent, venstreekstremt, konspirasjonsteoretisk makkverk fjernt fra den opprinnelige tegneserien.

Men jeg antar at folk her ikke har fått med seg at den var en kritikk av Bush-administrasjonen fra ytterste, ytterste, ytterste looney-9/11-was-a-inside-job-venstre. Må også si at jeg ikke liker filmer som fremstiller torturister og terrorister som helter, og hinter til at radikale islamister er CIA-agenter i kostymer.
« Siste redigering: 18. Des. 2013, 01:03 av geordie-olav »

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4359 på: 18. Des. 2013, 03:10 »


Blir så usaklig bra!
Søte, søte blekkspruter.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4360 på: 18. Des. 2013, 09:53 »
Mista helt trua på A Dame to Kill etter at det ble annonsert at Joseph Gordon-Levitt skal ha en relativt stor rolle. Kanskje den mest irriteende skuespilleren som har fått oppmerksomhet i min levetid. Helt utrolig stusselig fyr. Håper alltid at karakteren hans blir drept fort som faen, og gjerne sinnsykt smertefullt.

At Layer Cake er oversett gjør den jo undervurdert? Samme med musikk, det. Dersom et skikkelig bra band er oversett, sier man gjerne at det er undervurdert

Der jeg kommer fra er oversett og undervurdert er to helt forskjellige ting, og mine definisjoner er som det her:

En oversett film er en film som rett og slett ikke har fått nok oppmerksomhet og nok seere. En film som "ingen" har sett.
En undervurdert film er en film som er har fått masse oppmerksomhet, men som aldri har fått den statusen den fortjener.

I mine øyne er dette to veldig forskjellige ting.


The Beyond - Den andre filmen i horrormesteren Lucio Fulcis (uoffisielle) Gates of Hell trilogi, og denne er enda fetere enn City of the Living Dead, mye fordi den er både mørkere og slemmere enn nevnte film. Surrealistisk, stemningsfull, effekter ut av en annen verden og et jævlig bra soundtrack av Fabio Frizzi. Ganske unik film, det her. Finner ikke mange filmer med denne typen stemning.

Og Catriona MacColl er like bra som hun er fin. Hngh!



Love Actually - Glimrende romantisk komedie som setter stemninga. Bill Nighy stjeler showet helt. Forbanna bra type!

« Siste redigering: 18. Des. 2013, 11:17 av boris. »
Nei.

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4361 på: 18. Des. 2013, 13:19 »
Gidder ikkje koma med noko lang filmmelding, men The Hobbit: The Desolation of Smaug var fantastisk og rett og slett ekstremt bra. Betre enn første. Det Jackson får til med Tolkien-universet er magisk, rett og slett. Fekk frysningar av ei viss scena med Gandalf i Dol Guldur...
Det er både film, Tolkien og fantasy-entusiasten i meg som tykkjer dette. Denne skal sjåast ein gong til på kino.
« Siste redigering: 18. Des. 2013, 13:37 av lgrinde »

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4362 på: 18. Des. 2013, 14:23 »
Enig med lgrinde. Jeg elsket forøvrig 3d-effektene, noe som omtrent må være første gangen for meg.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8655
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #4363 på: 18. Des. 2013, 15:20 »
The House by the Cemetery - Den tredje og siste filmen i Gates of Hell-trilogien til Lucio Fulci. Kul, men skuffende. Stemningen er ikke i nærheten av å matche City of the Living Dead og The Beyond, i tillegg til at den er litt treig og soundtracket er skuffende. For all del, soundtracket er kult, men Walter Rizzati er ingen Fabio Frizzi. Fett med rå gore, da. Det må sies! Catriona MacColl er nok en gang glimrende.

Småklein dubbing til tider au. Bob Boyle (den lille gutten) høres helt hinsides mongo ut. Lurer på om de ikke har fått en voksen person til å dubbe'n. :ler:



« Siste redigering: 18. Des. 2013, 15:33 av boris. »
Nei.

geordie-olav

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7493
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Filmtråden!
« Svar #4364 på: 18. Des. 2013, 20:16 »
Enig med skrytet av Hobbiten her. Mens jeg følte førstefilmen var en svak terningkast 4-film, var denne definitivt terningkast 5 (og jeg er som regel forholdsvis sparsommelig med karakterer). Også enig med Geir angående 3D-effektene (som heller ikke jeg vanligvis er så begeistret for).

Garantert julestemning.
« Siste redigering: 18. Des. 2013, 20:19 av geordie-olav »